رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

8 آبان ماه سال 1359 سالروز شهادت شهید حسین فهمیده است.حضرت امام خمینی در 22 بهمن ماه همان سال در پیامی به مناسبت سومین سال پیروزى انقلاب اسلامى ضمن ارائه توصیه‏هاى نُه‏گانه به ملت دراین باره فرمودند:رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

پیام [به ملت ایران و مسلمانان جهان (توصیه‏هاى نُه‏گانه به ملت)]
زمان: 22 بهمن 1359/ 5 ربیع الثانى 1401
مکان: تهران، جماران‏
موضوع: تحلیل شرایط ایران و جهان در آغاز سومین سال پیروزى انقلاب اسلامى (توصیه‏هاى نُه‏گانه به ملت)
مناسبت: دومین سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى مخاطب: ملت ایران و مسلمانان جهان‏
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
در آستان سومین سال پیروزى ملت مسلمان ایران، به پیشگاه مبارک حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا له الفداء- و به ملت شریف و پیروزمند معظم تبریک و تهنیت تقدیم مى‏نمایم.
ملت عزیز در این دو سال شاهد وقایع بسیار بود؛ شاهد پیامدهاى بسیار شیرین و پیامدهاى بسیار تلخ؛ شاهد پیروزى عظیم بر قدرتهاى شیطانى و تشکیل حکومت اسلامى در تمامى ابعادش، برچیده شدن تسلط غارتگریها و چپاولگریها از جناحهاى راست و چپ و وابستگان سرسپرده آنان، باز شدن درهاى زندانهاى جهنمى به روى علماى ابرار و روشنفکران متعهد، بسته شدن مراکز گسترده فحشا و عشرتکده‏هاى منحرف‏کننده نسل جوان، بیرون راندن مستشاران و اربابان پر مدعا و باجگیر و کارشکن، اعدام سران جنایتکار و خیانتکار زراندوز، فرارى دادن انگلهاى خائن و سودجو و جنایتکار، تحول عجیب قشرهاى مختلف ملت عزیز از بى‏تفاوتى به تعهد در مقابل اسلام و میهن که در طول مدت جهاد با قدرتهاى شیطانى و وابستگان آنان، خصوصاً در هجوم شیطانى صدامى اخیر به وجود آمده است و هزاران کارهاى عمرانى و ایجاد مراکز تربیتى در سطح روستاها براى توده‏هاى عقب نگه داشته شده و شکستن اختناق و ایجاد فضایى آزاد و بسیار امور دیگر که در این مختصر مجال شمردنش نیست. و در مقابل این همه کارهاى مثبت، تلخیها و نابسامانیهایى از قبیل قیام مسلحانه احزاب وابسته به قدرتهاى شیطانى، قتل و غارت خواهران و برادران مسلمان کُرد و ترک و بلوچ، بى‏نظمى و خودسریها و افسارگسیختگیها که توسط خائنان و مزدورانى که در تمام قشرها و ارگانها نفوذ نموده‏اند و متأسفانه گاهى به دست جوانانى که از حکومت اسلامى بى‏اطلاع مى‏باشند و عمل خلاف خود را اسلامى گمان کرده‏اند، و از همه بالاتر جنگ تحمیلى و هجوم سبعانه رژیم جنایتکار بعث عراق و قتل و غارت بیگناهان مرزنشین و آواره شدن صدها هزار از خواهران و برادران عزیز و امور دیگرى که پیامدهاى غیر قابل احتراز تمامى انقلابات مى‏باشد که به خواست خداوند متعال نسبت به سایر انقلابها حتى در کشورهاى اسلامى بسیار ناچیز است، گرچه کج‏فهمان و یا بدخواهان آنها را بزرگ جلوه داده و در شکست اسلام دانسته یا ندانسته کوشش مى‏نمایند.
