هپاتیت به معنی عفونی شدن یا التهاب کبد بدلایل مُسری و غیرمُسری است؛ ویروس‌های اصلی عامل این بیماری شامل ویروس های موسوم به A و B ،C ،D ،E است که 2 ویروس B و C بدلیل تمایل به مزمن شدن، از اهمیت بیشتری برخوردارند.
به گزارش ایرنا، دکتر بهروز عطایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این استان جزو استان های دارای کمترین درصد آلودگی بیماری هپاتیت در کشور است.
وی با بیان اینکه میزان شیوع بیماری هپاتیت ب در دهه 60 و 70 در کشور حدود 8 درصد بود، تصریح کرد: با اقدام های انجام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نرخ شیوع این بیماری به کمتر از 2 درصد در زمان حاضر رسیده یافته است.
جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون نفر است که با توجه به نرخ اعلام شده حدود 60 هزار نفر از آنها به هپاتیت ب مبتلا هستند.
عطایی، میزان شیوع بیماری هپاتیت سی(C) در کشور را بین 0.3 تا 0.5 درصد(حدود 190 هزار نفر) اعلام و اضافه کرد: این میزان در استان اصفهان حدود 0.1 درصد(پنج هزار نفر) است.
وی مهمترین راه های انتقال هپاتیت ب را از مادر به فرزند، تماس جنسی و تماس پوستی در محیط های آلوده عنوان و خاطرنشان کرد: شایعترین راه انتقال این بیماری در کشورمان از مادر به فرزند است.
این پزشک متخصص بیماری های عفونی، مهمترین راه های انتقال هپاتیت سی را تزریق ناسالم در معتادان تزریقی و رفتارهای پُرخطر جنسی عنوان و اضافه کرد: حدود 40تا 50 درصد معتادان تزریقی به این بیماری مبتلا هستند.
عطایی خاطرنشان کرد: احتمال بروز این بیماری در افرادی که قبل از سال 1375 سابقه انتقال خون دارند نیز وجود دارد زیرا در آن برهه این بیماری در فراورده های خونی، غربالگری نمی شد.
وی بهترین راه کاهش بیماری هپاتیت در جامعه را آموزش عمومی دانست و گفت: وزارت بهداشت نیز اقدام های بسیار خوبی برای کنترل این بیماری انجام داده که موفق ترین و جامع ترین آنها، واکسیناسیون هپاتیت ب برای همه نوزادان است.
این پزشک متخصص افزود: از سال 71 تاکنون همه نوزادان در کشور در سه مرحله بدو تولد، یک ماهگی و شش ماهگی برای پیشگیری از این بیماری واکسینه می شوند که تاثیر بسزایی در کاهش آمار ابتلا به آن داشته است.
عطایی با بیان اینکه برای بیماری هپاتیت سی واکسنی وجود ندارد، گفت: اما دارویی برای این بیماری عرضه شده که با مصرف آن زیر نظر پزشک، بیماری در بدن ریشه کن می شود.
وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای حذف بیماری هپاتیت سی تا سال 1410، افزود: این برنامه از سه سال گذشته آغاز شده است و طبق آن باید سالانه 10 تا 15 هزار نفر از افراد مبتلا به این بیماری، درمان شوند.
وی بااشاره به اینکه در سال های 89 و 90 در استان اصفهان فراخوان شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت اعلام شد، گفت: در این برنامه چهار هزار نفر به مراکز بهداشت اصفهان مراجعه کردند که یکهزار و 500 نفر از آنها مبتلا به این بیماری بودند.
به گفته رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در هفت سال گذشته بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت سی در استان درمان شده اند و اکنون تعداد این بیماران در استان اندک است.
وی همچنین تاکید کرد: بیماران هپاتیت سی تا زمانی که بطور کامل درمان نشده اند باید در روابط جنسی، راه های پیشگیری و بهداشت شخصی خود را رعایت کنند.
عطایی با بیان اینکه هپاتیت جزو آزمایش های پیش از ازدواج نیست، اضافه کرد: الزامی شدن این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
به گفته وی، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بدنبال اتخاذ برنامه هایی برای رایگان شدن آزمایش های تشخیص و داروهای هپاتیت سی است.
وی در باره هپاتیت نوع آ(A) نیز گفت: این بیماری از نوع عفونی دهانی محسوب و بیشتر از وارد شدن آلودگی به آب، مواد غذایی و سبزیجات به انسان منتقل می‌شود.
عطایی با بیان اینکه بیشتر کودکان در جوامع در حال توسعه به این بیماری مبتلا می شوند، اضافه کرد: در صورت رعایت بهداشت و مصرف غذا و آب سالم، شیوع این بیماری کاهش می‌یابد.
ت6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.