معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: جریان دانشجویی و حق طلبی همیشه هزینه داده است و این کار بدون هزینه امکان پذیر نیست اما سیاست دولت آقای روحانی این است که فضای دانشگاه ها امن باشد اما امنیتی نباشد.

به گزارش جماران؛ معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بر حرکت دانشجویان در مرزهای علم تاکید کرد و گفت: دانشجویان باید همیشه آماده پذیرش تحولات باشند و هرگز دچار رکود فکری و ذهنی نشوند.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: دوران دانشجویی در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مظهر بیداری، عدالت طلبی و مبارزه با سلطه و دیکتاتوری بود و امروز نیز بیدار، پرشور، زنده و بسیار نقش آفرین است. 

وی اظهار کرد: دورانی بوده که دانشجویان با محدودیت ها و سختی های زیادی روبرو بوده اند، در برخی دوره ها دانشجویان هزینه زیادی داده اند. 

وی با تاکید بر اینکه دانشجو در مسیر حقیقت طلبی و گفتن حقیقت با همه هزینه هایی که داده، عقب ننشسته است، عنوان کرد: مطالبه گری جریان دانشجویی بسیار مهم است و دانشجو همواره باید برای طرح انتقادات و اندیشه ورزی رو به جلو حرکت کند. 

معاون رئیس جمهوری اضفه کرد: مهمتر از حرکت در مرزهای دانش در دوران دانشجویی، خودشکوفایی است و این رمز دوران دانشجویی است تا از این فرصت برای شکوفایی روح، روان، فکر و اندیشه استفاده شود. 

*باید صداهای جامعه را شنید و پاسخگو بود 

ابتکار در پاسخ به تاکید یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه روحانی همان روحانی دوران انتخابات باقی بماند، گفت: همواره پیگیر مطالبات و تحقق آرمان های مطرح شده در منشور حقوق شهروندی و آرمان های دلسوزان انقلاب هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه باید صداهای جامعه را شنید، پاسخگو بود و شفاف صحبت کرد، ادامه داد: امروز آفت بزرگی که بسیار بسیار خطرناک است، تحریف تاریخ و اخبار دروغ است که با سوء استفاده از فضاهای ارتباطی موجود، تحلیل های نادرست را به یک جامعه تزریق می کند و اگر در مقابله با این موارد قدرت، توان و مهارت ارتباطی را نداشته باشیم، آسیب خواهیم دید. 

** دانشجویان در گفت و گوهای بین نسلی پیش گام شوند 

وی اظهار کرد: جریانی تحت عنوان گفت و گوی ملی خانواده و گفت و گوی ملی بین نسلی را آغاز کرده ایم زیرا یکی از آسیب های جدی انقلاب فاصله ای است بین نسلی که در دوران انقلاب، جنگ و دفاع مقدس زیسته و نسلی که تنها این نسل را دیده و در مقابل آن رفتار نادرست، فریبکاری، ریا و این شعارها را نیز دیده است، ایجاد شده است. 

ابتکار گفت: لازم است که جریان های دانشجویی در حوزه گفت وگوهای بین نسلی پیشگام شوند زیرا هرچه گفت و گو و مهارت های گفت و گو را در جامعه تبیین کنیم فرایند مردم سالاری و تحقق حقوق و آزادی های تصریح شده در قانون نیز تسهیل می شود. 

وی اظهار کرد: جریان های دانشجویی باید در زمینه مهارت های طرح کارورزی و ارتباط با صنعت و ارتقای مهارت های دانشجویی نقش اساسی ایفا کند زیرا یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه رهبری بوده و دولت به صورت ویژه به آن توجه می کند اشتغال جوانان است. 

**حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو 4 

وی در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره شایعات مطرح شده در زمینه بنزین تولیدداخل و بنزین وارداتی، گفت: در این موضوع اصلا بحثی درباره بنزین تولید داخل و بنزین وارداتی نداشتیم بلکه موضوع این بود که با تحریم واردات بنزین برخی ها در صدد تولید بنزین پتروشیمی بودند که بنزین زیادی را وارد هوا کرده و آسیب های جدی بر جای می گذاشت و ما با تولید این نوع بنزین مخالفت کردیم و مورد تهدید نیز قرار گرفتیم . 

