پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- انتشار آمارهای جعلی برای تخریب موسسه تنظیم و نشر آثار امام به سنت همیشگی برخی از رسانه های مدعی در فصل بودجه تبدیل شده است و در رویکردی به غایت سیاسی و کوته فکرانه، کارکرد ابزاری برای تخریب همزمان دولت و این موسسه را پیدا کرده است.

در یکی از عددسازی های اخیر این رسانه ها، مدعی شده اند که بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در دولت آقای دکتر روحانی 7 و نیم برابر شده است.

بودجه مصوب دولت در سال های گذشته و بودجه پیشنهادی سال آینده، همه، در دسترس عموم است و در صورتی که اعداد و ارقام رسمی مورد تحریف و جعل واقع نشود، همه چیز برای جویندگان حقیقت پیداست.

به راستی رشد بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در دولت آقای روحانی چقدر بوده است؟

آیا 7 و نیم برابر یا کمتر از عرف معمول افزایش بودجه سنواتی همه دستگاه های فرهنگی؟

با آقای حبیب محمد مرادی معاون مالی ـ اداری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این باره گفت و گو کرده ایم.

او به روشنی به این پرسش پاسخ می دهد، همچنان که در سال های گذشته در دو گفت و گوی دیگری که با عناوین (گزارشی از اعتبارات بودجه ای سال های 93 و 94 موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) و (پاسخ به شایعه سازی ها و ادعاهای جعلی درباره بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) انجام گرفت، پاسخ های لازم داده بود؛ چه آنکه اگر نویسندگان و تولید کنندگان آمار و گزارش های جعلی هر یک از این گفت و گوها را با سرچ کلید واژه «بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» یافته و مرور کرده بودند؛ هرگز از سر انصاف و وجدان چنین گزارشی را تدوین نمی کردند.

مرادی، پرسش پیش گفته را درباره جعلیات آماری رسانه هایی که، اکنون اطلاعات خود را در فضای مجازی، ابزارِ اهدافِ تنگ نظرانه ی زودگذر سیاسی کرده اند، پاسخ می دهد و پاسخ اینکه «هدف از جعل و عددسازی های پیش گفته چیست؟» را به خوانندگان وا می گذارد.

بودجه موسسه در سال 92 چقدر بوده است؟

اعتبارات هزینه ای موسسه 11 میلیارد که با اعتبارات عمرانی آن مجموعا 13.2 میلیارد می شود.

اعتبارات عمرانی موسسه در سال های گذشته برای چه طرح هایی هزینه شده است؟

عمدتا اعتبارات مربوط به تعمیر، تجهیز، مرمت و بازسازی اماکن منتسب به حضرت امام شامل مجموعه های فرهنگی بیت حضرت امام در خمین، قم، جماران، نجف اشرف است.

چه پروژه های فرهنگی ـ عمرانی ای در طول 5 سال گذشته در موسسه به بهره برداری رسید؟

طرح احیاء و توسعه «بیت حضرت امام در شهرستان خمین» که به بهره برداری از 15 هزار متر مربع مجموعه فرهنگی در زادگاه امام انجامید و همچنین «مجموعه فرهنگی نجف اشرف»، شامل «بیت و دفتر حضرت امام، نگارستان، موزه، مدرس و کتابخانه تخصصی حضرت امام» که بارِ هزینه ای نگهداری و بهره برداری از هر دوی این مجموعه های بزرگ فرهنگی و راه اندازی سایت های پرتال امام خمینی به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو به طور طبیعی به هزینه های موسسه افزوده شده است.

در سال 96 اعتبارات موسسه چقدر پیشنهاد شده است؟

20 میلیارد اعتبارات «هزینه ای و جاری» و 7 میلیارد «اعتبارات عمرانی» که برای بهره برداری از مجموعه فرهنگی نجف اشرف و مرمت و بازسازی دیگر اماکن منتسب به حضرت امام است.

بنابراین در مجموع چند درصد افزایش داشته است؟

در طی 5 سال، اعتبارات «هزینه ای و جاری» موسسه در واقع حدود 80 درصد، و به طور میانگین، سالانه حدود 16 درصد افزایش داشته است، که این میزان افزایش، کمتر از عرف معمول افزایش بودجه سنواتی دستگاه های فرهنگی مشابه در سال های 92 تا 96 است.

توجه داشته باشید علاوه بر افزایش اجتناب ناپذیر هزینه های جاری سنواتی (آب، برق، گاز، ارتباطات و ...)؛ قانون کار در طول سال های گذشته بین 14 تا 15 درصد افزایش دستمزد را الزام کرده است که موسسه می بایست همین میزان افزایش را در حقوق و دستمزد کارکنان اعمال می کرد.

با این حال برخی از رسانه ها گزارش رشد 7 و نیم برابری می دهند.

جداول بودجه سالانه کشور در دسترس همگان است همانطور که عرض کردم واقعیت این است که اعتبارات هزینه ای و جاری موسسه در طول این 5 سال حتی دو برابر هم نشده است.

اما توسعه طرح هایی فرهنگی، همچون بیت امام در نجف که امروز مورد بازدید هزاران زائر ایرانی و خارجی است، یا بیت و مجتمع فرهنگی امام در زادگاه ایشان، خمین، قاعدتا نباید تناقضی داشته باشد با رویکردهای برخی از رسانه های مدعی و به ظاهر دلسوز که با ادعای شفاف سازی، اکنون منبع انتشار چنین گزارش های جعلی ای می شوند.

به هر حال گزارش هایی که در این باره ارایه شده است، جعلی و آشکارا عدد سازی و تحریف آمار و ارقام لایحه دولت است که متأسفانه این رسانه ها گرچه با انگیزه های کوته نظرانه سیاسی به انتشار آن ها می پردازند، اما بررسی ها نشان می دهد، منبع اصلی آماری این رسانه ها در خارج از کشور و رسانه های بیگانه است که به نحو شتابزده ای مورد سوء استفاده این رسانه ها قرار گرفته و گرنه آمارهای بودجه و اعتبارات روی سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دسترس همگان قرار دارد.

برای شفاف شدن هر چه بیشتر موضوع، می فرمایید که سرجمع اعتبارات هزینه ای و جاری، و اعتبارات عمرانی موسسه در هر یک از سال های 92 تا 96 به تفکیک، چقدر بوده است؟

در سال نود و دو بودجه 13.2 میلیارد و در سال های بعد تا سال 96 به ترتیب،15.2، 18.9، 20 و نهایتا 27 میلیارد در لایحه بودجه پیشنهادی سال 96.

اعداد جعلی که نمودار منتشر شده گزارش می دهد، تا چه اندازه با این اعداد فاصله دارد؟

نمودار منتشر شده از سوی برخی مغرضین به عنوان اعتبارات «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» به طور کلی کذب است.

در این نمودار جعلی، حتی در رقم بودجه موسسه در سال 92 هم، که به عنوان سال پایه (آخرین سال دولت دهم ) گرفته اند، خلاف گویی شده است. بودجه موسسه در سال 92 مبلغ 13.2 میلیارد بوده نه 11 میلیارد. بنابراین این نمودار در سال 92 عدد واقعی را نشان نمی دهد، در سال نود سه 18.7 میلیارد و یکباره در سال 94 عدد 52 میلیارد، در سال نود و پنج 59.5 میلیارد، نهایتا در لایحه بودجه سال نود و شش این بودجه را 76.9 میلیارد گزارش کرده اند.

ارقامی که در این نمودار جعلی، افزایش های ناگهانی را وانمود می کند،ناشی از چیست؟ به طور مشخص طبق این نمودار جعلی، بودجه موسسه را در سال 94 نسبت به سال 93 با یک افزایش ناگهانی تقریبا سه برابری وانمود می کند. این عدد سازی ها را چگونه انجام داده اند؟

واقعیت این است اگر در سال 92، بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) را «به تنهایی» در نظر بگیریم، این عدد 13.2 میلیارد تومان است.

اما در همان سال 92، «سرجمع» بودجه سه نهاد مذکور یعنی؛ «آستان امام خمینی»، «پژوهشکده امام خمینی»، و بودجه موسسه هرگز 13.2 میلیارد تومان نیست، بلکه 47.7 میلیارد تومان است.

این بودجه یعنی 47.7 میلیارد تومان، مربوط به «دولت دهم» است و ارتباطی به دولت آقای روحانی ندارد.

اتفاقا این عدد در سال 93، یعنی سال آغاز به کار دولت آقای روحانی مبلغ 41.7 میلیارد تومان شده است که حدود « 17 درصد کاهش» را نشان می دهد.

در اینجا باید توجه کرد که نمودار جعلی ترسیم شده، با هدف وانمود کردن یک افزایشِ چندبرابری، بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) را در سال 92 «به تنهایی» در نمودار نمایش می دهد، اما یکباره در سال 94 و 95 «سرجمع» بودجه « موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) » را، بعلاوه بودجه «آستان امام خمینی(س)» و بودجه «پژوهشکده امام خمینی(س)»، تنها به عنوان بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، در نمودار خود نمایش می دهد، بدون آنکه هیچ نامی از آستان و پژوهشکده ببرد.

باید به این نکته اشاره کنم که این مجموعه ها، سه دستگاه مستقل، با شرح وظایف و فعالیت مشخص و متفاوت از یکدیگر هستند، اما بنابر سیاست های بودجه ای دولت جدید، از سال 93 در ردیف 114030 با عنوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تجمیع گردیده اند. با این حال اعتبارات هر یک از این دستگاه ها در لوایح بودجه با کدجداگانه ای در ذیل ردیف بودجه موسسه تفکیک شده است.

بنابراین عدد 76.9 میلیارد تومان که درباره بودجه سال 96 در این نمودارهای جعلی گزارش شده است، مربوط به سه دستگاه است، نه فقط موسسه، اما عدد 11 میلیارد تومان، در سال 92 که البته این عدد هم خلاف واقع است، مربوط به یک دستگاه است.

بله، سه دستگاه، با سه فعالیت کاملا متفاوت! یعنی «پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی» که یک دانشکده تحصیلات تکمیلی است و شامل بخشی از بدنه آموزش عالی کشور می شود و دانشجویانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارد. بعلاوه «مجموعه فرهنگی آستان حضرت امام خمینی».

من باید تأکید کنم به رغم آنکه در گزارش های رسانه ای معمولا مجموعه فرهنگی حرم مطهر یا آستان امام خمینی(س)، فقط «حرم مطهر» امام خمینی(س) نامیده می شود، اما در واقع تنها، ده درصد آن حرم امام خمینی(س) است و بقیه آن یک پروژه بزرگ خدماتی ـ فرهنگیِ ملی است که شامل فضاهای وسیع خدماتی، اقامتی، و فرهنگی از جمله طراحی یکی از بزرگترین موزه ها و کتابخانه های کشور است. «موزه ملی امام و انقلاب اسلامی» و «کتابخانه عمومی و تخصصی حضرت امام»، که مجموعا 25 هزار متر مربع از این بنا را به خود اختصاص می دهد.

همچنین 8500 مترمربع زیربنای مجموعه های درمانی و بیمارستانی است و 6 هزار متر مربع زیربنای میهمان پذیرها و مراکز امنیتی و انتظامی و 5500 متر مربع هم فضاهای تأسیساتی و خدمات رسانی به زائرین و گردشگران مذهبیِ این مجموعه است.

در اینجا وقتی که عدد سال 92 «به تنهایی»، آنهم به صورت خلاف واقع، در مورد موسسه گزارش می شود و عدد سال 95 و 96 که مربوط به سه دستگاه است، بدون اشاره به دو دستگاه دیگر، به عنوان بودجه موسسه فقط گزارش می شود، یک افزایش بودجه ساختگی و جعلی را به نمایش می گذارند که هرگز حقیقت ندارد. و این نوع گزارش دهی خلاف واقع در حقیقت دستکاری در اعداد و خلاف گویی با مقاصد خاص سیاسی است.

رسانه هایی که به این عددسازی دامن می زنند، با انگیزه های کوته نظرانه سیاسی، آن را منتسب به دولت آقای روحانی می کنند، و به این موضوع توجه نمی کنند، که هر یک از پروژه های فرهنگی مورد بحث، پروژه هایی «ملی» است و ربطی به یک دولت خاص ندارد.

در ضمن باید متذکر شوم، موسسه در قالب سیاست های کلان ملی، مجری مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) نیز هست که بزرگترین مراسم ملی و مذهبی کشور است و اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از اعتبارات موسسه و آستان را به خود اختصاص می دهد. در واقع باید به سه کد پیش گفته، کد دیگری هم افزود، که شامل این پروژه بزرگ می شود.

با این حال به رغم آنکه ادعا می شود مجموع بودجه این سه دستگاه، 7 و نیم برابر شده است، اما شما گفتید که در اولین سال فعالیت دولت آقای روحانی یعنی در سال 93 این بودجه 18 درصد هم کاهش داشته است.

بله، دقیقا! 17 درصد کاهش داشته.

اگر بودجه مجموع سه دستگاه در سال 92 را بخواهیم با بودجه پیشنهادی لایحه سال 96 مقایسه کنیم، چقدر افزایش دیده می شود؟

در طی 5 سال این عدد از 47.7 در سال 92، به 76.9 در سال 96 می رسد. یعنی در طول 5 سال، این بودجه فقط حدود 61 درصد افزایش یافته و حتی به دو برابر هم نرسیده است و به طور متوسط سالانه حدود 12 درصد افزایش داشته است که می توان گفت حتی بسیار کمتر از عرف افزایش بودجه دستگاه ها فرهنگی است. 61 درصد افزایش کجا و رقم دروغین 7 و نیم برابر کجا؟ قضاوت با شماست!

بنابراین هیچ افزایش غیرمعمولی اتقاق نیافتاده است و ما شاهد هستیم که برخی از رسانه های مدعی با توسل به این گونه بداخلاقی ها و دروغ پردازی ها، و اتفاقا همصدای با رسانه های بیگانه، قصد تخریب مجموعه ای را دارند که منتسب به حضرت امام بوده و با دستور شخص ایشان تأسیس گردیده است. این ظلم آشکاری به اندیشه امام و نظام جمهوری اسلامی ایران و بیت امام است.

اهداف واقعی پشت پرده از ساختن و پرداختن این نوع آمارهای جعلی و ترسیم نمودارهای غیرواقعی بر علیه موسسه و یادگاران امام، بر اهل فن پوشیده نیست و این گونه اقدامات تخریبی تازگی ندارد.

به نظر شما اگر چنین رسانه هایی قصد داشتند، گزارشی منصفانه را با وجدان بیدار خود منتشر کنند، به چه واقعیت هایی می توانستند اشاره کنند؟

چرا به این واقعیت اشاره نمی کنند، در حالی که پروژه های بزرگ فرهنگی کشور همچنان نیمه تمام باقی مانده اند، اما موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و آستان مقدس حضرت امام، موفق شدند، یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی ـ فرهنگی ملی ایران را با موفقیت اجرا کنند؟

این موفقیت، ستودنی است و شاید سیل تخریب ها برای در سایه قرار دادن موفقیت مسوولین در این زمینه است.

چرا گفته نمی شود که پروژه های موسسه در داخل و خارج از کشور از جمله مجموعه فرهنگی موسسه در نجف اشرف (شامل بیت حضرت امام، دفتر حضرت امام، نگارستان، کتابخانه تخصصی و عمومی و مدرس) و همچنین طرح توسعه بیت حضرت امام در استان مرکزی به عنوان مجموعه های فرهنگی کم نظیر، علاوه بر انبوهی از پروژه های پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانه ای با موفقیت اجرا و به پایان رسیده است؟

در سال های گذشته، بخشی از بودجه ای که در لوایح دولت به عنوان بودجه مجموعه فرهنگی آستان امام خمینی تصویب می شد، بابت پرداخت اقساط وامی بود که در سال 93 برای تکمیل بخشی از پروژه فرهنگی حرم مطهر از بانک ها دریافت شد. آیا از بودجه سال 96 هم عددی بابت پرداخت اقساط این وام، پیشنهاد شده است؟

بله واقعیت همین است که 24 میلیارد تومان از اعتبار پیش بینی شده در ردیف آستان مقدس امام خمینی(س) در سال 96 بابت پرداخت اقساط وام دریافتی سال 93 (که دولت برای تکمیل پروژه حرم مطهر در سال های قبل از طریق بانک ها متعهد به آن بوده است)، کسر می شود یعنی در واقع هرگز در اختیار مجموعه فرهنگی آستان قرار نمی گیرد بلکه بازپرداخت دیون دولت به بانک است.

بخش اصلی افزایش بودجه سال 96 نسبت به سال 95 هم دقیقا به دلیل پرداخت اقساط این وام است. بنا بر این بودجه واقعی سال 96 برای فعالیتهای سه نهاد مذکور نسبت به سال جاری بیش از 15 درصد کاهش یافته است.

اشاره کردید که در این پروژه مجموعه یک کتابخانه بزرگ و یک موزه بزرگ وجود دارد، آیا فعالیت های عمرانی این دو پروژه به پایان رسیده است؟

بله به طور کامل عملیات ساختمانی و آماده سازی فضاهای این دو پروژه به اتمام رسیده است.

پس چرا بهره برداری از آن ها صورت نمی گیرد، شما می فرمایید که تنها ده درصد از این پروژه، حرم حضرت امام است، چرا بخش های دیگر مجموعه مورد بهره برداری قرار نمی گیرد؟

به دلیل این که فعالیت های ساختمانی به پایان رسیده، اما تجهیز و بهره برداری از 25 هزار متر مربع فضای موزه و کتابخانه نیازمند امکانات و اعتبارات قابل توجهی است که تأمین آن هرگز در اعتبارات عمرانی و جاری سال های گذشته و حتی در سال 96 پیش بینی نشده و با اعتبارات جزیی آستان که در لایحه پیش بینی گردیده، بهره برداری کامل از این مجموعه امکان پذیر نیست و اتفاقا این موضوع نیازمند توجه جدی دولت محترم و مجلس شورای اسلامی است. و شایسته بود که رسانه های مدعی، دردمندانه تقاضای افزایش بودجه برای بهره برداری از چنین مجموعه ملی ارزشمند فرهنگی می داشتند.

من با هدف شفافیت هرچه بیشتر و آگاهی و اطلاع رسانی به مردم بزرگوار میهن اسلامی، نمودار دقیق وضعیت اعتبارات جاری موسسه از سال 92 لغایت 96 و همچنین نمودار سرجمع اعتبارات «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» و «آستان مقدس حضرت امام خمینی(س)» و «پژوهشکده امام خمینی(س)» را در اختیار شما و خوانندگان گرامی می گذارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.