به گزارش ایرنا قیام به احترام میلاد عیسی مسیح (ع)، سوزاندن کُندر به نشانه نیایش، دعای خیر و تطهیر مراسم، پخش نان مقدس توسط کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه برای روزه داران، تبرک آب و جمع آوری کمک های نقدی برای نیازمندان از بخش های مختلف این آئین به شمار می رود.
کشیش کلیسای شرق آشور پس از دعا و نیایش و ادای احترام به ساحت مقدس حضرت مسیح (ع) طی سخنانی میلاد حضرت عیسی (ع) را به آشوریان تبریک می گوید و برای آنان سلامتی و روزهای همراه با شادی آرزو می کند.
به گفته کارشناس میراث فرهنگی آذربایجان غربی کلیسای ننه مریم که از اهمیت ویژه ای برای مسیحیان برخوردار بوده یکی از آثار بی نظیر تاریخی به شمار می رود که در 22 آبان 1392 به شماره 1649 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
بهروز خان محمدی معتقد است که دفن اموات در قرون گذشته در این محل صورت می گرفت و تا چند سال پیش کاملا پوشیده از سنگ قبر بود؛ هنوز هم تعدادی قبر در پشت ساختمان کلیسای نوساز و داخل کلیسای قدیمی ننه مریم باقی مانده است.
وی اضافه کرد: با دفن اموات طی سالیان متمادی، اطراف کلیسا نسبت به سطح خیابان اندکی بالاتر رفته و خود کلیسا به نظر در گود مانده است.
وی با اشاره به تاریخچه این بنای تاریخی افزود: طبق روایت ها و منابع تاریخی آشوری ها، این بنای مذهبی یکی از قدیمی ترین و مهمترین کلیساهای جهان است زیرا بر اساس متون تاریخی سه نفر از موبدان زرتشتی که ولادت حضرت عیسی(ع) را پیش بینی کرده بودند، بعد از عزیمت به اورشلیم و آگاه شدن از تولد پیامبر الهی و مراجعه به ارومیه این مکان را تبدیل به کلیسا کرده اند و این کلیسای از ابنیه های قرن اول مسیحی محسوب می شود.
وی گفت: مطابق نظر کارشناسان سنگ قبر سه موبد مذکور در سالن ورودی کلیسا نگهداری می شد تا اینکه در سال 1915 میلادی توسط میسیون روس های ارتدوکس به یکی از موزه های ' کیِف ' منتقل شد.
خان محمدی بیان کرد: این بنا در طی قرون مختلف مرمت و تعمیر شده ولی بافت اصلی آن دست نخورده باقی مانده و کلیه تعمیرات بر روی بنای اولیه انجام شده است.
وی ادامه داد: ساختمان فعلی آن دارای طاق های بسیار جالب و قرینه سازی کاملا زیبا بوده و با آتشکده های ساسانی قابل مقایسه است.
وی افزود: در بیشتر کتاب هایی که به زبان آرامی و آشوری نوشته شده است، در یکی از شب ها که موبدان در این مکان مشغول عبادت بودند، ستاره درخشانی از طرف شرق دیده می شود و موبدان مشاهده آن را نشانه ای از تولد نوزادی می دانند که ناجی خواهد بود و همان شب به جانب آن ستاره حرکت می کنند.
خان محمدی ادامه داد: مورخان مسیحی بر این عقیده اند که این سه نفر پس از مشاهده تولد حضرت عیسی(ع) و مراجعه به ارومیه آتشکده خود را تبدیل به کلیسا کردند و به اشاعه دین مسیح پرداختند.
وی ادامه داد: این سه موبد که اسم فارسی داشتند، بعدها نام آشوری بر خود گذاشتند و در کتب تاریخی نام 2 تن از آنان به نام های 'ملکوم' و 'بخت نصر' بوده ولی از نام سوم اطلاعی در دست نیست.
به گزارش ایرنا، جشن های میلاد حضرت عیسی (ع) و سال نو میلادی از 25 دسامبر /4 دی/ آغاز می شود و تا هفتم ژانویه / 17 دی ماه/ ادامه می یابد؛ آشوریان چهارم دی ماه را به عنوان سالروز میلاد حضرت عیسی (ع) تلقی کرده و ارامنه نیز جشن میلاد را 16 دی ماه برگزار می کنند.
همچنین در سالروز میلاد مسیح (ع) ضمن دیدار با خانواده شهدا هدایایی نیز توسط انجمن خیریه زنان به افراد بی بضاعت اهدا می شود.
سنت های کریسمس /میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)/ دربرگیرنده نصب تصویر سنتی تولد آن حضرت، تزئین درخت کریسمس و تبادل هدیه و حضور بابانوئل در شب عید کریسمس است و محورهای این عید بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی های خانوادگی استوار است.
عَشای رَبّانی یا آئین سپاسگزاری یکی از هفت‌ آئین مقدس (هفت‌راز) است که تقریباً در تمام فرقه‌های مسیحیت به انجام می‌رسد که به آن تقسیم مقدس، راز محراب، راز خجسته هم گفته شده‌ است.
8135/3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.