این دانشمند مراکشی«حسن السیوطی» نام دارد و به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر در علوم فیزیک هسته ای در دانشکده «عین الشق» در دانشگاه «حسن ثانی» در شهر «دار البیضاء» فعالیت می کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، رسانه های مراکشی اعلام کردند که یک دانشمند هسته ای مراکشی و یک فعال حقوقی از جمله کشته شده های هواپیمای سانحه دیده اتیوپی هستند.

این دانشمند مراکشی«حسن السیوطی» نام دارد و به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر در علوم فیزیک هسته ای در دانشکده «عین الشق» در دانشگاه «حسن ثانی» در شهر «دار البیضاء» فعالیت می کرد.

علاوه بر السیوطی برخی منابع اتیوپیایی اعلام کردند که یک مراکشی دیگر نیز در میان کشته شدگان این هواپیماست که «شهب احمد» مدیر بخش توسعه وزارت محیط زیست و توسعه پایدار مراکش است.

دکتر حسن السیوطی از نخستین پژوهشگران مراکشی به شمار می رود که دکترای فیزیک هسته ای را از فرانسه در حدود 35 سال پیش گرفتند و پس از آن در مرکز «المعموره» در حومه رباط فعالیت کرده است و در دانشگاه حسن دوم در دارالبیضا تدریس کرده است.

علاوه بر ریاست اش بر شعبه فیزیک هسته ای، وی عضو « جمعیت حقوق بشر مراکش»، «سندیکای ملی آموزش عالی» و نیز«جمعیت خدمات اجتماعی آموزش عالی» بوده است.

روز گذشته خبرگزاری رسمی اتیوپی اعلام کرده بود که دو مراکشی از جمله کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ 737 وابسته به خطوط هوایی اتیوپی هستند.

«سعد الدین العثمانی» نخست وزیر مراکش در صفحه رسمی خود در اینترنت کشته شدن این دو مراکشی را تسلیت گفت و تأکید کرد که از جمله کشته شده ها دو مراکشی هستند.

العثمانی تصریح کرد که این دو مراکشی قرار بود در نشست سالیانه سازمان ملل درباره محیط زیست در نایروبی پایتخت کنیا شرکت کنند.

این پژوهشگر مراکشی از جمله چهار دانشمند عرب بوده است که جزو سرنشنیان هواپیمای مسافربری اتیوپی بودند که روز گذشته در نزدیکیآدیس آبابا پایتخت این کشور سقوط کرد.

شورای وزیران مصر نیز اعلام کرد که 3 دانشمند مصری از جمله قربانیان هواپیمای سانحه دیده اتیوپی هستند.

شورای وزیران مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این سه دانشمند مصری عبارتند از «اشرف ترکی» رئیس رتبه بندی در پژوهشکده حفظ گیاهان وابسته به مرکز پژوهش های کشاورزی ، «دعاء عاطف عبدالسلام» و «عبدالحمید فراج مجلی نوفل» پژوهشگران مرکز پژوهشهای صحرا هستند.

در پی این حادثه شرکت دولتی خطوط پادشاهی مراکش اعلام کرد که پرواز های هواپیمای «بوئینگ 737 مکس 8» متوقف شده است.

پیش از این اسکای نیوز گزارش داد در پی دو سانحه مرگبار هوایی ظرف 6 ماه برای بوئینگ 737 مکس 8       در اندونزی  و اتیوپی ،  بوئینگ همچنان با تبعات آن دست و پنجه نرم می کند.

 هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در مسیر آدیس آبابا به نایروبی روز یکشنبه 6 دقیقه بعد از پرواز در ساعت 8:44 به وقت محلی سقوط کرد که به مرگ 157 سرنشین آن منجر شد.

یک مانیتور برج مراقبت - رادار پرواز 24 - گزارش داد که سرعت عمودی هواپیما بعد از برخاستن از باند ناپایدار بود.

این حادثه در پی سقوط بوئینگ 737 مکس 8 خطوط هوایی «لایِن ایر» در ماه اکتبر که 189 کشته به جا گذاشت، روی می دهد.

برخی کشورها از تعلیق پروازهای این مدل هواپیما خبر داده اند. چین، اندونزی و اتیوپی روز دوشنبه به خطوط هوایی خود دستور دادند این هواپیماها را زمین‌ گیر کنند.

مقامات سنگاپور و استرالیا هم امروز سه شنبه یعنی دو روز پس از سانحه سقوط هواپیمای شرکت اتیوپی ایرلاینز، از تعلیق پرواز هواپیماهای بوئینگ 737 مکس این کشور از ساعت 14 به وقت محلی خبر دادند. مسئولان بخش حمل و نقل هوایی سنگاپور با انتشار بیانیه ای اعلام کردند این ممنوعیت شامل شرکت های هواپیمایی سیلک ایر وابسته به سنگاپور ایرلاینز، هواپیمایی جنوبی چین، گارودا اندونزیا، شاندون ایرلاینز و تای لاین ایر می شود.

سازمان هواپیمایی کشوری استرالیا هم اعلام کرد تعلیق پرواز‌های هواپیما‌های بوئینگ 737 مکس موقتی است و این سازمان در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر است.

بعضی از کارشناسان صنعت هوانوردی هم خواستار زمین‌ گیر شدن این هواپیما تا زمان تکمیل تحقیقات درباره آن شده اند. اما سازمان هوانوردی فدرال آمریکا دوشنبه عصر با صدور بیانیه ای گفت که ادامه پرواز با این هواپیما ایمن است.

«ایلین چائو» وزیر ترابری آمریکا گفت که اگر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در این هواپیما نقصی پیدا کند فورا اقدام مناسب را صورت خواهد داد. اما «پال هادسون» عضو کمیته مشورتی تعیین مقررات هوانوردی وابسته به این سازمان خواستار زمین‌ گیر شدن این هواپیما شد. او روز دوشنبه در بیانیه ای نوشت: این نگرش سازمان هوانوردی فدرال که «بیایید صبر کنیم تا بینییم چه می شود» ، جان مردم را به خطر می اندازد و وجهه صنعت هوانوردی آمریکا در زمینه ایمنی را مخدودش می کند.

«مری شیاوو» بازرس کل سابق سازمان ترابری آمریکا به سی ان ان گفت: مساله کاملا مشکوک است. اینجا صحبت از یک هواپیمای جدید است که ظرف یک سال دو بار سقوط کرده. این زنگ خطر را در صنعت هوانوردی به صدا در می آورد چون چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیافتد.

پس از سقوط اکتبر گذشته بوئینگ با صدور هشداری شرکت های هواپیمایی را از ایرادی در سیستم ضد استالینگ آگاه کرد. انتظار می رود بوئینگ یک وصله نرم افزاری را برای رفع این ایراد در اختیار شرکت ها بگذارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.