فراخوان جشنواره تجسمی فجر منتشر شد

فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در حالی منتشر شد که شرایط و مقرراتی برای جلوگیزی از شائبه کپی بودن آثار در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با هدف معرفی ایده‌های اصیل و آفرینش‌های تعاملی و خلاقانه هنری و همچنین با رویکرد معرفی آثار با قابلیت‌های نوین و تعامل‌گرا در قالب بهره‌مندی از یک یا چند رشته از ظرفیت‌های کلاسیک و جدید هنرهای تجسمی و ایده‌های اصیل و مفهومی هنرمندانه منتشر شد.

موضوع و تکنیک در این جشنواره آزاد اعلام شده و درباره آن آمده است: «ستاد برگزاری بر این باور است که هنرمندان روح لطیف، وجدان بیدار بشری و چشم‌های نگران چالش‌های عصر خویشند. از این رو دغدغه‌ها و دستمایه‌های آثار ایشان، موضوع محوری است. بر همین اساس آثار طراحی، نقاشی، نگارگری، خطاطی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه، تصویرسازی، معماری (طراحی یادمان)، ویدیو آرت، چیدمان، محیطی، پرفورمنس، هنرهای جدید و... که به صورت مستقل یا ترکیبی خلق شده باشند پذیرفته می‌شوند. همچنین هر متقاضی می‌تواند حداکثر با سه تک اثر یا پروژه (یا ترکیبی از هر دو) درجشنواره شرکت نماید.»

به منظور جلوگیری از شائبه کپی بودن آثار که در نهمین دوره جشنواره رخ داد، در بخش دیگر این فراخوان این‌طور آمده است: «در نوشتار اثر، لازم است تاویل، برداشت، گرته‌برداری و اقتباس از اثر یا آثار و هنرمندان مرجع، به صراحت ذکر شود. در غیر این صورت از جشنواره حذف و تمامی جوایز و امتیازات لغو می‌شود.»

مهلت ثبت نام در سایت از ٢٣ مرداد تا ٢٠ آذر امسال است و علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد هنری باید به سایت رسمی جشنواره دهم به نشانی www.ivafestival.ir مراجعه کنند. همچنین بر طبق تقویم جشنواره، اعلام نتایج انتخاب اولیه آثار ٢٢ لغایت ٣٠ آذر ماه از طریق سایت است.

درباره داوری آثار هم در فراخوان آمده است: «آثار برتر توسط یک گروه داوری مرکب از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی برگزیده می‌شوند.»

بر اساس توضیحات فراخوان، به هر اثر راه یافته به نمایشگاه مبلغ 10 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه آماده سازی، ارائه و چیدمان اثر، پرداخت می‌شود.

همچنین از میان آثار منتخب، گروه داوری 10 اثر را برگزیده و به هر اثر، تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال جایزه نقدی اعطا می‌کند. به تمام هنرمندان راه یافته به نمایشگاه، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اعطا خواهد شد. 

تمامی هنرمندان ایرانی راه‌یافته به جشنواره، به عضویت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در خواهند آمد.

هنرمندان برگزیده ایرانی برای سفر مطالعاتی به شهرک هنرمندان فرانسه (Cite des Arts) معرفی می‌شوند تا بر اساس ضوابط، شرایط و زمان‌بندی موزه هنرهای معاصر تهران، به این سفر مطالعاتی اعزام شوند.

دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به دبیری مجتبی آقایی سوم بهمن تا چهارم اسفند برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید