تحلیلگر نفتی «کریستین ملک» معتقد است، تحریم های ایران تاثیر بسیار کوچکتر، تدریجی تر و غیرقطعی تری در مقایسه با کاهش تولید نفت ونزوئلا بر بازارهای نفت خواهند داشت.

به گزارش جماران؛ شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا اعلام کرد، تحلیلگران نفتی مانند «کریستین ملک» در بانک سرمایه گذاری «جی پی مورگان» آمریکا معتقدند، تهدید بزرگ در عرضه نفت، کاهش تولید نفت ونزوئلاست نه کم شدن صادرات نفت ایران، زیرا بعید است مشتریان بزرگ نفت ایران از تحریم های آمریکا پیروی کنند.

شبکه خبری یاد شده در تارنمای اینترنتی خود نوشت: به باور این تحلیلگر، صادرات نفت ایران تغییری نخواهد کرد و تهران به احتمال زیاد تحریم های اقتصادی آمریکا را با صادرات نفت بیشتر به کشورهایی مانند ترکیه و هند دور خواهد زد. 

وی معتقد است، تحریم های ایران تاثیر بسیار کوچکتر، تدریجی تر و غیرقطعی تری در مقایسه با کاهش تولید نفت ونزوئلا بر بازارهای نفت خواهند داشت.

ملک ادامه داد: کشورهای خریدار نفت ایران 180 روز وقت دارند نشان دهند آیا واردات نفت از ایران را کاهش می دهند یا دسترسی محدود به موسسه های مالی آمریکا را می پذیرند. 

به گفته این تحلیلگر نفتی جی پی مورگان، تحریم های گذشته موجب کاهش صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز شد، اما این بار گمان می رود همکاری های بین المللی در مورد تحریم ایران کمتر باشد. 

وی افزود: اتحادیه اروپا هنوز در تلاش است برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نجات دهد تا بتواند از ایران نفت بخرد؛ هر چند برخی تولیدکنندگان بزرگ مانند توتال اعلام کرده اند در صورتی که آمریکا در مورد آنها استثنا قائل نشود، ایران را ترک خواهند کرد.

این تحلیلگر نفتی گفت: چین، بزرگترین مشتری نفت ایران هنوز از برجام حمایت می کند و از نظر تاریخی از تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی نکرده است.

تحلیلگر بانک سیتی گروپ آمریکا نیز به شبکه خبری یاد شده گفت: اختلال در تولید نفت ایران ممکن است 200 هزار بشکه بیشتر نباشد.

این بانک بتازگی قیمت مورد انتظار نفت در سال جاری را 10 دلار افزایش داده و انتظار دارد متوسط قیمت نفت در سال 2018 به 75 دلار در هر بشکه برسد.

سیتی گروپ، دلیل افزایش قیمت مورد انتظار نفت را تاثیر کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا در بازارها اعلام کرده است. 

براساس اعلام سیتی گروپ، تحلیلگران اتفاق نظر دارند که هر اختلالی در صنعت نفت ونزوئلا - که منبع اصلی درآمد ارزی این کشور است - موجب بدتر شدن بحران اقتصادی در این کشور می شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.