مناظره بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با موضوع "آزادی، التحریر، وال‌استریت" از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در تالار شیخ انصاری دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


به گزارش ایسنا، در این مناظره حسین حمدیه به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان با بیان این‌که «فضای دانشگاه در 2 سال اخیر بر خلاف آن‌چه که همیشه جلوتر و پیشروتر از جامعه حرکت کردند، عقب‌تر از جامعه حرکت کرده است» گفت: از دلایل این موضوع برخورد مسوولان دانشگاه است که عملکرد آن‌ها اجازه نمی‌داد دانشگاه پیشرو باشد.

وی با بیان این‌که «قبل از آن‌که بخواهیم به گفت‌وگو بپردازیم باید بپذیریم که تمام شعوب حقیقت در اختیار یک جریان و اندیشه نیست» گفت: هر کس به اندازه‌ای می‌تواند از حقیقت پرده بردارد و البته باید اشتباهات خود را بپذیرد.

حمدیه‌ با بیان این‌که «برگزاری چنین جلساتی برای پیشرو بودن فضای دانشگاه لازم است» افزود: در فضای دیالوگ باید روشن کنیم سنگ محک ما چیست و باید بدانیم که مهمترین سنگ محک عقل و قرآن است و هر چه که ما منطبق با این دو معیار داشته باشیم قابل پذیرش است.

وی با طرح سوالاتی مبنی بر این‌که استکبارستیزی برای ما چه وجهی دارد و چه شد که در ایران به سمت انقلاب رفتیم و در گفتمان امام (ره) چه بود که ما را به سمت انقلاب سوق داد، تصریح کرد: مهمترین مساله برای ما مقابله با حکومت طاغوت بود که باید مساله طاغوت را در اندیشه امام(ره) بررسی کنیم، چون در نگاه امام صرف این‌که ساختار طاغوتی وجود نداشته باشد کافی نبود و بیشتر حرف‌های امام درباره طاغوت بعد از شکل‌گیری جمهوری اسلامی بود که به ساختار و ذات طاغوت اشاره می‌کرد.

این نماینده انجمن اسلامی دانشجویان به سخنانی از امام (ره) در رابطه با طاغوت اشاره کرد و گفت: از نظر امام طاغوت مساله شخص نبود، بلکه مساله شخصیت بود و ایشان معتقد بودند هر کس خودمحوری را در جامعه به جای خدمت ملاک قرار دهد از نشانه‌های اخلاق طاغوتی یک حکومت است و این‌که مردم از دست نیروهای انتظامی در امان نباشند و حتی کلمه‌ای رنگ و بوی تحمیل داشته باشد از نشانه‌های طاغوت است.

همچنین در ادامه این مناظره امیرحسین ثابتی به نمایندگی از بسیج دانشجویی با بیان این‌که «مبدأ قرار دادن دیدگاه امام امری مبارک است» گفت: این‌که دیدگاه امام (ره) برای ما مبنا است در واقع به معنای پویا بودن انقلاب است و خوشحالم بعد از 33 سال از انقلاب با وجود همه اختلاف نظرها در دیدگاه امام مبنای مشترک داریم.

وی با بیان این‌که «اختلاف نظر اینجاست که بخواهیم امام را کاریکاتوری و گزینشی ببینیم» افزود: آیا در حوادث 2سال اخیر نیز دیدگاه‌های امام را مورد توجه قرار دادیم، با توجه به این‌که امام (ره) فرموده بودند هیچ‌گاه ادعا نداریم که اسلام با همه ابعادش عملی می‌شود، اما اگر اقلیت اشکال تراش همکاری کند تحقق آمال ما شدید‌تر خواهد بود وگرنه مردم آن‌ها را از سر راه برخواهند داشت.

ثابتی با تاکید بر این‌که «باید مبنای نظر امام (ره) را در همه‌ ابعاد بپذیریم» تصریح کرد: باید صریح بگوییم که آیا به همه‌ نظریات امام و تمام صحیفه‌ امام اعتقاد داریم یا برخی نظرات ایشان را قدیمی می‌دانیم.

