سیدمحمد حسینی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی این روزهای اصولگرایان در قالب جمنا می‌گوید: قرار است با تامل و فرصت بیشتر شوراها و مجامع استانی و شهرستانی شکل گیرد. از این جهت اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی هر کدام مسئولیت یک یا دو استان را برعهده گرفته اند. تا با حضور در مراکز استان با شخصیتها و فعالان تاثیرگذار گفتگو و مشورت کنند و بر آن اساس ساختار شهرستان و استان درست پایه‌گذاری شود و مجمع عمومی به گونه‌ای معقول، منطقی و مقبول شکل گیرد که کمتر مورد مناقشه قرار گیرد

به گزارش جماران، اعتماد نوشت: سکوتشان سنگین شده است؛ همان جبهه ای که در ایام منتهی به انتخابات اردیبشهت ماه متولد شده و در تهران بیش فعال بود این روزها در سکوت خبری در استان‌ها مشغول به کار است. جلسات شورای مشورتی فعلا متوقف شده و همه تمرکزشان بر استان هاست. برای اطلاع از سکوت جمنا به سراغ سیدمحمد حسینی، عضو هیئت رئیسیه جبهه مردمی رفتیم. او دلیل این سکوت را بازسازی ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب می داند. حسینی تمرکز جمنا بر فعالیت های استانی را تایید و اعلام کرد هر کدام از اعضای شورای مرکزی این جبهه مسئولیت دو استان را برعهده گرفته اند تا مقدمات برگزاری مجمع ملی شهرستانی و سپس استانی فراهم شود. 

 

* جبهه مردمی قرار بود در اواخر فصل پاییز جمع بندی از آسیب شناسی که از وضعیت خود کرده بود ارائه دهد؛ این اتفاق افتاده است؟ به نظر می رسد جمنا فعالیت های خود را متمرکز شهرستان ها کرده و در این سطح فعال شده است. 

 

بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری جلسات بحث و بررسی متعدد توسط هیات رئیسه و شورای مرکزی جبهه مردمی تشکیل و  مشخص شد که نقاط ضعف و قوت جبهه و نیز فرصتها  و تهدیدهای فرارو چیست و برای ادامه کار چه راهبردها و اولویت هایی باید مطمح نظر باشد و  چه برنامه هایی در ۴  سال آتی در دستورکار قرار گیرد. مثلا انتخابات مجلس در سال 98 و ریاست جمهوری در 1400 جزو اولویت های جبهه مردمی است که باید برای آنها برنامه ریزی گسترده ای صورت بگیرد. درباره ساختار جبهه قرار است به گونه ای طراحی شود که مورد وفاق حداکثری فعالان وتشکل های انقلابی باشد. در آغاز شکل گیری جبهه به دلیل فرصت اندک تا انتخابات یعنی حدود ۵ ماه، برخی از افراد یا تشکل ها همراهی نکردند یا فرصت نشد از ظرفیت آنها استفاده شود. اما اکنون قرار است با تامل و فرصت بیشتر شوراها و مجامع استانی و شهرستانی شکل گیرد. از این جهت اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی  هر کدام مسئولیت یک یا دو استان را برعهده گرفته اند. تا با حضور در مراکز استان با شخصیتها و فعالان تاثیرگذار گفتگو و مشورت کنند و برآن اساس ساختار شهرستان و استان درست پایه گذاری شود و مجمع عمومی به گونه ای معقول، منطقی و مقبول شکل گیرد که کمتر مورد مناقشه قرار گیرد. بنابراین منتظریم با متانت اقدامات استانی به نتیجه برسد و پس از آن مقدمات برگزاری مجمع ملی فراهم شود. در نشست سراسری مجمع ملی، اعضای جدید شورای مرکزی جبهه انتخاب می شوند. بنابراین حالا دیگر مثل قبل از انتخابات نیست که هر روز بیانیه، اطلاعیه و خبر از جبهه مردمی باشد. اکنون جبهه در یک دوره بازسازی به سر می برد؛ به همین دلیل اخبار کمتری از آن منتشر می شود چون باید اقدامات اولیه بادقت و تانی صورت گیرد و این امر  نیازمند صرف وقت و زمان کافی است و باشتاب وعجله سازگاری ندارد.  
 
