sport

فقدان فعالیت فیزیکی به دلایل مختلف باعث آتروفی و یا همان تحلیل عضلانی می شود.
جی پلاس، آتروفی که همان تحلیل یا کاهش اندازه عضلات است و منجر به کم شدن قدرت و تحرک ماهیچه‌ها می‌شود. تحلیل و کاهش حجم عضلات امری است که امکان دارد در مقطعی از زندگی به آن دچار شویم. بخواهیم یا نخواهیم، همه ما بعد از ۳۰ سالگی، سالانه یک درصد از عضلات خود را از دست می دهیم. برای همین است که رژیم غذایی شما پس از ۳۰ سالگی، هر ۱۰ سال یکبار ، باید تغییر کند.همچنین یکی از مشکلات ورزشکاران پس از جراحی های مختلف بر اثر آسیب دیدگی ها بخصوص ، رباط صلیبی زانو ، ضعیف شدن ماهیچه‌ها و تحلیل رفتن آنهاست.علاوه بر این موارد ذکر شده ، از همه مهمتر تمام عضلاتی که برای مدت طولانی بی استفاده بمانند، تحلیل می‌روند.
آتروفی عضله به معنی لاغر و ضعیف شدن عضله است. آتروفی عضله می تواند به دنبال کاهش جریان خون به عضله و یا فلج شدن اعصاب حرکتی عضله و یا استفاده نکردن طولانی‌مدت از عضله ایجاد شود.
دلایل تحلیل یا آتروفی عضله
در واقع برای بیان دلایل آتروفی و یا تحلیل عضلات باید گفت: این عارضه زمانی رخ می دهد که به دلیل یک بیماری یا شرایط دشوار و غیر ممکن شما قادر به حرکت دادن عضلات برخی از قسمت های بدن نباشید. پیری، درد و ضعف عضلات به علت نوشیدن الکل، آسیب و شکستگی استخوان ها، سوء تغذیه، سکته مغزی، درمان طولانی مدت با کورتیکو استروئیدها از علل دیگر آتروفی عضله هستند. بصورت تیتروار دلایل زیر باعث تحلیل عضلات می شوند.
۱- فلج اعصاب حرکتی عضله
۲- نرسیدن خون کافی به عضله به هر علت
۳- استفاده نکردن از عضله به مدت طولانی : البته این نوع آتروفی که در نتیجه بی تحرکی است، با ورزش و بهبود تغذیه قابل برگشت است.
همانطور که ذکر شد بیماری های خاص نیز باعث آتروفی و تحلیل عضلات می شوند.با توجه به اینکه استفاده نکردن برای مدت طولانی از عضله و همچنین افزایش سن از دلایل همه گیرترتحلیل عضله در بین افراد جامعه است در این گزارش بیشتر به این دو دلیل می پردازیم.
درمان آتروفی عضله
هنگامی که تعداد معینی از سلول های یک عضو گرفتار شوند، کل عضو یا بافت کوچک می شود و آتروفی رخ می دهد، اگر چه ممکن است عملکرد سلول های آتروفیک کاهش یابد اما این سلول ها، سلول های مرده نیستند و خوشبختانه برای سرعت بخشیدن به ریکاوری با صرفنظر از سطح تناسب اندام، راه‌های تایید شده‌ای وجود دارد. درمان بستگی به علت بروز آتروفی دارد. برای درمان تمام بیماری های زمینه ای فرد باید بررسی شود. درمان های رایج عبارتند از:
-تمرینات ورزشی
- تغییر در رژیم غذایی
-تمرینات حرکتی در آب
- درمان های فیزیکی : درمانگران فیزیکی می توانند راه رفتن درست را حین ورزش به شما آموزش دهند.
-اولتراسونیک تراپی یک روش غیر تهاجمی است که از امواج صوتی برای کمک به بهبود عضلات کمک می گیرد.
عمل جراحی: جراحی ممکن است قادر به اصلاح آتروفی عضلانی به علت سوء تغذیه باشد.
بررسی آتروفی عضلات در بین ورزشکاران
سرعت و میزان تحلیل عضلات
اینکه عضلات چقدر و با چه سرعتی تحلیل می‌روند و حجم‌شان را از دست می‌دهند، به نوع عضله بستگی دارد. عضلات ضدجاذبه که ما را صاف نگه می‌دارند (به عنوان مثال همسترینگ)، آهسته‌تر از عضلاتی که برای ورزش‌های تخصصی یا تمرینات به کارمی روند تحلیل می‌روند، به خصوص هنگامی که آن عضلات به شدت محدود می‌شوند مانند شرایطی همچون استراحت در بستر، فلج شدن یک عضو و یا بی حرکتی کامل آن . البته به احتمال زیاد این نتایج با ایجاد یک وقفه کوتاه در تمرینات، که چندان قابل توجه نیستند، رخ نمی دهد.
