ایران با رشد 20 پله ای به رده 86 جهان در دولت الکترونیک رسیده است.

به گزارش جماران؛ بهبود وضعیت پیاده سازی دولت الکترونیک در ایران سبب شد تا با ارتقای 20 رتبه ای در جهان به رده 86 صعود کند؛ همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین سال از اجرای برنامه ششم توسعه به دو سوم اهداف تعیین شده برسد.

دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت بموقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.

براین اساس با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال ها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدام های لازم برای الکترونیکی سازی را آغاز کرد.

طرح ملی دولت الکترونیک بر اساس ارزیابی شورای فناوری اطلاعات از رشد 38.95 درصدی تا پایان پارسال برخوردار شد.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آخرین رتبه بندی کشورها از نظر شاخص های ایی.جی.دی.آی (EGDI) که بیانگر وضعیت پیاده سازی دولت الکترونیک در جهان به شمار می رود، ایران با رشد 20 پله ای، جایگاه خود را در میان 106 کشور جهان به رتبه 86 ارتقا داده است.

ارتقای رتبه ایران از نظر شاخص های دولت الکترونیک درحالیست که مطابق برنامه ششم توسعه، ایران باید در پنج سال حداقل 30 رتبه جایگاه خود را بهبود بخشد بنابراین ارتقای 20 رتبه ای ایران در سال اول برنامه ششم توسعه، بسیار قابل توجه است.

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده به زودی جزییات بیشتری درباره این تحولات منتشر خواهد کرد.

آیین‌نامه اجرایی تحقق دولت الکترونیک در ایران مصوب شورای عالی اداری و براساس طرح توسعه کاربردی فناوری اطلاعات- تکفا- مربوط به پانزدهم تیرماه سال 13۸۱ است که براساس آن دولت مکلف به ارائه خدمات غیرحضوری به مردم با هدف بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی شد.

بر پایه گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل، ایران از نظر دولت الکترونیک در جایگاه یکصد و ششم جهان قرار داشت و حتی نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل کرد.

شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازه ‌گیری ترکیبی برای سنجش تمایل و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی است.

این شاخص براساس بررسی جامع توسعه برخط 193 کشور عضو سازمان ملل متحد صورت گرفت و در آن ویژگی های فنی وبسایت های ملی و همچنین سیاست ها و راهبرد‌های دولت الکترونیک برای ارائه خدمات ضروری ارزیابی شد.

مقایسه آمارهای مربوط به وضعیت دولت الکترونیک ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی نشان می‌دهد جایگاه ایران از یکصد و دوم در سال ۲۰۱۰ به رتبه یکصدم در سال ۲۰۱۲ و سپس یکصد و پنجم در سال ۲۰۱۴ رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.