از صبح دیروز 8 بهمن ماه گرد و غبار شدیدی استان خوزستان را فرا گرفته و آلودگی هوا را به بیش از 66 برابر حد مجاز رسانده است که علاوه بر مشکلات همیشگی این بار موجب قطعی آب و برق در خیلی از مناطق این استان نیز شده و تقریباً کل شهر را به تعطیلی کشانده است.

از صبح دیروز 8 بهمن ماه گرد و غبار شدیدی استان خوزستان را فرا گرفته و آلودگی هوا را به بیش از 66 برابر حد مجاز رسانده است که علاوه بر مشکلات همیشگی این بار موجب قطعی آب و برق در خیلی  از مناطق این استان نیز شده و  تقریباً کل شهر را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش جماران، شدت این گردو غبار به قدری است  که بعد از چند ساعت موجب قطعی برق بسیاری از مناطق این استان  شد و به دنبال آن  از آنجا که به دلیل فشار کم آب در بسیاری از مناطق، مردم ناگزیر به استفاده از انواع و اقسام پمپ های برقی هستند، قطعی برق موجب شد که آب هم در مناطق مختلف سراسر شهر اهواز قطع شود و قطعی همزمان آب و برق موجب تعطیلی مدارس نوبت صبح و عصر امروز، ادارات و دستگاه های دولتی و مختل شدن زندگی بیشتر مردم  شهر اهواز و برخی از شهرستان های خوزستان شده است.

 

مه صبحگاهی و گردو غبار برق اهواز را قطع کرد

در همین رابطه مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: به دلیل خاک‌هایی که بر روی پست ها و مقرهای برق نشست، پست‌ها دچار مشکل شد و این مساله باعث شد تا برق ورودی به شهر اهواز قطع شود..

به گزارش جماران، هاشم بالدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم که مشکل برق اهواز تا ساعت 11 امروز  برطرف شود و در غیر این صورت در خصوص تعطیلی مدارس در نوبت بعد از ظهر تصمیم گیری خواهیم کرد.

رییس روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز در این خصوص گفت: مشکل برق بسیاری از مناطق اهواز تا ظهر امروز حل و برق آن ها وصل می شود.

علیرضا شکرخدایی اظهار کرد: بروز پدیده گرد و غبار و طوفانی که با سرعت بیش از 60 کیلومتر در اهواز به وقوع پیوست تاثیراتی بر روی تجهیزات فوق توزیع و توزیع برق گذاشت.

وی افزود: همچنین با وقوع مه صبحگاهی که بامداد امروز رخ داد و گرد و غباری که بر روی تجهیزات نشسته بود، تجهیزات فوق توزیع و توزیع دچار مشکل شد. مه صبحگاهی باعث چسبندگی خاک ها و اتصال کوتاه در شبکه برق شد و به منظور جلوگیری از اشکالات بر روی شبکه بیشتر ایستگاه های توزیع از مدار خارج شدند.

 

به علت قطعی برق در پی وقوع گرد و غبار در روز گذشته، آب تمام مناطق اهواز قطع شده است

 بنابر اعلام شرکت ابفای اهواز در حال حاضر تصفیه خانه های شماره یک، دو و مرکز شهر از مدار خارج شده اند و آب قطع شده است و به همین علت اکثر نقاط اهواز با قطعی آب مواجه هستند. به محض وصل شدن و وارد مدار شدن تصفیه خانه ها و وصل شدن آب، مراتب به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

 

تمام مدارس نوبت صبح و عصر اهواز تعطیل شد

 معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران به دلیل وضعیت قطعی آب و برق در پی پدیده گرد و غبار، تمامی مدارس اهواز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر امروز تعطیل هستند.

 به گزارش جماران، علی حسین حسین زاده با اشاره به شرایطی که در پی پدیده گرد و خاک روز گذشته در اهواز ایجاد شده است، اظهار کرد: تمامی مدارس اهواز در تمام مقاطع امروز در دو نوبت صبح و عصر تعطیل هستند.

 وی در خصوص وضعیت تعطیلی دانشگاه های اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر دانشگاه ها در تعطیلات میان ترم قرار دارند، خود به خود دانشگاه ها تعطیل هستند. البته تصمیم تعطیلی دانشگاه ها تا کنون از سوی مدیریت بحران اخذ نشده است.

 معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان بیان کرد: هنوز برای تعطیلی ادارات اهواز یا کاهش ساعات اداری امروز تصمیمی اخذ نشده است.

