به گزارش ایرنا، این غار همچون تابلوی نقاشی می ماند که با قلم رویاها آن را بر روی صخره ها نقاشی کرده اید و هر آنچه را که از غار در ذهن دارید، با استادی به تصویر کشیده اید.
سفر به اعماق زمین، آب زلال و خنک، قایقرانی در دریاچه ای اسرار آمیز، دیدن خفاش ها و کبوترهای چاهی، وجود مجسمه های سنگی و آهکی که از سقف تالارهای غار یا از دیواره ها و کنار ساحل دریاچه نمایان است و ... همه و همه را می توانید در دنیای واقعی غار سهولان بیابید.
این غار که در روستای گردشگری سهولان واقع شده و به همین علت به این نام شهرت یافته، یک اثر ملی طبیعی بی نظیر است که با وجود قدمتی دیرینه، از سال 1379 شمسی امکان بازدید عمومی پیدا کرده است.
غار سهولان 2 هکتار مساحت دارد و با 2 ورودی مجزا دارای 178 و 107 پله پرپیچ و خم تاریخی است که گردشگران را به سوی اثری مربوط به دوره 'کرتاسه' از دوره دوم زمین شناسی در 65 میلیون سال پیش هدایت می کند.
این غار در اعماق زمین و در عمق بیش از 30 متری قرار گرفته و دریاچه ای زیبا، مفرح و فریبنده در آن جاری است؛ تالار اصلی غار هم از سطح آب تا سقف غار 50 متر ارتفاع دارد.
قایقرانی در این دریاچه مفرح و رویایی دلچسب است و خاطرات ماندگاری را در ذهن به تصویر می کشد؛ دریاچه سهولان بخش های اعظم غار را در برگرفته و بخش های باقیمانده به صورت صخره ای و ساحلی است.
باغ وحش سنگی با صخره های دریاچه پدید آمده و بیشتر این حیوانات که برخی شبیه جانداران آبی هستند از سقف غار پدیدار است و تعجب همگان را برمی انگیزد.
بر اثر ریزش آب و ایجاد سائیدگی، صخره های آهکی اشکال مختلف و جذابی پیدا کرده و گویا یک مجمسه ساز متبحر آثاری همچون عقاب در حال شکار و هواپیمای در حال فرود را آفریده است.
عروس دریایی، هشت پا، مار ماهی و لاک پشت از جمله حیوانات دریایی است که هر چند در دریاچه ای به عمق 30 تا 62 متری این غار زیست نمی کنند اما وجود شکل ها و صخره های آهکی حال و هوای زیر دریا را روی سطح آب در ذهن گردشگران تداعی می کند.
پای فیل، شیر، خوشه انگور از دیگر اشکال قابل مشاهده در اطراف مسیر آبی غار سهولان است که از جنس 'آهکی دولیمیتی' و 'آهکی رسوبی' تشکیل یافته است.
کفتر چاهی، خفاش، زالو و مارگوس( لجن خوار) تنها جانوران بومی غار سهولان هستند؛ لانه های کفتر چاهی و خفاش در مسیر حدود 300 متری قایق سواری قرار دارد و حتی در بخش خشکی غار هم به راحتی به چشم می خورند.
تحمل رطوبت 78 درصدی، دمای 15 تا 17 درجه سانتیگرادی و تعدد پله ها برای افراد مسن و کودکان دشوار است و مسئولان برای رفع این مشکل باید چاره اندیشی کنند.
600 متر طول غار، 300 متر بخش خشکی و 300 متر بخش آبی غاز است که گردشگران آن را با قایق می پیمایند و گردش و لحظه های فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را در دفتر ذهن و خاطراتشان ثبت می کنند.
به گفته قایقران و راهنمای غار برای ادامه مسیر بخش آبی غار سهولان، فقط غواصان می توانند تا 300 متر دیگر را در اعماق 60 متری آب های غار بپیمایند اما در ادامه با بن بست صخره ای و دیوارهای غار مواجه می شوند.
