ارتش و پلیس فدرال عراق با پیشروی در استان کرکوک مناطق وسیعی از این استان را بدون درگیری با نیروهای پیشمرگه باز پس گرفتند اما در منطقه صنعتی در جنوب کرکوک با نیروهای پیشمرگه درگیر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، نیروهای ارتش و پلیس فدرال عراق با ادامه پیشروی خود در کرکوک مناطق و تأسیسات مهمی را به کنترل خود در آوردند.

ستاد تبلیغات جنگ اعلام کرد که نیروهای عراق در ادامه پیشروی خود در کرکوک گذرگاه «جسر خالد» و جاده «الریاض-مکتب خالد» و نیز گذرگاه «مریم بیک» را در کرکوک به کنترل خود در آوردند.

این ستاد در ادامه تأکید کرد که نیروهای عراقی همچنین جاده« «الرشاد-مریم بیک» به سمت فلکه«تکریت» در کرکوک را نیز به کنترل خود در آوردند.

نیروهای عراقی علاوه بر آن منطقه صنعتی، «ترکلان» و منطقه «یایجی» را در کرکوک به کنترل خود در آوردند.

ستاد تبلیغات جنگ همچنین اعلام کرد که نیروهای عراقی تأسیسات گاز شمال، مرکز پلیس و تأسیسات تولید برق کرکوک را هم به کنترل خود درآوردند.

ستاد تبلیغات جنگ همچنین تصریح کرد که پالایشگاه کرکوک و تأسیسات گاز به کنترل نیروهای ارتش در آمد و نیروهای عراقی به پیشروی خود در کرکوک ادامه می دهند.

پیش از این یک منبع امنیتی عراقی گفت که نیروهای فدرال وارد منطقه صنعتی و پادگان«خالد» شدند که پیش از این در کنترل نیروهای پیشمرگه بودند و این اتفاق پس از پیشروی مستقیم برای ورود به کرکوک رخ داد.

این منبع امنیتی در ادامه گفت که نیروهای عراقی که به سمت کرکوک پیشروی کردند در چندین محور استان مستقر شدند.

خبرنگار المیادین نیز گفت که نیروهای عراقی عملیات گسترده ای را برای بازپس گیری پادگان«کی وان» در استان کرکوک آغاز کردند و نیروهای موسوم به« الفرقه الذهبیه»(گردان طلایی)از محور«الدبس» به سمت چاه های نفتی و از محور«تازه» به سمت محور منطقه صنعتی حرکت کرده اند.

پایگاه  کی وان وابسته به تیپ 12 ارتش عراق است و نیروهای پیشمرگه در سال 2014 اندکی بعد از سقوط موصل به دست داعش و اشغال این شهر توسط این گروه تروریستی، آن را به کنترل خود در آوردند.

این در حالی است که نیروهای مبارزه با تروریسم و تیپ نهم زره پوش ارتش عراق و پلیس فدرال مناطق وسیعی را از کرکوک بازپس گرفتند و برخی منابع نظامی نیز گفتند که «درگیری با استفاده از کاتیوشا» میان دو طرف در جنوب شهر کرکوک رخ داده است و نیروهای مسلح عراق و پیشمرگه در منطقه صنعتی در جنوب شهر درگیر شدند.

عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرد که  تأسیسات گاز شمال، پالایشگاه و تأسیسات برق کرکوک به کنترل نیروهای ارتش عراق در آمد.

به موازات آن «حیدر العبادی»نخست وزیر عراق خواستار حمایت از غیرنظامیان از طایفه های و قومیت های مختلف و نیز حفظ امنیت کرکوک شد.

تلویزیون رسمی عراق نیز اعلام کرد که العبادی به نیروهای مسلح دستور داد که با همکاری با نیروهای پیشمرگه کرد امنیت را در کرکوک برقرار کنند.

در مقابل، شورای امنیت اقلیم کردستان عراق گفت که نیروهای عراقی تحرکات خود را برای کنترل یک پایگاه نظامی و میدان های نفتی در استان کرکوک را آغاز کردند.

این شورا در بیانیه ای که سومریه نیوز آن را منتشر کرد اعلام کرد که نیروهای عراقی پیشروی خود را از منطقه تازه در استان کرکوک آغاز کردند.