وی ادامه داد: این بنزین در تهران و برخی استان ها توزیع می شد و در آن زمان میزان بنزن موجود در هوا 400 تا 500 برابر حد مجاز بود و بعد که دولت تغییر کرد به دلیل حساسیت موضوع حذف بنزین پتروشیمی را مطرح و پیگیری کردیم و این کار از بهمن 92 آغاز و در اردیبهشت 93 بنزین با استاندارد یورو 4 در کشور عرضه شد. 

وی بیان کرد: در آن زمان یک جریان شانتاژ، تخریب و تهمت زنی در مجلس نهم رخ داد و این در حالی است که بنزین در داخل کشور یارانه ای است و قیمت اصلی آن در دنیا 4 تا 5 هزار تومان است و هیچکس به جز دولت نمی تواند بنزین وارد کند و دروغ اساسی برای ترساندن بود. 

ابتکار تصریح کرد: تولید بنزین پتروشیمی برای عده ای بسیار سودآور بود اما تا زمان مسئولیت خود در سازمان محیط زیست هر سه ماه یکبار بنزین را بررسی می کردیم و مطابق با استانداردها بود. 

وی گفت: اما آلودگی هوا دلایل متعددی دارد که موضوع ریز گردها، سرب و ...از جمله این آلودگی ها هستند که از دوران خاتمی موضوع سرب در بنزین به طور کامل حل شده است و استاندارد خودروها نیز پیش رفت . 

ابتکار یادآور شد: برنامه های کاهش آلودگی هوا در دولت های نهم و دهم تعطیل شد و عقب ماندگی شدید در سال 92 داشتیم. 

وی تاکید کرد: مساله آلودگی هوا با جدیت و سخت گیری مجدانه محیط زیست و مشارکت مردم قابل حل است. 

**امیدوارم هیچ دانشجوی منتقدی احضار نشود 

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره برخورد با دانشجویی در شیراز نیز اظهار کرد: امیدوارم هرگز هیچ دانشجویی بخاطر انتقاد و اعتراض احضار نشود و هرگز این اتفاق ها نیفتد و این یک مطالبه به حق است و به نوبه خود از اینگونه مشکلات ناراحتم . 

وی افزود: جریان دانشجویی و حق طلبی همیشه هزینه داده است و این کار بدون هزینه امکان پذیر نیست اما سیاست دولت آقای روحانی این است که فضای دانشگاه ها امن باشد اما امنیتی نباشد. 

ابتکار پیرامون وضعیت ادارات کل امور بانوان استانداری ها در کشور نیز گفت: متاسفانه مدیران کل امور بانوان توان محدودی دارند و در بودجه امسال ردیف و امکانات جدیدی برای آنها در نظر گرفته شده است و امیدواریم در این حوزه توانمندی و شایسته سالاری را داشته باشیم. 

** دولت اعتدال متمایل به اصلاحات 

وی در پاسخ به سئوال دیگری نیز گفت: دولت یازدهم و دوازدهم دولت اعتدال است و دولت اصلاحات نیست اما بسیار به آرمان های اصلاح طلبی و جهت گیری های اصلاحات متمایل است و تلاش دارد که جریانات معتدل اصولگرایی را نیز کنار خود بیاورد و جبهه ای از کسانی که می خواهند علیه افراط گرایی و واپس گرای که در دولت نهم و دهم بایستند را ایجاد کند. 

وی درباره برخی مسائل مطرح شده در باره کشته شدن یکی از دانشجویان و طرح مساله خودکشی در این زمینه نیز گفت: موارد مطرح شده در شان جمهوری اسلامی ایران نیست و همه متاسف هستیم و در مورد اخیر مجلس جدی وارد شده و امیدواریم دستگاه های نظارتی از حقوق مردم و شان نظام دفاع کنند زیرا این اتهامات زیبنده کشور ، نظام و مردم ما نیست. 

