عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: بنده در طی 12 سال که در شورای عالی قضایی بودم می‌دیدم که امام (ره) همواره بر عفو تاکید داشتند و بر همین اساس آن زمان هیئت عفو نیز تاسیس شد. دشمنان تلاش دارند تا چهره امام (ره) را خشن نشان دهند، ولی اینگونه نیست و ایشان اهل انتقام نبودند، بلکه اهل گذشت بودند.

به گزارش جماران؛ عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه نهادینه شدن اندیشه امام خمینی(ره) در حوزه عدالت باید در عمل زنده شود، گفت: پس از پیروزی انقلاب، امام(ره) به غیر از مرتکبین قتل که ولی دم داشتند، برای بقیه دستور عفو عمومی صادر کردند.

آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی در همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل در کتابخانه ملی با بیان اینکه امام خمینی(ره) موضوع حکومت اسلامی را که اساس آن بر عدالت اجتماعی، آزادی و مردم سالاری است حدود 40 سال پیش در نجف اشرف تدریس کرد، گفت: امام (ره) موضوع حکومت اسلامی، ارکان آن، نقش مردم و نقش زنان و مردان در حکومت اسلامی را مدلل و مبرهن و به تفصیل بیان کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه حکومت قانون بر مردم که قانونگذار آن خداوند است، مد نظر امام خمینی بود، ادامه داد: قانونگذار الله است، شخص اول عالم امکان حضرت رسول (ص) نیز مجری قانون الهی بوده است.

وی ادامه داد: درس حضرت امام درباره حکومت اسلامی در نجف اشرف، رسید به مبحث ولایت فقیه، در میان فقهای شیعه این نخستین بار بود که یک فقیهی سیستم حکومتی در اسلام را مطرح می‌کرد و آن را حکومت قانون بر مردم می‌داند و هدف اصلی از تشکیل حکومت را اجرای قانون می‌داند؛ ولایت فقیه مسئله‌ای است که از ابتدا بر روی آن اختلاف بود. امام (ره) «ولایت مطلقه فقیه» را مطرح کردند که فقیهی جامع الشرایط است و در راس امور قرار می‌گیرد. تمام مباحث ایشان در قالب کتابی با همین عنوان چاپ شده است.

چهره ماندگار علم حقوق با اشاره به اندیشه امام در باب عفو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام دستور عفو عمومی صادر می‌کنند و به غیر از آن‌ها که قتلی مرتکب شده بودند و ولی دم باید گذشت می‌کرد، زندان‌ها خالی شدند. بنده در طی 12 سال که در شورای عالی قضایی بودم می‌دیدم که امام (ره) همواره بر عفو تاکید داشتند و بر همین اساس آن زمان هیئت عفو نیز تاسیس شد. دشمنان تلاش دارند تا چهره امام (ره) را خشن نشان دهند، ولی اینگونه نیست و ایشان اهل انتقام نبودند، بلکه اهل گذشت بودند.

وی گفت: انقلاب‌های شمال آفریقا نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است و کشوری که هم اکنون استقلال حقیقی دارد، جمهوری اسلامی ایران است. در رژیم گذشته، محمدرضا پهلوی با پذیرش کاپیتولاسیون ملت را تحقیر کرد و ملت ایران از این موضوع ناراضی بودند، اما امام (ره) ملت را بیدار کرد و به ملت ایران عزت داد و امروز ملت ایران در جهان اسلام الگو است.آیت الله موسوی بجنوردی افزود: ما هیچ وقت نباید اندیشه امام‌(ره) را فراموش کنیم و همواره باید آن را نصب العین قرار دهیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امام خمینی یک مسلمان واقعی بود و اندیشه او همان اندیشه رسول‌الله است.

