یونکر گفت: ما خواستار دستیابی به یک رویکرد مشترک بر اساس توافق میان همه اعضا در مورد روابط با آمریکا و ایران هستیم.

به گزارش جماران، به نقل از بلومبرگ، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما نمی‌خواهیم برجام از بین برود چرا که حفظ این توافق برای صلح در خاورمیانه و کل جهان ضروری است.

روز چهارشنبه کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود در بروکسل جلسه‌ای را ترتیب داد تا راه‌های حفظ برجام از جمله بازگرداندن قانون مسدود کننده با هدف حفاظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا به دلیل تجارت با ایران بررسی شود.

یونکر ادامه داد: ما خواستار دستیابی به یک رویکرد مشترک بر اساس توافق میان همه اعضا در مورد روابط با آمریکا و ایران هستیم.

وی افزود: البته ما منابع و روش‌هایی در اختیار داریم که قابل توجه نیست، اما از همین منابع اندک نیز برای حفظ برجام استفاده خواهیم کرد.

مایا کوچیانچیک سخنگوی فدریکا موگرینی پیشتر در این باره گفته بود: ما در حال ارزیابی گزینه‌های خود برای محافظت از بنگاه های تجاری و شرکت هایمان در مسیر تجارت با ایران و در بابر تحریم های آمریکا هستیم.

به گزارش جماران، مقامات ایران پس از خروج آمریکا از برجام تاکید کرده‌اند که ایران تنها در صورتی در توافق هسته‌ای خواهد ماند که اروپایی‌ها تضمین دهند که ماندن ایران در برجام منافع کشورمان را تامین خواهد کرد.

انگلیس، فرانسه و آلمان نیز پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با انتشار بیانیه مشترک تاکید کردند که حتی بدون حضور آمریکا به اجرای برجام ادامه خواهند داد.

همچنین روسیه و چین ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم آمریکا، بر ادامه پایبندیشان به توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه در کنفرانس خبری پس از نشست وزیران امورخارجه ایران و سه کشور اروپایی بعلاوه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: ما پایبندی خود به تعهداتمان و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شد را به عنوان یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهان و یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.