همانطور که تاکید شد تمام عضلاتی که برای مدت طولانی بی استفاده بمانند، تحلیل می‌روند.اما عضلات اسکلتی که شامل عضلات ضدجاذبه هستند، عضلات ارادی هستند که برای حرکت دادن بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این‌ عضلات به طور کلی حساس‌تر از عضلات غیر ارادی مانند عضلات قلب که به نیرو بخشیدن به قلب، حتی هنگامی که خواب هستید کمک می‌کنند، هستند.
زودتر از سایر عضلات در هنگام بی تحرکی از بین می روند.
با توجه به عضلات ارادی و غیر اردای مثل قبل مشخص می شود که چرا از دست دادن عضلات برای افرادی که به شدت تمرین می‌کنند و گروه های عضلانی تخصصی‌تری دارند، سریع‌تر از آن‌هایی که تازه ورزش را شروع کرده‌اند اتفاق می‌افتد، حتی اگر به طور کلی اندام بهتری داشته باشند.
کاهش قدرت عضلات با ترک تمرینات ورزشی
علاوه بر آتروفی و تحلیل عضلات که با وقفه در تمرینات ورزشی برای ورزشکاران رخ می دهد، ایجاد وقفه در تمرینات نیز می‌تواند بر عملکرد عضلات تاثیر بگذارد. در حالیکه انعطاف پذیری و قدرت، تنها پس از یک هفته انجام ندادن فعالیت به طور قابل ملاحظه ای کاهش می‌یابند، استقامت بعد از دو هفته کاهش خواهد یافت. در اکثر اوقات قدرت کلی عضلات در اولین ماهی که فعالیت نمی‌کنید، حفظ می‌شود و حتی یکسال بعد از ترک یک برنامه ۱۲ هفته ای تمرین قدرتی، تا ۵۵٪ از افزایش قدرت اولیه حفظ می‌شود.
جالب است بدانید که حافظه عضلانی در واقع باعث می‌شود که به دست آوردن مجدد قدرت آسان تر از ساخت آن عضله برای اولین بار باشد. بنابراین، چه بیمار شده باشد و چه تمام شدن عضویت شما در باشگاه باعث شده باشد که در بین تمرینات شما وقفه بیفتد ، با توجه به حافظه عضلانی خود باید دوباره انگیزه پیدا کنید و به تمرینات ادامه دهید.
پیشگیری از آتروفی عضلانی:
رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات(منبع غنی منیزیم)، غذاهای کم چرب و مصرف کافی پروتئین به عنوان مهم‌ترین ترکیبات عضلات می ‌توانند مانع از ایجاد آتروفی عضلانی شده یا حتی پیشرفت آن را کندتر کند.علاوه بر اینها، برنامه ورزشی منظم و روزانه از ابتلا به بی حرکتی و آتروفی عضلانی جلوگیری می ‌کند.
از عضلات استفاده کنید، تا از دستشان ندهید
در واقع مصرف پروتئین و تحرک بدنی دو عامل جدانشدنی در تضمین سلامت انسان هستند. عضلات از پروتئین ساخته شده اند اما تنها مصرف پروتئین شما را کمک نمی کند. عضلات بدن یا باید استفاده شوند یا تحلیل بروند. پس برای نگه داری عضلاتتان از آنها کار بکشید و آنها را قوی نگه دارید.
اگر فرصت کافی برای ورزش کردن ندارید، روش های ساده و روزانه زیر را امتحان کنید:
- در صبحگاه، برای ۱۰ دقیقه عضلات خود را کشش دهید.
- در ظهر بعد از غذا، برای ۱۰ دقیقه قدم بزنید.
- بعد از شام، ۱۰ دقیقه با کش های ورزشی و وزنه های کوچک نرمش کنید.
فقط نیم ساعت فعالیت بدنی می تواند تاثیرات بسیار بالایی بر سلامتتان داشته باشد. به خصوص اگر فعالیت بدنی منظم در ۳۰ سالگی برایتان تبدیل به یک عادت شده باشد.همچنین درسنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی مراقب وزن بدنتان باشید و نگذارید عضلاتتان رو به تحلیل و ضعیف شدن برود. هر چه بیشتر پیروی از یک برنامه غذایی صحیح و همچنین ورزش کردن بصورت منظم و مستمر را به تاخیر بیاندازید، سلامتی تان بیشتر به خطر می افتد و انجام دادن این کارها برایتان دشوارتر می شود. پس از همین امروز شروع کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کدخبر: 236585
ارسال نظر

موضوعات داغ