با توجه به وضعیت بسیار ضعیف اقتصادی و عدم امکان درآمدهای جایگزین برای کشاورزان، چشم امید این قشر زحمتکش جامعه به دستان دولت و نهادهای مربوطه است.

پایگاه خبری جماران، فرهاد فتحی: بارش برف و باران در آخرین روزهای فروردین ماه 97 در سالی که کشور از خشک سالی و کم آبی فراوانی رنج می برد و میزان بارش ها به کمتر از 50 درصد سال گذشته رسیده است، یقیناً خبر مسرت بخشی برای مردم و مسئولین بود اما از طرف دیگر برف و کاهش دمایی که در این فصل سال به همراه این نعمت خداوندی بر زمین و محصولات کشاورزان نشست موجب خسارات بسیاری شد و کشاورزانی را که در همین ابتدای فصل کاری با هزار امید به درختان و مزارع خود می نگریستند را در عرض یک شب، برای یک سال نا امید کرد و غم و غصه معیشت را بر دامنشان نشاند.

به گزارش جماران، در پی بارش برف و سرمازدگی در حساس ترین زمان گل دهی و به بار نشستن باغات و مزارع کشاورزی، محصولات کشاورزان در شهرستان ها و روستاهای استان قزوین از 70 تا 100 درصد دچار سرمازدگی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: به دنبال بارش برف بهاری و سرمازدگی به محصولات باغی استان بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است .

فاطمه خمسه اظهار داشت: در پی کاهش دمای هوا در فروردین ماه محصولات باغی به ویژه درشهرستان تاکستان، منطقه الموت قزوین دچار خسارت شده اند و در بخش زراعی نیز حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد به محصولاتی همچون کلزا، گندم و جو خسارت وارد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به خسارت سرما گذاری طی سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت : سال زراعی گذشته ( ۹۵-۹۶ ) نیز ۴۲۰ میلیارد تومان خسارت بلایای طبیعی به محصولات کشاورزی استان وارد شد.

به گفته وی از این میزان خسارت سال گذشته تنها یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان  غرامت به کشاورزان پرداخت شده است.

نامه 195 نماینده مجلس به رئیس جمهور برای جبران خسارت 

در همین رابطه ، بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جماران ، در خصوص پیگیری خود از دستگاه های اجرایی برای برآورد خسارات و پرداخت به کشاورزان گفت: بنده بعد از این اتفاق بلافاصله در نامه هایی جداگانه که به امضای 195 نفر از نمایندگان، به رئیس جمهور محترم و وزیر محترم جهاد کشاورزی موضوع خسارت بیش از 90 درصدی باغات استان را به اطلاع این بزرگواران رساندیم و از دولت محترم  درخواست اعزام کارشناسان نسبت به برآورد میزان خسارت و تخصیص اعتبارات برای پرداخت به خسارت دیدگان را داشته ایم که البته از طرف جهاد کشاورزی استان کارشناسان به مناطق اعزام شده اند و برآوردهای اولیه را انجام داده اند.

وی ادامه داد: همچنین ما مشغول پیگیری  این موضوع در سطح مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مربوطه هستیم و هفته گذشته در تذکری از دولت محترم و آقای روحانی درخواست کردیم که در این وضعیت ناامید کننده به داد کشاورزان برسد.

وی با اشاره به سرمازدگی باغات پرتقال شمال کشور در سال گذشته و اقدام دولت در این راستا، گفت: در سال گذشته همین مساله برای باغات پرتغال استان های مازندران و گیلان اتفاق افتاد و دولت محترم با پرداخت یارانه به کشاورزان، بخشی از خسارات را جبران کرد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: به هر حال ما امیدواریم که وزارت کشاورزی به این موضوع توجه جدیی داشته باشد چرا که شدت سرمازدگی امسال بسیار شدید تر از سال های گذشته است. در سال های گذشته اگر بخشی از محصولات دچار سرمازدگی می شد بخش های دیگر باقی می ماند اما متاسفانه امسال به دلیل این که دمای هوا در اواخر فروردین ماه یعنی زمانی که تقریبا همه محصولات یا در فصل گلدهی یا از گل دهی خارج شده بودند، اتفاق افتاد، شاهد سرازدگی تمام محصولات بودیم.

وی ابراز داشت: تاکستان های شهرستان تاکستان، نرجه، ضیاء آباد، اسفرورین و باغات میوه روستاهای قرقسین، اَک و... در شهرستان ما بیشترین آسیب را دیده اند. همچنین سرما درختان گیلاس، گردو و بادام بخش الموت را از پای درآورده است. 

اما شاید این سوال  در این بین مطرح شود که چرا باغداران و کشاورزان بیمه محصولات باغی و کشاورزی را انجام نمی دهند که می توان عواملی چون عدم پایبندی و اجرای تعهدات در سال های  گذشته و ناچیز بودن خسارات کشاورزی از طرف شرکت های بیمه را برای دلسردی و عدم استقبال کشاورزان و باغداران بوده از بیمه محصولات خود برشمرد که در نتیجه آن اعتماد مردم به  دفاتر بیمه از بین رفت است.

 اما اکنون با توجه به وضعیت بسیار ضعیف اقتصادی و عدم امکان درآمدهای جایگزین برای کشاورزان، چشم امید این قشر زحمتکش جامعه به دستان دولت و نهادهای مربوطه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.