وی با اشاره به قطع آب و برق در نقاط مختلف سراسر اهواز گفت: قطعی آب و برق تا ظهر امروز رفع خواهد شد.

 حسین زاده تاکید کرد: بر خلاف خبر درج شده به نقل از ستاد مدیریت بحران در سایت استانداری خوزستان که تعطیلی مدارس را برای تمام مدارس خوزستان اعلام کرده بود، امروز تنها مدارس شهرستان اهواز تعطیل هستند و مدارس در دیگر شهرستانها دایر خواهند بود.

 

ادارات اهواز تعطیل شد

 همچنین بنا بر اعلام ستاد بحران استان خوزستان تمامی ادارات و دستگاههای دولتی شهرستان اهواز از ساعت 11:30 امروز شنبه 9 دی تعطیل شد.

به گزارش جماران، به دلیل قطع آب و برق، ارائه خدمات در تمامی ادارات و نهادهای دولتی این شهر از این ساعت تا فردا یکشنبه لغو شده است.

به دنبال وقوع توفان با سرعت 60 کیلومتر در ساعت همراه با بارندگی در اهواز، 30 خط فشار متوسط از 390 خط موجود در اهواز در این شهر قطع شده است.

از این تعداد 14 خط مربوط به ایستگاههای زرگان و پردیس و بقیه در نقاط مختلف شهر پراکنده است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان، گرد و غبار شعاع دید را به 50متر در اهواز کاهش داد و سرعت باد 60کیلومتر در ساعت براورد شد.

همچنین براساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار ساعت 13 روز جمعه در اهواز به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب یعنی به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید.

همچنین پس از وقوع بحران گرد و غبار و قطعی آب و برق، بخش های گسترده ای از شهر اهواز عملکرد بانک ها  در شهر اهواز با مشکل مواجه کرده است و بسیاری از شعب بانکی به ناچار تعطیل شده اند.

لغو  پرواز های فرودگاه اهواز 

از صبح دیروز (8بهمن) تا کنون گرد و خاک فرودگاه شهر اهواز را هم به تعطیلی کشاند و دیروز  9 پرواز که قرار بود از اهواز به سمت تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز انجام گیرد، کنسل شد.

 

لغو نماز جمعه اهواز به دلیل گرد و خاک

همچنین روز گذشته نماز جمعه  اهواز به دلیل طوفان و شدت گرد و خاک و به جهت رعایت حال نمازگزاران، با تصمیم ستاد اقامه نماز استان، برگزار نشد.

 

پیام تلگرامی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به طوفان گرد و غبار در خوزستان

  معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به طوفان های گرد و غبار که روز گذشته  در برخی نقاط خوزستان به ویژه اهواز رخ داده و آلودگی هوا را به بیش از 66 برابر حد مجاز رسانده، پیامی را در کانال تلگرام خود منتشر کرد.

ابتکار نوشت: وقوع طوفان های گرد و غبار بسیار ناگوار و سبب عوارض مختلفی برای مردم است. مقابله با گرد و غبار از برنامه های مورد توجه دولت بوده؛ از کاشت نهال با مسئولیت سازمان جنگل ها و مراتع تا احیای هورالعظیم که اگر چه هر یک با مشکلات متعددی روبروست، ولی در برخی بخش ها کم و بیش و در برخی دیگر به طور قابل ملاحظه ای اقدامات مشهود است اما در عین حال روند خشکسالی 2 دهه ای خوزستان و بسیاری از نقاط دیگر غرب آسیا رو به تزاید بوده است

ابتکار در ادامه این پیام تاکید کرده است: این مسئولیت یک شخص نیست؛ بلکه مسئولیت میان سازمان هواشناسی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و سازمان جنگل و مراتع و آبخیزداری، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست توزیع شده است، همچنین یک مسئولیت بین المللی هم در میان هست.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: به دلیل ماهیت اکثریت قریب به اتفاق طوفان های موجود که از کشورهای خارجی و عمدتا عراق منشا می گیرد، در ماه های اولیه مسئولیت برای اجرای تفاهم نامه های مربوطه به عراق سفر کردم و حتی در طی آن، شروع درخت کاری اعلام شد، ولی با بالاگرفتن جنگ در آن کشور این برنامه مسکوت ماند. بارها به دولت عراق تذکر داده شده که آخرینش همین دو ماه پیش بود، اما با شرایط آن کشور پاسخ درخوری داده نشده است

