پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

همه جای ایران زیباست (6)

سفر به جیرفت + تصاویر

پایگاه اطلاع رسانی جماران: ایران سرشار از جاذبه های گردشگری است . کثرت قومی مردمان آن موجب تنوع فرهنگی و تنوع اقلیمی آن باعث تنوع زیادی در طبیعت و جاذبه های طبیعی آن شده است به گونه ای که طبیعت و مردمشناسی ایران رنگین کمان زیبایی را به وجود آورده است. تنوع در دنیای گردشگری یک امتیاز و یک جاذبه مهم محسوب می شود. سالانه میلیون ها سفر در کشورمان انجام می شود و آمار نشان دهنده عدم توزیع مناسب سفر، به خصوص سفرهایی با هدف گردشگری به ویژه درایام تعطیلات در چهار گوشه کشورمان است. توزیع مناسب و متعادل سفر علاوه بر این که باعث توسعه متعادل گردشگری در همه جای این سرزمین می شود، موجب کم شدن فشار و تمرکز سفر در برخی مناطق بیشتر شناخته شده و حفظ محیط زیست آن مناطق می شود، مناطق بکر و جدیدی را مقابل گردشگران و کسانی که به دنبال سفر به مناطق کمتر شناخته شده کشورمان هستند، قرار می دهد. علاوه بر اقدامات مدیریتی و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری و تبدیل این مناطق به مناطق هدف سفر و گردشگری، رسانه ها هم در این راستا می توانند در شناساندن این مناطق دارای نقش باشند. پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در آستانه سال نو و اوج سفرهای نوروزی در چند گزارش مجزا به معرفی چند منطقه کمتر شناخته شده از کشور زیبایمان خواهد پرداخت.

سفر به جیرفت

شهرستان جیرفت یکی از شهرستان های استان کرمان است که از شمال به کرمان، از خاور به بم، از جنوب به کهنوج و از باختر به بافت محدود می‌شود. به عقیده مورخین و جهانگردان شهر قدیمی جیرفت در اثر سیل نابود شده است. خرابه های شهرقدیمی جیرفت را که به عهد دقیانوس نسبت داده اند، در یک کیلومتری جیرفت فعلی (سبزواران) قرار داشته و از این خرابه ها سکه و آثار عتیقه بسیار به دست آمده است.

مرکز شهرستان جیرفت از نظر جغرافیایی در 57 درجه و 44 دقیقه‌ی درازای خاوری و 28 درجه و 40 دقیقه‌ی پهنای شمالی و ارتفاع 685 متری از سطح دریا قرار دارد.منطقه جیرفت دارای آب و هوای گرم و مرطوب و در نواحی کوهستانی جبال بارز و ساردوئیه هوا معتدل و سرد است.


کشاورزی و باغ‌داری در دره ها و زمین های پست این شهرستان رواج داشته و آب کشاورزی آن از رودخانه و چاه های ژرف تامین می شود. محصولات کشاورزی و باغ‌داری این شهرستان گندم، جو، عدس، ماش، لوبیا، صیفی جات، پنبه، تره بار، قیسی، زردآلو، گردو، هلو، انگور و انجیر می باشند. از محصولات کشاورزی مناطق گرمسیری می توان انواع مرکبات و خرما و از درختان منطقه نیز گز، کهور، کنار(سدر)، جگ و اسکمبیل را نام برد. دام‌داری به علت وجود طوایف کوچ نشین از مشاغل اصلی مردم این منطقه به شمار می‌آید. مهم‌ترین صنایع دستی کنونی شهرستان جیرفت قالی و گلیم بافی است که بیش‌تر در میان ایلات و عشایر رواج دارد. بهترین نوع قالی جبال بارز قالی‌های امگز و گاوکان هستند که طرحی مخصوص دارند و بیش تر در اندازه های 2×3 بافته می‌شوند. هم‌چنین قالی های اسفندقه و سارودوییه در نوع خود از لحاظ طرح و نقش معروفند و مخصوصا قالی اسفندقه در اندازه های مختلف شهرت خاصی دارد. بافت گلیم هایی با طرح معروف ابرو باد و شمل عنابی در سال‌های گذشته رواج بیش تری داشت اما اکنون کم‌تر بافته می‌شود در صورتی‌که صادرات گلیم می تواند نقش مهمی در کسب درآمد تولیدکنندگان آن داشته باشد.برای رسیدن به جیرفت می توان از جاده کرمان _ بم _ زاهدان از دو مسیر راین _ دره زیبای دلفارد و یا از طریق جاده دهبکری به جیرفت رسید که در این هر دو مسیر می توان با توجه به زیبائیهای طبیعی طول راه لذت ماندگار و سفر خوشی را تجربه کرد. مسیر طولانی دیگری هم از طریق کرمان _ بافت_ جیرفت و جود دارد که البه طولانی تر است، اما در این مسیر مناطق ییلاقی رابر( که به رامسر جنوب مشهور است) و ساردوئیه قرار گرفته است که به دیدنش می ارزد.

