لحظه به لحظه با اخبار جشنواره فیلم فجر+ برنامه نمایش فیلم ها

از انتقادهای ناتمام هنرمندان به داوری ها تا واکنش وزیر ارشاد به حضور "دوتابعیتی ها" در هیات داوران!

استقبال مردم و اصحاب رسانه از سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و همچنین انتقادها به نامزدهای انتخابی داوران برای کسب سیمرغ، هر روز بیشتر می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس، مهمترین اخبار و حاشیه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در زیر می آید:

 

** کارگردان "ماجرای نیمروز" حرفهایش را پس گرفت!

کارگردان «ماجرای نیمروز» در اینستاگرام نوشت: «دیشب در جشن نامزدهای جشن‌واره دریافتم که یادداشت دیروزم باعث رنجش بعضی کسانی شده که برایم قابل احترام هستند و به زحمتی که برای سینمای ایران می‌کشند معترفم.

البته یادداشت من از سر دل‌سوزی برای هم‌کاران خودم و دیگر هنرمندان شایسته‌ای بود که خودشان و فیلم‌هاشان با بی‌عدالتی غافل‌گیرکننده‌ای نادیده گرفته شد.اما دیشب فهمیدم آن‌ها که باید حرف من را به خودشان می‌گرفتند اصلن خیال‌شان نیست و در عوض کسانی که برایم محترم و عزیز هستند به دل گرفته‌اند. 

این روزها کام بسیاری از دوستان من تلخ است. حتا خیلی از کسانی که در بخش‌هایی نامزد شده‌اند هم دل خوشی ندارند. مثل خود من. با این حال شاید لحن یادداشتم بیش از اندازه تند بود و همین باعث رنجش عزیزان شد. 

امیدوارم از من به دل نگیرند چرا که هدفم رنجاندن دل آن‌ها نبود. داستان تمام شد و ما مثل همیشه چاره‌ای نداریم جز این‌که به قوانین جشن‌واره‌ای که متعلق به همه‌ی ماست احترام بگذاریم و نظر داوران را بپذیریم. تا بوده همین بوده. باید آنچه گذشت را فراموش کنیم و برویم سراغ فیلم بعدی‌. چرا که به سینما عشق می‌ورزیم و خسته و ناامید نخواهیم شد. به قول مولانا:

خنک آن قماربازی که بباخت آن‌چه بودش

و نماند هیچ‌اش الا هوس قمار دیگر.»

** انتقاد تند کارگردان "چراغ های ناتمام" به داوری ها

مصطفی سلطانی کارگردان فیلم «چراغ های ناتمام»، که فیلمش در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی نامزد دریافت سیمرغ جشنواره سی و پنجم فیلم فجر شده است، طی نامه‌ای به روند داوری این دوره از جشنواره اعتراض کرد.

در این نامه آمده است:

«به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

اگر فجر و سپیده دم امسال سینمای ایران این بود وای بر غروب و پایانش

از زمانی که به یاد دارم بزرگان و پیشکسوتان عرصه سینما می‌گفتند که جشنواره فیلم فجر بهار، فجر و سپیده دم سینمای ایران است، نمی‌دانم شاید فهم و درک من از بهار و و فجر اشتباه است ولی من در این جشنواره چیزی جز غروب و سرمای خشک و آزاردهنده دریافت نکردم.

جشنواره‌ای را که اینگونه داوری شود تا بحال ندیده بودم.

جشنواره‌ای که روزگاری سلیقه‌ای داوری می‌شد و من از این بابت ناراحت بودم.

جشنواره‌ای که در روزگار دیگری سیاسی داوری شد و من از این بابت غصه خوردم.

و حالا جشنواره‌ای که با رابطه داوری می‌شود و نمی‌دانم باید نسبت به آنچه واکنشی نشان دهم، می‌ترسم وضع بدتر شود.

هر چه با خودم تلاش می‌کنم تا بتوانم دلیلی پیدا کنم و این داوری را توجیه کنم هیچ منطقی برای آن پیدا نمی‌کنم، در مورد نامزد شدن و یا نشدن هیچکدام از همکارانم در سایر فیلم‌ها نظری نمی‌دهم چراکه در جایگاه داوری نیستم، اما در مورد فیلم خودم می‌خواهم بگویم ای داوران بزرگ و کارکشته و توانمند محترم جشنواره سی و پنجم ای کاش همین یک مورد نامزدی را هم از فیلم من دریغ می‌کردید چراکه اگر برای یک سکانس باران در فیلمم مستحق نامزد شدن در رشته جلوه‌های ویژه میدانی هستم پس چرا الباقی زحمات من و همکارانم را ندیدید.

من به عنوان جوانترین فیلمساز جشنواره سی و پنجم فیلم فجر از این نحوه داوری به شدت ناراحتم و نمی‌دانم که این گلایه را باید به که بگویم، چراکه در دو روز گذشته هرچه تلاش کردم از مسئولین و سیاستگذاران جشنواره کسی را پیدا کنم و نزد ایشان گلایه کنم، نیافتم.

در پایان امیدوارم همکاران عزیزم که با همه توان و بضاعتشان من را در ساختن چراغ‌های ناتمام یاری کردند مرا به بزرگی خودشان ببخشند.»

** واکنش تهمینه میلانی به داوری های جشنواره

در ادامه واکنش های اعتراضی به داوری های جشنواره سی و پنجم تهمینه میلانی کارگردان سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«در پی حاشیه‌های جشنواره‌ای که ملّی نبود.

امروز شنیدم که چند تن از فیلمسازان حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال پس از شنیدن آرای داوران در مورد کاندیداها از جشنواره اعلام انصراف داده‌اند.

فکر کردم در جامعه‌ای که داوری و قضاوت بر اساس عدالت باشد ، انسان‌ها قانع می‌شوند که توانایی محدودی دارند و برتری رقیب خود را اگر رقابتی در پی باشد، می‌پذیرند اما اگر در جامعه عدالت حاکم نباشد، همه افراد آن، بویژه هنرمندان، بدلیل آن که متر و معیاری برای سنجش توانمندی خود ندارند، در میزان توانمندی خود دچار شک، تردید و حتی توهم می‌شوند. بنابر این احساس اجحاف می‌کنند و همانجاست که کینه آغاز می‌شود و جامعه رنگ سعادت را نمی‌بیند.

نظر شما چیه دوستان عزیز؟»

** واکنش وزیر ارشاد به حضور دوتابعیتی ها در جمع هیات داوران

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی مباحث مطرح شده درباره دو تابعیتی بودن داوران جشنواره فیلم فجر، گفت: متأسفانه برخی بداخلاقی‌ها و رفتارهای غیراخلاقی در ایام جشنواره دیده می‌شد، اما بنای وزارت ارشاد ورود به این حاشیه‌ها نیست.

وی افزود: درباره پدیده دو تابعیتی‌ها و اینکه مسئولان رسمی دو تابعیتی هستند را کامل تکذیب می‌کنم، اما راجع به جامعه بزرگ هنری کشور اطلاع لازم را ندارم، ضمن اینکه قانون متوجه آنها نیست، اما در سطوح مسئولان افراد دو تابعیتی در وزارت ارشاد را تکذیب می‌کنم و چنین پدیده‌ای ما نداریم.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که چه فیلم‌هایی را در ایام جشنواره دیده‌اید و نظرتان در مورد فیلم‌های ساخته شده چیست؟ گفت: بنده سه فیلم انزوا، نیمروز و ویلایی‌ها را دیدم. تمایل دارم بقیه فیلم‌ها را ببینم و در طول سال این کار را انجام خواهم داد.

صالحی‌امیری تصریح کرد: فیلم‌‌های ساخته شده امسال خوب درخشیدند، به خصوص فیلم‌های دفاع مقدس مضامین پرمحتوایی داشته و امیدآفرین بودند.

وی خاطرنشان کرد: البته این مطلب به معنای نفی کار پیشکسوتان عزیز نیست و ما آنها را سرمایه‌های سینمای ایران می‌دانیم.

وزیر ارشاد درباره فیلم نیمروز نیز گفت: بنای قضاوت در این رابطه را ندارم. تخصص بنده سینما نیست، اما در کل همه فیلم‌ها را خوب دیدم و یکی از یکی دیگر بهتر بود.

