اخبار مرتبط

/همایش امام‌خمینی (ره) و تعلیم و تربیت اسلامی/

مراسم معرفی کتاب تصحیح و ترجمه «اسماء الحسنی‌»(شرح دعای جوشن کبیر) به همت انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم حضرت حجت الاسلام و المسلمین علی شیخ الاسلامی طی سخنانی با بیان اینکه برای شناخت صفات الهی راهی جز آیات قرآن نداریم، اظهار داشت: دلیل این مسئله آن است که سایر کتاب‌های آسمانی هیچ نکته‌ای در این مورد بیان نمی‌کنند، ضمن آن‌که علومی مانند فلسفه اسلامی و عرفان نیز ربطی به این موضوع ندارند. البته این بدان معنا نیست که عرفان اسماء الهی را نشناسد و نداند که یک صفت برای خداوند را به چه معنی به کار می‌بریم؛ بلکه همه اینها بعد از بهره‌گیری از آیات قرآن و روایات و افتادن در مسیر سیر، سلوک و اطاعت قرار دارد.

وی افزود: سایر علوم انسانی و دریافت‌های درونی و عاطفی، مطلقا جز از راه وحی، آیات و روایات نمی‌توانند با اسماء و صفات الهی آشنا شوند. وحی افکار و اندیشه انسانی را نورانی و به انسان فضاهای غیر قابل تجربه در علم و فلسفه را اعطا کرده است که از جمله آن موضوعات مبدأ و معاد است که هر دوی آنها اختصاص به فرهنگ دینی دارند. یعنی این وحی است که فضای دیگری را در کنار عالم طبیعت برای انسان می‌گشاید و همان‌طور که خداوند حضور انسان را در عالم طبیعت منحصر نمی‌داند، لاحقه و آینده او را در عالم طبیعت منحصر نمی‌داند و قرآن دروازه و دریچه بی‌کرانه‌ای را به روی انسان باز می‌کند و او را به عالم فراطبیعت و متعالی‌تر از طبیعت فرا می‌خواند. البته در قرآن، هر قدر در مورد معاد بیشتر مطالعه کنید موضوع پیچیده تر می‌‌ شود.

شیخ الاسلامی با اشاره به کتاب شرح اسماء الهی، اظهار داشت: در مورد اسماء الهی آنچه می‌توانیم مطرح کنیم باید بر اساس آیات و روایات باشد تا حرف را نظام یافته و شفاف القاء کند که این موضوع به نظر من مهم است، همان‌طور که ارزش محتوایی سخن فیلسوفان نیز از آیات و روایات است.

وی افزود: قرآن، تکوین و تشریع را مدیون اسماء الهی می‌داند و بنابراین هم خلقت مدیون اسم خداست و هم هدایت مدیون آن است، چرا که آفرینش به دلیل اسماء جلاله خداوند است. بنابراین از همین جا، اسمائی بودن نظام خلقت روشن می‌شود و تمام موجودات آیات برآمده از اسماء او هستند.

شیخ الاسلامی در ادامه سخنان خود، با تاکید بر اینکه نظام اسمائی حیات در تکوین و هدایت برجستگی دارد، یادآور شد: اگر به آیات قرآن نگاه کنید می‌بینید که تمام شئون الهی با «بسم الله» شروع می‌شود و خلقت هم با اسم آغاز می‌شود؛ زیرا عالم وجودا و ابقائا مدیون اوست.

وی در ادامه در توضیح کتای شرح اسماء الهی اظهار داشت: کار اصلی کتاب را برادر دانشمند جناب آقای دکتر نجفقلی حبیبی انجام داده‌اند و یکی از ویژگی‌های کار ایشان، ارجاع به منابع اصلی است. همچنین ایشان مقدمه‌ای بسیار خوب در شرح دعای جوشن کبیر نگاشته‌اند.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه حدود 20 سال از شروع کار ترجمه می‌گذرد و چاپ آن متوقف مانده بود، افزود: گاهی احساس می‌کردم نکند حاج ملاهادی سبزواری از کار ما چندان راضی نیست که باعث شده کار این کتاب به انجام نرسد؛ اما نشر نوید اسلام در قم به مدیریت محترم عقیقی بخشایشی قرار شد که آن را چاپ کند.

در ادامه این جلسه دکتر نجف‌قلی حبیبی در سخنانی گفت: به برکت این کار موفق شدم تا متن اصلی دعای جوشن کبیر را نیز اصلاح کنم که از جمله منابع آن، دعای جوشن کبیر در کتابخانه مجلس بود که توسط میرداماد اعراب گذاری شده بود.

وی گفت: کل کار ما در تجدید ترجمه و اصلاح کتاب، فقط یکسال طول کشید که حتی وقتی این موضوع را به حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی گفتم، ایشان نیز این مدت زمان اندک را باور نکردند. البته در چاپ اول کتاب اغلاط تایپی هم وجود داشت که در چاپ‌های بعد اصلاح شد.

حبیبی در پایان، سالروز قمری رحلت امام خمینی(س) را نیز تسلیت گفت. خانم دکتر فاطمه طباطبایی رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران از ابتدای مراسم از مهمانان مراسم استقبال کردند و حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی روحانی رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی نیز در سخنانی به شرح زندگی‌نامه حاج ملاهادی سبزواری پرداخت. از جمله حاضران در این نشست می‌توان به آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، دکتر فاطمه طباطبایی، دکتر محمدرضا بهشتی، احمد مبلغ، دکترعلی محمد حاضری، دکتر غلامعلی رجایی، زهرا شجاعی، دکتر محمد مقدم و.... اشاره کرد.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

/همایش امام‌خمینی (ره) و تعلیم و تربیت اسلامی/

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.