*نتیجه کارهای استانی کی مشخص می شود؟ برای آن زمان تعیین شده است؟  

 

قرار شده در اولین مجال ممکن اقدامات صورت گیرد. برای نمونه بنده که پیگیر ساماندهی جبهه در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان هستم تاکنون یک سفر به کرمان داشته ام وهفته آینده هم عازم زاهدان هستم. به هرحال بافوریت وتعیین ضرب الاجل نمی توان کارها را به نتیجه رساند چون دیدگاه های مختلفی وجود دارد و باید با متقاعدسازی کارها را پیش برد که لازمه آن حلم وحوصله و وقت‌گذاری لازم است. به عبارت دیگر هم  در تهران باید کارها را دنبال و با چهره های موثر و همچنین با سران تشکل ها و احزاب صحبت وتبادل نظر کرد و هم با بدنه اجتماعی و نیروهای انقلابی تعامل داشت.  
 
*در سفرهای اعضای شورای مرکزی به استان ها آیا با گروه های مرجع مثل ائمه جمعه و نمایندگان رهبری دیدار صورت می گیرد؟  

 

بله.  باشخصیتهای متنفذ  صحبت ونظرات آنان را لحاظ می کنیم  چون چنین افرادی شناخت وارزیابی بهتری از استان وفعالان سیاسی وفرهنگی دارند و می دانند چه کسانی بهتر می توانند محوریت فعالیت ها را برعهده بیگرند. اگر این انتخاب ها دقیق تر انجام شود و طراحی و پایه گذاری درستی صورت گیرد بعدا کارها با سرعت بیشتری پیش می رود ولی اگر در قدم اول دقت  کافی نشود و  بدون شناخت افرادی برگزیده شوند درآینده با مشکل مواجه می شویم. سعی براین است که فراگیری و روند دموکراتیک در جبهه مردمی رعایت شود. قرار است فعالان سیاسی هرشهرستان، شورای شهرستان را انتخاب و شکل دهند، سپس شوراهای شهرستانی در مرکز استان مجمع استانی را تشکیل دهند و شورای استان را برگزینند.
 
*اینکه جبهه مردمی تمرکز خود را بر استان ها گذاشته، نتیجه آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته، است؟  

 

دوره قبل گلایه هایی وجود داشت و برخی از فعالان سیاسی می گفتند از ما برای حضور در مجمع ملی دعوت نشده و به ما اعتنایی نشده اما این بار چون عجله ای وجود ندارد قرار است سر فرصت شرایط مهیا شود و همه افراد متعهد و دلسور و کسانی که با این خط مشی و تفکر همراهی دارند دعوت شوند  و میدان برای مشارکت وهمکاری آنان باز باشد. البته این مانع فعالیت احزاب و گروه ها نیست؛ یعنی تشکل ها هر کدام دارند کار خود را انجام می دهند و جبهه مردمی می خواهد هماهنگی بین همه اینها را به وجود آورد چون هر چه آنها بنیه قوی تر داشته باشند جمنا قوی تر خواهد بود. درحال حاضر موتلفه، رهپویان، جامعه اسلامی مهندسین، ایثارگران، کانون دانشگاهیان ودیگر احزاب ولایی فعالیت های خود را دارند و جبهه برای هماهنگی و انسجام بین تشکل ها و همچنین نیروهایی که خارج از این تشکل ها هستند تلاش می کند. 
 
*جبهه پایداری چطور؟ 

 

جبهه پایداری هم از جمله مجموعه هایی است که دعوت به مشارکت وهمراهی می شود، خوشبختانه درانتخابات ریاست جمهوری اخیر اختلافی درخصوص گزینه نهایی بین نیروهای ارزشی وجودنداشت وشاهد هم افزایی مناسبی بودیم.
 