ضرورت رجوع به گفتمان امام

سیدرضا صالحی امیری، دبیر علمی همایش هم گفت: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، پنج مرحله گفتمانی را طی کردیم. گفتمان ارزشی، گفتمان توسعه و سازندگی، گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال، تمام این گفتمان‌ها خرده گفتمان‌هایی در زیر چتر گفتمان انقلاب اسلامی هستند و این همایش ذیل فراگفتمان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی شکل گرفت. وی افزود: هدف آن است نشان دهیم تداوم انقلاب اسلامی در چارچوب ارکان اندیشه‌های امام میسر خواهد بود. صالحی امیری ادامه داد: مباحثی همچون اخلاق‌گرایی، معنویت‌گرایی، عدالت گرایی، وحدت گرایی، آرمان گرایی، مصلحت گرایی، مردم گرایی، استقلال گرایی، قانون گرایی و عقل‌گرایی در اندیشه‌های امام(ره) قابل درک و فهم است و در این همایش به این مسائل پرداخته می‌شود که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، چه میزان در دستیابی به اهداف و ارزش‌ها در گفتمان امام (ره) موفق بوده‌ایم و در دستیابی به این موفقیت‌ها چه موانعی وجود داشته و سهم هر یک از این موانع چه میزان است.

دبیر علمی همایش افزود : در مطالعات این مجموعه مشخص شد؛ فقر و شکاف طبقاتی، فساد گسترده، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، بی عدالتی، خشونت و بداخلاقی از جمله عواملی بود که در ناکامی و عدم تحقق آرمان‌ها و عملی شدن اندیشه‌های امام (ره) موثر بوده‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر نفی استبداد، نفی وابستگی به قدرت‌های بیگانه، قانون‌مند کردن سیستم و نظام از جمله موفقیت‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است. وی با بیان اینکه اساسا رویکرد این همایش عقلانی و نه احساسی است، گفت: در تحلیل واقع‌گرایانه از گفتمان فکری حضرت امام در می‌یابیم نفی خشونت در همه حوزه‌ها، توجه به اقتدار معنوی به جای اقتدار نظامی یعنی تاکید بر قدرت نرم یعنی مردم به جای قدرت سخت یعنی زور، در اندیشه‌های امام نمود دارد و ایشان بر رای مردم و بر خداوند به عنوان منشاء قدرت تاکید داشتند .صالحی امیری تأکید کرد: اندیشه امام، اندیشه‌ای تام و تمام است و ایشان بر مسائل متعددی از جمله مبارزه دائمی با جهل و خرافه‌گرایی تاکید داشتند و آن را سم مهلکی برای دین و حکومت می‌دانستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به وحدت یک راه وجود دارد و آن بازگشت به اندیشه‌های امام(ره) است، خاطرنشان کرد: اندیشه مصلحت را که حضرت امام (ره) طرح کردند، برای همه مسائل و بسیاری از مشکلات موثر است، چرا که اسلام و به تبع آن اندیشه‌های امام برای همه مسائل مبانی شفاف و روشنی دارد.

حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی هم در ادامه با اشاره به اینکه فرموده حضرت امام مبنی بر اینکه «اگر بخواهیم می‌توانیم»را به طور عملی احساس کرده‌ایم، گفت: ایجاد جهاد دانشگاهی و تاسیس آ‌ن در سال 1359 و موفقیت‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف علم و فناوری و فرهنگی حاصل خودباوری است که امام (ره) در جسم و جان جوانان ایجاد کردند. رئیس جهاد دانشگاهی افزود: در حوزه دارودرمانی و فناوری پزشکی اکنون به مرحله تبدیل علم و فناوری رسیده‌ایم و قرار است ساخت قطعات یدکی بدن انسان را از طریق سلول درمانی آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل در حوزه وحدت از عدم درک روح منشور امام خمینی (ره) نشات می‌گیرد، گفت: اگر به کاربردی کردن این اندیشه‌ها فکر و آن را عملی می‌کردیم، امروز دچار مشکل نبودیم.

گفتنی است در این همایش از کتاب مجموعه مقالات همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره)، از نظریه تا عمل، با عنوان «انقلاب اسلامی؛ گفتارهایی پیرامون انقلاب اسلامی از نظریه تا عمل» رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 945902
  • منبع: روزنامه اطلاعات
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.