اکنون که بحمد اللَّه تعالى انقلاب بزرگ اسلامى در آستانه سال سوم است و به رغم بدخواهان و گروهکهاى فاسد مفسد و مزدور شرق و غرب که امید شکست انقلاب را در کمتر از شش ماه داشتند و چشم به راه سردى و سستى ملت و پشت نمودن آنان به انقلاب و باز شدن راه براى وابستگان به رژیم ستمکار سابق و در نتیجه براى امریکاى جنایتکار و دیگر چپاولگران که با حیله‏هاى شیطانى در کمین نشسته‏اند تا از آب گل‏آلود ماهى بگیرند، ملت معظم باید در حال افزایش انسجام و وحدت کلمه باشد. ملت آگاه ایران امروز شاهد آن همکاریهاى عظیم انسانى- اسلامى در سرتاسر کشور است و نیز شاهد ایثار مال و جان و عزیزان خود براى پیروزى و راندن کفار بعثى از میهن عزیز خویش است و قلمهاى زهرآگین دشمنان آگاه بدخواه و دوستان بى‏توجه، تأثیرى در روحیه توده‏هاى میلیونى عظیم الشأن ایران و مسلمانان جهان ننموده است. لازم است تذکراتى داده شود:
1- تذکر متواضعانه‏اى است به حضرات گویندگان و نویسندگان اعم از روحانیون معظم و سایر آقایان مطبوعات و تمامى رسانه‏هاى گروهى. عزیزان من! شما مى‏دانید آنچه که به دست آوردید از نفى طاغوت و جایگزین کردن جمهورى اسلامى به جاى آن، ارزان نبوده است بلکه با خون هزاران جوان مؤمن و هزاران معلول و مجروح که ما باید تا آخر عمر خود را رهین آنان بدانیم، به دست آمده است. این نعمت بزرگ الهى را ارزان از دست ندهید. شما حضرات آقایان که در پیروزى انقلاب سهیم بودید و اسلام و ایران مال خودتان است، سعى کنید قلمها و زبانهایتان در خدمت انقلاب و به ثمر رسیدن آن، که آزادى و استقلال در سایه جمهورى اسلامى و زیر پرچم توحید و اسلام بزرگ است، باشد. سعى کنید روحیه ملت را تقویت نمایید و در مقابل فحاشیهاى منحرفین که براى تضعیف روحیه ملت است بیدریغ فعالیت نمایید و از تضعیف اشخاص و یا گروههایى که در خدمت جمهورى اسلامى هستند و تضعیف آنان مستقیماً خدمت به جهانخوارانى است که در کمین نشسته‏اند تا از قلمها و زبانهاى شما بهره‏گیرى کنند، بپرهیزید.
انصاف نیست که جوانان عزیز اسلام از ارتش و سپاه و ژاندارمرى و بسیج و شهربانى گرفته تا گروههاى جانباز عشایر و عزیزان شهرها و روستاها در سراسر کشور در خدمت اسلام و مسلمین خون خود را نثار و جان خود را فدا کنند، ما در کنارى بنشینیم و با قلمها و زبانهاى خود قلب نورانى آنان را آزار دهیم. انصاف دهید که ما براى اسلام و کشور اسلامى خود چه کرده‏ایم و این جوانان عزیز از خود گذشته، از دانشگاهى تا روحانى و از روستایى تا شهرستانى و از کارگر تا بازارى چه کرده‏اند. از اول انقلاب تا کنون تمام رنجها و زحمتها و جانبازیها بر دوش این طبقات بوده است و آنان ولى نعمت ما بوده‏اند.
رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.
خداوندا! من از پیشگاه مقدس تو عذر مى‏خواهم که کودکان و جوانان عزیز ما خود را فدا کنند و ما بهره‏کشى نماییم.
