صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان اولین انتخابات ریاست جمهوری
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع اولین انتخابات ریاست جمهوری
  • حضار ملت ایران

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

در این موقع که به خواست خداوند متعال یکی دیگر از مراحل استقرار نظام جمهوری اسلامی در دست تحقق است؛ و ملت مبارز بیدارِ ایران در صدد تعیین و انتخاب رئیس جمهور می‏باشد، لازم است تذکراتی داده شود:

1ـ با اینکه در این دوره به حسب قانون اساسی مصوب از ناحیۀ ملت، تصدیق صلاحیت رئیس جمهور و واجد بودن شرایط او به عهدۀ اینجانب است، به واسطۀ بعضی مصالح و جهات لازم‏المراعاة، از آن جمله وضع استثنایی که کشور دارد، لازم است در این امر مهم حیاتی تأخیر نشود. از طرفی شناسایی بیش از 120 نفر محتاج به زمانی طولانی است؛ و تأخیر در این حالِ استثنایی به صلاح ملت و کشور نیست، به این جهت و جهات دیگر اینجانب امر صلاحیت و انتخاب را به ملت واگذار نمودم که خود سرنوشت خود را تعیین کنند.

2ـ در دوره‏های آینده که ان‏شاءاللّه‏ استقرار کامل حاصل شد، به حسب قانون اساسی باید این امر به وسیلۀ شورای نگهبان عمل؛ و آنان هستند که باید تشخیص صلاحیت رئیس جمهور را به حسب موازین قانونی بدهند.

3ـ اینجانب از ملت شریف ایران تقاضا می‏کنم که در این امر مهم حیاتی، سستی و بی‏تفاوتی از خود نشان ندهند. و انتظار دارم همان طوری که با شور و شعف به پای صندوقهای رأی برای تصویب جمهوری اسلامی رفتند، در این امر نیز با جدیت و علاقه به اسلام، شرکت کنند؛ که خداوند متعال با آنان است و پیروزی نصیب ملت شریف
مسلمان است.

4ـ ملت شریف با کمال هوشیاری و توجه به توطئه‏ها و بند و بستها که در دست اجراست، و می‏خواهند نگذارند ملت در این مرحلۀ مهم پیروز شود، و در صدد ایجاد انحراف هستند، مراعات شرایطی را که در قانون اساسی ذکر شده است با کمال دقت بنمایند.

5ـ از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی ـ انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏های غیر اسلامی است.

6ـ اینجانب بنا ندارم از کسی تأیید نمایم، چنانکه بنا ندارم کسی را رد کنم. و از تمام احزاب و گروهها و افراد می‏خواهم از نسبت دادن کاندیدای خود به من که از آن استفادۀ تأیید و یا تعیین و یا رد شود، خودداری کنند. من بسیار مایل هستم که گروههایی که متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اُخوت اسلامی داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب می‏کند و موجب تبلیغات سوء می‏شود. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم.

15 صفر 1400 / 14 دی‏ماه 58

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی