به گزارش ایرنا، محمود سیجانی عصر یکشنبه در ششمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: دریاچه نمک از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردار است و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.
وی در واکنش به مخالفت های اداره کل حفاظت محیط زیست این استان مبنی بر انجام عملیات استخراج و اکتشاف در دریاچه نمک به دلیل مخاطرات زیست محیطی متاثر از آن بیان کرد: بر اساس مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی صورت گرفته و همچنین طبق گفته کارشناسان محیط زیست و رئیس حفاظت محیط زیست کشور، منشاء آلودگی هوای قم دریاچه نمک نیست.
سیجانی گفت: نباید بواسطه برخی فرضیه های اثبات نشده، استان را از ثروت عظیم و خدادادی که در این دریاچه وجود دارد محروم کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه مطالعات دریاچه نمک از سال 74 آغاز و طی چند مرحله بروزرسانی شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس یافته های علمی حاصل از این پژوهش ها، کمترین تردیدی در وجود مواد معدنی در این دریاچه نیست و حتی در مقطعی ارزش آن حتی تا 20 میلیارد دلار نیز برآورد شده است.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است. 
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در حال حاضر استان اصفهان و بویژه شهرستان کاشان به لحاظ گردشگری استفاده های خوبی را از این دریاچه دارد و قم نیز به عنوان یکی از سه استان همجوار این دریاچه باید از مزایای آن بهره مند شود.
وی یادآور شد: قم از طریق بخش باتلاقی دریاچه نمک به آن متصل است، از این رو آلودگی های زیست محیطی ناشی از نفوذ ریزگردهای نمکی تهدیدی برای این استان به شمار نمی آید.
سیجانی همچنین تهیه یک نقشه راه دقیق برای معادن استان را مورد توجه قرار داد و افرود: بخش معدن نیز مانند صنعت دارای یک نقشه راهبردی است، که در سطح ملی تهیه شده و هدف ما تهیه یک برش استانی از آن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود پیگیری ثبت نشان تجاری سنگ عقیق قم را از جمله فعالیت های سال 97 سازمان صمت استان برشمرد و گفت: این اقدام ارزش افزوده زیادی را برای هنرمندان و صنعتگران فعال در حوزه سنگ های زینتی و تولید انگشتر به همراه دارد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ثبت جهانی عقیق قم افزود: تحقق این امر مستلزم تامین هزینه ای بالغ بر یک هزار فرانک سوییس است.

** دریاچه نمک قم در حال تبدیل شدن به کانون گرد و غبار است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این جلسه با اذعان به اینکه وضعیت دریاچه نمک به لحاظ وجود خاک رس موجود در سطح آن و رژیم رطوبتی نامناسب در مقایسه با پنج سال پیش وخیم تر شده است، اذعان داشت: این دریاچه در عین آنکه یک فرصت بسیار ارزشمند است، ولی نباید از تهدیدهای آن غفلت شود.
سید رضا موسوی گفت: هنگامی که یک اکوسیستم آبی مورد آسیب واقع شود، جبران آن کار دشواری بوده و هزینه های چند هزار میلیاردی را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: دریاچه نمک قم هم اکنون کانون تولید گرد و غبار نیست، ولی طبق روند فعلی در آینده شاهد این معضل خواهیم بود.

** 200 میلیارد ریال برای مطالعات دریاچه نمک قم هزینه شد
سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به مطالعه های انجام شده در عرصه پیرامونی دریاچه نمک افزود: منابع طبیعی استان طی چهار سال گذشته در یک هزار هکتار از 50 هزار هکتار واقع در عرصه های متصل به دریاچه نمک کارهای مطالعاتی را دنبال کرده و در راستای کاهش نفوذ ریزگردها، طرح کاشت انواع گیاه و درختچه را در دستور کار قرار داده است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.