2- تذکر من به ارتشیان و سپاه پاسداران و ژاندارمرى و بسیج و شهربانى و همه‏ نیروهاى غیر نظامى مسلح این است که شما هم اکنون در خدمت اسلام و از جنود اللَّه و محافظین کشور اسلامى مى‏باشید. ملت مسلمان ایران از شما قدردانى مى‏کند و شما را از خود و خود را از شما جدا نمى‏داند و اکنون در جهان کشورى نیست که پیوند ملت و قواى مسلحش بدین پایه باشد. قواى نظامى و انتظامى که از طاغوت بریدند و به اللَّه پیوستند، درست در آن زمان که تخلف از طاغوت مساوى با مرگ بود، با تمام توان به صف جانبازان ملت پیوستند و با طاغوت به ستیز پرداختند، دیْن خود را به اسلام و میهن خود ادا نموده و خداوند متعال را از خود راضى نمودند و یا پاسداران عزیز و تمامى قواى غیر منظم که با پشتیبانى ملت بزرگ انقلاب مقدس را به پیروزى رساندند، امید است همگان در پیشگاه مقدس حق تعالى روسفید باشند که جمهورى اسلامى را روسفید نمودند.
عزیزان من! توجه کنید که افرادى از خدا بیخبر مى‏خواهند شما را از هم جدا کنند و بدین وسیله ملت را از تمامى شما جدا و سپس انقلاب را به تباهى بکشند و کشور را اسیر ابرقدرتها کنند. با تمام توان از وسوسه‏هاى شیطانى این وابستگان به شرق و غرب بپرهیزید و با آن مبارزه نمایید. قواى مسلح از هر قشرى که هستند، در حالى که باید داراى دید سیاسى باشند و هر گز کورکورانه عمل نکنند، نباید در امورى که سیاست بازان در آن دخالت دارند داخل شوند، زیرا اگر در امور سیاسى وارد شوند ناچار کسانى که در فن سیاست ورزیده شده‏اند بین آنان اختلاف ایجاد کرده و هر گروه از آنان را به یک طرف کشیده و شیرازه ارتش را که تنها با انسجام کامل است که مى‏توانند به کشور خود خدمت نمایند از بنیان به هم مى‏زنند و نتیجه نهایى خود را که اسارت کشور است به دست مى‏آورند. شما اى قواى مسلح عزیز که عازم خدمت به میهن خود هستید! با ورود در بازیهاى سیاسى ناچار از خدمت به میهن عزیز خود بازمانده و به سوى شرق یا غرب کشیده خواهید شد. بازیهاى سیاسى است که شما را به یک گروه نزدیک و از یک گروه دور مى‏سازد و شما را نسبت به یک قشر ملت بدبین مى‏کند و پس از اختلاف ضربه خود را مى‏زند. امروز تمامى ملت به شما خوشبین و شما را خدمتگزار به میهن و اسلام مى‏داند و از شما پشتیبانى مى‏کند، چنانچه مشاهده مى‏نمایید در پشت جبهه، کوچک و بزرگ، زن و مرد، توده‏هاى میلیونى براى پیروزى شما به خدمت و فعالیت مشغولند. امروز گویندگان و نویسندگان به شما علاقه جدى دارند. در صورتى که اشخاص منحرف در بین شما نفوذ کرده تا با گفتار شیطانى خود شما را به روحانیون و متدینین بدبین کنند و شما را از آنان و بالاخره از ملت جدا کنند، بدانید که اینان هیچ مقصودى جز مقاصد شیطانى خویش ندارند. بهوش باشید، شیاطین را از خود برانید و لازم است با تمام توان کوشش نمایید تا بین خودتان خداى نخواسته شکافى واقع نشود. بدانید که قواى مسلح از هم جدا نیستند و همه براى خدا و اسلام و میهن عزیز در جنگ و فداکارى به سر مى‏برند و کسانى که مى‏خواهند بین سپاه و ارتش و دیگر اقشار قواى مسلح اختلاف ایجاد کنند به فکر میهن و اسلام نیستند و شما را خداى نخواسته از داخل پوسانده و ضربه کارى خود را مى‏زنند.
