دفتر آیت‌الله العظمی صانعی در نامه ای در رابطه با یک مصاحبه منتشر شده در پایگاه خبری جماران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش جماران؛ متن این نامه بدین شرح است:

مدیریت محترم پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

بعدالتحیه والسلام و با تشکر از خدمات صادقانه و مخلصانه آن مدیر محترم و بقیه دوستان نسبت به حفظ حرمت امام امت سلام الله علیه و اهداف آن بزرگوار در انقلاب اسلامی بعرض می رساند که: مستفاد از جملات مصاحبه یکی از آقایان با آن خبرگزاری در تاریخ 5/4/97 در رابطه با برخی مسائل سال 67 و اینکه خواستار توضیح آیت الله العظمی صانعی در رابطه با آن موضوع و بقیه موضوعات شده اند، لازم به تذکر است که معظم له از سال 64 به بعد که از سمت دادستانی استعفا داده اند و حضرت امام سلام الله علیه لطف فرمودند و آن استعفا را پذیرفتند، اطلاعی از مسائل قضائی بعد از آن را نداشته بعلاوه که اطلاع داشتن هم بر ایشان لازم نبوده است.

به نظر می رسد که در آن جملات سهو زبانی یا قلمی و یا در تقریر مطلب مسامحه ای رخ داده است.

لذا تقاضای تصحیح آن را خواستاریم.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی

 

چند روز قبل حجت الاسلام و المسلمین صالحی منش طی مصاحبه ای با جماران، نکاتی را در خصوص برخی مسائل قضائی و امنیتی در دهه شصت مطرح کرده بود که بدین وسیله متن اصلاح شده بخش مربوطه در پی می آید:

خوب است در اینجا از فرصت استفاده و به نکته ای اشاره کنم و آن این که این روزها و ماهها متأسفانه ما می بینیم هجمه های زیادی به شخص امام وارد می شود؛ نسبت به اعدام های سال 67 و گورهای دسته جمعی که الآن ادعا می کنند. لذا از مسئولین ارشد قضایی قبل، از هر جناحی که هستند، توقع داریم که هر کدام مواضع و مسائل آن روز را تبیین کنند؛ تا حدی که انجام این کار ممکن باشد.

 جناب آقای موسوی خوئینی ها دادستان کل کشور بودند، آیت الله مقتدایی، آیت الله موسوی بجنوردی و از طرف دیگر قضاتی مثل آقایان رئیسی(که دادستان تهران بود) و سایر قضات عالی رتبه تهران که در قید حیات هستند، حق این است که امروز قضاوت هایی که کردند را برای مردم تبیین کنند و تهمت ها و دروغ ها را پاسخگو باشند و امام راحل را از اتهام هایی که به ایشان می زنند دور کنند.

به هر حال امام راحل در جایگاه و مقام رهبری احکامی را صادر کردند که دقیقا بر اساس اجتهاد ایشان و مطابق قرآن و سنت بوده  و ممکن است که این احکام، خوب اجرا نشده باشد و یا خوب اجرا شده ولی اکنون دشمن وارونه جلوه می دهد و یا اگر قصوری خدای نکرده بوده، توضیح دهند؛ امروز روزی است که همه کسانی که یک روز در قوه قضائیه از مقامات عالی رتبه  بوده اند مواضع و کارهای خودشان را تبیین کنند. مثلا جناب آقای مجید انصاری با توجه به ارتباطی که با بیت امام داشته اند و با توجه به اینکه خودشان سال ها رئیس سازمان زندان های کشور و تقریبا از اعضای اصلی قوه قضائیه و تشکیلات قضایی کشور بوده اند، مسائل را توضیح دهند. یکی از مهمترین مسائلی که امام با حساسیت روی آن برخورد کردند مسأله «شنود» است.

بحث سال 67 کاملا یک بحث فقهی و حقوقی است. اجمالا ما این را از فرمایش امام می فهمیم که چون منافقین هنوز متأثر از رهبری خودشان بودند و بر مواضع خودشان پایبند بودند و در مرصاد می بینیم که عملیات مسلحانه کردند و بخشی از کشور ما را گرفتند و بی رحمانه، نظامی و غیرنظامی را به شهادت رساندند، حال اگر کسی در داخل کشور بخواهد از آن عقبه حمایت کند و یا این عقبه از رأس سازمان بخواهد حمایت کند باید برخورد شود. این یک مبحث فقهی و حقوقی مهم است که در همه حکومت های جهان چنین اعمال می شود و هیچ نظامی برخورد مسلحانه از هیچ گروهی را نمی پذیرد.

توضیح

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.