آمریکا دریافت تعرفه 25 درصدی از کالا‌های چینی که به بنادر این کشور وارد می‌شوند را آغاز کرد. چین هم از بامداد امروز افزایش تعرفه بر نیمی از 5140 کالای آمریکایی وعده داده شده را آغاز کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد بعد از آنکه قرار شد از امروز یک سری تعرفه های آمریکا اجرایی شود، حالا نوبت چینی‌ ها شده تا تلافی کنند.

دولت چین امروز شنبه اعلام کرد که در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا، تعرفه کالاهای آمریکایی به ارزش 60 میلیارد دلار را افزایش می‌ دهد.

افزایش این تعرفه‌ ها بر قیمت کالا‌های مختلفی برای مصرف کنندگان آمریکایی اثر خواهد گذاشت و از قیمت قطعات کامپیوتر چینی گرفته تا مبلمان، جاروبرقی و لوازم روشنایی تولیدی چین در آمریکا افزایش خواهد یافت.

این اقدام تازه، پاسخی است از طرف چین به افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی که در ماه گذشته میلادی توسط دولت دونالد ترامپ اجرا شد.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا در روز 15 مه اعلام کرد که کشتی‌ های حامل کالا‌های چینی تا روز 1 ژوئن فرصت دارند بار خود را تخلیه کنند و از امروز اداره گمرک آمریکا رسما اعمال افزایش تعرفه را اجرایی می‌ کند.

آمریکا می‌ گوید تراز تجاری با چین، به شدت به زیان آمریکا است و به رغم مذاکرات، چین از تعهدات خود برای بهبود این وضعیت شانه خالی کرده است.

یک دیپلمات ارشد چینی نیز روز پنجشنبه، شعله‌ ور کردن جنگ تجاری توسط آمریکا را «تروریسم عریان اقتصادی» توصیف کرد.

«ژانگ هان‌ هوی» معاون وزیر خارجه چین در عین حال اعلام کرد چین مایل به استفاده از ابزارهای خشنی مانند تحریم، افزایش تعرفه‌ ها و حمایت از تولید داخلی نیست.

هان‌ هوی گفت: «ما علیه جنگ تجاری هستیم، اما واهمه‌ ای هم از آن نداریم. این طرز تحریک آشکار مناقشات تجاری در واقع تروریسم عریان اقتصادی، شوونیسم اقتصادی و قلدری اقتصادی است.»

وی با اشاره به سفر پیش‌ روی رئیس جمهور چین به روسیه در هفته آینده برای شرکت در یک نشست سرمایه‌ گذاری، گفت که در جنگ تجاری همه آسیب می‌ بینند. این مناقشه به اقتصاد جهانی ضربه می‌ زند.

هان‌ هوی با اشاره به دیدار آتی روسای جمهور چین و روسیه گفت: «ما بی‌ هیچ تردیدی چالش‌ های خارجی را حل کرده، اقتصاد خود را توسعه خواهیم داد و سطح زندگی مردم خود را بهبود خواهیم بخشید. ما همزمان اطمینان داریم از عهده تهدیدهای امنیتی، اقتصادی، حفظ حق حاکمیت و عزت کشور برخواهیم آمد.»

چین در مقابل آمریکا بیکار ننشسته است. این کشور بر 64 میلیارد دلار کالای وارداتی آمریکا تعرفه بسته و حتی واردات برخی کالاهای آمریکایی را متوقف کرده است.

چین به عنوان بزرگ‌ ترین واردکننده سویا در جهان، واردات این محصول کشاورزی از آمریکا را متوقف کرده است. چین محدودیت‌ هایی بر واردات نفت و گاز مایع آمریکا وضع کرده است.

روزنامه رسمی این کشور (رونامه خلق) همچنین اخیرا تهدید کرد که احتمالا چین صادرات عناصر خاکی کمیاب به آمریکا را که در حوزه تکنولوژی کاربرد دارند متوقف کند.

البته این تهدید بیشتر متوجه تحریم آمریکا علیه «هوآوی» شرکت عظیم مخابراتی و فناوری چین بود.

آمریکا می‌ گوید احتمالا این شرکت ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشورهای خارجی، از جمله آمریکا است و خطری برای امنیت ملی کشور است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که قرار است «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به کانادا سفر کند و موضوع تهدید شرکت هوآوی را با آنها نیز در میان بگذارد.

جز آمریکا، ژاپن و انگلیس نیز به‌ دلیل خطرات امنیتی، خرید تجهیزات از این شرکت چینی را تعلیق کرده‌ اند. نیوزیلند، استرالیا و تایوان نیز دید امنیتی مشابهی با آمریکا نسبت به شرکت هوآوی دارند و محدودیت‌ هایی در همکاری با این شرکت وضع کرده‌ اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعرفه های تلافی جویانه مذاکرات آتی دو کشور را پیچیده‌ تر خواهد کرد و رسیدن به هر توافقی را نامحتمل کرده است. به عقیده کارشناسان، چینی‌ ها به این نتیجه رسیده‌ اند که نتایج مذاکره با طرف آمریکایی پایدار نیست و به‌ محض تغییر شرایط، آنها از تعهدات خود سر باز می‌ زنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.