ابتکار در این پیام می افزاید: با تلاش ایران، قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار دنیا را به این موضوع حساس کرده، به طوری که گزارش جهانی تدوین و دستور کار همکاری جهانی ارایه شد. دولت ایران طرح درخت کاری در راهپیمایی اربعین توسط زائرین را از مرز مهران امسال شروع کرد

در ادامه آمده است: سیاسی کردن موضوع یا حمله به یک سازمان، کاری را از پیش نمی برد. مطالبه گری و پرسش خوب است، به صورتی که همه مسئولین و دستگاه های مربوطه را به سمت و سوی همکاری فرابخشی سوق دهد.

بر اساس این گزارش، طوفان گرد و غبار با شدت بیش از 66 برابر حد مجاز از صبح امروز در خوزستان به ویژه اهواز آغاز شده است

شدت طوفان و گرد وخاک به قدری است که مانع برگزاری نماز جمعه امروز اهواز شده و 9 پرواز را نیز لغو کرده است. لیگ برتر دوچرخه سواری کشور نیز در ماهشهر به دلیل گرد و غبار برگزار نشد.

در پی وقوع توفان های گرد و غبار در بهمن 93، اهواز و چند شهر استان آلودگی بیش از 66 برابر حد مجاز را در چندین روز تجربه کردند

اعتراض شدید مردم در شبکه های اجتماعی و تجمعات اعتراضی در مقابل استانداری نسبت در آن روزها اتفاق افتاد.

کارگروه ملی مقابله با ریزگرد در آن زمان تشکیل و مصوباتی را ابلاغ کرد که بخش زیادی از آنها به دلیل نبود اعتبار اجرایی نشد.

 

آغاز مجدد گرد و خاک در اهواز و نوار مرزی از عصر امروز

در آخرین خبرها مدیرکل هواشناسی خوزستان از آغاز مجدد گرد و خاک از عصر امروز خبر داد و گفت: بعد از ظهر امروز مجددا شاهد پدیده گرد و خاک در اهواز و نوار مرزی خواهیم بود.

 کوروش بهادری اظهار کرد: امروز یک توده گرد و در کشور عراق شکل گرفته و پیش بینی می‌شود این توده گرد و غبار از بعد از ظهر امروز(9 بهمن ماه) و حوالی ساعت 15، اهواز و نوار مرزی خوزستان را تحت تاثیر قرار دهد.

 وی افزود: بنابراین پیش بینی می‌شود عصر امروز نیز مجددا شاهد پدیده گرد و خاک در اهواز و نوار مرزی استان از جمله شهرستان های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان باشیم که این پدیده دید افقی را به 3 تا 4 کیلومتر کاهش می‌دهد.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: وقوع پدیده گرد و خاک در عصر امروز به شدت این پدیده در روز گذشته نخواهد بود و منشا این پدیده نیز برخلاف روز گذشته، تنها کانون‌های خارجی در کشور عراق است.

 بهادری با اشاره به وضعیت کنونی هوای اهواز تصریح کرد: اکنون تنها شاهد ذرات معلق در هوای اهواز هستیم که در صورت بارندگی این ذرات از بین می روند.

 وی عنوان کرد: طبق مدل های هواشناسی از امشب تا صبح فردا انتظار بارش های پراکنده و رگباری در برخی نقاط استان خوزستان به ویژه مناطق شمالی و ارتفاعات را داریم.  در روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز جوی نسبتا پایدار خواهیم داشت و از بعد از ظهر چهارشنبه نیز یک سامانه بارشی وارد خوزستان خواهد شد.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه روز گذشته دهدز با 6 درجه و رامهرمز با 21 درجه سانتی گراد به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان خوزستان گزارش شدند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 10 تا 17 درجه سانتی گراد در نوسان خواهد بود.

توزیع آب معدنی در شهر بحران‌زده اهواز

شرکت آب و فاضلاب اهواز با توجه به ادامه قطعی آب اقدام به توزیع آب معدنی در مناطق مختلف این کلانشهر کرد.

به گزارش جماران به نقل از فارس، در پی قطع برق و خاموشی تصفیه‌خانه‌های آب، شرکت آبفا اهواز  اقدام به توزیع آب بسته‌بندی در مناطق مختلف اهواز کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان لحظاتی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر از عدم مجهز بودن تصفیه‌خانه‌های اهواز به برق اضطراری خبر داد و گفت: به علت عدم وجود تجهیزات برق اضطراری در تصفیه‌خانه‌های آب کلان‌شهر اهواز آب این شهر نیز همزمان با برق قطع شده است.