** نامزدهای سیمرغ فیلم کوتاه معرفی شدند

هیات داوران انجمن فیلم کوتاه ایران شامل کیومرث پوراحمد، علی مصفا، محمد شیروانی، هومن بهمنش و آیدا پناهنده پس از بررسی ۲۳ فیلم کوتاه ۶ نامزد خود را برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم کوتاه در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.

این ۲۳ فیلم شامل فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم کوتاه در سال جاری، نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده‌اند.

نامزدها بدین شرح است:

فیلم کوتاه «سبز کله غازی» به کارگردانی آرمان خوانساریان

فیلم کوتاه «نسبت خونی» به کارگردانی پدرام پورامیری و حسین امیری دوماری

فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری

فیلم کوتاه «وال ها» به کارگردانی بهنام عابدی

فیلم کوتاه «گورمردها» به کارگردانی علی مردمی

فیلم کوتاه «اشیا گمشده» به کارگردانی حامد نجابت

** توضیحات دبیر جشنواره درباره داوری ها

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پس از اتمام مراسم تجلیل از نامزدهای جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از نامزدها به نشانه اعتراض انصراف داده اند  و برخی نسبت به این امر معترض هستند، گفت: آن هایی که انصراف داده اند میل خودشان است.

وی گفت: به هر حال هیات داوران بر اساس لیستی که تهیه کنندگان امضا کرده اند و این لیست را به دبیرخانه داده اند این افراد را انتخاب کرده اند. این لیستی است که هیئت داوران انتخاب کرده اند. کسانی که انصراف داده اند بر اساس حق طبیعی خود این کار را انجام داده اند. مگر هیات داوران باید بر اساس آنچه که صاحبان آثار می گویند دست به انتخاب بزنند! هیات داوران تصمیم گرفته اند و به نظرم باید افرادی که در جشنواره حضور دارند به نظر آنها احترام بگذارند. اگر احترام نگذاریم نمی توانیم شاهد شرایط خوبی در سینما باشیم. به هر حال این داوران از اهالی سینمای ایران هستند و لازم است که به نظر آنها احترام گذاشته شود.

حیدری افزود: هر سال این اتفاقات و این حاشیه ها در داوری ها و حتی در بخش انتخاب رخ می دهد. من واکنشی نسبت به این اعتراضات ندارم و به نظرم همه کسانی که کاندید شده اند و جایزه می گیرند باید به نظر هیات داوران احترام بگذارند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پایان درباره اینکه آیا برای دبیری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به او پیشنهاد داده اند، گفت: تا زمانی که سینما من را بخواهد خدمتگذار هستم و با جان و دل کار می کنم.

** 2 نامزد کسب سیمرغ از رقابت انصراف دادند!

در متن نامه‌ی مسعود سلامی و محسن نصراللهی خطاب به دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر خطاب به محمد حیدری آمده است:

«از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم و به همین دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیات انتخاب و کلیه عوامل کاندید شده و نشده کلاه از سربرمی‌داریم و باز هم با احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های "گشت 2" سعید سهیلی و "بدون تاریخ،بدون امضا" "وحید و علی جلیلوند" به دلیل نه فقط ناداوری و اعمال سلیقه‌ی هیات داوران بلکه به دلیل نادیده گرفتن و چشم بستن (چرا که اعتقاد شخصی‌مان است که کار داور باز کردن چشم‌هاست نه ندیدن و به عمد پشت کردن به آثار) بر روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار "خفه‌گی" شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدا بودن هم نبودند، بدین وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می‌داریم.

 در همین جا از تک تک عوامل فیلم عذرخواهی می‌نماییم، چرا که شاید با انتخاب نوع فیلمبرداری (سیاه و سفید) و طراحی صحنه و دکور (خلاف فیلم های رایج) که مطمئنن سلیقه داوران نبوده، باعث شدیم کار سخت و دشوار گریمور، طراحی لباس، صدا، بازیگران و دکوپاژ کارگردانمان و حتی موسیقی تاثیرگذار فیلم هم نه به چشم آید نه به گوش.

در پایان از فریدون جیرانی بابت اعتماد به ما و نهراسیدن از تجربه‌ای جدید و باز کردن فصلی هر چند سرد اما به زعم جمع کثیری از اهالی سینما و منتقدین بی‌بدیل، که در این روزهای جشنواره شاهد بازخورد آن بودیم، عاجزانه خواهشمندیم با قدرت بیش از پیش در کنار سینمای ما و در تاریخ سینما بماند، زیرا تاریخ خود گواه روشنی است بر هر داوری...

با سپاس»

** نامزدی که پس گرفته شد!

با اعلام فهرست نامزدهای بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره نام «ارشا اقدسی» به عنوان نامزد بخش جلوه‌های ویژه برای فیلم «یک روز بخصوص» اعلام شده بود که این اعلام مبتنی بر اطلاعاتی بود که از فرم تکمیل و ارائه شده توسط صاحب اثر استخراج شد.

دبیرخانه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر اعلام کرد: بدینوسیله و بر اساس اطلاعات عنوان‌بندی فیلم «یک روز بخصوص»، اعلام می‌شود که نام نامزد بخش جلوه‌های ویژه میدانی فیلم «یک روز بخصوص»، «آرش آقابیک» است.

بر این اساس، «آرش آقابیک» با سه فیلم خفه‌گی، رگ خواب و یک روز بخصوص یکی از 5 نامزد بهترین جلوه‌های ویژه میدانی است.

ماجرای تهیه‌کنندگی فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» چیست؟

همچنین مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی اعلام کرد: از نظر اداره کل سینمای حرفه‌ای کارگردان فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»، وحید جلیلوند و تهیه کننده آن، علی جلیلوند است.

محمدرضا فرجی در گفت‌وگویی در پی ایجاد شائبه‌هایی در زمینه تهیه‌کنندگی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، تأکید کرد که تهیه‌کننده این فیلم بر اساس اسناد و مدارک ، «علی جلیلوند» است.

او اظهار داشت: با توجه به اظهارات علی جلیلوند تهیه کننده «بدون تاریخ بدون امضا» در این زمینه که شخص دیگری در تهیه‌کنندگی این فیلم نقش داشته است، متذکر می‌شود که بر اساس اسناد و مدارک  و ضوابط حاکم بر شورای صدور پروانه ساخت، از نظر اداره کل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی کارگردان فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»، وحید جلیلوند و تهیه کننده آن، علی جلیلوند است.

** واکنش باران کوثری به اعلام نامزدهای نهایی: غمگینم!

کوثری نبودن حامد بهداد در جمع نامزدهای جایزه جشنواره فیلم فجر را مایه شگفتی دانست. او در این باره نوشت: «همیشه گفته‌ام که در جشنواره‌هایی که هیئت داوری، داوری می‌کند منتظر هَر نتیجه‌ای باید بود چون بحث سلیقه است. هنوز هم، با نبودن یکی از فیلم‌های محبوب کارنامه‌ام (سدمعبر) در فهرست خیلی از رشته‌ها، همچنان به این حرفم معتقدم، اما از نبودن حامد بهداد در بین نامزدهای بازیگر مرد "کف کرده‌ام". من امسال فیلم زیاد ندیده‌ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تکنیک و ایفای نقش متفاوت از خیلی‌ها بهتر بود. متعجبم! و غمگین! خیلى زیاد! کارگردانی محسن و فیلمبرداری مرتضی و گریم محمود بماند ...

 

اما خوشحالم که حتی در این داوری که آنقدر با سلیقه من متفاوت است، دشواری تولید فیلمی دیده شده که به ظاهر ساده است: فِراری. جهانگیر کوثری تهیه‌کننده خصوصی است، به معنای کلمه (بدون رانت و وام و نام حذف شده نهاد و سازمان). خودش هست و خودش، و همه اعتقادش به سینمایی که کمتر تهیه‌کننده‌ای، تولیدش را ریسک می‌کند.

من، منِ بازیگر، منِ بارانِ بابا، دستش را می‌بوسم و به جسارتش افتخار می‌کنم.»

 

** واکنش کارگردان "ماجرای نیمروز" به اعلام نامزدهای نهایی: سیمرغ کیلویی چند!

این کارگردان که سال گذشته با فیلم «ایستاده در غبار» در جشنواره فجر حضور داشت، در این باره در اینستاگرام نوشت: «خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.

دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار این طویله رفت تا همون‌جایی که باید بره‌.»

** اعلام نامزدهای نهایی سودای سیمرغ

نامزدهای بهترین عکس

- امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم رگ خواب

-امید صالحی برای مجموعه عکس‌های فیلم اسرافیل

-مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس‌های فیلم نگار

- احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم خفگی

- سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز

 

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی

- سودابه خسروی برای اسرافیل

- عبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف     

- ایمان امیدواری برای زیرسقف دودی    

- مهرداد میرکیانی برای یک روز بخصوص    

-علی بهرامی فر برای ایتالیا ایتالیا     

نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری

- محمد لطفعلی برای آباجان

- مهدی قاسمی برای ویلایی‌ها   

- سینا قویدل برای رگ خواب    

- محمدرضا نجفی امامی  برای بیست و یک روز بعد     

- کامران سحرخیز و امیر سحرخیز  برای پشت دیوار سکوت

 

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

- آرش آقابیک برای خفه‌گی / رگ خواب

- حمید رسولیان برای گشت 2 / چراغ های ناتمام

- ایمان کرمیان برای ویلایی ها

- آرشا اقدسی برای سارا و آیدا / یک روز بخصوص

- محسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز

نامزدهای بهترین طراحی صحنه

- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص

- امیرحسین قدسی برای نگار

- کیوان مقدم برای تابستان داغ

- محسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاء

-ب هزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز

نامزدهای بهترین طراحی لباس

- نگار نعمتی برای نگار

- نازنین خزاعی برای تابستان داغ

- بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز

- مه لقا ناقد برای ویلایی‌ها

- کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص

نامزدهای بهترین صدابرداری

-عباس رستگارپور برای زیرسقف دودی

- پرویز آبنار برای فراری

- داریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغ

- امین میرشکاری برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

-وحید مقدسی برای نگار

نامزدهای بهترین صداگذاری

- پرویز آبنار برای فراری

- سیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضاء

- حسین ابوالصدق برای نگار

- محمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودی

- امیرحسین قاسمی برای تابستان داغ

نامزدهای بهترین موسیقی

- حامد ثابت برای تابستان داغ

- پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- ستار اورکی برای ویلایی ها

- یحیی سپهری شکیب برای فراری

- کریستف رضاعی برای نگار

نامزدهای بهترین تدوین

- سپیده عبدالوهاب برای سدمعبر

- بهرام دهقان برای نگار

- حسن حسندوست برای فراری

- سهراب خسروی برای تابستان داغ

- احمد مرادپور برای سارا و آیدا

نامزدهای بهترین فیلمبرداری

- مسعود سلامی برای گشت ۲

- پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- بهرام بدخشانی برای نگار

- محمد آلادپوش برای سوفی و دیوانه

- هومن بهمنش برای تابستان داغ

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن

- گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلایی‌ها

- مینا ساداتی برای تابستان داغ

- زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- ثریا قاسمی برای ویلایی‌ها

- شبنم مقدمی برای آباجان

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد

- ساعد سهیلی برای گشت ۲

- نوید محمدزاده برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- هادی حجازی‌فر برای ماجرای نیمروز

- نادر فلاح برای سدمعبر و انزوا

- جواد عزتی برای ماجرای نیمروز

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد

- امیر آقایی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- محسن تنابنده برای فراری

- مهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروز

- علی مصفا برای تابستان داغ

- حمید فرخ نژاد برای خوب، بد، جلف

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن

- مریلا زارعی برای زیر سقف دودی

- لیلا حاتمی برای رگ خواب

- پریناز ایزدیار برای تابستان داغ

- غزل شاکری برای سارا و آیدا

- سارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیا

- هدیه تهرانی برای اسرافیل

نامزدهای بهترین فیلمنامه

- منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلایی‌ها

- کامبوزیا پرتوی برای فراری

- پیام کرمی برای تابستان داغ

- سعید روستایی برای سدمعبر

- وحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضاء

نامزدهای بهترین کارگردانی

- وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاء

- ابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغ

- پوران درخشنده برای زیر سقف دودی

- حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز

- علیرضا داوودنژاد برای فراری

-رامبد جوان برای نگار

نامزدهای بهترین فیلم

- جهانگیرکوثری برای فراری

- جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ

- پوران درخشنده برای زیر سقف دودی

- سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز

-علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء

 

** نتایج آرای مردمی روز نهم

 نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز هشتم جشنواره فیلم فجر ( ۱۳۹۵/۱۱/۱۸) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. فهرست فیلم ها بدون اولویت به شرح زیر است:

«خوب، بد، جلف»، «بدون تاریخ، بدون امضا»، «ماجرای نیمروز»، «آباجان» و «بیست و یک روز بعد»

علاوه بر این به اطلاع می رسد هر شب پس از شمارش آرا، با حضور رییس و نمایندگان اجرایی ستاد انتخاب فیلم برگزیده، ۳ برگ رای به قید قرعه استخراج و از طریق تلفن های درج شده، به صاحبان هر یک از برگه ها، برنده شدن شان برای دریافت یک سکه بهار آزادی به آنان اعلام می شود.

** نهمین روز جشنواره چگونه گذشت؟

دو روز مانده به پایان جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر، مشخص شدن نامزدهای سودای سیمرغ این دوره مهم‌ترین اتفاق روز نهم جشنواره بود که در این بین یک فیلم اولی با نامزدی در ۱۳ بخش رکورددار شد و پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره یعنی قاتل اهلی هم در هیچ بخشی شایسته دریافت جایزه و نامزدی دانسته نشد.

اعلام اسامی نامزدهای سودای سیمرغ بازار اظهارنظرها را در کاخ جشنواره و فضای مجازی داغ کرد؛ آن هم در حالی که به جز فیلم تابستان داغ که امکان دریافت بیشترین جایزه‌ها را دارد یا شاید هم مثل فیلم امکان مینا کمال تبریزی در سال گذشته با وجود نامزدی زیاد موفقیتی دست پیدا نکرد، چیزی به دست نیاورد، فیلم‌های پرمخاطبی و مورد توجهی بودند که خیلی مورد پسند داوران قرار نگرفته‌اند.

از بین این فیلم‌ها به خفه‌گی فریدون جیرانی، رگ خواب حمید نعمت‌الله، گشت ۲ سعید سهیلی و خوب بد جلف پیمان قاسمخانی می‌توان اشاره کرد؛ ضمن این که ترلان پروانه و الناز شاکردوست که حداقل پیش‌بینی می‌شد جزو نامزدها باشند از ناکامان اولیه این دوره محسوب می شوند.

از داوری ها و اعلام نامزدها که بگذریم،  باید به نشست‌های رسانه‌ای فیلم ها در برج میلاد اشاره کرد که هر کدام به شکلی حاشیه‌ای داشتند.

اولین فیلمی که پس از نمایش مستند در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد اکران شد کمدی انسانی بود که جمعیت زیادی به تماشای آن ننشستند.

محمدهادی کریمی، کارگردان فیلم هم هنگام پاسخ به سوالی درباره محتوای این اثر دچار احساسات شد و صحبت‌های خود را درباره کودکانی که زیر بمب‌های کشورهای دیگر کشته می‌شوند، با بغض بیان کرد.

یک فیلم دیگر روز نهم جشنواره در برج میلاد به کارگردانی آیدا پناهنده بود که در مدت زمان بیش از ۱۰۰ دقیقه‌ای همانند بسیاری دیگر از فیلم‌ها، صحنه های تلخ همراه با مرگ و عزاداری داشت.

نشست خبری این فیلم هم با حاشیه‌هایی روبرو شد که در ابتدای آن خبرنگاری خطاب به مجری جلسات نسبت به صحبت‌های روز گذشته لیلا حاتمی در نشست رگ خواب و اتفاقاتی دیگر واکنش نشان داد و همین موضوع باعث شد بخشی از وقت این نشست گرفته شود و پژمان بازغی و مریلا زارعی هم اعتراض کنند و خواستار ترک جلسه شدند که با وساطت محمود گبرلو (مجری نشست) قائله تقریبا ختم خیر شد.

نمایش فیلم گشت ۲ در ساعت‌های پایانی علاوه بر این که پذیرای تعداد بیشتری از اهالی رسانه شده بود، جمعی از هنرمندان را هم به طور ویژه به برج میلاد کشاند.

گشت ۲ علاوه بر سالن اصلی در یکی از سالن‌های طبقه پایین مرکز همایش‌ها هم اکران شد و البته یکی از سالن‌های کوچک این مجموعه معمولا برای بسیاری از فیلم‌ها میزبان مهمانان ویژه‌ای بوده که از همان آسانسور نزدیک سالن وارد می‌شدند؛ مهمانانی که با توجه به سن و سال و شرایط ظاهری برخی از آنها و نیز همراه داشتن کودک به نظر می‌رسید از سوی مسئولان برج میلاد برای تماشای فیلم‌های جشنواره دعوت شده‌اند.

نشست خبری این فیلم با توجه به حضور حمید فرخ نژاد، سعید و ساعد سهیلی و  نیز پولاد کیمیایی به یکی از مفرح‌ترین نشست های خبری این جشنواره تبدیل شد.

آخرین فیلم این روز هم با نام اشنوگل به همراه نشست خبری‌اش چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

در این روز همچنین شماره دهم روزنامه با تصویری از لیلا حاتمی و عنوان رگ بیداری منتشر و توزیع شد.

در روز دوشنبه همچنین اعلام شد که در مراسمی از نامزدهای جشنواره تقدیر به عمل خواهد آمد.

محمد مهدی عسگرپور، سیروس الوند، پیمان قاسمخانی، پیمان یوسفی و میلاد کیمرام از جمله چهره‌های حاضر نهمین روز جشنواره فجر در برج میلاد بودند.

 

** شکایت تهیه کننده "قاتل اهلی" از کیمیایی

منصور لشگری قوچانی با اشاره به حاشیه‌های پیش آمده در نشست رسانه‌ای فیلم «قاتل اهلی» در برج میلاد بیان کرد: تمام تلاشم را انجام دادم تا مشکل با گفت‌وگو و تعامل حل شود اما فضا و جو جلسه به گونه‌ای شد که تحت فشار روانی استاد بودن آقای کیمیایی قرار بگیرم در حالی که معتقد بودم این مسئله با مذاکره قابل حل است.

وی ادعا کرد:‌از همان تاریخ هشتم آبان‌ماه که پولاد کیمیایی اعلام کرد «قاتل اهلی» ناقص است، بیش از پنج نامه برای پیگیری به شورای داوری خانه سینما فرستاده‌ام و حتی به دنبال این بودم در جلساتی خصوصی با کارگردان، مسائل را مطرح کنیم اما ایشان هیچ‌گاه به حضور در این جلسات تن نداد. در واقع هر روز به ایشان زنگ زدیم اما اعتنایی نکرد.

لشکری قوچانی با بیان اینکه طبق روال اگر مسئله از طریق شورای حل اختلاف خانه سینما حل نشود باید به دادگاه مراجعه کرد، در پاسخ به اینکه نتیجه پیگیری در خانه سینما و حکمیتی که قرار بود برگزار شود، چه شده است؟ گفت: اصلا جلسه‌ای برای حکمیت برگزار نشده است چون آقای کیمیایی قبول نکرد که در آن حضور داشته باشد و طبق قانون اگر یکی از طرفین حکمیت را قبول نداشته باشد، باید موضوع در دادگاه هنرو رسانه پیگیری شود. پس از آن می‌توان موضوع را به دیوان عدالت اداری سپرد.

** اعلام آرای مردمی روز هفتم

نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

علاوه بر این هر شب پس از شمارش آرا، با حضور رییس و نمایندگان اجرایی ستاد انتخاب فیلم برگزیده سه برگ رای به قید قرعه استخراج و از طریق تلفن‌های درج شده به صاحبان هر یک از برگه‌ها، برنده شدن‌شان برای دریافت یک سکه بهار آزادی اعلام می‌شود.

اسامی فیلم‌هایی که در لیست قرار دارد عبارتند از «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان.

** دیشب، سه فیلم به سانس فوق العاده رسید!

به گفته مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر، یکشنبه شب نمایش سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «رگ خواب» و «قاتل اهلی» در سینماهای مردمی به سانس فوق‌العاده رسیده است.

محمد رضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: یکشنبه شب و در هفتمین روز برگزاری جشنواره در سینماهای مردمی، نمایش سه فیلم به سانس فوق‌العاده رسید.

او گفت: یکشنبه شب در سینما آزادی فیلم‌های «ماجرای نیمروز» (محمدحسین مهدویان) و «رگ خواب» (حمید نعمت‌اله)، در سالن‌های یک و دو سینما فرهنگ فیلم «ماجرای نیمروز» (محمدحسین مهدویان) و در پردیس چارسو فیلم «قاتل اهلی» (مسعود کیمیایی) به سانس فوق‌العاده رسید.

** لیلا حاتمی: تا وقتی حال داشته باشم، آدم های مزاحم (خبرنگاران) را ادب می کنم!

هشتمین روز جشنواره با اعلام هفت فیلم‌ منتخب آرای مردمی جشنواره آغاز شد که در این لیست بدون اولویت فیلم‌های بیست و یک روز بعد، انزوا، ماجرای نیمروز، بدون تاریخ بدون امضا، خوب بد جلف، آباجان، گشت۲ حضور داشتند.

در نخستین نشست یکشنبه ۱۷ بهمن ماه که به فیلم «خفه‌گی» ساخته فریدون جیرانی اختصاص داشت، محمود گبرلو در ابتدای نشست با اشاره به نشست خبری فیلم «قاتل اهلی» که شب گذشته در برج میلاد برگزار شده بود، رو به خبرنگاران از آن‌ها عذرخواهی کرد، او از اینکه بحث‌های شب گذشته باعث شده او داد بزند و از کسانی‌ بخواهد جلسه را ترک کنند، از حاضران معذرت خواهی کرد.

الناز شاکردوست در فیلم «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی که موضوع جنایی و معمایی دارد، نقش متفاوتی را هم ایفا کرده است. او با حضور در نشست خبری و درحالی‌که در صدایش لرزش احساس می‌شد گفت که از دیدن فیلم و حضور در برنامه هیجان‌زده است. او همچنین بازی در یک نقش متفاوت را این‌طور توصیف کرد که به دلایلی مرگ را با چشمانش دیده و در آن لحظه احساس کرده اصلا از خودش راضی نیست، وقتی معجزه می‌شود و به زندگی برمی‌گردد، سعی می‌کند خودش را بشناسد و به شناخت درونی برسد، او بازی در این فیلم را ماحصل همین شناخت درونی خودش دانست.

حمید نعمت‌اله کارگردان فیلم سینمایی «رگ خواب» به دلیل فیلمبرداری سر کار دیگری بود و از همین رو نتوانست در نشست خبری فیلمش که در برج میلاد به نمایش درآمده، حاضر شود. با این حال از طریق تلفن چند جمله‌ای با خبرنگاران صحبت کرد و حضور مجازی در نشست داشت.

لیلا حاتمی هم که در نشست خبری «رگ خواب» حضور داشت، وقتی از او درباره رفتار نادرستی که با خبرنگاران در یک مصاحبه حضور داشته است، توضیح داد: «من در آن جلسه مصاحبه روی سخنم با آن ۸ نفری بوده که حضور داشتند و نه همه خبرنگاران. من برای طرف روبه رو احترام قائلم و وقتی عصبانی هستم عصبانیتم را نشان می‌دهم چون معتقدم او آدم است و من باید نظر و احساسم را نسبت به او بروز دهم.» او گفته است: «وقتی آن افراد در جایی حضور دارند که نباید باشند، در واقع مزاحم می‌شوند. خودشان می‌دانند که جایشان آنجا نیست. من در چنین موقعیت‌هایی کلا فراموش می‌کنم که چه کسی هستم و آن شخص را ادب می‌کنم و این کار را تا همیشه خواهم کرد تا وقتی که حالش را داشته باشم.»

 

** ایوبی: کاخ مردمی جشنواره، نماد احترام به سینمادوستان است

رئیس سازمان سینمایی در بازدید از پردیس ملت گفت: یکی از کارهای خوب دبیر جشنواره که مدیری خوب و خوش سلیقه است، راه‌اندازی کاخ مردمی است که از سال گذشته برای اولین بار به عنوان مکانی برای حضور مشترک مردم و هنرمندان سینما به وجود آمد.

ایوبی با اشاره به نظم برنامه‌ریزی و استقبال مردم از برنامه‌های کاخ مردمی اشاره کرد: کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر، نماد احترام به مردم و مخاطبان سینمای ایران است، چرا که مردم دوست دارند در یک فضای مطلوب بنشینند و در کنار هنرمندان فیلم ببینند.

رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: طی روزهای برپایی جشنواره، خبرهای خوبی از کاخ مردمی شنیده‌ام.

ایوبی در پایان درباره تداوم فعالیت کاخ مردمی در سا‌ل‌های آینده جشنواره فیلم فجر، گفت: من فکر می‌کنم کار خوب را باید ادامه داد و اختصاص فضایی به عنوان کاخ مردمی، یکی از اقدامات خوب جشنواره فجر طی سال‌های اخیر است.

 

** تشکر کارگردان "آشغال های دوستی داشتنی" از رسانه ها

در متن نامه‌ محسن امیریوسفی آمده است: «نامه صد نفر از روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمائی خطاب به دبیر جشنواره را با چشمی خندان و چشمی گریان خواندم. خندان برای این که انتظار این همه مهر و دیدن این همه پیگیری برای تماشای یک فیلم، فقط و فقط اتفاقی‌ست که می‌تواند اینجا بیفتد و همین باعث می‌شود از راهی که تا به امروز برای احقاق حق فیلمم رفته‌ام پشیمان نشوم. علت گریه هم که گفتن ندارد! چهار سال تلاش و فیلم نساختن و به هر دری زدن در وزارت ارشاد دولت اعتدال و باز در همان خانه اول ماندن، اشک هر کسی را در می‌آورد.

این چهارمین باری بود که در جشنواره‌های فجر دولت اعتدال تقاضای حضور فیلمم در جشنواره را داشتم. امسال هم بدون هیچ خبررسانی و در سکوت باز هم فیلمم را درجشنواره ثبت نام کردم و البته مثل قبل باز هم خبری نشد که نشد! ولی اینکه اهالی مطبوعات هنوز «آشغالهای دوست داشتنی» را از یاد نبردند برایم بسیار ارزشمند است.

چندین بار گفته‌ام و هنوز هم می‌گویم که «آشغال‌های دوست داشتنی» فیلمی در مورد وحدت ملی، لزوم گفتگو در جامعه و پرهیز از فضای دوقطبی است، چیزی که نیاز ایرانِ امروز است.

ساخت این فیلم شش سال از عمر مرا گرفت که به همه روزهای آن افتخار می‌کنم. طنز تلخ ماجرا این‌ است که دولت قبل مجوز ساخت و حتی مشارکت در تولید این فیلم را داد ولی دولت اعتدال حتی مجوز نمایش برای یک سانس هم به این فیلم نداد، تکرار می‌کنم حتی یک سانس!

ولی همانطور که در سه سال قبل گفتم اولین نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی» باید در ایران باشد و تا زمانیکه امید به عدالت نظام سینمائی دارم منتظر می‌مانم.

این نامه صد امضائی، تنها تقاضای یک نمایش فیلم در برج میلاد را دارد ولی بازتابی که در این نصف روز در برج میلاد دیدم این نکته را به من یادآوری کرد فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» همانقدر که متعلق به طرفدارانش است متعلق به مخالفینش هم هست، چون ذات این فیلم درمورد همدلی و وحدت است.

از طرف خودم و همه عوامل سازنده «آشغال‌های دوست داشتنی» از شما صد یار مطبوعاتی و از همه اهالی مطبوعات که در این چهار سال بی‌مهری جشنواره فیلم فجر، همراه و غمخوارمان بودید سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم به خواسته شما در تنها یک نمایش برای این فیلم، توجه شود.

فیلمی که من یکی از عوامل ساختش بودم و حاصل زحمت گروهی از بهترین و صبورترین عوامل سینمای ایران است، بازیگرانی چون شیرین یزدانبخش، حبیب رضائی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبرعبدی، صابرابر و برادرم شهاب حسینی و نیز همراهانی چون تورج اصلانی، مصطفی خرقه پوش، سعید ملکان، محمدرضا دلپاک، محمود سماکباشی، پیام نبوتی، فریبا رهبر و علیرضا نسائی.

به امید نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی»»

** نظر هنرمندان درباره کاخ مردمی جشنواره امسال

گروهی از هنرمندان حاضر در پردیس ملت درباره دومین سال پیاپی برپایی جشنواره فیلم فجر در این سینما به عنوان کاخ مردمی نظر دادند.

امسال برای دومین دوره پیاپی، پردیس ملت میزبان اهالی سینما و مردم است. «پویا امینی» بازیگر سینما در  این باره می‌گوید: ایده کاخ مردمی خیلی قابل تقدیر است. خیلی از علاقه‌مندان به هنر سینما دوست دارند هنرمندان مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند، با آنها عکس بگیرند و با هنرمندان محبوب خود همکلام شوند. این اقدامی زیبنده برای اهالی سینما و مردم ‌است، به ویژه این که مدیریت این سیستم را به «مجید مظفری» بازیگر قدیمی سینمای ایران سپرده‌اند. این اقدامی هوشمندانه است و در شأن هنرمندان و مردم اتفاق افتاده است. من امیدوارم در سال‌های آتی با دقت نظر بیشتر و ایجاد شرایط مناشب‌تر، اتفاقات بهتری رفم بخورد.

«مازیار فلاحی» هنرمند عرصه موسیقی نیز در این زمینه می‌گوید: «اگر فرهنگسازی درست وجود داشته باشد، یک مقدار از حرف و حدیث‌ها پیرامون نتیجه، انتخاب‌ها و جوایز حل می‌شود. همیشه دانستن نظر مردم به صورت گروهی، به ما اطلاعات درست می‌دهد.»

«پریناز ایزدیار» بازیگر سینما می‌گوید: «ایده برپایی کاخ مردمی جشنواره در پردیس ملت، ایده خوبی است که جشنواره فیلم فجر آن را کم داشته است. من هم امسال به کاخ مردمی آمده‌ام و هم سال گذشته این حضور را تجربه کردم و در هر دوسال، اجرای جشنواره در کاخ مردمی بسیار منظم بود.»

«حامد ثابت» آهنگساز سینما می‌گوید: «هر گونه خدماتی که به مخاطبان سینما بدهیم، کم است. مخاطبان سینما در سینمای مردمی بسیار راحت هستند و امیدوارم که این طرح در سال‌های بعدی هم ادامه داشته باشد.‌ برخوردهای بین هنرمند و مردم باعث اتفاقات خوبی هم می‌شود. به عنوان مثال، حضور در این فضا سبب شده تا من با یک هنرجوی موسیقی با استعداد آشنا شوم و هر آنچه که بتوانم، او را کمک کنم. ارتباط بین هنرمندان و مردم بسیار لازم است و باید آن را تقویت کرد.»

«علی عطشانی» کارگردان سینما هم گفت: «قطعا یکی از کارهایی که به‌درستی انجام شده، جدا شدن کاخ مردمی از کاخ رسانه‌هاست. فضای کاخ رسانه و کاخ مردمی دو فضای کاملا متفاوت است. دیدن فیلم و بازخوردها در بین مخاطبان سینما و منتقدان و رسانه‌ها کاملا متفاوت است. این برنامه و سینمای مردمی که هنرمندان می‌توانند در کنار مردم باشند و در آن فیلم ببینند و گپ بزنند، بسیار خوب است. این ایده درستی است و یکی از مهم‌ترین دستاوردهایش هم این است که مخاطبان به هنرمندان روحیه می‌دهند. من اولین سال است که به سینمای مردمی آمده‌ام و به نظرم یک ایده بسیار خوب است که امیدوارم که ادامه داشته باشد.»

منبع: سینما سینما

** اعلام آرای مردمی روز ششم

نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز ششم جشنواره فیلم فجر توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. لازم به توضیح است فهرست فیلم‌ها بدون اولویت است. بر این اساس فیلم‌های برگزیده ششمین روز جشنواره فیلم فجر از نگاه مردمی عبارتند:

«بیست و یک روز بعد»، «انزوا»، «بدون تاریخ بدون امضاء»، «ماجرای نیمروز»، «آباجان»، «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲».

