علی دانش منفرد می گوید: من قبل از انقلاب عضو نهضت آزادی بودم و بعد انقلاب استعفاء دادم. شاید ما کمی در روش مبارزاتی بازرگانی و انقلاب حرف داشتیم. تیمی بودیم که اطلاعیه آن هم موجود است و استعفاء دادیم.

به گزارش جماران، علی دانش منفرد دبیر اجرایی کمیته استقبال از امام درباره نحوه تشکیل سپاه پاسداران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطالبی خواندنی را مطرح کرد که در ادامه آمده است؛

*فکر می‌کنید چرا آقای بازرگان نخست وزیر شد؟ مثلا بنی صدر یا آقای هاشمی یا آقای بهشتی یا آقای مفتح یا آقای مطهری نمی توانستند نخست وزیر شوند؟

به نظر من بهترین گزینه ای که در آن موقع می توانست انتخاب شود بازرگان بود، کسی که تحصیلکرده باشد، کار اجرایی کرده باشد، مسلمان، مبارز و درستکار باشد، آقای بازرگان بود.

*آیا گزینه های دیگری هم مطرح کرده بودند؟

نه، گزینه دیگری مطرح نبود. من حیث المجموع بهترین گزینه آقای بازرگان بود. امام هم پذیرفته بود. سال 42 که نزد امام رفته بودیم، امام از آقایان بازرگان و طالقانی تعریف می کرد و آنها را می شناخت. به نظر من آن موقع امام، بهترین گزینه را انتخاب کرد. من خودم قبل از انقلاب عضو نهضت آزادی بودم و بعد انقلاب استعفاء دادم. شاید ما کمی در روش مبارزاتی بازرگانی و انقلاب حرف داشتیم. تیمی بودیم که اطلاعیه آن هم موجود است و استعفاء دادیم. من، آقای رجایی، دکتر حبیبی از اعضای نهضت آزادی بودیم. منتها به نظر من بهترین و مهمترین انسانی که در ایران مبارزه انجام داده بود، آقای بازرگان بود که امام او را انتخاب کردند. البته افراد دیگری هم بوده اند. مثل بنی صدر که بعدا رئیس جمهور شد.

*ظاهرا روی پایان کار کمیته استقبال هم بحث است؛ برخی می گویند 12 بهمن پایان فعالیت کمیته استقبال بود و برخی می گویند 22 بهمن.

من خودم تا 22 بهمن شبانه روز در آنجا بودم و شب 22 بهمن در ماشین بیسیم دار بودم. تمام حرکتهای ضدانقلاب و ارتش را رصد می کردیم و آنجا که به عقلمان می رسید، راهنمایی می کردیم. مردم مرتب تماس می گرفتند. یک ماشین بیسیم دار برق منطقه ای در اختیار ما بود و در حیاط خانه ای پارک کرده بودیم. من و منصوری تا صبح 22 بهمن در ماشین بودیم، بعد امام فرمودند که یک ارتش ملی یا سپاه تشکیل دهید. من و چند نفر دیگر مامور شدیم که برویم سپاه را تشکیل دهیم. قبل از منصوری من اولین فرمانده سپاه بودم و با محمد غرضی و محسن رفیق دوست مامور شدیم که سپاه را تشکیل دهیم.

*یعنی قبل از آقای منصوری شما فرمانده سپاه بودید؟

بله. من اولین فرمانده سپاه بودم.

*پس چطور این عنوان به اسم آقای منصوری خورده است. آیا می توان این طور گفت که آقای منصوری اولین فرمانده رسمی و شما غیررسمی سپاه بودید؟

نه، من هم فرمانده رسمی بودم. در واقع وقتی شورای انقلاب و دولت موقت بود، سپاه زیر نظر اقای یزدی معاونت امور انقلاب دولت موقت بود. بعد زیر نظر شورای انقلاب رفت و آنها آقای منصوری را انتخاب کردند.

*چه مدتی شما این فرماندهی را برعهده داشتید؟

دو، سه ماه. یعنی چندروزی هم بعد 22 بهمن ما بودیم. اوایل اسفند 57 در ساختمان ضرابخانه سپاه را تشکیل دادیم. اساسنامه اش را نوشتیم و از شهید کلاهدوز و یکسری افراد ارتشی استفاده کردیم و به غائله هایی که در نقاط مختلف کشور مثل خوزستان و گنبد رخ می داد نیرو می فرستادیم و کنترل کارهای ضدانقلاب برعهده ما بود. کمیته ها هم کارهای محلی و منطقه ای را انجام می دادند. تمام ساواکی ها زیر نظر ما در زندان ما بودند.

*شما حکمتان را از دولت موقت گرفتید؟

7، 8 نفر شورای فرماندهی سپاه با توافق امام و دولت موقت کار خود را شروع کردند در واقع چون کارهای انقلابی دست ما بود به ما گفتند که برویم سپاه را تشکیل دهیم.

*نقش ابوشریف در این ماجرا چه بود؟

ابوشریف اصلا فرمانده سپاه پاسداران نشد. ابوشریف و جمعی در غرب تهران، سپاهی درست کرده بودند که به ما دستور دادند آنها را هم با خودمان یکی کنیم. ما رفتیم و با آنها صحبت کردیم و توافق کردند و به ما پیوستند. بعد ابوشریف مسئول آموزش سپاه پاسداران شد.

*دولت بازرگان با شما در قضیه سپاه به لحاظ تامین امکانات همکاری می کرد؟

نه، ما بحث داشتیم.

*بحثتان سر چه چیزهایی بود؟

ما انقلابی عمل می کردیم و آنها می خواستند اداری عمل کنند.

*یعنی در بحث ساختمان و خدمات و اداری اختلاف داشتید.

دعوا داشتیم؛ به ما پول نمی دادند.

*بیشتر با آقای بازرگان؟

نه، آقای یزدی.

*آقای یزدی که وزیر خارجه بود!

در ابتدا معاون نخست وزیر در امور انقلاب بود.

*مخالفتش بر سر چه بود؟

مخالفتی نداشت در واقع امکانات نداشتند و اول انقلاب بود.

*در صورتی که هر دوی شما یک زمانی در نهضت آزادی هم حزبی بودید و از همدیگر شناختی داشتید. درست است؟

نه، شناخت زیادی نداشتیم. ایشان خارج از کشور بودند و من آشنایی با ایشان نداشتم. ما انقلابی رفتار می کردیم و اینها می خواستند اداری رفتار کنند.

*بعد شورای انقلاب حکم به فرماندهی آقای منصوری در داد؟

بله، شورای انقلاب، آقای منصوری را تعیین کردند. به من هم خیلی اصرار شد که معاونت آموزشی کل سپاه را برعهده بگیرم. بعد از آن دولت موقت حکم استانداری فارس را به من داد که آن را پذیرفتم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 602474
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.