3- تذکر اکید به روحانیونى است که در دادگاهها و کمیته‏ها، جهاد سازندگى و دیگر ارگانها اشتغال به خدمت دارند، که اولًا در امورى که صلاحیت آن را ندارند به هیچ وجه دخالت نکنند که دخالت آنان علاوه بر آنکه از جهت عدم صلاحیت آنان غیر مشروع است، از جهت بدبین شدن ملت به روحانیت و در نتیجه جدا شدن ملت از شما که لطمه‏اى بزرگ به اسلام و کشور اسلامى مى‏باشد از گناهان بزرگ و نابخشودنى است.
شیاطینى که شما را وادار به این نحو دخالتها مى‏کنند دشمنان سرسخت روحانیت و اسلامند، با این عمل خود نتایج شیطانى گرفته و شما را منزوى و کشور را به تباهى مى‏کشند. دخالت در امور اجرایى، عزل و نصب و امثال اینها به استثناى دخالت کسانى که دولت مستقیماً گماشته است، دخالت غیر مشروع و موجب اختلال در امر کشور و باید از آن اجتناب بشود.
من خوف آن دارم که جوانهاى روحانى که مکلف به حفظ آبرو و حیثیت اسلام و روحانیت هستند، به حسب اعمالى که بعضى از آنها و لو با حسن نیت انجام مى‏دهند، چهره روحانیت و اسلام را غیر از آنچه هست نمایش دهند. من بیم آن دارم که شیاطینى‏ که براى شکست جمهورى اسلامى با قلمهاى مسمومشان نشسته‏اند تا یکى را صد کنند و اعمال بى‏رویه اشخاص را به پاى جمهورى اسلامى محسوب دارند، با فریاد وا اسلاما جمهورى اسلامى را مشوه کنند.
4- شکى نیست که دخالتهاى غیر صحیح بعضى از اشخاص که به صورت روحانى درآمده‏اند و اشخاص غیر روحانى که خود را بدون هیچ گونه صلاحیتى در امور کشورى وارد کرده‏اند، زیاد هستند. باید مراجع صلاحیتدار از این گونه اعمال شدیداً جلوگیرى کنند و باید نویسندگان و گویندگان ذى صلاحیت در رفع آنها با نصایح برادرانه و انتقاد سالم بکوشند، لکن نه به طور انتقامجویى و از روى عقده‏هاى درونى و چهره جمهورى اسلامى را واژگونه کردن که خود گناهى بزرگ است، که این گونه برخوردها نه تنها علاوه بر آنکه تأثیر درستى ندارد، داراى عکس العمل نیز مى‏باشد. مع الأسف بعضى از نویسندگان و گویندگان به جاى انتقاد سالم و هدایت مفید، با انتقاد کینه‏توزانه مى‏خواهند افراد جامعه را به جمهورى اسلامى بدبین کنند. اینان به جاى انتقاد سازنده به فحاشى پرداخته و به جاى نهى از منکر، خود مرتکب منکر مى‏شوند. خداوند آنان را هدایت فرماید.
5- من بار دیگر خطر امریکا را به جهان بخصوص منطقه و ایران گوشزد مى‏نمایم.
امروز تمامى آنانى که علیه جمهورى اسلامى ایران متحد شده‏اند، با واسطه یا بدون واسطه در رابطه با امریکا مى‏باشند ملت ایران باید با قاطعیت با این خطر بزرگ مبارزه نماید. امریکا از اینکه دید حمله نظامى توسط یکى از نوکرانش یعنى دولت عراق، مردم ما را متحدتر کرد، دوباره دست به تشدید اختلافات داخلى زد. مردم دلیر ایران باید با اتحاد خویش این نقشه شیطانى را هم به دنبال نقشه‏هاى قبل خنثى کنند.
