به گزارش ایرنا، پنجم مرداد امسال مصادف با 27 جولای 2018 طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم اتفاق می افتد ومرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اقدام به برنامه ریزی برای رصد عمومی این پدیده نجومی در میدان تاریخی امام (ره) اصفهان کرده است.
کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: رصد خسوف یاد شده از ساعت 22 شامگاه جمعه پنجم مرداد تا ساعت 2 بامداد شنبه ششم مرداد در میدان امام اصفهان اجرا می شود.
ابوذر دبیری افزود: در این برنامه، امکان مشاهده و عکاسی از این پدیده نجومی با تلسکوپ برای عموم علاقه ‌مندان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه کارشناسان مرکز نجوم ادیب اصفهان نیز با شرکت در این برنامه، توضیحات و راهنمایی های مناسب را در اختیار علاقه مندان ارائه می دهند، گفت: ممکن است پدیده ماه گرفتگی به صورت زنده از طریق یکی از تلسکوپ های الکترونیکی و تلویزیون های شهری اصفهان پخش شود.
دبیری خاطرنشان کرد: علاوه بر ماه گرفتگی، امکان مشاهده و رصد سیاراتی مانند مشتری، زهره، زحل و مریخ نیز برای علاقه مندان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه ماه گرفتگی شامل مراحل مختلفی است، افزود: شروع ماه گرفتگی و ورود آن به نیم سایه ساعت 21 و 44 دقیقه پنجم مرداد ، آغاز کامل ماه گرفتگی ساعت ۱۵ ثانیه بامداد ششم مرداد، پایان ماه گرفتگی کامل ساعت یک و 43 دقیقه و زمان خروج ماه از نیم سایه ساعت سه و 58 دقیقه بامداد ششم مرداد است.
ماه گرفتگی امسال در مجموع به مدت 6 ساعت و ۱۴ دقیقه طول می کشد که یک ساعت و 43 دقیقه آن مربوط به ماه گرفتگی کامل است.
ماه گرفتگی یا خسوف کامل زمانی اتفاق می افتد که کل ماه وارد سایه کل زمین می ‌شود.
ساکنان اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا می‌توانند این خسوف را رویت کنند.
ت/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.