*صحبت ها با جبهه پایداری انجام شده است یا نه؟ چون بارها جمنا موضع خود برای همکاری با جبهه پایداری را اعلام کرده و از همکاری آنان استقبال کرده است اما جبهه پایداری همیشه دست رد زده است؟  

 

به هر حال قرار است با همه احزابی که به عنوان احزاب ولایتمدار، ارزشی و اصولگرا هستند صحبت شود. تاکنون صحبت هایی به صورت موردی بوده اما اینکه به نتیجه نهایی رسیده باشد خیر. 
 
*این صحبت با اعضای ارشد جبهه پایداری بوده؟ 

 

 نظرشخصی ونه نظرتشکیلاتی بعضی ازآقایان  در محافل و جلسات سوال شده اما گفتگوها جنبه رسمی نداشته است.  
 
*نظر آنان چه بوده؟  

 

اطلاعی ندارم چون افراد خاصی این مسائل را دنبال می کنند. 
 
*جمنا شورای فقهی هم دارد؟ 

 

بله. شخصیت هایی مثل آیت الله موحدی کرمانی و یزدی در جریان فعالیت جبهه بوده و در برنامه ها شرکت کرده اند؛ مخصوصا آیت الله موحدی کرمانی سخنران همه جلسات سراسری جبهه مردمی بوده اند. ایشان حتی در بعضی جلسات شورای مرکزی هم شرکت کرده و در جریان برنامه هاواقدامات قرار دارند. 
 
*درباره شورای مشورتی هم توضیح می دهید؟  

 

شورای مشورتی که برای جبهه در نظر گرفته شده به این دلیل بود که عضویت افراد در شورای مرکزی با محدودیت هایی مواجه بود. همه افراد نمی توانستند عضو شورای مرکزی باشند چون برخی کاندیدای ریاست جمهوری بودند و اگر عضو می شدند این شائبه به وجود می آمد که بخواهند از موقعیت خود در شورای مرکزی به نفع بهره‌برداری کنند بنابراین قرار شد هر کس داوطلب انتخابات ریاست جمهوری است در شورای مرکزی عضو نباشد. اما بعد از انتخابات می بایست از فکر و اندیشه آنان ودیگرچهره های مطرح ونمایندگان تشکل ها استفاده شود لذا شورای مشورتی پیش بینی شد که همه ظرفیت ها تجمیع شود. اعضای شورای مرکزی، انتخاب مجمع ملی است ولی شورای مشورتی را خود شورای مرکزی انتخاب می کنند که مکمل شورای مرکزی است. از این شورای راهبردی به عنوان هیات اندیشه‌ورز، کسانی که دارای ایده و فکرهستند، افراد موجه ودارای پایگاه ونفوذ مردمی هستند و توان تشکیلاتی دارند، استفاده می شود تا کسی خارج از جبهه نماند. 
 
*ترکیب شورای مشورتی کامل شده است؟ 

 

این شورا محدودیت اعضا ندارد که بگوییم این تعداد عضو دارد. تا حدودی افرادش مشخص شده است. 
 
*اعضای این شورا به جز برخی از اعضای شورای مرکزی و افرادی چون آقای باهنر و مصباحی مقدم چه کسانی هستند؟ قرار است نام اعضا محرمانه باقی بماند؟ 

نه قرار نیست محرمانه باقی بماند. چون ترکیب شورای مشورتی نهایی نشده و در شورای مرکزی باید قطعی شود اعلام نشده است. بحث های اولیه در شورای مرکزی شده است اما اینکه لیست نهایی و لیستی که بسته شود، خیر هنوز نشده است. 

 

 
*آیا جمنا قرار نیست خود را با قانون احزاب تطابق دهد؟ 

 

جبهه یک تشکیلات وحزب سیاسی مانن دسایر احزاب نیست که بخواهد روند دیگر تشکلها راطی کند. نهایت این است که وزارت کشور می گوید باید اعلام کنید چه احزابی با شما همکاری دارند که اسم جبهه را بر خود گذاشته‌اید، که این اقدام حقوقی صورت خواهدگرفت. 
 
*اما وزارت کشور می گوید که باید مجوز بگیرید. 

 

ظاهرادر همین حد که جبهه باید اعلام کند چتر فراگیر آن چه احزاب و تشکل هایی رادربرمی گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.