در ادامه علی صمد‌زاده نماینده دیگر بسیج دانشجویی هم سخن گفت: انقلاب اسلامی توانست سنگی که در خاورمیانه به سمت آن پرت شده بود که با نقشه‌ خاورمیانه بزرگ مطرح شد را به دشمن اصلی و پرتاب کننده که از دیدگاه امام شیطان اکبر بود، برگرداند.

در ادامه جلسه مناظره نمایندگان بسیج و انجمن دانشجویی دانشگاه تهران، مجری برنامه از طرفین درخواست کرد تا در رابطه با موضوع اصلی بحث صحبت کنند.

علی‌رضا ذاکری به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان گفت: علت این‌که بحث به سمت آن‌چه که مطرح بوده پیش نمی‌رود بسته بودن فضای دانشگاه در دو سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: اگر سنگ محک عقل و قرآن را در نظر بگیریم و از عقل تعبیر به علم کنیم باید بدانیم وقتی سراغ مباحث سیاسی و اجتماعی می‌رویم سنگ محکی غیر از علوم انسانی نداریم. پس اگر حوادث منطقه را بخواهیم در جامعه تحلیل کنیم باید در گفتمانی صحبت کنیم که علمی باشد چون چیزی غیر از علم نمی‌تواند به ما کمک کند که حوادث را تبیین واقع‌گرایانه کنیم.

ذاکری تصریح کرد: اگر بخواهیم به حدی از همگرایی و فهم مشترک برسیم علوم اجتماعی می‌تواند به ما کمک کند. در حالی که وقتی به صورت مداوم علوم انسانی در جامعه مورد حمله قرار می‌گیرد امکان تحلیل واقع‌گرایانه حوادث را از دست می‌دهیم. پس اگر بخواهیم به صورت روش‌مند صحبت کنیم باید در پارادایم علمی حرکت کنیم وگرنه صحبت‌های ما شعارگونه خواهد بود.

وی در رابطه با این‌که تحولات مصر تا چه اندازه تحت تاثیر انقلاب ایران بوده است، گفت: مصر سابقه صد ساله در مبارزات جنبشی و تشکلی که با اخوان‌المسلمین شروع می‌شود دارد پس فلسفه جدی برای مصری‌ها سابقه مبارزاتی خودشان است و این‌که همه حرکت‌ها را به صورت یک کل و بیداری اسلامی ببینیم قابل پذیرش نیست بلکه باید تکثرهای موجود را مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه در توضیح وجود تکثرات موجود در تحولات منطقه گفت: به طور مثال اخوان‌المسلمین در سوریه هم وجود دارند که اصلی‌ترین مخالف بشار اسد است. اما حتی در موضع اخوان هم یکدستی وجود ندارد پس نمی‌توان گفت حرکت‌هایی که در منطقه وجود دارد به صورت یک‌دست و کلی به شکل بیداری اسلامی است.

امیرحسین ثابتی به نمایندگی از بسیج دانشجویی در جواب نماینده‌ انجمن اسلامی دانشجویان درمورد بسته بودن فضای دانشگاه گفت: اگر دو سال است به شما مجوز برنامه نداده‌اند، قبل از آن هم به ما مجوز نمی‌دادند و باید بگویم که ما آماده مناظره با شما در هر جا و هر موضوعی هستیم.

وی در رابطه با این‌که «آیا انقلاب ایران به اتفاقات جهانی مرتبط است» تصریح کرد: شاهدیم بعد از تحولات تونس در اولین انتخابات اکثریت مجلس را اسلام‌گراها به دست گرفتند و در لیبی قرار شد قانون اساسی آینده بر اساس شریعت اسلام باشد. همچنین در مصر می‌گویند ما همیشه می‌دانستیم چه کسی را می‌خواهیم، اما نمی‌دانستیم چه چیزی باید جایگزین کنیم و اگر در مصر کسی را مثل امام خمینی (ره) داشتیم زودتر به نتیجه می‌رسیدیم. همچنین از طرف دیگر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در اوایل انقلاب اذعان می‌کند انقلابی در منطقه شکل گرفته است که پس لرزه‌های آن را بعدها خواهیم داد و همه این موارد نشانه‌هایی از تاثیر انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه است.

همچنین صمدزاده به نمایندگی از بسیج دانشجویی با بیان این‌که «در منابع مورد نظر ما ترتیب از اهمیت بالایی برخوردار است» گفت: در مرحله‌ اول قرآن، دوم سنت و سپس عقل مورد توجه است البته عقلی که از سوی شریعت تایید شده باشد، پس در ناکارآمدی علوم انسانی غرب همین بس که اگر قرار بود تحولات منطقه در چارچوب ترجمه فهم شود باید بسیاری از تحولات پیش بینی می‌شد.


وی با بیان این‌که «تحولات منطقه قالب کلی نیست که همه چیز در آن بگنجد» تصریح کرد: سوریه تفاوت بسیار عمده با سایر تحولات منطقه دارد. از جمله این‌که تمام تحولات منطقه برخاسته از دل مردم است و نه گروه‌ها و احزاب یعنی مردم به بلوغ رسیدند و حرکت خودجوشی را راه انداختند. اما باید پرسید چرا دوستان یمن را مثال نمی‌زنند که از لحاظ توسعه یافتگی، توسعه نیافته‌ترین کشور منطقه است و تمام کشور به صورت قبیله‌ای اداره می‌شود اما حرکت مردم در 9 ماه گذشته مسالمت‌آمیز بوده است.


وی در ادامه در رابطه با موضوع اخوان‌المسلمین توضیح داد: اخوان‌المسلمین سوریه شاخه خاصی در مجموعه اخوان است و اخوان در بسیاری از کشورهای منطقه وجود دارد که این گرایش از اخوان برضد جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کند.

در ادامه حسین حمدیه نماینده انجمن اسلامی افزود: نزدیک هفت سال تسلط تام و تمام اصولگرایان در کشورمان وجود داشته است که در این مدت باید دید چقدر شعارهای عنوان شده با عمل مطابقت داشته است، می‌توان این سوال را مطرح کرد کسی که می‌خواهد از کشوری الگو بگیرد آیا به دنبال کشوری می‌رود که در آن تنها شعار داده می‌شود.

وی هم‌چنین اظهار کرد: شما(بسیج) کسانی که در سال 88 تمام قد از احمدی‌نژاد حمایت کردید و امروز مدعی وجود جریان انحرافی هستید مگر خبر نداشتید که اطراف او چه می‌گذشته است


حمدیه گفت: کشورهای منطقه انقلاب می‌کنند تا از زیر بار خفقان نجات پیدا کنند و برایشان نقادی هزینه‌ای نداشته باشد، این در حالی است که با وجود هزینه‌ای که نقادی در کشور ما دارد آیا ملت‌های منطقه از ما الهام خواهند گرفت.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان در این مناظره گفت: ملت‌های منطقه به این علت به ما روی نمی‌آورند که شعارهایی که زمانی ما می‌دادیم در حال حاضر منزوی شده است.

وی با بیان این‌که «گفتمان امروز اصولگرایی گفتمان قدرت‌محور است» افزود: ‌امروز جریان اصولگرایی یک سرمایه دارد و آن سرمایه نسبت است که یک روز دامن نوه امام و یک روز دامن آیت‌الله جوادی آملی را می‌گیرد و در واقع هر کس از این نسبت اصولگرا، بهره‌ای برده است.

در ادامه این مناظره ثابتی نماینده بسیج دانشجویی با بیان این‌که «کسی مدعی نیست که ما ایرادی نداریم و این نظام الگوی تمام ملت‌های دنیا قلمداد می‌شود» گفت: منتهی مشکل شما این است که می‌خواهید از الگوی دموکراسیتان حمایت کنید و مردم را به کف خیابان‌ها بکشید، شما کسانی هستید که وقتی رای نیاوردید گفتید که این مردم مردم بدبخت بیچاره هستند در حالی که شما قبل از این هم دارای رای نبودید.


وی در واکنش به اظهارات حمدیه مبنی بر این‌که "چرا اطرافیان احمدی‌نژاد شناخته نشده است" گفت: ‌شما اگر کشفی کردید انحراف باید با مبنا کشف شود و آن مبنا خط امام است ما معتقدیم که دولت در چهار سال اول نزدیک‌ترین دولت به مبانی امام بود و آن دولتی بود که دموکراسی امام را زنده کرد، چطور شما حرف از انحراف می‌زنید در حالی که آقای موسوی گفت اول خودمان بعد فلسطین آیا این انحراف نبود. ما آنقدر آزاده هستیم که از دولتی که زمانی بیشترین حمایت را از او داشتیم مرزبندی‌مان را رعایت کنیم و بر اساس مبنا و اصولمان حرکت کنیم، اما آیا شما این جرات را داشتید از موسوی و کروبی که نه از آقای خاتمی برائت کنید.


ثابتی با بیان این‌که «اقتدار اصولگرایی این است که چشمتان را روی عیب‌ها و ایرادهای خودتان می‌بندید» گفت:‌ در بیانیه‌ای که انجمن اسلامی در مهر ماه 88 منتشر کرد در حالی که عکس روی جلد آن عکس حضرت امام بود عکس مصدق و بازرگان هم در آن بیانیه دیده می‌شد.


دیگر نماینده بسیج دانشجویی در این نشست اظهار کرد: ‌این‌که دوستان ما درباره موضوع این مناظره یعنی تحولات منطقه حرف نمی‌زنند به این خاطر است که حرفی نمانده آن‌ها خودشان بر این باورند و می‌گویند ما الگویمان را از انقلاب اسلامی گرفتیم.


وی هم‌چنین خطاب به نمایندگان انجمن اسلامی در این نشست اظهار کرد: چرا شما درباره سوریه حرف می‌زنید و چرا از بحرین صحبت نمی‌کنید؟


وی افزود:‌ ما نسبت به صدا و سیمای خودمان نیز اعتراض داریم، چراکه این صدا و سیمای ما نیز به غیر از مدیران ارشد که به دلایلی پایبند هستند بقیه‌اشان تعهد ندارند معلوم است که چنین صدا و سیمایی توانایی نداشته باشد که تحولات سوریه را تحلیل کند.


این نماینده بسیج دانشجویی هم‌چنین با اشاره به جنبش وال‌استریت نیز اظهار کرد: اتفاقاتی که هم‌اکنون در ایالات متحده در حال رخ دادن است نشانه ضعف عملکرد مدیریت دولت آمریکا است که در واقع با مشکل بحران سرمایه‌داری مواجه شده است.


در ادامه علی‌رضا ذاکری نماینده انجمن اسلامی در این مناظره در واکنش به اظهارات ثابتی در خصوص نسبت دادن این انجمن به مجاهدین خلق با بیان این‌که «اگر بتوانید سندی بیاورید که طی آن انجمن اسلامی زمانی از مسعود رجبی حمایت کرده است درست عمل کرده‌اید» گفت: باید بدانید که بسیج دانشجویی امروز بخشی از دولت و مورد حمایت تمامی ارکان قرار دارد.


وی هم‌چنین با ارائه اطلاعاتی در مورد تاریخچه بیداری اسلامی اظهار کرد:‌ باید در این راستا تمام واقعیات را نشان داد ما نمی‌توانیم بخشی از آن را بپذیریم و بخشی از آن را نادیده بگیریم.

ثابتی در ادامه گفت: ما می‌دانیم که شما از سازمان مجاهدین بدتان می‌آید شاید بیشتر از ما هم بدتان بیاید، اما چرا پتانسیلی را بنا می‌کنید که کثیف‌ترین آدم روی زمین به شما بیانیه بدهد و از شما حمایت کند.

در ادامه صمدزاده نماینده بسیج دانشجویی نیز خاطرنشان کرد: کسی که تفکر بسیجی دارد خود قدرت است و هر کسی بیشتر این فکر را داشته باشد قدرتمندتر است، ما مفتخریم که حضرت امام افتخارش این بود که خودش را بسیجی می‌دانست به این ترتیب ما نیازی به دولت و دستگاه نداریم.

وی افزود: ما ادعا نداریم که جنبش وال استریت تاثیر تمام نمای بیداری اسلامی است، این جنبش یک جنبش ضد سرمایه‌داری است، چطور است هر جایی که موضع ضد ایرانی مطرح می‌شود آقایان به آن اهمیت می‌دهند اما هر چه بحث ضد بیداری اسلامی باشد نظر دیگری ارائه می‌دهند.

در ادامه حمدیه اظهار کرد: شما در حالی صحبت از وجود عکس مصدق در بیانیه ما می‌کنید که در همین نمایشگاه امسال عکس آقای مصباح وجود داشت، اما عکس آیت‌الله مطهری و بهشتی حذف شده بود.

وی تاکید کرد: ما نسبت به استکبار و خوی استکباری و خوی طاغوت هیچ مرزی نمی‌شناسیم و مهم نیست این خوی و خصلت در ایران، مصر، بحرین و یا در آمریکا باشد، ما معتقدیم که هر کس یک نفر را بکشد همه را کشته است و هر کس یک نفر را زنده کند تمام افراد را زنده کرده است.

ذاکری نیز در ادامه گفت: شما(بسیج دانشجویی) می‌خواهید آدم‌ها را تملک کنید، شعارهای شما فضای جامعه را پر کرده است ملت ایران هیچ‌گاه ضد آرمان فلسطین نبوده و نخواهد بود تقصیر بر شما بود که آرمان فلسطین قربانی موقعیتی شده که شما می‌خواستید در قدرت حفظ کنید.


وی هم‌چنین با بیان این‌که ‌«انقلاب اسلامی یک حادثه بزرگ و راه سوم میانه شرق و غرب بود» در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم انقلابمان را در مخالفت با جریان سرمایه داری مورد توجه قرار دهیم باید ببینیم که وجه تمایز در این راستا چیست، امروز اگر کسی در وال‌استریت حرف از تفکیک جنسیتی بزند بیرون رانده می‌شود، عدالتی که آن‌ها دنبالش هستند با عدالتی که شما می‌گویید متفاوت است عدالتی که شما معتقدید باید جایگزین سرمایه‌داری شود، آن چیزی نیست که شما دنبال می‌کنید وظیفه اخلاقی و دینی ما این است که در یک جنبش تمام وجه و خواسته‌های آن را پوشش دهیم، اگر مسلمانان به میان تظاهرات کنندگان می‌آیند و نماز می‌خوانند به خاطر وجه اسلام‌گرایانه تفکیک جنسیتی و گشت ارشاد مورد توجه نیستند بلکه وجه اقلیتشان حائز اهمیت است.

در ادامه امیرحسین ثابتی در رابطه با اظهار نظرهای مطرح شده در مورد آقای مصباح گفت: مصباح مطهری زمان است و نسخه‌ تکمیلی اوست.

وی در رابطه با سابقه انقلابی مصباح گفت: نشریه بعثت و چگونگی تشکیل حکومت اسلامی و کنار زدن حکومت طاغوت که در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد از جمله اقدامات ایشان است و اگر به گفتمان امام(ره) اعتقاد دارید، که ولایت فقیه را اصل می‌داند و در حال حاضر مقام معظم رهبری هستند ایشان می‌گویند آقای مصباح را چهل سال است می‌شناسم که خلأ شهید مطهری را پر می‌کنند.

وی با بیان این‌که «ادعا می‌کنید شعار "نه غزه نه لبنان" را طرفداران جنبش سبز در ضدیت با رفتارهای بعد از انتخابات مطرح کرده‌اند» گفت: این خوب است اما زودتر باید سران شما این موضوع را مطرح می‌کردند و با توجه به این‌که اندیشه‌های شما التقاطی است، این نظریات به هم ریخته را می‌توان شاهد بود که امروز با توجه به این‌که قبلا می‌گفتید نه غزه و نه لبنان می‌گویید هم مصر هم سوریه هم لبنان همه با ما.