این شورا همچنین در بیانیه خود تأکید کرد که این اقدام به منظور  سیطره بر میدان های نفتی در استان صورت گرفته است و یک منبع کرد نیز اعلام کرد که «کوسرت رسول» معاون رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه 3هزار نیروی پیشمرگه وارد شهر کرکوک شد.

در همین حال،«طارق جوهر» مشاور پارلمان کردستان در گفت و گویی تلویزیونی نیروهای ارتش عراق که به سمت کرکوک در حرکت هستند را «نیروهای اشغالگر» توصیف کرد و «نجم الدیم کریم» استاندار برکنار شده کرکوک نیز خواستار دفاع مردم از شهر شد.

کریم در گفت و گو با شماری از رسانه ها بامداد امروز گفت که «از شهرمان دفاع می کنیم» اما بعد از آن برخی اخبار منتشر شده که حکایت از آن دارد که نجم الدین کریم کرکوک را ترک کرده به سلمیانیه رفته است.

«کریم النوری» یکی از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی نیز گفت که نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک از این شهر فرار کرده و به اربیل رفته است.

النوری گفت که نجم الدین کریم به همراه  سه نفر از محافظان اش بلافاصله پس از مطلع شدنش از پیشروی نیروهای فدرال به سمت کرکوک به اربیل فرار کرد.

یک منبع کرد نیز بامداد امروز اعلام کرد که درگیری های محدود و گسسته ای میان نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه در ورودی جنوبی کرکوک رخ داده است.

این در حالی است که روزنامه رأی الیوم نوشت که رأی الیوم مطلع شده است که نیروهای عراقی اقدام به بازداشت ده ها فرد مسلح کرده اند و هنگ هایی از نیروهای پیشمرگه فرار(عقب نشینی) به سمت شهر«سلیمانیه» را آغاز کردند و یک هنگ نیز در شهر«دبس» خود را تسلیم دستگاه مبارزه با تروریسم کرد.

خبرنگار المیادین نیز گفت که درگیری های محدودی در شهر طوزخورماتو در استان کرکوک میان نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه رخ داده است و نیروهای عراقی به سرعت پیشروی کردند.

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق نیز به نیروهای پیشمرگه در کرکوک دستور داد که هرگز درگیری و جنگ را شروع نکنند.

در عین حال بارزانی به نیروهای پیشمرگه دستور داد که در صورتی که در معرض حمله قرار گرفتند به آن واکنش نشان دهند.

در تحولی دیگر، فرماندهی عملیات مشترک امروز از افراد مسلحی که در کرکوک مستقر شده اند، نسبت به هر گونه تعرض به نیروهای امنیتی عراق که در ساعت های اولیه امروز وارد استان کرکوک شدند، هشدار داد.

فرماندهی عملیات مشترک با صدور بیانیه ای به افراد مسلح در کرکوک نسبت به آتش گشودن به سمت نیروهای امنیتی عراق به شدت هشدار داد.

«علی البیاتی» سخنگوی کمیسیون عالی حقوق بشر در عراق نیز گفت که در جریان درگیری میان نیروهای فدرال و پیشمرگه شماری از غیرنظامیان کشته یا زخمی شدند.

البیاتی گفت که در این درگیری و گلوله باران دو جانبه در شهر «طوز خورماتو»  در شمال استان«صلاح الدین» در شمال شرق عراق رخ داد دو غیرنظامی کشته شدند و چهار غیرنظامی دیگر نیز زخمی شدند.

 

 

 

واکنش آمریکا

وزارت  خارجه آمریکا اعلام کرد که به شدت اوضاع در کرکوک را زیر نظر دارد و نگران عملیات نظامی و درگیری نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه است.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اوضاع در کرکوک را به شدت زیر نظر دارد و نگران درگیری ها میان نیروهای و پیشمرگه است.

در این بیانیه آمده است که آمریکا با همه طرف های مربوطه در کرکوک در ارتباط است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز از نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه خواست که از تنش و درگیری دوری کنند.

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این تنش و تحرکات باعث می شود که توجه ها از جنگ با داعش به سمت دیگری برود.

پنتاگون تأکید کرد که آمریکا همچنان از وحدت عراق حمایت می کند و بر این باور است که گفت و گو بهترین گزینه برای پایین کشیدن فتیله نزاع است.

وزارت دفاع آمریکا از همه طرف ها خواست که بر تهدید مشترک یعنی داعش تمرکز کنند و از دامن زدن به تنش ها  میان ملت عراق دوری کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.