به گزارش ایرنا طبیعت آذربایجان غربی، تنوع جانوری و اقلیمی خود را در موزه ای پربار در فلکه آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی ارومیه به نمایش گذاشته که در سال 1391 شمسی تاسیس شده است.
این موزه دارای سالن های همایش، کتابخانه، نمایشگاه عکس و چهار سالن تخصصی نمایش تاکسیدرمی پستانداران، پرندگان، خزندگان، بندپایان و آکواریوم ماهی های خشک است.
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه، موزه تاریخ طبیعی ارومیه با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع با زیر بنای سه هزار 500 متر مربع احداث شده است.
مختار خانی با اشاره به گونه های جانوری این استان ادامه داد: این استان زیستگاه 54 گونه پستانداران، 286 گونه پرندگان، 59 گونه خزندگان و 2 زیستان و 26 گونه انواع ماهیان است.
وی افزود: با این تعداد گونه جانوری در استان حدود 27.8 درصد گونه های پستاندران، 55.64 درصد گونه های پرندگان، 27.31 درصد گونه خزندگان و دوزیستان و 14.94 درصد گونه های آبزی کشور را به خود اختصاص داده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه ادامه داد: در این موزه انواع گونه های جانوری مانند 91 گونه بندپایان، 135 گونه صدف ها، 50 گونه پستاندران، 22 گونه خزندگان، 53 گونه آبزیان، 15 گونه گیاهی و 165 گونه پرندگان وجود دارد.
خانی اضافه کرد: اغلب حیوانات به نمایش گذاشته در این موزه جزو حیات وحش منطقه بوده و به همین علت این موزه را تبدیل به موزه ای منحصر به فرد در نوع خود در کشور کرده است.
وی بیان کرد: مهمترین هدف موزه بهره برداری آموزشی، علمی و تحقیقاتی است و این موزه بستر مناسبی برای تحقیق محققان و دانشجویان به شمار می رود.
وی شناساندن هر چه بیشتر محیط طبیعی و حیات وحش استان به جامعه و نگهداری اسناد علمی و تجربه های بشر و حفظ این امانت برای آیندگان را از دیگر اهداف این موزه عنوان کرد.
خانی با اشاره به مشکلات موزه تاریخ طبیعی ارومیه اظهار کرد: قرار گرفتن در حاشیه بیرونی شهر و تخصیص نیافتن بودجه اختصاصی برای موزه جهت تهیه گونه های جدید، هرباریوم گیاهی، احداث اکواریوم ماهی های آب شور و راه اندازی سالن نجوم از مشکلات اساسی این موزه تاریخ طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه اشکال و تندیس های جانوران را بر اساس شکل آنان در طبیعت از پلاستیک می سازند، بیان کرد: تاکسیدرمی یا همان فن نگهداری درازمدت با هدف لمس و بررسی اندام حیوانات انجام می شود.
به گزارش ایرنا اما در کنار این همه گونه جانوری پربار موزه، برخی مشکلات و ضعف ها به چشم می خورد که از مهمترین این مشکلات می توان به نبود برچسب های معرفی مناسب اشاره کرد تا از سردرگمی بازدیدکننده جلوگیری شود.
کمبود نور در سالن ها محسوس است و گردو غبار بر روی بسیاری از تاکسیدرمی ها و بخش های مختلف این موزه منحصر به فرد به چشم می خورد.
8135/ 3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.