در مورد آلودگی هوا پیمان کیوتو وجود دارد که ایران نیز عضو آن است. طبق این پیمان هر کس بیش از حد مجاز co2 تولید کند، باید جریمه به کسانی که کمتر تولید می کنند، پرداخت کند. ایران ششمین تولیدکننده گازکربنیک دنیا است. از همین رو تا سال 2020 احتمال جریمه شدن ایران زیاد است که این امر وجهه خوبی در سطح بین الملل نخواهد داشت.

اگر دولت همت لازم را در زمینه حل مشکل آلودگی هوا داشته باشد، این موضوع به شاهکار دولت تبدیل خواهد بود و حتی مهم تر از برجام خواهد بود. چرا که فرجام سلامت را به دنبال خواهد داشت. امیدوارم دولت با هم افزایی این مهم را فراهم کند.

به گزارش جماران، سید حسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اعتدال در مورد آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا به عنوان مشکل و معضل اساسی در کشور نشات گرفته از عوامل مختلفی است که از جمله آن می توان به تغییرات اقلیمی و همچنین تولید آلاینده ها اشاره کرد.

وی افزود: آلودگی هوا ضررها و زیان های زیادی را به دنبال دارد. شاید مهم ترین وجه آن را بتوان خسارات خاموش نامید، بدین معنا که طبق برخی آمارها بین 27 تا 30 درصد عاصم کودکان یا علائمی از عاصم کودکان به دلیل آلودگی هوا بوده است.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: برخی راهکارها کوتاه مدت از جمله بنزین بدون سرب، بنزین های یورو 3 و یورو 4 مشکل را حل نمی کند و به مثابه مسکن های کوتاه مدت هستند. سازمان بهداشت جهانی خسارات ایران از آلودگی هوا در سال 2014 را نزدیک به 4 تا 5 میلیون دلار برآورد کرده است.

ذوالانوار ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت در تهران سالانه 3500 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. به رغم واقعیت های مورد اشاره چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی تنها به ضرورت موضوع توجه شده و اقدام عملی مناسبی صورت نگرفته است. این در حالی است که سلامت مردم از همه چیز مهم تر است.

وی تاکید کرد: در کنار مشکل آلودگی هوا، بارش ها نیز کم شده است. متوسط باران سالانه 250 میلیمتر بوده که 11 میلیمتر از آن مقدار کم شده است، به عبارت دیگر بحران آب به بحران آلودگی هوا اضافه شده است.

عضو کمیسیون انرژی بیان داشت: در خصوص بحران آب همه دولت ها مقصر هستند. 94درصد مصرف آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است و 6 درصد دیگر مربوط به الگوی کشت و همچنین اصلاح الگوی مصرف می باشد. دولت ها بیشتر تمرکز خود را بر 6 درصد گذاشته اند . در حالی که راه حل موضوع ساده است و باید مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش داد.

ذوالانوار گفت: در مورد معضل کم آبی با توجه به اینکه گرما از جنوب کشور به سمت شمال است، کافی است سامانه خدمات رایانه ای مثل صندوق های روستایی که حدود 5 تا 6 هزار واحد در کشور وجود دارد، در مورد کشت مناطق مختلف اطلاع رسانی کنند. به عبارت دیگر وزارت کشاورزی با استفاده از این زیرساخت می تواند کشت های مناطق گرم تر را اعلام کند تا مناطق شمالی تا تداخل کشت صورت نگیرد. منتها وزارت کشاورزی همت لازم را در این زمینه ندارد.

وی افزود: در مورد آلودگی هوا پیمان کیوتو وجود دارد که ایران نیز عضو آن است. طبق این پیمان هر کس بیش از حد مجاز co2 تولید کند، باید جریمه به کسانی که کمتر تولید می کنند، پرداخت کند. ایران ششمین تولیدکننده گازکربنیک دنیا است. از همین رو تا سال 2020 احتمال جریمه شدن ایران زیاد است که این امر وجهه خوبی در سطح بین الملل نخواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: راه حل این مشکلات در دنیا دیده شده است، در قانون بودجه پارسال نیز این مساله وجود دارد. در قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون رفع موانع تولید نیز این مطلب وجود دارد. منتها مشکل این است که اجرایی نمی شود.

ذوالانوار گفت: نکته مهم این است که سبد مصرف انرژی در کشور اصلاح شود. سبد مصرف انرژی در کشور شامل بنزین، نفت سفید، گازوئیل و نفت سیاه است، که می توان برق را وارد این سبد کرد و از محصولات فسیلی کم کرد.

وی ادامه داد: مزیت بزرگی که در کشور وجود دارد، این است که از نیمه شب تا اوایل صبح حدود 40 درصد ظرفیت تولید و انتقال برق کشور بلااستفاده است. به طوری که اگر تا 5 میلیون خودرو به اضافه همه موتورسیکلت ها را برقی کنیم و آنها در این فاصله از برق استفاده کنند نیاز به هیچ نیروگاه جدیدی نداریم.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: سازمان ملل تصمیم گرفته تا سال 2050، 9 درجه سانتی گراد از حرارت کره زمین کاسته شود. بدین منظور همه کشورهای غربی و در حال توسعه اقدام به استفاده از برق به جای مواد نفتی در بخش حمل و نقل شهرهای خودشان کرده اند.

ذوالانوار بیان داشت: کار خوب دولت در این زمینه این بوده که تعرفه ورود خودروهای برقی را صفر کرده است. پارسال این مساله را عملی کرده و امسال هم این امر محقق شده است. منتها بیشتر دلال ها از این موضوع استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اگر دولت همت لازم را در این زمینه داشته باشد، حل مشکل آلودگی هوا به شاهکار دولت تبدیل خواهد بود و این موضوع از برجام مهم تر خواهد بود. چرا که فرجام سلامت را به دنبال خواهد داشت. امیدوارم دولت با هم افزایی این مهم را فراهم کند.

عضو کمیسیون انرژی گفت: وزیر نفت، وزیر نیرو و وزیر صنایع در این مبحث جلساتی داشته اند، و ضرورت این موضوع را مورد تایید قرار دادند. منتها نظرات تجمیع نمی شود تا حاصل عملی داشته باشد. به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی لازم است که خودروهای عمومی مثل تاکسی و اتوبوس و همزمان موتورسیکلت ها را برقی کرد. تغییر مصرف از بنزین به برق کار راحت و ساده ای است به شرط اینکه وزارت صنایع، نفت و نیرو هماهنگی لازم را داشته باشند تا بدین طریق بتوان از آلودگی هوا جلوگیری کرد.

انتهای پیام
آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.