سومین جشنواره طلای سرخ (زعفران) هشتم تا دهم آبان سال جاری در روستای دماب و شهر دهق از توابع شهرستان نجف‌آباد در غرب اصفهان برگزار می‌شود.

سمیه عرب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دماب  و بخش مهر دشت یکی از قطب‌های کشت زعفران در استان اصفهان و کشور است و به همین دلیل از سال ۹۵، برگزاری جشنواره طلای سرخ با هدف معرفی جاذبه‌های این منطقه به ویژه در بخش گردشگری و کشاورزی در دستور کار مسئولان شهرستان نجف آباد قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در روستای دماب حدود ۱۵ هکتار از اراضی زراعی از حدود یک دهه گذشته به کشت زعفران اختصاص یافته است، اظهار داشت: محصول زعفران برداشته شده از این منطقه به دلایل مختلفی از جمله خاک حاصلخیز و کنترل آفت‌ها، مرغوب و دارای بهره وری، کیفیت و درصد خلوص بالاست.

عرب با بیان اینکه شغل بیشتر اهالی این روستا که حدود ۷۵۰ نفر جمعیت دارد، کشاورزی و دامداری است، اضافه کرد: بیشتر آنها در سال‌های اخیر به کشت زعفران با توجه به مزیت‌های آن از جمله نیاز کم به آب روی آورده‌اند.

وی با اشاره به ثبت هفت اثر تاریخی این روستا در فهرست آثار ملی، خاطرنشان کرد: قدمت برخی از آنها مانند سنگ نگاره‌ها و قلعه سنگی به بیش از سه هزار سال قبل بازمی گردد و دارای جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی است.

دهیار روستای دماب با بیان اینکه ۱۵ اثر تاریخی دیگر در این منطقه وجود دارد که هنوز ثبت ملی نشده است، گفت: یک واحد بومگردی در این روستا فعال و ۲ واحد دیگر در حال احداث و آماده‌سازی است.

عرب با تاکید بر اینکه آثار تاریخی این روستا نیاز به توجه بیشتر برای ساماندهی و مرمت برای  بازدید گردشگران دارد، اظهار امیدواری کرد: برگزاری جشنواره طلای سرخ به جذب سرمایه گذار برای رونق صنعت گردشگری به ویژه بومگردی و کشاورزی این خطه کمک کند.

وی ادامه داد: رونق گردشگری و کشاورزی این منطقه به ویژه در کشت زعفران که درآمدزایی خوبی دارد منجر به اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس به این روستا می‌شود.

به گفته وی، جمعیت روستای دماب در ایامی مانند نوروز و محرم به ۲ تا سه هزار نفر می‌رسد زیرا بسیاری از جمعیت این خطه مهاجرت کرده‌اند اما رونق گردشگری و کشاورزی می تواند این جمعیت را به روستا بازگرداند.

دماب یکی از روستاهای باستانی ایران از توابع بخش مهردشت در ۱۰۰ کیلومتری شهر نجف آباد در غرب اصفهان است؛ از جمله آثار تاریخی آن می‌توان به قلعه‌های سنگ، قلعه ساسانی، دروش بگ و نو دماب و کاروانسرای جلوگیر اشاره کرد که قدمت آنها به دوره اشکانیان تا صفویه و قاجاریه بر می‌گردد.

شهرستان نجف آباد با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اصفهان و حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی بخش مهردشت آن زیر کشت زعفران است.

جشنواره طلای سرخ در ۲ دوره گذشته در سال های ۹۵ و ۹۶ در این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.