علاوه بر این هر شب پس از شمارش آرا، با حضور رییس و نمایندگان اجرایی ستاد انتخاب فیلم برگزیده، سه برگ رای به قید قرعه استخراج و از طریق تلفن‌های درج شده، به صاحبان هریک از برگه‌ها، برنده شدن‌شان برای دریافت یک سکه بهار آزادی به آنان اعلام می‌شود.

 

** نمایش چند فیلم جشنواره در یکی از دانشگاه های تهران!

چند فیلم منتخب جشنواره فجر در حالی در یکی از دانشگاه‌های تهران نمایش داده می‌شود که مسئولان برگزاری جشنواره از این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند. اخیرا یکی از دانشگاه‌های تهران در پوستری تبلیغاتی اعلام کرده است که از امروز شنبه ۱۶ تا ۲۰ بهمن‌ماه، پنج فیلم منتخب جشنواره را همزمان با این رویداد هنری نمایش می‌دهد.

بر این اساس قرار است فیلم‌های «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «یک روز به خصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه اکران شود.

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر از چنین برنامه‌ای که به نمایش فیلم‌های جشنواره در دانشگاه اختصاص دارد ابراز بی‌اطلاعی و تأکید کرد: چنین موضوعی با دست‌اندرکاران جشنواره به ویژه در امور سینماها هماهنگ نشده است.

در شرایطی که برخی تهیه‌کنندگان حتی از نمایش فیلم‌های خود در استان‌ها هم استقبال چندانی نمی‌کنند به نظر می‌رسد این پنج فیلم منتخب ممکن است با هماهنگی خود تهیه‌کننده‌ها امکان نمایش در دانشگاه‌ها را پیدا کرده باشند یا اساسا تهیه‌کنندگان در جریان نباشند؟!

منبع: ایسنا

 

** درخواست جمعی از روزنامه نگار از دبیر جشنواره

متن نامه به این شرح است:

«جناب آقای حیدری دبیر محترم جشنواره فیلم فجر

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم سینماگران و هم اهالی مطبوعات امیدوار بودند که بخشی از فیلم‌های در کشو مانده و آثار بلاتکلیف سینمای ایران رنگ نمایش و اکران به خود ببیند و از محاق دربیاید. انتظاری که می‌دانید و می‌دانیم چندان برآورده نشد و نه تنها فیلم‌های توقیف شده سینمای ایران مجال نمایش حتی در جشنواره فیلم فجر نیافتند، که آثار دیگری هم به این فهرست اضافه شدند.

در این میان، سرنوشت فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» سرنوشت عجیبی داشته است. اگرچه ما اهالی مطبوعات همواره و به خصوص در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، منتظر نمایش این فیلم لااقل در این رویداد فرهنگی بوده‌ایم، ولی با این حال، این اتفاق نیفتاد و این فیلم حتی امکان حضور و نمایش در جشنواره را پیدا نکرد.

امسال آخرین سالی‌ست که جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود. محسن امیریوسفی، کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» طی چهار سال گذشته بارها و بارها چه در گفت‌وگوهای خصوصی و چه مصاحبه‌های مطبوعاتی خود بر قانونی بودن اخذ مجوز و روند ساخت آن تاکید کرده است و تاکنون نیز از نمایش آن در خارج از کشور یا ... جلوگیری کرده است. در این چهار سال گذشته او هر بار فیلم را برای شرکت در جشنواره فجر، ارسال کرده و ما منتظر بودیم که فیلم بعد از بررسی‌های معمول حداقل برای روزنامه‌نگاران یک نمایش داشته باشد، انتظاری که بی‌سرانجام و بی‌پاسخ بوده است و مسئولان جشنواره بدون هیچ توضیحی این فیلم را از گردونه کنار گذاشته‌اند.

ما منتقدان و روزنامه‌نگاران مطبوعاتی حالا، در آخرین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر در دولت روحانی، از شما می‌خواهیم که امسال تدبیری برای نمایش این فیلم لااقل در کاخ جشنواره بیندیشید تا فرصت تماشای اثری که به گفته کارگردانش در راستای وحدت ملی ساخته شده و به گواهی بسیاری از اهالی سینما یکی از متفاوت‌ترین آثار سینمای ایران است، برای ما فراهم شود، شاید با این کار، هم انتظار طولانی ما سرانجامی داشته باشد و هم یکی از فیلم‌های در کشو مانده سینمای ایران مجالی برای ارتباط با مخاطب پیدا کند.»

فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» آخرین ساخته محسن امیریوسفی است که طی چهار سال گذشته با مشکل اکران روبه‌رو بوده است. این فیلم چهار بار متقاضی حضور در جشنواره بوده و هر بار به دلایلی نامعلوم امکان نمایش و حضور آن در جشنواره فراهم نشده است.

** اعلام آرای مردمی روز پنجم

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز پنجم جشنواره فیلم فجر جمعه ۱۵ بهمن ماه توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

لازم به توضیح است فهرست فیلم ها بدون اولویت است. علاوه بر این به اطلاع می رسد هر شب پس از شمارش آرا، با حضور رییس و نمایندگان اجرایی ستاد انتخاب فیلم برگزیده، سه برگ رای به قید قرعه استخراج و از طریق تلفن های درج شده، به صاحبان هریک از برگه ها، برنده شدن شان برای دریافت یک سکه بهار آزادی به آنان اعلام می شود.

اسامی فیلم هایی که بیشترین رای را از تماشاگران بدست آورده اند عبارتند از: «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «ویلایی ها» به کارگردانی منیر قیدی، «آباجان» هاتف علیمردانی، «انزوا» مرتضی علی عباس میرزایی، «بیست و یک روز بعد» محمدرضا خردمندان، «گشت ۲» سعید سهیلی.

ماجرای نیمروز، «خوب، بد، جلف»، بدون تایخ بدون امضا، ویلایی ها، آباجان، انزوا، گشت ۲، بیست و یک روز بعد، سد معبر در روز گذشته در فهرست ۹ فیلم برتر آرای مردمی بودند. امروز با کم کردن یک فیلم از فهرست، تعداد آثار به هشت عنوان رسیده است.

** 2 فیلم گرما بخش جشنواره سی و پنجم؟

دو فیلم تاریخی "ماجرای نیمروز" و کمدی "خوب، بد، جلف" توانسته اند به جشنواره فجر امسال گرما ببخشند. در نمایش های جمعه در سینمای اصحاب رسانه، 2 فیلم "ماجرای نیمروز" به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین مهدویان و اثر کمدی "خوب، بد، جلف" به نویسندگی و کارگردانی پیمان قاسم خانی به سی و پنجمین جشنواره فجر گرما بخشیدند تا جایی که سالن مملو از تماشاگر بود و حتی عده ای روی زمین نشسته بودند.

** تمجید اهالی سینما از "ماجرای نیمروز"

در سالنی که معمولا کسی فیلم یا بازیگری را تشویق نمی کند اما حضار این فیلم ها و عملکرد برخی بازیگرانشان را مورد تمجید قرار دادند. مهدویان سال گذشته با فیلم "ایستاده در غبار" که شرح مختصری از زندگی سرلشکر احمد متوسلیان بود، چشم ها را به خود خیره کرد و اثر ماندگاری به لحاظ ویژگی های معنوی و هنری را ساخت که حتی با استقبال خوب گیشه هم مواجه شد.

** مهدویان: نویسندگی فیلم از اواخر تابستان آغاز شد!

مهدویان درباره نویسندگی این اثر که به اتفاقات سال 1360 می پردازد، گفت: نویسندگی این فیلم بسیار سخت را از اواخر تابستان امسال به همراه ابراهیم امینی شروع کردم و واقعا کار دشوار و پیچیده ای بود. این فیلم تاریخی که نیاز به طراحی صحنه، فضاسازی و... بود در کمترین زمان و با تلاش و مرارت یک تیم حرفه ای و سخت کوش ساخته شد.