آب دریاچه به صورت جوششی تامین می شود و دمای آن پنج تا هفت درجه سانتیگراد بوده و از راه سفره های زیرزمینی در سطح زمین جاری می شود.
این غار که در کنار غار 'علیصدر' همدان و غار' هاموپوئیل ' مراغه جزو غارهای مشهور و زیبای ایران است، شهرت جهانی دارد ولی تا 125 سال گذشته پای کسی به آن نرسیده بود و جهانگرد فرانسوی بنام ' ژاک دمورگان' غار سهولان آن را کشف کرد.
به گفته مدیر غار سهولان در ایام تعطیلات نوروزی جاری بیش از 19 هزار نفر از غار دیدن کرده اند که نسبت به پارسال 15 درصد افزایش یافته است.
یوسف محمودزاده اظهار کرد: امسال تعداد بازدیدکنندگان خارجی از غار سهولان حدود 800 نفر بوده که نسبت به سال گذشته حدود 16 برابر افزایش یافته است.
وی افزود: در تعطیلات نوروزی سال جاری عمده بازدیدکنندگان خارجی غار از کشورهای عراق، ترکیه و فرانسه بودند.
وی همچنین ادامه داد: 35 نفر در داخل غار به مسافران خدمات ارائه می دهند که از این تعداد 16 پارو زن و راهنمای غار با 15 قایق مسافران را در دریاچه زیبای سهولان جابجا می کنند.
وی افزود: پارسال نیز حدود 117 هزار نفر از غار سهولان مهاباد بازدید کردند که نسبت به دوره گذشته آن هفت درصد افزایش داشته است.
گردشگر عراقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نمونه این غار در کشور عراق وجود ندارد و بازدید از این غار برایمان بسیار تازگی داشت.
'رسول گردلی' با اشاره به اینکه غار سهولان زندگی انسان های اولیه را برایمان عینیت بخشید، افزود: آثار تاریخی شهرهای مهاباد، ارومیه، تبریز، اصفهان و سردشت جالب بود و در خاطرات ذهنم ثبت شد.
گردلی بیان کرد: 33 پل اصفهان، ائل گلی تبریز، غار سهولان و آبشار شلماش سردشت از جمله مکان هایی است که بیشتر از جاهای دیگر جذابیت داشت.
گردشگر دیگر عراقی نیز به ایرنا گفت: به خاطر تجارت به کشورهای مختلف اروپایی سفر کرده ام اما زیبایی های تاریخی و طبیعی ایران منحصر به فرد است.
'زرار شرکانی' ادامه داد: ایران را بیشتر از کشورهای دیگر دوست دارم و آن را کشور برادر و دومین کشور خود می دانم.
وی گفت: غار مسحور کننده سهولان نیز به یادماندنی بوده و نظم و ترتیب و بهداشت غار قابل توجه است.
وی اضافه کرد: برخورد مردم ایران با گردشگران خارجی نشان از فرهنگ غنی ایرانی دارد و مهربانی از جمله ویژگی هایی است که بیشتر در این کشور می توان مشاهده کرد.
گردشگر آبادانی نیز گفت: آب و هوای مهاباد پاک و مطبوع است و خبری از آلودگی هوا و شلوغی نیست.
محمدرضا موسوی با اشاره به اینکه کلام از تعریف زیبایی های غار سهولان عاجز است، اضافه کرد: قایقرانی و قدم زدن روی صخره های غار سهولان صفای خود را دارد و بسیار لذت بخش است.
به گزارش ایرنا، غار سهولان به عنوان یکی از مهمترین غارهای آبی ایران 2 هکتار مساحت از آثار طبیعی ملی بوده که در 42 کیلومتری شهر مهاباد و در مسیر مهاباد- بوکان واقع شده است.
3093/3072
گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.