به گزارش ایرنا، از دیدگاه روانشناسی، تربیت و آموزش صحیح از دوران کودکی درخصوص بسیاری از مسائل و مراسم اجتماعی و فرهنگی می تواند از آسیب ها و مشکلات برپایی آن در آینده بکاهد.
چهارشنبه سوری نیز یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که باید با آموزش های صحیح به فرزندان در حفظ و حراست از اصالت این آیین بکوشیم و از این فرصت در تقویت هرچه بیشتر همبستگی ایرنیان بهره ببریم.
برای رفع خطرات چهارشنبه سوری و تبدیل آن به یک جشن ملی و روز شادی برای همه، این آیین باید بدرستی توسط خانواده ها و مدارس تبیین شود.
یک روانشناس تربیتی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تعلیم و تربیت صحیح از دوران کودکی می تواند تضمین کننده آینده ای روشن و به دور از آسیب های اجتماعی برای افراد جامعه باشد.
افسانه برومند افزود: از جمله این تربیت ها و آموزش ها می توان به شیوه برقراری ارتباط با دیگران، نحوه حضور و پذیرش مراسم اجتماعی، فرهنگی و ایمنی از تهدیدات رفتارهای پرخطر و آسیبزا در این اینگونه آیین ها است.
وی تاکید کرد: این آموزش ها باید هم به شیوه گفتاری و هم عملی در خانه و مدرسه به کودکان آموزش داده شود تا رفتار صحیح در وجود آنها نهادینه شود.
این روانشناس با بیان اینکه در مراسمی با اصالت همچون چهارشنبه سوری که مردم به پیشواز نوروز و طبیعت می روند، خانواده ها باید از پیش فرزندان خود را با بیان اهمیت و تاریخچه پدید آمدن چنین مناسبتی آشنا کنند تا از رفتارهای نابهنجار در آنها خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید خانواده ها با همراهی فرزندان خود در مراسمی که فرصتی برای سرور و شادی است شرکت کنند تا این آیین شادی بخش بتدریج به اصالت خود برگردد .
برومند یادآور شد: حضور و همراهی خانواده ها در کنار فرزندانشان از یک سو از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری می کند و از سوی دیگر زمینه اموزش عملی و برپایی صحیح این مراسم را فراهم می کند.
فراموش نکنیم که چهارشنبه سوری فرصتی مناسب برای سرور و شادی است و می توانیم این فرصت را با همیاری، برنامه ریزی و مدیریت به جشن مهر و دوستی، و روز سرور و شادی تبدیل کنیم.
*پیشینه چهار شنبه سوری:
پیش از اسلام، این جشن در سپیده دم آخرین شب سال برگزار می شد و مردم به پیشواز فروهر درگذشتگان می رفتند و برای آنان در بام خانه هایشان آتش می افروختند و سالی نو همراه با روشنایی و خرمی آرزو می کردند، پس از اسلام نیز در نواحی مختلف ایران، این سنت با عنوان 'جشن سوری' برگزار می شد که بعد نام چهارشنبه سوری برآن نهاده شد و در این شب، مردم بر بام خانه ها یا بلندای شهرها و روستاها آتش می افروختند و در کنار آن به شادی و پایکوبی می پرداختند.
سرودن ترانه ها و عبارت های زیبا از جمله 'سرخی تو از من، زردی من از تو' بدلیل اهمیت و احترام ایرانیان به روشنایی و پاکی آتش در چهارشنبه سوری خوانده می شود و آنها از آتش به عنوان مظهر نور، سرزندگی و سلامتی طلب می کنند.
فال‌گوش، کجاوه‌اندازی، قاشق زنی، فال‌کوزه،آجیل شیرین مشکل‌گشا، کوزه ‌شکنی، گره‌ گشودن و قفل‌ گشایی، شال‌اندازی، پختن آش‌ رشته یا رشته‌ پلو از جمله رسومی است که کماکان در برخی از نقاط ایران برگزار می شود.
گ/6994 / 1339 / 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.