بیت مکس، یکی از صرافی‌های بزرگ بیت کوین، اخیراً گزارشی را در مورد ارز دیجیتال ایاس (EOS) با جزئیات دقیق منتشر کرده، که در آن نتایج مثبتی از عملکرد این ارز دیجیتال بدست نمی‌آید. بیت مکس مدعی است که ایاس برای تبدیل‌شدن به کامپیوتر جهانی، به‌طور قابل‌توجهی به طراحی مجدد نیاز دارد.

همان‌طوری که در گذشته خبرگزاری فاینانس مگنت این خبر را پوشش داد، ایاس ویژگی‌هایی دارد که با ادعاهایش مبنی بر تمرکززدایی و برخورداری از دموکراسی، در تضاد است. مهم‌ترین مسئله این است که همه‌ی تراکنش‌های این شبکه توسط فقط ۲۱ نود تأیید می‌شوند.

علاوه بر این موارد، مشکلات فنی زیادی موجب تنزل سیستم شده است، این مشکلات برای شرکتی که ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مردمی، قبل از آغاز به‌کار خود جمع کرده است جالب نیست.

سیستم پایگاه‌داده‌ی توزیع شده

گزارش جنجالی بیت‌مکس: ایاس (EOS) واقعا بلاک چین نیست !

به گفته‌ی بیت مکس در یکی از جنجالی‌ترین گزارشات خود، ایاس در حقیقت یک شبکه‌ی بر بستر بلاک چین نیست و عملکرد این سیستم بیشتر شبیه «سیستم پایگاه داده‌ی توزیع‌شده» است.

در پلتفرم اتریوم، فرآیند‌ها از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) به‌صورت رمزنگاری، تائید می‌شوند و وضعیت بلاک چین به‌روزرسانی می‌شود. در مقابل این فرایند، تراکنش‌های ایاس، از طریق تغییر وضعیت بلاک چین بدست نمی‌آیند، بلکه‌ فقط بر روی پایگاه داده ثبت می‌شوند.

ایاس با هدف جایگزینی و به‌عنوان نسخه‌ای بهتر از اتریوم پا به عرصه گذاشت ؛ که تراکنش‌های بیشتری را نسبت به اتریوم پردازش می‌کند. به هر حال بیت مکس به این نتیجه رسیده است که «تراکم تراکنش‌ها را کاهش نمی‌دهد اگرچه آن را دور می‌زند».

علاوه بر این مورد، بیت مکس در گزارش خود اذعان دارد، در حالی که ایاس در هر ثانیه ۱۵ تراکنش را انجام می دهد، این مقدار برای اتریوم هم قابل‌دسترس است.

…حتی در حالت بهینه‌ی تنظیمات، توان پردازش سیستم نمی‌تواند حتی به ۲۵۰ تراکنش در ثانیه هم برسد. در طول آزمایش با شرایط دنیای واقعی عملکرد سیستم برای تراکنش‌ها، به زیر ۵۰ تراکنش در هر ثانیه می‌رسد، که این مقدار به‌طور تقریبی نزدیک به عملکرد اتریوم است.

تمرکز قدرت

گزارش جنجالی بیت‌مکس: ایاس (EOS) واقعا بلاک چین نیست !

این گزارش روی ۲۱ سازنده‌ی بلاک در ایاس متمرکز شده است. در سیستم کلاسیک بلاک چین مبتنی بر اثبات کار، همانند اتریوم، تمام تراکنش‌ها در دفتر کل‌هایی توزیع می‌شوند که برای نود‌ها آشکار است. اما در ایاس، تنها ۲۱ نود این کار را انجام می‌دهند. این نود‌ها توسط کاربرانی که مقدار خاصی از سهام توکن‌ها را داشته باشند، انتخاب می‌شوند.

خبرگزاری فاینانس مگنت، این موضوع را موردبررسی قرار داد که این تولیدکنندگان بلاک، شرکت‌های بزرگی هستند که برای دریافت رأی، کمپین تبلیغاتی ایجاد کرده‌اند.

همچنین بیت مکس به این نتیجه رسیده است که انحراف‌پذیری در سیستم بسیار عمیق است.

سازندگان بلاک، مسئول میزبانی، تحویل و مدیریت بیشتر منابع مصرف‌شده توسط مشتریان هستند.

این نودها در روز نزدیک ۱۰.۰۰۰ دلار بابت کارشان دریافت می‌کنند و هیچ‌چیزی جلوی کار آن‌ها را نمی‌گیرد (از نظر الگوریتمی، هیچ راهی برای جلوگیری از تشکیل کارتل‌ها نیست). همچنین هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد حساب جدید برای رأی دادن وجود ندارد. از آنجایی که رأی‌دهندگان در این سیستم بسیارکم هستند، احتمال می‌رود که رأی‌دهندگان با یک تولیدکننده‌ی بلاک همدست شوند.

تولیدکنندگان بلاک می‌توانند کاربران را به لیست سیاه اضافه کنند. تمام نود‌ها برای چنین تصمیمی باید از قبل به توافق برسند و چنین اطلاعاتی منتشر نمی‌شود. این روند دو آسیب‌پذیری جدی را بوجود می‌آورد:

اگر سازند‌‌گان بلاک با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند کاربری که به آن‌ها رای نداده است را به لیست سیاه اضافه کنند.اگر سازند‌‌گان بلاک با یکدیگر همکاری نکنند، گروه‌های مخرب می‌توانند حساب‌های جدید ایجاد کنند که این فرایند می‌تواند سریع‌تر از رسیدن به توافق در میان سازند‌‌گان بلاک باشد.شبکه‌ای از مراکز داده‌‌های غیره‌شفاف

گزارش جنجالی بیت‌مکس: ایاس (EOS) واقعا بلاک چین نیست !

از لحاظ مالی، این گزارش نشان می‌دهد، اگرچه ساختار ایاس طوری است که هیچ‌کس نمی‌تواند ۱۰ درصد از ذخایر کل توکن را داشته باشد، ولی این قانون ملزم به‌اجبار نیست، زیرا یک کاربر می‌تواند چندین اکانت بسازد.

در آخر بیت مکس در گزارش خود ایاس را «شبکه‌ای از مراکز داده‌های غیره شفاف» توصیف کرد و پیشنهاد داد که اگر ایاس بخواهد به‌عنوان یک پروتکل زیرساختی عمل کند باید بخش قابل‌توجهی از زیرساخت‌های خود را دوباره طراحی کند.

منبع:financemagnates
print

دیدگاه تان را بنویسید