وی درباره وضعیت دختران خیابان انقلاب نیز گفت: یک بخش از گفتمان بین نسلی که جای آن در این سال ها خیلی خالی بوده است، بحث حجاب است که در این زمینه دو موضوع پوشش و حجاب مطرح می شود. 

**اجبار و تحمیل در حجاب جواب نمی دهد 

وی ادامه داد: موضوع حجاب مساله ای دینی و اعتقادی است و با جبر و زور و فشار نمی توان این مسائل را به کسی تحمیل کرد و اسلام بر عزت نفس انسان ها تاکید دارد و باید در این مسیر زمینه را برای شناخت و انتخاب های درست و آگاهانه اماده کنیم. 

ابتکار از حجاب به عنوان یک رفتار دینی یاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برگرفته از انقلابی دینی است و موازین و اعتقاداتی دارد که همه باید به آنها پایبند باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه حجاب تنها پوشش زنان نیست و در این رابطه موضوع مهارت های ارتباطی بسیار مطرح است، گفت: قرآن در موضوع حجاب به رفتار مردان نیز تاکید دارد و می گوید که مرد در مواجهه با زن چشم خود را پائین می اندازد برای زن احترام قائل می شود و سپس زن نیز در ارتباط با مرد چنین کاری را می کند. 

وی خاطرنشان کرد: اسلام نیز می گوید برای روابط چارچوب گذاشته شود تا حرمت و عزت نفس انسان ها حفظ شده و لگد مال نشود و مرحله بعد موضوع پوشش است و در حوزه پوشش انقلاب اسلامی پوشش را به شکل قانون در اختیار دارد . 

وی گفت: متاسفانه رفتارهای غلط درباره گشت ارشاد و برخورد با دختران و پسران ما تجربیاتی است که به ما نشان می دهد با این شیوه ها نمی توان پیش رفت در این زمینه نیاز به گفتمان و واقع نگری داریم. 

وی عنوان کرد: در این رابطه شکل ایده آل برای جامعه ما ایده آل برای سایر کشورها نیست و باید این موضوعات را به بحث گذاشت و آسیب شناسی کنیم. 

** در ارزیابی مدیران واقعیات را ببینیم 

وی در پاسخ به سئوالی درباره استاندار کرمان نیز گفت: استانداران با مجموعه ای از مشکلات مواجه هستند و استاندار کرمان بر اساس شناخت خود موضوعات اشتغال، تولید، رشد اقتصادی و ایجاد کار را در اولویت قرار داده وکارهای خوبی نیز انجام داده اند و تا حدودی نیز موفق بوده اند و در ارزیابی مدیران باید واقعیت ها را ببینیم. 

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: هر استانداری باید جریان آزاد اطلاعات و فعالیت های دانشجویی را مد نظر قرار دهد و اینکه در استان کرمان اشتغال اولویت بوده و دستاوردهای های خوبی داشته است را نمی توان نادیده گرفت. 

** افزایش سواد جامعه از حدود 55درصد به بالای 90درصد 

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری درباره اینکه برای نسل من چه کردید نیز گفت: به عنوان مثال شاخص امید به زندگی در ایران در ابتدای انقلاب 50 سال بود و امروز 78 سال خانم ها و 73.8 آقایان است و این یک شاخص است و ارزیابی کنید. 

وی گفت: سواد ایرانی ها در ابتدای انقلاب حدود 55 درصد بود و امروز بالای 90 درصد جمعیت کشور باسوادند ودر این زمینه باید دید که تفاوت تا کجاست؟ 

ابتکار با تاکید بر اینکه تحولات زیادی در کشور ایجاد شده است، گفت: ایران در آخرین گزارش های جهانی پرشتاب ترین کشور از نظر توسعه انسانی معرفی شده است. 

وی عنوان کرد: جوان امروز با استفاده از شبکه های مجازی مشکلات را به خوبی می بیند و این دیدن نباید مانع دیدن تحولات شود. 

نشست پرسش و پاسخ خانم دکتر ابتکار به دلیل کمبود وقت، همزمانی با بازدید وی از زندان کرمان و اعتراض برخی دانشجویان ناتمام باقی ماند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.