مدیرکل محیط زیست استان اردبیل روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: این اتفاق زمانی روی داد که  ماموران یگان حفاظت این اداره در جریان زنده گیری و نگهداری غیر مجاز پرندگان شکاری در روستای شاوون بخش مرکزی شهرستان گرمی قرار گرفته و به این محل مراجعه کردند.

محمد خداپرست گفت: محیط بانانان و ماموران ضابط قضایی در مراجعه به محل مورد نظر با مقاومت عاملین نگه‌داری غیر مجاز  پرندگان شکاری  قرار گرفتند.

او اظهار داشت: این افراد با مامورین و ضابطان قضایی درگیر شده و  از عودت پرندگان شکاری به آنها  اجتناب کردند  و در جریان این درگیری محیط‌بان یگان حفاظت از ناحیه پا مجروح شد.

خداپرست گفت: با مقاومت ماموران یک بهله شاهین و یک بهله دلیجه از  شکار چیان متخلف کشف شد.

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل افزود: پرندگان شکاری بالابان و دلیجه جزو گونه های در معرض خطر انقراض و حمایت شده می باشند و به استناد ماده ۱۳ قانون شکار و صید متخلفانی که اقدام به شکار و صید و زنده گیری پرندگان شکاری ‌کنند به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می شوند.

 وی اظهار داشت: جریمه ضرر و زیان در نظر گرفته شده برای پرنده شکاری بالابان ۶۰۰ میلیون ریال و برای دلیجه ۲۰۰ میلیون ریال می‌باشد و پیگیری های لازم برای مجازات این افراد از طریق مقام قضایی انجام خواهد شد.

 دلیجه از جمله پرندگان شکاری در ایران است که گونه های متنوعی از این پرندگان در استان اردبیل وجود دارد و براساس قانون شکار و صید هرگونه زنده‌گیری، شکار، صید، عرضه، فروش و نگهداری پرندگان شکاری ممنوع و غیرقانونی است.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

دلیجه از پرندگان شکاری و از تیره شاهینیان در زمره پرندگان حمایت شده است که معمولاً پستانداران کوچک، مارمولک ها، نرم تنان، موش ها، قورباغه ها یا حشرات بزرگ را شکار می کند و به این ترتیب نقش مهمی در کنترل بیولوژیکی آفات دارد. این پرنده در مناطق باز و حاشیه تالاب زندگی می کند.

شاهین پرنده‌ای است فرخنده و خجسته و در توانایی و شکوه سرآمد پرندگان است این پرنده هوشیار و چالاک در بیشه زارها و مناطق کوهستانی دیده می‌شود و ایران هم نشیمنگاه این پرنده بوده و هست.

شاهین دارای ۱۵ مهره‌های گردنی می‌باشد و می‌تواند گردن خود را ۱۸۰ درجه بچرخاند. او تنها به دلیل جایگیری چشمهایش دارای شعاع دید حدود ۲۲۰ درجه بدون گردش گردن هست.

شاهین معمولی با داشتن سرعت ۳۸۹ کیلومتر در ساعت سریعترین حیوان زمین می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست از همیاران و دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست هرگونه شکار، زنده گیری و نگه داری غیر مجاز حیات وحش و پرندگان شکاری را از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا با شماره تماس ۳۳۷۴۰۰۸۵ به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

۶۱۳۰/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.