جمشید سینمای ایران که بود؟ + زندگی نامه

جمشید مشایخی یکی از پنج بازیگر بزرگ تاریخ سینمای ایران بود که شامگاه سیزدهم فروردین 1398 و بعد از تحمل یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ جمشید مشایخی ساعاتی پیش فوت کرد. مراسم تشییع پیکر مشایخی متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر و از بازیگران پرکار قبل از انقلاب، سفیر سلامت و بینایی بود و نشان درجه یک فرهنگ و هنر را گرفته بود.

اصالت استاد به تنکابن مازندران بر می گردد.

خانواده

جمشید مشایخی در منطقه ای بنام پارچین تهران بدنیا آمده است.

پدرش تحصیل کرده آلمان و سوئد بود و به عنوان افسر شیمست در کارخانه شیمیایی ارتش کار می کرد و مادرش نیز خانه دار بود.

خواهر و برادران

فرزند اول خانواده من هستم، بعد علی، فرهاد، مریم، لیدا، امیر و ویدا که من و علی در ایرانیم، فرهاد در آمریکا و بقیه در اتریش زندگی می کنند.

علاقه به هنر در کودکی

درباره دورانی کودکی اش گفته بود: زمانی که در کلاس پنجم ابتدایی درس می خواندم؛ نمایشنامه می نوشتم، کارگردانی می کردم و در کنار بچه های محله بازی می کردیم.

سربازی و استخدام

او در این باره گفته است: به مدت 2 سال در ارومیه خدمت سربازی کردم و در سال 1336 وقتی پایان خدمت گرفتم از طریق دوست دایی ام به اداره هنرهای دراماتیک معرفی شدم. بعد از اجرای یک نمایشنامه اولین کسی بودم که در اداره هنرهای دراماتیک استخدام شدم.

شروع حرفه ای

بعنوان بازیگر حرفه ای کارش از برنامه نمایشی کانال سوم تلویزیون که غیر دولتی بود شروع شد، اما بصورت جدی از سال 1349 با فیلم کوتاه جلد مار کارم را آغاز کرد.

عکس همسر جمشید مشایخی و گیتی رئوفی

بیوگرافی جمشید مشایخی و همسرش + زندگی شخصی و بیماری

ازدواج با دختر عمه

جمشید مشایخی در سال 1336 با دختر عمه خود گیتی افروز رئوفی ازدواج کرد، این زوج صاحب سه فرزند بنام های نادر (رهبر ارکستر و آهنگساز)، نازنین (معلم در آمریکا) و سام شدند.

مبارزه با سرطان

سال ها پیش پس از درد معده پزشکان متوجه سرطان می شوند و احتمال زنده ماندش را کم می دانند اما در نهایت با عمل جراحی 35 درصد روده را بر می دارند و استاد دوباره سلامتی خود را بدست می آورد.

سفیر سلامت

مشایخی در سال 1393 به عنوان سفیر بینایی و چشم و در سال 94 به عنوان سفیر سلامت وزارت بهداش و علوم پزشکی تهران معرفی شد.

کارهای مورد علاقه

فیلم های احتجاب، سلطان صاحبقران، قیصر، سوته دلان، کمال الملک، پدر بزرگ و آوار از جمله آثار این بازیگر برجسته سینما و تلویزیون بود.

مستند زندگی

مستند زندگینامه جمشید مشایخی در سال 1385 به کارگردانی الهام قره خانی و امیر مهرتاش مهدوی با حضور 65 هنرمند و با گویندگی پرویز پرستویی ساخته شده است.

عمل جراحی دوباره

مشایخی در تابستان 97 برای دومین بار از ناحیه دستگاه گوارش و روده به علت مشکل چسبندگی و همچنین سنگ کیسه صفرا مورد عمل جراحی قرار گرفت.

او در نهایت در شامگاه سیزدهم فروردین 1398 در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

دیدگاه تان را بنویسید