در ادامه به معرفی مهمترین جاذبه های گردشگری جیرفت می پردازیم:

آبشار دره گلم دخترکش

آبشار دره گلم دخترکش در فاصله 47 کیلومتری شمال جیرفت، در بخش سردسیر دلفارد، در دره ای شرقی-غربی و مملو از چنار قرار گرفته است. گُلم در مناطق جنوبی استان، همان حوضچه آبی است که در رودخانه ها و یا در محل آبریز آبشارها به وجود می آید و گُلم دختر کش، شاید تداعی کننده حادثه ای باشد که ناشی از غرق شدن دختری در آنجا باشد و یا تمثیل زیبای آن از این اصطلاح استفاده شده است. اما برای این مورد سندی وجود ندارد و بیشتر بر گرفته از متن عام جامعه است. این آبشار از چهار حوضچه یا گُلم تشکیل شده که گُلم دوم برزگتر از بقیه است و ارتفاع آبشار هم در آن به حدود 10 متر می رسد (ارتفاع آبشارها بلند نیست و در جمع حدود 20 متر می شود). برای رسیدن به آبشارهای بالاتر، مسیرها، سخت و سخت تر می شوند. مسیر رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف دره ای پر از درختان کوهی، در دل کوه بالا می رود و فضای بکر و هیجان آوری را به نمایش می گذارد. قدم زدن در حاشیه این آبشار و تنفس طراوت این دره پر چنار، در تمام فصول سال، لذتی خاص را به گردشگران و عاشقان طبیعت می بخشد.

آبشار دلفارد

این آبشار، در موقعیت جغرافیایی E5736 N2858 در دره دلفارد واقع است. آبشار دلفارد در چهل کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در محل روستای کراه واقع شده است و آب و هوای بسیار دل انگیزی دارد. ییلاق های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان محسوب می شود که در مسیر جیرفت به ساردوییه واقع شده است. آبشار کراه و چند آبشار متوالی بنام آبشارهای دره گلم دخترکش، مکان هایی بسیار مناسب جهت جذب توریست ها و محققین هستند. رودخانه دلفارد در این منطقه رودی دایمی است به طول 30 کیلومتر که از کوه بهرآسمان در 53 کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه گرفته و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهنه زنگر، رزشیرین، رضی آباد و کولدون را سیراب می کند و در انتها با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را تشکیل می دهد.

آبشار دوساری

آبشار دوساری در ضلع شرقی جاده جیرفت به کهنوج در فاصله5 کیلومتری روستای زیبای دوساری واقع شده است. این روستا در زاویه کوه های آهکی نسبتأ صورتی رنگ در حاشیه جاده اصلی قرار گرفته است. در بخش شمال شرقی دو ساری، منطقه ای به نام «بندری» وجود دارد که وجود جریان آب درآن، شکوه و طراوت خاصی را ایجاد نموده است. باغات مرکبات و نخل های خرما زیبایی خاصی به این روستا داده است. در ایام اسفند و فروردین عطر رایحه بهار نارنج و پرتقال از گوشه و کنارش به مشام می رسد.

این آبشار فصلی که در چهل کیلومتری جنوب شرق جیرفت واقع است و در فصل بهار منظره جالبی دارد. تلفیقی از کویر و کوه در مناطق روستایی استان کرمان جاذبه های طبیعی شگرفی را بویژه در ییلاق ها به نمایش گذاشته است. جوشش آب از لا به لای سنگهای آهکی، پدیده آورنده این جریان است. در فصل های پر باران حرکت آب بر سطح ارتفاعات و ریزش آن از دماغه این کوه، خط سبزی از جلبک ها و گلسنگ ها را در مسیر آب این آبشار، به تصویر می کشد که به واقع دیدنی و جذاب است. به علت خشکسالی آبشار در ماههای محدودی آب دارد و بقیه سال تنها آثار آن باقی است. از جمله این روستاها می توان به روستای دوساری با کوه های آهکی و باغ های مرکبات و بهارنارنج اشاره کرد که به واقع دیدنی و خاطره انگیز است. قدمگاه منتسب به حضرت سلیمان (ع) در این منطقه قرار دارد.

آبشارسرنکوه

آبشار سرنکوه در موقعیت جغرافیایی E581141 N283208 در رشته کوههای جبالبارز واقع است. این رشته کوهها در شمال و شمال شرقی از گردنه دهبکری در شمال شرقی سربیژن و شمال کوههای دلفارد شروع شده و به 280 کیلومتر تا مرز بلوچستان ادامه دارد . و علت نامگذاری آن بلندی ارتفاعات است که جبال به معنی کوه و بارز به معنای بلندی ( کوههای بلند ) می باشد .

رشته کوه جبال بارز میزبان پدیده های زیبا و با عظمتی چون آبشارهاست. در50 کیلومتری شرق شهر جیرفت و در میان دره های شکوهمند جبال بارز، آبشار سرنکوه با ارتفاعی بیش از 150 متر در انتهای دره «درین»، یکی از بلندترین آبشارهای ایران و شاید خاورمیانه می باشد. گام برداشتن در فضای مملو از جنگل ها و باغ ها ی سردسیری و چشم دوختن به هرم گرمای جیرفت از آن فاصله، شکوهی خاص دارد. متاسفانه به دلیل کم آبی و خشکسالی های اخیر، آب این آبشار بسیار محدود شده و فقط در پی باران های شدید و جاری شدن رودخانه، عظمت و ارتفاع آن رخ می نماید و در دیگر روزهای سال، توان خود را برای رقابت با آبشار200 متری «وروار» دربخش دیگری ازجبال بارز ازدست می دهد. اما این دو آبشار بلند و با عظمت نشانی دیگر ازعظمت و شکوه رشته کوه جبال بارز دارند. وجود باغ های سردسیری در این منطقه بر زیبایی آن افزوده است. به دلیل وسعت منطقه، پوشش گیاهی یکسانی در آن وجود ندارد و از درختان ارزشمندی چون اورس، بنه، کهکم و ارچن گرفته تا بوته های کوچک گیاهی چون درمنه، شقایق، نرگس، گون و ریواس در آن دیده می شود. شهرستان جیرفت به دلیل تنوع محصولات کشاورزی به هند ایران نیز معروف است.

شهر عنبرآباد ، به سمت علی آباد و هیشین ، از نزدیکی هیشین جاده ای خاکی به سمت ندوییه جدا می شود. این جاده خاکی و بسیار ناهموار پس از گذشتن از جگان ، آب کهورک ، ندوییه ، سنگ انداز و کمش به روستای درین می رسد که برای رسیدن به آبشار سرنکوه می بایست از درین حدود یک ساعتی پیاده روی کرد. ارتفاع آبشار در حدود 95 است که آن را به بلندترین آبشار ایران تبدیل کرده است.

دریاچه سد جیرفت

دریاچه سد جیرفت یکی از دریاچه‌های‌ ایجاد شده در استان کرمان است که در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان جیرفت در محل تنگ نراب قرار دارد.

این دریاچه بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه استان کرمان است که سالانه به طور متوسط بیش از 400 میلیون مترمکعب آب به آن وارد می‌شود از این رو بزرگ‌ترین تجمع آب شیرین در استان کرمان به شمار می‌رود.

سد جیرفت بزرگ‌ترین سد مخزنی استان بر روی رودخانه هلیل رود به منظور ذخیره آب و تولید برق در بهمن ماه سال 1370 خورشیدی احداث شده است. سد جیرفت یک سد بتنی دو قوسی است که ارتفاع آن از پی 134 متر و طول تاج آن 277 متر است. ضخامت این سد بین 17 متر در کف تا 5 متر در تاج متغیر است.

مسیر پایین‌دست سد جیرفت را دره‌هایی به عمق 250 متر با دیواره‌های بلند سنگی و خوفناک در برگرفته‌اند که تاحدودی شبیه به دره‌های پارک ملی گرند کنیون آمریکا می‌باشند و جریان هلیل رود را هدایت می‌کنند. دیدن دریچه سد جیرفت که با شدت فراوان آب را از دل دیواره بلند و بتنی به اعماق دره پرتاب می‌کند، فراموش نشدنی است.

در برخی سال‌ها امکان صید انبوه ماهی در دریاچه سد وجود دارد.

غار شعیب

غار شعیب در 18 کیلومتری غرب جیرفت و منطقه‌ای به نام مارون قرار دارد. در حوالی غار معدن مرمریت وجود دارد و وجود ماشین‌آلات صنعتی برای تخریب و استخراج از کوه و ضربات وارده از طریق دستگاه‌ها و انفجارهای معدن سبب شده است قسمتی از غار تخریب شود و علی‌رغم وجود امکانات بالقوه در این منطقه جهت ایجاد تأسیسات رفاهی، تفریحی، گردشگری و ورزشی، هیچ گونه اقدامی توسط مسئولین شهر جیرفت برای جلوگیری از تخریب منطقه صورت نگرفته است.

دهانه ورودی غار به سمت شمال است و یافتن آن نیاز به کمی بررسی و جستجو دارد. از دهانه غار باید به صورت نشسته و به آهستگی وارد شد. پس از آن یک شکاف شرقی- غربی وجود دارد که نور خورشید می‌تواند کاملاً در این شکاف تابیده شود. در انتهای غار دهانه دیگری وجود دارد که شبیه یک اطاق است و در آن قندیل‌هایی وجود دارند که چندان بلند نیستند. درون غار تعدادی خفاش دم‌دار و بسیار نادر زندگی می‌کنند که از نوع خفاش‌های بی‌آزار و حتی مفید می‌باشند. این جانوران از انواع حشرات که معمولاً آفت هستند تغذیه می‌کنند و به این ترتیب کمک بزرگی به کنترل جمعیت آفات کشاورزی می‌نمایند. این غار چندان پیچیده و طولانی نیست اما پیمایش آن نیازمند حضور شخص راهنما یا فردی آشنا به غارنوردی می‌باشد.

به اعتقاد مردم بومی منطقه این غار همان غار اصحاب کهف است که البته صحت این مطلب بدون شک غیر قابل قبول است. عده‌ای نیز بر این عقیده هستند که شعیب نام عارفی بوده که در این حوالی زندگی می‌کرده و برای عبادت به این غار رفت و آمد داشته است و به همین دلیل این غار مورد احترام اهالی منطقه است.

ییلاقات درب بهشت ( درب مزار )

این ییلاق در مرکز بخش ساردوئیه از بخش های شهرستان جیرفت و در مسیرجاده جیرفت به بافت قرار دارد. فاصله مرکز بخش ساردوئیه تا کرمان160 کیلومتر است. این منطقه در تابستان مرکز ییلاق عشایر کوچرو رود بار است. از طرفی به علت وجود مزار امام زاده سید احمد، مکانی زیارتی نیز به حساب می آید. ساردوئیه پوشیده از درخت و جنگل است و چشمه های آب آن در هر گوشه می جوشد. خانه روستائیان آن از سنگ و چوب ساخته شده و جلوه ای ویژه به این ییلاق بخشیده است.

آدرس :بخش ساردوئیه ازشهرستان جیرفت قرار دارد که تا کرمان 160 کیلومتر

قلعه اسفندقه

قلعه اسفندقه متعلق به دوره پهلوی اول در دهستان اسفندقه جیرفت واقع شده که با معماری منحصر بفرد به عنوان نگینی بر تارک تاریخ این مرز و بوم قدرت نمایی می کند.

قلعه اسفندقه از جمله بناهای تاریخی دوره‌های اسلامی است و در مرکز دهستان دولت‌آباد واقع شده است که در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

محوطه باستان شناسی کنارصندل

روستای کنارصندل در فاصله‌ حدود پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و 30 کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است. کاررکاوش‌های باستان شناختی در محوطه‌ی باستانی کنار صندل به سرپرستی پروفسور"یوسف مجیدزاده" در تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان محطوط آباد در 800 متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در روستای قلعه کوچک انجام شد.

بر پایه کاوش‌های باستان شناختی، حوزه‌ فرهنگی هلیل رود به طور کلی در طول هزاره‌ی سوم پیش از میلاد،از شکوفایی و رونق بسیار زیادی برخوردار بوده است چنانکه در محدوده‌ این شهرستان بقایای یکی از نخستین شهرهای ساخته شده به دست بشر با تمام ویژگی‌های یک شهر آن چنان که در ادبیات باستان‌شناسی مطرح است، شناسایی شده است و محدوده این شهر به طور دقیق مطابق است با همان روستای کنارصندل امروزی با مختصات فوق الذکر.

از مطالعه مواد فرهنگی این محوطه به دست آمده این نتیجه حاصل می‌شود که در هزاره چهارم پیش از میلاد حوزه فرهنگی هلیل رود با برخورداری از مراکز فرهنگی با تمدن‌های همزمان خود در غرب(استان‌های فارس و خوزستان) و مناطق دوردست‌تری مانند میان رودان در ارتباط فرهنگی - تجاری بوده و شبکه‌های بزرگی از تجارت و بازرگانی کالا را برقرار کرده بودند.

دوره دوم مطوط آباد(گورستان عصر مفرغ): روی لایه‌های استقراری عصر مس در دوره‌ بعد یعنی عصر مفرغ، گورستانی ایجاد شد که به واسطه شباهت آثار به دست آمده از این گورستان با آثار به دست آمده از حفاری‌های علمی تپه کنار صندل جنوبی می‌توان آن را به استقرار بزرگ شهرنشینی عصر مفرغ کنار صندل نسبت داد.

در واقع در بسیاری از بخش‌های ایران در این دوره بود که گورستان‌های بزرگ و متمرکز بیرون از محل‌های استقراری شکل گرفتند تا پیش از این اجساد زیر کف منازل مسکونی و یا در محدوده‌ روستا دفن می‌شدند، بخش بزرگی از این گورستان را غارتگران میراث فرهنگی به ویرانی کامل کشیده‌اند و صدها گودال در آن حفر کرده‌اند، کاوش در این گورستان به امید یافتن قطعات استخوان و دانه‌های ریزی که از چشم غارتگران پنهان مانده بود، آغاز شد و نتیجه‌های بسیار موفقیت‌آمیزی از جمله ده‌ها مهره‌ی گردبند از سنگ لاجورد، فیروزه و طلا، قطعاتی از ظروف و مجسمه‌های مفرغی، قطعاتی از ظروف تزیینی از سنگ کلریت به دست آمد.

