اردوغان تأکید کرد: نمی توانیم در برابر کمک های آمریکا به تروریست ها که مدعی همپیمان بودن با ما است، واکنشی نشان ندهیم. ما نیز وارد عمل خواهیم شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی جدید به آمریکا و مصر حمله کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشست این حزب در مجلس ملت کبیر در آنکارا طی سخنان گفت: پس از عفرین اقدامات لازم در منبج و هرجای دیگری که تروریسم باشد را انجام خواهیم داد.

آمریکا تا کنون چند بار درخواست آنکارا برای خروج نظامیان آمریکایی از شهر منبج سوریه را رد کرده است و گفته است که نیروهای خود را از این شهر خارج نخواهد کرد.

اردوغان تأکید کرد: نمی توانیم در برابر کمک های آمریکا به تروریست ها که مدعی همپیمان بودن با ما است، واکنشی نشان ندهیم. ما نیز وارد عمل خواهیم شد، ما دولتی با پیشینه تاریخی هستیم. قرن ها است که در اینجا حضور داریم.

 رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد:در حالی که سربازان ما امروز قهرمانانه با تروریست‌ها در عفرین مبارزه می کنند، نمایندگان مجلس نیز بدون وقفه به اصلاح قوانین کشور ادامه می دهند.

اردوغان تصریح کرد: بر اساس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اگر هر گونه تهدیدی متوجه یکی از اعضای ناتو باشد، تمامی اعضا به آن کشور کمک می کنند. اما هنوز آمریکا می گوید که پ.ک.ک/پ.ی.د گروه تروریستی نیست. این گونه شراکت قابل قبول نیست. کسانی نیز زمینه هرگونه تهدید تروریستی که علیه خود احساس می کنند از فرسنگ ها دورتر اقدام به عملیات می کنند، به تهدیدی که متوجه کشور ما است توجهی ندارند.

رئس جمهور ترکیه همچنین به منتقدان عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه تاخت و گفت: عملیات شاخه زیتون را به موقع آغاز کردیم. اگر اندکی تاخیر می کردیم، این تروریست‌ها بیش‌تر پیشروی می کردند. تونل‌هایی که حفر کرده‌اند و تسلیحاتی که تامین کرده‌اند را بر سرشان خراب کردیم. اکنون برخی کشورهای عضو ناتو خواهان آن هستند که عملیات شاخه زیتون را خاتمه دهیم. منطقه را از لوث تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد و باید این را درک کنند که ناتو تنها متشکل از آمریکا نیست. همه کشورهای عضو ناتو برابر هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق مصر و بخش یونانی نشین قبرس برای اکتشاف گاز در دریای مدیترانه گفت: به کشورهایی که در اژه و مدیترانه بدون اطلاع به ما فعالیت‌های اکتشاف گاز طبیعی انجام می دهند، هشدار می دهم. تصور می کنند ما به دلیل انجام عملیات شاخه زیتون گرفتار و مشغول هستیم. ولی ما همه چیز را می بینیم و قادر به انجام هر گونه اقدام هستیم. برای ما قبرس و اژه نیز مانند عفرین اهمیت دارد.

این در حالی است که هفته گذشته اظهارات وزیر خارجه ترکیه درباره منابع طبیعی منطقه اقتصادی ویژه میان مصر و قبرس واکنش تند قاهره را در پی داشت.

«احمد ابوزید» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر  به سخنان «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره به رسمیت نشناختن توافقنامه امضا شده میان مصر و قبرس در سال 2013 در زمینه ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور برای استفاده از منابع طبیعی در منطقه اقتصادی ویژه میان دو کشور در دریای مدیترانه واکنش نشان داد.

ابوزید گفت: هیچ طرفی نمی تواند در قانونی بودن توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و قبرس شک و تردید کند زیرا بر اساس قواعد و قوانین بین المللی است و در سازمان ملل به عنوان یک توافقنامه بین المللی ثبت شده است.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نسبت به هر گونه تلاش برای خدشه وارد آوردن یا نقض حقوق حاکمیتی مصر در این منطقه اقتصادی هشدار داد و تأکید کرد که قاهره با این گونه اقدامات به شدت مخالف است و با آنها مقابله می کند.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه  ترکیه پیش از آن اعلام کرد که ترکیه حقوق خود در زمینه فلات قاره را به مورد اجرا در خواهد آورد.

چاووش اوغلو در گفتگو با روزنامه یونانی کاثیمرینی با اشاره عدم وجود مرزهای معین در قراردادی که بین ترکیه، یونان و جزیره قبرس امضا شده است، گفت: هر نوع تلاش کیفی در دریای اژه، تاثیری در حقوق ناشی از فلات قاره ترکیه و حقوق مربوط به حاکمیت این کشور نخواهد داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.