6- خطر کمونیسم بین الملل چیزى نیست که به سادگى بشود از آن گذشت. گرچه امروز ابرقدرتها زیر عناوین مختلف خون مردم مستضعف را مى‏مکند و به هیچ وجه کارى به نوع تفکر خویش ندارند و آنچه برایشان مطرح است مسائل مادى خودشان است ولى خطر کمونیسم از سرمایه دارى غرب کمتر نیست و مردم عزیز ایران باید درمقابل دسایس آنها هوشیار باشند.
7- امروز اسرائیل و دوست صمیمى‏اش مصر، در منطقه، در فکر ایجاد یک هسته مرکزى براى نابودى مسلمانها و ارزشهاى عالى فکرى آنها مى‏باشند، اخیراً عراق و بعضى سران کشورهاى منطقه هم با این طرح موافقت نموده‏اند. من نزدیک به بیست سال است خطر صهیونیسم بین الملل را گوشزد نموده‏ام و امروز خطر آن را براى تمامى انقلابات آزادیبخش جهان و انقلاب اخیر اسلامى ایران نه تنها کمتر از گذشته نمى‏دانم که امروز این زالوهاى جهانخوار با فنون مختلف براى شکست مستضعفان جهان قیام و اقدام نموده‏اند. ملت ما و ملل آزاد جهان باید در مقابل این دسیسه‏هاى خطرناک با شجاعت و آگاهى ایستادگى نمایند.
8- من بار دیگر از تمام جنبشهاى آزادیبخش جهان پشتیبانى مى‏نمایم و امیدوارم تا آنان براى تحقق جامعه آزاد خویش پیروز شوند. امید است دولت اسلامى در مواقع مقتضى به آنان کمک نماید.
9- پیام من به ملت بزرگ و توده‏هاى عظیم انسانها که پیروزى به دست پر برکت آنان تحقق یافت و آنان اسلام عزیز را در این قرن تجدید نمودند و همه مرهون خدمات ارزنده آنان هستیم این است که این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزى بى‏نظیر و این جمهورى اسلامى محتاج به حفظ و نگهبانى است و آن هم نیز به دست تواناى شما که دست خداوند قادر با آن است حاصل مى‏شود. شما ملت عزیز بزرگوار، همه چیز خودتان را براى رضاى خداوند تعالى در طبق اخلاص نهادید و این مائده بزرگ آسمانى را به دست آوردید. نگهدارى این متاع محتاج به صبر و کوشش است. شیاطینى که شاید اکثر آنها از قشر مرفه وابسته به رژیم سابق باشند با شایعه‏ها و دروغها و فریبها مى‏خواهند شما را سست کنند و این متاع را که با خون شهدا و جوانان عزیز به دست آوردید از شما سلب کنند و با اسم کمبود بنزین و نفت و قند و شکر و از این قبیل، شما را نسبت به حکومت جمهورى اسلامى دلسرد کنند و ضربه آخر خود را بزنند. در صورتى که این قبیل شایعه و فریب ضربه‏اى است به شرافت انسانى شما. این کوردلان گمان کرده‏اند که‏ شما، جوانان و عزیزان خود را در راه نفت و بنزین داده‏اید و به اسلام و میهن عزیز خود براى پر کردن شکم خود خدمت مى‏کنید. اینان را که دشمن عزت و شرافت شما هستند از خود برانید و مجال ندهید که توطئه‏هاى آنان به ثمر برسد. شما به صدر اسلام و مجاهدت پیغمبر عظیم الشأن و یاران بزرگوار او نظر کنید که با چه زحمات و کمبودهایى مواجه بودند و چگونه با نثار جان و خون، اسلام را به ثمر رساندند و با پیروى از آن بزرگواران اسلام را تقویت کنید و میهن عزیز خود را حفظ نمایید و دست رد بر سینه بدخواهان زنید و ترس به خود راه ندهید که خداوند با شماست. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمین و پیروزى هر چه زودتر سپاه اسلام بر کفر را خواستارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

صحیفه امام، ج‏14، ص: 71

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.