آرامگاه امیر حیدر

این بنا در دولت آباد اسفندقه از توابع جیرفت واقع شده و متعلق به دوره صفوی است. بنا دارا ی گنبددو پوشه، ایوان های دو طبقه، چند طاقنما و چند راهرو است. نقشه بنا از داخل چهار ضلعی است که در بالا آن را به هشت ضلع و هشت طاقنما تبدیل شده است و سپس گنبد مدور یک پوش را بر آن ساخته اند. جبهه خارجی بنا آجری و بدنه از اره داخلی بنا دارای رنگ آمیزی جالبی است. مطالب و یادبود های متعددی در داخل بنا با خطوط خوش و ممتاز نستعلیق و نسخ عالی نوشته شده که نشان دهنده اخلاص قلبی و تجلیل مقام معنوی صاحب مزار است. تاریخ این نوشته ها بین سال های 1002 ‏و 1012 و 8210 هجری قمری است. در داخل مقبره چند سنگ قبر مرمر بسیار زیبا دیده می شود. این آرامگاه دار ای تزئینات گچبری و نقوش هندی شاخ و برگ و اسلیمی با نقش شاه عباسی است. این بنا تحت شماره 32 ‏5 به ثبت تاریخی رسیده است.
آدرس :دولت آباد اسفندقه از توابع جیرفت

مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس)

مسجد شهر قدیم جیرفت(دقیانوس) 1200سال قدمت دارد و همانطور که از نامش پیداست یکی از کهن‌ترین مساجد جهان اسلام است و در ایران نیز جزء نخستین مساجدی است که احداث شده است.

این مسجد در حاشیه رودخانه هلیل‌رود و در شهر دقیانوس ساخته شده و علاوه بر اینکه نشان‌دهنده شاهکار معماری ایران‌زمین است، ‌نشان از اوج دیانت مردمان این سرزمین دار‌د. مسجد شهر دقیانوس به دستور عمر‌و‌لیث در دوره صفاری و دهه سوم هجری قمری احداث شد و در زمان خودش یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام بود.

این مسجد شش هزار متر مربع وسعت داشته است و شاخص‌ترین بنا در شهر بزرگ دقیانوس بوده است و بهره‌گیری از کاشیکاری‌های شکیل و زیبا ‌و استفاده از ‌روش‌های ابداعی و بی‌نظیر در آب‌رسانی از شاخصه‌های مسجد است که نشان می‌دهد در آن زمان نقش بالقوه‌ای در زندگی مردم داشته است.

طبق نظر کارشناسان حدود ٢٠٠ سال از مسجد دقیانوس استفاده شده است و به دلایلی که به احتمال بسیار سیل بوده، شهر دقیانوس به زیر گل و لای رفته و این مسجد هم به همان سرنوشت دچار شده است.

زیبایی های دره دلفارد

دره دلفارد بین مناطق سردسیر و گرمسیر استان کران قرار گرفته و اگر از راه راین به سمت جیرفت حرکت کنیم می توانیم از زیبایی های این مکان شگفت انگیز استفاده کنیم.

در واقع این جاده بهترین گزینه برای گردشگرانی است که قصد دارند از طریق استان کرمان خود را به بندرعباس برسانند و از منطقه گردشگری و تاریخی ارت در حاشیه تنها رودخانه دائمی جنوب شرق ایران نیز استفاده کنند.

دره دلفارد از جمله مناطق گردشگری ایران محسوب می شود که آب و هوایی مدیترانه ای دارد و مملو از درختان سردسیری در کنار باغهای بزرگ مرکبات به خصوص باغهای نارنج است که در این وقت سال مملو از شکوفه های بهاری است و عطری بسیار دل انگیز را در فضای گسترده این دره می پراکند.

این دره همچنین بزرگترین ذخیره گاه جنگلهای انار شیطان است که به دلیل گل دهی این درختان یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایجاد می شود.

جاده های مرتفع و پیچ در پیچ این دره و کوههای اطراف مملو از بوته های بادام کوهی است و در نهایت یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان کرمان را در این دره ها می توان مشاهده کرد. رودخانه ای نسبتا پر آبیکه در آن جریان دارد، دره دلفارد را به دره آبشارهای کرمان تبدیل کرده و زیباترین مناظر طبیعی و گردشگری را به وجود آورده است.

منطقه مدیترانه ای دلفارد جزء زیباترین مناطق استان کرمان می باشد که در 18 کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد .

منطقه دلفارد دارای دل انگیزترین مناظر طبیعی است که انسان می تواند در این منطقه درختان گرمسیری و سردسیری را در کنار هم ببیند که این موضوع در کشور بی نظیر است .

دلفارد روستایی ییلاقی در کیلومتر ۲۵ محور جیرفت -دو راهی راین -بافت در مسیر شهرساردوئیه است.

روستایی سرسبز که در دو طرف دره و دامنه کوه ها واقع شده است و در گذر از جاده آن، مناظر کوه ها و دره های آن چشم هر رهگذری را مسحور می سازد و چند سالی است به عنوان یکی از ۱۱ روستای گردشگری هدف در استان کرمان معرفی شده است.

هوای دلفارد به هوای مدیترانه ای مشهور است و رودخانه ای که در زمستان ها خروشان و در تابستان ها آرام است، روستا را به دو نیمه کرده است.

دلفارد به سرزمین آبشار ها نیز معروف است، وجود چندین آبشار متوالی که هر کدام در بالادست دیگری است به زیبایی این طبیعت افزده است ،این آبشارها که حوضچه های آبریز آنها به "گلم های دختر کش" معروفند هر هفته و در ایام تعطیل هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.


قلعه راین

از جمله جاهای دیدنی در مسیر کرمان به جیرفت از طریق بخش راین که در دامنه کوه با شکوه هزار بلند ترین قله در استان کرمان و چهارمین قله بلند ایران قرار گرفته است، می توان از ارگ تاریخی راین هم دیداری داشت.

ارگ راین با مساحتی بیش از ۲۰ هزار مترمربع بزرگ ترین بنای خشتی، بعد از ارگ بم است که از لحاظ قدمت، میراث فرهنگی و تاریخی ارزشمندی برای ایران و استان کرمان محسوب می شود. ارگ راین مربعی شکل است و به آن خواهر کوچک تر ارگ بم لقب داده اند. بعید هم نیست به رسم همین احترام بزرگ تری و کوچک تری بوده که کمتر خود را نمایانده و همچون بم شناخته شده نیست. البته ناگفته نماند این بنای تاریخی، قدمت ارگ بم را ندارد و به گفته پژوهشگران تاریخ احداث آن به عصر ساسانیان برمی گردد.

تفریحی: آبشار راین، مناظر زیبای اطراف آن و چشمه سارهای کوه هزار؛ بیشتر مردم کرمان، دوستدار آبشار راین هستند و تعداد قابل توجهی تعطیلات و آخر هفته های خود را کنار این آب و در دل طبیعت راین می گذرانند که در فاصله کمتر از 20کیلومتری از راین تا دامنه کوه واقع است.

زیارتی: مرقد مطهر امام زاده های شیرخدا، سلطان سیدعلی و شاهزاده زید(ع)

زمین شناسی: بزرگ ترین دهانه آتش فشانی منطقه راین در نزدیکی روستای قلعه حسنعلی

معدنی: معادن مرمر سبز، صورتی و سفید

صنایع دستی: چاقوسازی، قالی بافی

در کتاب های تاریخی از راین با نام های رائین، رایین، روین، روبین و رابن نیز نام برده شده است.

دیدنی های راین: ارگ راین، مناظر طبیعی چون آبشار، چشمه سارهای کوه هزار، چنارهای هزار ساله و سروهای چهار صد ساله، دهانه های آتش فشانی، چشمه های آب معدنی و مرقد سه امامزاده، صخره ای به نام تخت سلیمان (در‌نزدیکی روستای گزک)، آبادی اورسال از دیدنی های منطقه به حساب می آید. راین دارای آب و هوای مطلوبی است و انواع محصولات کشاورزی در این منطقه کشت و برداشت می شود.

وجود مقبره امامزادگان، کوه هزار، آبشار راین و انواع صنایع دستی از جمله چاقوسازی، پته دوزی، معرق و مشبک را از دیگر ظرفیت های بخش راین می توان برشمرد.

صنایع دستی:از صنایع دستی منطقه راین، دو صنعت قالی بافی و چاقوسازی اهمیت بیشتری دارند. چاقوسازی در منطقه راین دارای قدمتی بس طولانی می باشد و روش کار آن تقریباً همانند آهنگری است با این تفاوت که در ساخت چاقو از تیغه های فولادی استفاده می شود و سپس تیغه ها را به دسته هایی از چوب، شاخ و یا فلزی که روی آن کار هنری انجام شده است نصب می کنند. صنعت قالی بافی نیز در راین رواج دارد اما نسبت به گذشته تولید فرش دستباف کمتر شده است.


موزه جیرفت

موزه جیرفت تعدادی از اشیاء کشف شده در این محل نگهداری می شود . بخش عمده این اسیای بازیافتی را ظروف تزئینی ساخته شده از سنگ صابون تشکیل می دهد .

از میان حدود هزار قلم شی بازیافتی در حدود سیصد قلم از ظروف سنگی تزئین شده با نقوش برجسته و گاه کنده کاری شده برای ترصیع تشکیل می دهد ، که نقش مایه های تزئینی آنها را انواع خاصی از جانوران ، موجودات هیولایی و افسانه ای ، انسان و نیز گونه های چندی از گیاهان مانند نخل ، نمای باروی دور شهرها و بناهای درون آن را در برمی گیرد . بقیه این اشیاء به طور تقریبا برابر میان گونه های دیگری از آثار هنری تقسیم شده است که آنها عبارتند از :
الف ) سردیس و تندیس انسان و جانوران از سنگ مرمر .
ب ) پیکره انسان و جانوران از سنگ صابونی .
ج ) پیکره انسان و جانوران از مفرغ یا بخشی از اشیای تزئینی پیچیده تر .
د ) افزون بر ظروف ، گونه های متعددی از اشیاء متفاوت از همان سنگ مانند چهار پایه ( به احتمال نمای معبد ) با شباهت بسیار زیاد به یافته های مشابه از حفریات شهداد .
ه ) سفال منقوش یا ساده شبیه سفالهای به دست آمده از شهداد ، تپه یحیی در کرمان و شهر سوخته سیستان که تاریخ آنها به اواخر هزاره چهارم و هزاره سوم ق . م می رسد .
و ) اشیای کوچک گوناگون از سنگ لاجورد ، مانند مهره های مسطح و استوانه ای با نقش مایه های انسان ، شیر با سر انسان ، عقاب و نقوش هندسی همراه با پیکرهای انسان و جانور و سرانجام ظروف ساده ، مهره های استوانه ای و پیکرهای گوناگون از سنگ مرمر . ظروف سنگی منقوش جیرفت از لحاظ سبک به گروه سری قدیمی قدیمی ترین گروه از سه گروه ظروف سنگ لاجوردی تعلق دارد که آن را به اواسط هزاره سوم ق . م تاریخ گذاری کرده اند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.