در ادامه صمدزاده گفت: با توجه به این‌که می‌گویید برای شما سوریه و سایر منطقه فرقی نمی‌کند و مخالف استکبار هستید، چرا در مورد دیگر تحولات منطقه موضع‌گیری نمی‌کنید. در حالی که در سوریه جریانی وجود دارد که می‌خواهد مطالبات مردم را به نفع خود مصادره کند.

صمدزاده با بیان این‌که «موضع ما بچه‌های بسیج دانشجویی روشن است» گفت: چرا شما راجع به سوتی‌های همراهان خودتان اظهار نظر نمی‌کنید، چراکه دو روز پیش نامه‌ای توسط 19 نفر از فارغ‌التحصیلان خطاب به اوباما نوشته شد و در آن تحریک به اقدام نظامی علیه ایران شده بود.

به گزارش ایسنا، حمدیه به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان با بیان این‌که «ما اینجا جمع نشده‌ایم که مچ همدیگر را بگیریم» تصریح کرد: استکبار داخلی و خارجی برای ما هیچ فرقی ندارد و با استکبار هر جا باشد مخالفت می‌کنیم.

وی با بیان این‌که «به نظر من وظیفه‌ امروز بسیجی آن است که به فرمایش امیر (ع) مبنی بر این‌که وظیفه شماست که مرا نقد کنید و همه حرف‌ها را به خود من بزنید عمل کند» گفت: نقادی به هر نحو باید در این کشور آزاد باشد و این نص صریح اسلام است و در واقع عمل به فرمایش امام (ره) مبنی بر حفظ نظام از اوجب واجبات است.

حمدیه با اشاره به سخنی از امام (ره) مبنی بر این‌که هیچ اصلاحی آغاز نمی‌شود مگر این‌که از خودمان شروع کنیم، گفت: انقلاب ما با این‌که بخواهیم جلوی سفارتخانه‌های مختلف تجمع کنیم صادر نمی‌شود، بلکه باید جلوی فساد طبقاتی، اختلاس‌های میلیاردی و غیره را در داخل بگیریم و خود را اصلاح کنیم تا در این صورت برای کشورهای منطقه و دنیا الگو شویم.

حمدیه با بیان این‌که «امروز باید باب گفت‌وگو باز شود تا به جمع بندی برای پیدا کردن راه صلاح کشور برسیم» گفت: باید مسیرهای ناصواب و غیر شرعی مسدود شود تا ایران اسلامی آباد شود.

به گزارش ایسنا، ذاکری به نمایندگی از انجمن با بیان این‌که «اگر فضا بسته باشد و منتقدان فرصت نکنند حرف بزنند نشانه‌ قوت نظام نیست» تصریح کرد: باید آن‌ها که صراحتا مخالف نظام هستند فرصت پیدا کنند حرف بزنند و این نشانه قوت نظام است.

به گزارش ایسنا، ثابتی در ادامه با بیان این‌که «ما شجاعت داریم هر جا اشتباه می‌کنیم آن را بپذیریم و بگوییم که اشتباهات با اصول اصلی ما تناقض دارد» تصریح کرد: هر انسان بی‌طرف نمی‌تواند منکر شود بعد از انتخابات شما حرفتان را زدید اما آنجا که اصل نظام زیر سوال برده می‌شود باید برخورد می‌شد.

وی افزود: ما نمی‌گذاریم شما به اسم حفظ نظام، نظام را استحاله کنید.

وی در ادامه به تحرکات وال استریت اشاره کرد و گفت: گفتمان غرب و تمدن غرب به جایی رسیده که مردمش از تمدن شرق الگو می‌گیرند گرچه به نظر می‌رسد جریان وال استریت توسط آمریکا سرکوب شود اما مقدمه‌ای برای پایان امپریالیسم خواهد بود.

انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.