اکثر مناطق اهواز از دیروز تاکنون با قطعی آب و برق و اختلال در شبکه‌های تلفن همراه مواجه شده است به طوری که علاوه بر لغو نماز جمعه دیروز این شهر، ادارات و مدارس اهواز نیز امروز تعطیل شدند.

 

چرا مدارس اهواز از روز گذشته تعطیل اعلام نشدند؟

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تبعات و آثار پدیده ریزگردها بر سلامت شهروندان گفت: هم پدیده گرد و غبار و هم قطعی آب و برق قابل پیش بینی است، بنابراین بهتر بود که مدارس اهواز از روز گذشته تعطیل اعلام می شد، زیرا رفتن دانش آموزان در چنین شرایطی به مدارس می تواند امکان ابتلای دانش آموزان به بیماری های روده‌ای را افزایش دهد.

به گزارش جماران، دکتر شکر الله سلمان زاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مدارس اهواز امروز با تاخیر تعطیل اعلام شدند؛ بهتر بود که از شب گذشته تعطیلی مدارس اهواز اعلام می شد تا حداقل امروز فرصت پاکسازی مدارس ایجاد شود.

وی ادامه داد: زمانی که دانش آموزان مخصوصا در سنین پایین در مدارس آلوده به گرد و غبار حاضر می شوند، با دست زدن به سطوح مختلف ممکن است به بیماری های مختلف دچار شوند و بنابراین آلوده بودن نیمکت ها و سطوح در مدارس می تواند دردسرساز باشد. ادارات نیز از روز گذشته به گرد و غبار آلوده شدند و باید قبل از مراجعه پاکسازی می شدند.  

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در هر صورت گرد و غبار در هر محیطی  اعم از اداری، مدارس و سطح شهر قرار بگیرد، می تواند برای سلامتی مشکل ساز باشد و باید پاکسازی ادارات و مدارس و معابر شهری در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

سلمان زاده اظهار کرد: از افرادی که زمینه بیماریهای ریوی و قلبی و عروقی دارند و همچنین از سالمندان و کودکان می خواهیم که در زمان وقوع پدیده گرد و غبار از منازل خود خارج نشوند و گروه های پرخطر در شرایطی که غلظت گرد و غبار افزایش می یابد در خانه بمانند و از فعالیت سنگین جدا اجتناب کنند.

وی ادامه داد: در زمان وقوع گرد و غبار استفاده از ماسک مناسب، مصرف لبنیات و سبزیجات و اجتناب از تردد غیرضروری به گروه های پرخطر توصیه می شود. سایر مردم نیز در شرایطی که غلظت گرد و غبار چندین برابر حد مجاز باشد باید از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تماس مزمن با آلاینده های محیطی مانند گرد و غبار در درازمدت می تواند حساسیت افراد را به غبار را بالا برده و شرایط را برای حملات و بیماری های تنفسی ایجاد کند و بدین ترتیب افراد بیشتر در معرض حملات تنگی نفس قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به قطعی آب اهواز از روز گذشته تاکنون تصریح کرد: قطعی آب موجب پایین آمدن سطح بهداشت فردی و عمومی خواهد شد و امکان ابتلا به بیماری های روده ای و سایر بیماری هایی که از طریق آب و هوا منتقل می شود را افزایش می دهد. حتی ممکن است در این شرایط افراد ناچار به استفاده آب ناسالم برای شرب و غیرشرب کنند که برای سلامتی ایجاد خطر خواهد کرد.

 گرد و غبار 3 ایستگاه برق اهواز را از کار انداخت

معاون اجتماعی و سیاسی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه گردوغبار سه ایستگاه برق اهواز را از کار انداخت، گفت: تصفیه‌خانه‌های کلانشهر اهواز فاقد برق اضطراری است و این موضوع باعث قطع آب همزمان با قطعی برق شد.

به گزارش جماران، علی حسین‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به قطعی برق   در سطح شهر اهواز اظهار کرد: علت اصلی قطعی برق که منجر به قطعی آب در بخش عظیمی از مناطق اهواز شده گرد و غبار شدید روز گذشته است.

وی افزود: روز گذشته نیز به دلیل گرد و غبار تعدادی از پروازها لغو، و مردم از خانه‌ها خارج نشدند.

معاون اجتماعی و سیاسی استاندار خوزستان در ادامه گفت: گرد و غبار روز گذشته سبب شد شعاع دید پایین بیاید و  تردد با مشکل مواجه شود.

حسین‌زاده با اشاره به وجود پنج ایستگاه ورودی برق به اهواز گفت: صبح امروز  از پنج ایستگاه ورودی برق به اهواز تعداد سه ایستگاه با نم نم باران که ابتدای صبح اتفاق افتاد از مدار خارج شدند و برق اکثر مناطق اهواز قطع شد.

وی با بیان اینکه برای برطرف کردن اشکال ایجاد شده در ایستگاه‌ها ابتدا باید ایستگاه های ورودی به خوبی شسته می‌شد، گفت: از ساعت 6 صبح اکیپ‌های برق منطقه‌ای کار خود را آغاز کردند اما به دلیل گستردگی این ایستگاه‌ها در مناطق خارج از شهر انجام این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

معاون اجتماعی و سیاسی استاندار خوزستان تاکید کرد: به دلیل ابری بودن هوا به طور حتم شستشو و خشک شدن ایستگاه‌ها به زمان نیاز دارد.

حسین زاده با اشاره به شرایط پیش آمده پس از گرد و غبار اظهار کرد:  مدارس را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در اهواز را تعطیل و از ساعت 11 و نیم نیز ادارات شهرستان اهواز و کارون را تعطیل اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه تصفیه‌خانه‌های کلانشهر اهواز فاقد برق اضطراری است و این موضوع باعث قطع آب همزمان با قطعی برق شد.

حسین‌زاده با بیان اینکه بحث ریزگردها بحث داخلی و بین‌المللی است تاکید کرد: باید تدابیر بیشتر و مطالعات جامعی داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در این شرایط استان باید پیش بینی‌هایی را داشته باشد تا با توجه به شرایط و وضعیت پیش آمده آمادگی بیشتری را برای حوادث احتمالی داشته باشد.

معاون اجتماعی و سیاسی استاندار خوزستان در پایان با تاکید بر آمادگی ستاد بحران استان درخواست کرد:  ستاد بحران استان هماهنگی گسترده‌تری را انجام دهد تا امکانات و تجهیزات بیشتری را برای مقابله با گرد و خاک‌ها در استان جذب شود.

 

شروع مجدد گرد و غبار

طبق پیش بینی هواشناسی خوزستان در صبح امروز مبنی بر وقوع مجدد پدیده گرد وغبار از حوالی ساعت 15، از دقایقی پیش شاهد افزایش غلظت گرد و غباردر هوای اهواز هستیم.

پیش از این مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در گفت وگو با ایسنا در ساعت 12:30 دقیقه گفته بود که حداقل تا 4 ساعت آینده شاهد پدیده گرد وغبار با غلظت بالا نخواهیم بود.

اکنون در ساعت 15 نگاهی به پنجره ها و آسمان سرخ شهر اهواز گواه از وقوع دوباره این پدیده با غلظت نه چندان کم است.

تماس های خبرنگار ایسنا با اداره کل محیط زیست خوزستان به منظور آگاهی از میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز، تاکنون نتیجه ای نداشته است و در پاسخ به تماسها با مسئولان بخش های این اداره کل، تنها عنوان شده که اداره کل محیط زیست از ساعت 12 تعطیل شده است.

 

حل مشکل قطعی برق اهواز منطقه به منطقه انجام می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه تامین برق تصفیه خانه آب شماره 2 اهواز در حال انجام است، گفت: تاکنون آب و برق بسیاری از مناطق اهواز وصل شده است.

به گزارش جماران، هاشم بالدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص حل مشکل قطعی خطوط برق به صورت منطقه به منطقه جلو می رویم و تاکنون برق بسیاری از مناطق وصل شده است.

وی در خصوص تامین برق تصفیه خانه آب شماره 2 اهواز تصریح کرد: در یک مرحله برق 11 هزار را به این تصفیه خانه وصل کردیم و اکنون درحال رساندن برق 33 هزار به این تصفیه خانه هستیم و تا ساعات آینده آب سایر مناطق شهری نیز وصل خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در خصوص وضعیت هوای کنونی اهواز عنوان کرد: پیش بینی های هواشناسی حاکی از آن است که پدیده گرد و خاک را با غلظت بالا نخواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.