** "خوب، بد، جلف" با شوخی های 18+ از 23 بهمن اکران می شود

پیمان قاسم خانی نیز در اولین تجربه کارگردانی اش، از نگاه برخی منتقدین اثر خوش ساختی را به لحاظ فیلنامه، فرم و ریتم به نمایش گذاشت تا جایی که بعد از اتمام نمایش برخی تماشاگران او را مجبور کردند تا به ساخت قسمت "دوم" همین فیلم فکر کند.

قاسم خانی که دیروز صبح تازه به ایران رسیده بود، گفت که تاکنون به ساخت سری دوم "خوب، بد، جلف" فکر نکرده بود اما بخاطر استقبال و درخواست های ذهنش درگیر آن شده است.

"خوب، بد، جلف" که در آن شوخی های 18+ سال هم کم نیست! از اوایل بهار 95 آماده بود اما در نوبت اکران قرار نگرفت و اکنون با حضور در جشنواره، آماده نمایش عمومی از 23 بهمن امسال (فردای آخرین روز جشنواره) می شود.

** قاسم خانی: این اواخر خرقه پوش دیگر مرا در اتاق راه نمی داد!

قاسم خانی با بیان اینکه نگران ممیزی های احتمالی در قبال فیلمش به خصوص بعد از حساسیت ناشی از اکران در جشنواره، نیست، گفت: این فیلم خیلی کاری به خط قرمزها و مسائلی از این دست ندارد و فقط یک قصه ای را در قالب طنز بیان می کند. جشنواره برای ما به نوعی یک پیش نمایش جهت اکران عمومی فیلم بود. این فیلم تقریبا از فروردین ماه آماده بود که تا الان هر از چند گاهی بخشی از آن را در اتاق تدوین تغییر می دادم و به فیلم وَر می رفتم، تا حدی که مصطفی خرقه پوش تدوینگر اثر، این اواخر دیگر مرا را در اتاق تدوین راه نمی داد!

** زوج " سام درخشانی و پژمان جمشیدی" شبیه لورل و هاردی!

کارگردان "خوب، بد، جلف" با اشاره به خوب از کار درآمدن زوج هنری "پژمان جمشیدی و سام درخشانی" در فیلمش، خاطرنشان کرد: حضور این دو کنار هم شبیه  شخصیت های "لورل و هاردی" است! و خیلی خوب از آب درآمد. خیلی ها به من گفتند این زوج را برای ساخت سری دوم فیلم، حفظ کن. سال ها پیش وقتی برای اولین بار سام درخشانی را در یک برنامه ای دیدم، در چهره و چشمان او یک اینرسی ساکنی وجود داشت که مرا درگیر خودش کرد تا جایی که رفتم جلو و به او گفتم: " یک روز با هم کمدی کار می کنیم! " او البته تعارف کرد و جدی نگرفت اما من مطمئن بودم این اتفاق خواهد افتاد.

 

** جشنواره تحت تاثیر یک اتفاق تلخ!

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با یادی از مرحوم حسن جوهرچی آغاز شد و با ادامه پخش فیلم‌های مرگ و میردار و... به پایان رسید. ۱۵ بهمن ماه همزمان با روز ششم جشنواره فیلم فجر با اتفاقی تلخ آغاز شد. صبح روز جمعه خبر درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی دوستداران این هنرمند را دچار شوک و ناراحتی کرد. در پی همین اتفاق پیش از اکران اولین فیلم سینمایی یاد این بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته شد.

* یکی از حاشیه‌های روزهای پنجشنبه و جمعه در کاخ جشنواره، ممانعت ابتدایی عوامل انتظامات از ورود علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌ها در بالکن سالن مرکز همایش‌های برج میلاد بود. این مساله که به سرگردانی و بحث‌هایی منجر شده بود، عصر روز جمعه به برخورد لفظی و تنش فیزیکی یکی از عوامل انتظامات با یکی از کارگردانهای موفق این سال‌های سینمای ایران انجامید.

* همچنین نشست‌های پرسش و پاسخ هم به دلیل شلوغی و ازدحام زیاد در یکی دو مورد جزو حاشیه‌های روز ششم جشنواره بود که با وقفه‌ای کوتاه و تذکرهای مکرر مجری نشست‌ها تقریبا و حداقل برای دقایقی آرام شد.

* هنگام پخش مستند صفر تا سکو که طبق روزهای گذشته ساعت ۱۳:۳۰ به نمایش درآمد، رییس سازمان سینمایی هم به سالن مرکز همایش‌های برج میلاد آمد تا مستند تهیه شده توسط مهتاب کرامتی را تماشا کند.

* فیلم بعدی جشنواره فجر در کاخ رسانه اولین ساخته پیمان قاسم‌خانی با نام «خوب، بد، جلف» بود که اگر چه عوامل این فیلم برای عبور از فرش قرمز داخل لابی مرکز و گرفتن عکس یادگاری به موقع نرسیدند اما سه بازیگر اصلی یعنی حمید فرخ نژاد، پژمان جمشیدی و سام درخشانی در نشست پرسش و پاسخ فیلم حاضر شدند و شیطنت‌های خود را در آنجا هم کمی ادامه دادند.

* اولین تجربه فیلمسازی قاسم‌خانی که تصور می‌کند با تعاریف عجیبی که گاهی برای فیلم‌ها مطرح می‌شود، ممکن است فیلمش به عنوان یک کمدی کم‌محتوا دسته‌بندی شود، مورد استقبال زیاد مخاطبان که سالن همایش‌ها را تقریبا پر کرده بودند، قرار گرفت و تیتراژ متفاوت فیلم هم تعداد زیادی از تماشاگران را تا لحظه آخر در سالن نگه داشت.

* دیگر فیلم جشنواره آذر به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی بود که آن هم مانند فیلم‌های روز گذشته صحنه مرگی داشت که ناگهانی بودن آن ترس و واکنش بلند تماشاگران را به همراه داشت.

* فیلم پرتماشاگر روز ششم در کاخ جشنواره «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود که عده زیادی منتظر بودند تا ببینند او بعد از فیلم موفق «ایستاده در غبار» از چه کاری رونمایی می‌کند. این فیلم که بازسازی داستانی از یک مقطع تاریخی سال‌های اول انقلاب اسلامی و زمان ترور شهید رجایی و شهید بهشتی بود، مورد تحسین جمع زیادی از اهالی هنر و رسانه قرار گرفت؛ هر چند بخش‌هایی از این فیلم به دلیل مقطع زمانی روایت شده فیلم سیانور را تداعی می‌کرد.

* در نشست پرسش و پاسخ این فیلم پس از اشاره مهدویان به تلاش برای اکران و توزیع خارجی فیلم سوالی درباره قابلیت حضور این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار پرسیده شد که مهدویان با شوخی و خنده جواب داد، برای سال آینده که اصغر فرهادی فیلم ندارد، شاید فیلم او به اسکار فرستاده شود.

* نمایش فیلم ماجرای نیمروز علاوه بر هنرمندانی همچون حاتمی‌کیا که برای دومین روز به جشنواره می‌آمد، مهمانان غیر هنری دیگری هم از جمله وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و شهردار تهران داشت. برای تماشای این فیلم سالن طبق پایین هم در صورت نبود جا آماده نگه داشته شده بود ولی با وجود صف طولانی افراد حاضر در مرکز همایش‌ها منظم وارد سالن شدند.

*قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن حضور در برج میلاد، از صحنه‌های زیاد سیگار کشیدن در فیلم‌های سینمایی جشنواره انتقاد کرد.

* آخرین فیلم نمایش داده شده در برج میلاد جدیدترین ساخته مسعود جعفری جوزانی با نام پشت دیوار سکوت بود که نه تنها رضایت منتقدان و اهالی رسانه را جلب نکرد بلکه عده زیادی هم پس از دقایق کوتاهی از شروع فیلم سالن را ترک کردند.

* نشریه روزانه جشنواره در شماره هفتم خود با طرح جلدی از عوامل فیلم انزوا منتشر شد.

* وعده غذایی شام جشنواره و کیفیت پایینی که دارد همچنان باعث گله و انتقاد بسیاری از افراد حاضر در برج میلاد است.

* حجت‌الله ایوبی، سعید سعدی، جواد نوروزبیگی، محمدهادی کریمی، محمد بزرگ‌نیا، ابراهیم حاتمی‌کیا، حسین یاری، رضا و زهرا داودنژاد، حمیدرضا قربانی و صادق زیباکلام از جمله حاضران در برج میلاد در ششمین روز جشنواره بودند.

** حذف "قاتل اهلی" و "آذر" از جدول سینماهای مردمی

علی آشتیانی‌پور، مدیر بخش آرای مردمی جشنواره با اعلام این مطلب گفت: طبق آئین‌نامه هر کدام از ۴۴ فیلم بخش چشم‌انداز باید در سه روز اول جشنواره حداقل یک سانس در جدول سینماهای مردمی داشته باشند تا وارد رقابت سیمرغ مردمی شود و دو فیلم سینمایی «قاتل اهلی» و «آذر» به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی طی سه روز اول جشنواره، از رقابت سیمرغ مردمی حذف شدند.

وی افزود: ۴۲ فیلم دیگر هرکدام تا پایان روز سوم جشنواره در سینماهای مردمی حداقل یک سانس نمایش داشته‌اند و به همین دلیل تنها این دو فیلم به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی به دلیل آماده نبودن نسخه نهایی از گردونه رقابت سیمرغ مردمی کنار گذاشته شدند.

** فردوسی پور و حاتمی کیا تماشاگر "بدون تاریخ، بدون امضاء"

در پنجمین روز از جشنواره فجر، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند به نمایش درآمد که مورد استقبال تماشاگران زیادی قرار گرفت و برخی برای تماشا این فیلم روی زمین نشسته‌اند.

نکته جالب اکران این فیلم این است که به غیر از اصحاب هنر و رسانه، عادل فردوسی پور مجری و تهیه‌کننده برنامه ورزشی 90 هم به تماشای این فیلم نشسته است.

از جمله چهره های شاخص سینمایی هم که برای تماشای فیلم جلیلوند به برج میلاد آمد، ابراهیم حاتمی کیا بود.

** حضور سیداحمد خمینی در جشنواره فجر

در این روز فیلم فراری به کارگردانی علیرضا داودنژاد شلوغ ترین سانس نمایش در روزهای ابتدایی جشنواره در برج میلاد  را به خود اختصاص داد و علاوه بر تماشاگران زیادی که در بالکن مرکز همایشها نشسته بودند طبقه همکف سالن اصلی هم تقریبا پر شد. سیداحمد خمینی فرزند یادگار حضرت امام (س) نیز از جمله تماشاگران این فیلم بود.

*حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی)، حیدری خلیلی و آرش امینی از جمله مدیران سازمان سینمایی بودند که فیلم داودنژاد را در برج میلاد تماشا کردند.

* در نشست فیلم فراری عوامل فیلم با کمی تاخیر به سالن آمدند که این باعث شد محمود گبرلو مجری نشست ها شروع به گرفتن عکس سلفی با خبرنگاران و عکاسان کند.

* با وجود رضایتی که از فیلم فراری در سالن رسانه ها وجود داشت اما نشست پرسش و پاسخ آن خیلی کوتاه و فقط با اکتفا به چند سوال کوتاه برگزار شد و بازیگران فیلم تقریبا حرف خاصی در نشست نگفتند.

* بازی ترلان پروانه در فیلم فراری توجه و تحسین عده زیادی از اهالی رسانه و تماشاگران فیلم در برج میلاد را جلب کرد.

* یکی از اتفاقات آزاردهنده در نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها که در جلسه مطبوعاتی فیلم آباجان و فراری به اوج خود رسید نبود جای درست برای خبرنگارانی بود که با توجه به ضعیف بودن صدا و خاموش بودن تلویزیون های تعبیه شده روی دیوار و عکاسانی که جلوی بخشی از صندلی ها قرار گرفته بودند هیچ نقطه دیدی از عوامل فیلم نداشتند. ضمن اینکه تعدادی از عکاسان و نیز افراد غیرعکاس با وجود مکانی که در بخشی از سالن برایشان درنظر گرفته شده بود، با نشستن روی صندلی مخصوص خبرنگاران مشغول عکاسی و فیلمبرداری با موبایل بودند و عده ای هم که اصلا خبرنگار نبودند در ردیف های ابتدایی جایگاه آن ها نشسته بودند.

*حضور افرادی که طبق مشاهده برخی خبرنگاران با کارت مهمان ویژه و حتی بدون کارت توسط مسئول ورود و خروج مرکز همایشها به سالن راه می یافتند باعث گلایه بعضی اهالی رسانه شده است هرچند تاکنون در نحوه ورود تماشاگران به سالن و نیز جای نشستن مشکلی ایجاد نشده است.

*یکی از فیلم هایی که در چهارمین روز جشنواره نمایش داده شد فیلم کوپال بود که با وجود برخی صحنه های غیرمتعارف و مشمئزکننده، مورد توجه و علاقه جمع زیادی از اهالی رسانه قرار گرفت.

* فاطمه معتمدآریا در نشست مطبوعاتی فیلم آباجان به سه حادثه پلاسکو، کولبران و سیل سیستان اشاره کرد و برای ایران کم شدن بلایای طبیعی و نابخردیهایی که اتفاقات ناگواری را سبب می‌شود آرزو کرد.

*مستند آوانتاژ اولین فیلم روز 13 بهمن ماه در برج میلاد بود که با حضور تعداد زیادی زن و مرد کارتن خواب نمایش داده شد و آن ها پس از نمایش با تشویق های طولانی نسبت به فیلم واکنش مثبتی نشان دادند.

*در هنگام نمایش فیلم سوفی و دیوانه که مانند یکی دو فیلم دیگر مهدی کرم پور تهرانگردی ویژه ای هم داشت، سالن تقریبا پر از تماشاگر بود که در همان نیم ساعت اول تعداد زیادی از حاضران سالن را ترک کردند و آن هایی هم که باقی ماندند بارها تا پایان فیلم با خنده و تشویق نسبت به روند داستان واکنش نشان دادند. این اتفاق و خنده های گاهی تمسخرآمیز در سالن برج میلاد علاوه بر اینکه فضای این سالن را برای اهالی سینما و صاحبان فیلم در جشنواره سنگین و حتی ترسناک می کند، باعث اعتراض و ناراحتی عده ای که تمایل به دیدن فیلم دارند هم شد.

*سوفی و دیوانه تقریبا اولین فیلم جشنواره در برج میلاد بود که در دقایق ابتدایی تماشاگران زیادی سالن را ترک کردند و این موضوع طبق گفته کرم پور برای گروه قابل پیش بینی بود.

 *با این حال عوامل فیلم سوفی و دیوانه در نشست مطبوعاتی از فیلم خود دفاع کردند و خواستند که بار دیگر در فرصتی مناسب فیلم را تماشا کنند چون این اتفاق برای چه کسی امیر را کشت هم تکرار شده بود.

* در چهارمین روز جشنواره سیامک صفری بازیگری بود که دو فیلم فراری و سوفی و دیوانه را در دو سانس پشت سرهم داشت.

* یکی از نکات جالب توجه این دوره از جشنواره در برج میلاد حضور کمرنگ اهالی سینما و هنرمندان در این مکان بوده و در چهارمین روز هنرمندانی همچون محمد بزرگ نیا، سیروس الوند، علی معلم، احسان کرمی، محمد حسین قاسمی، امیرعلی دانایی، افشین هاشمی در برج میلاد به تماشای فیلم های سینمایی نشستند.

*با توجه به مشکل به وجود آمده در سایت سینوگرام که باعث تاخیر در صدور کارت های برخی از خبرنگاران و عکاسان شد، در دو روز گدشته تمام کارتهای رسانه ای مجاز صادر شد.

* سومین شماره روزنامه جشنواره سی و پنجم فجر با نگاهی به موضوعات سینما، مردم و سیمرغ منتشر شد.

** صحنه های خشن نیازمند محدودیت سنی در یک فیلم!

کارگردان فیلم «کوپال» گفت: فیلمنامه این اثر در سازمان حفاظت از محیط زیست خوانده شده اما معصومه ابتکار، رییس این سازمان تنها حمایتگر معنوی فیلم بوده است.

کاظم مولایی درباره نظر سازمان حفاظت از محیط زیست درباره این فیلم که نقش اصلی آن یک شکارچی حیوانات است، گفت: در دنیای داستان این فیلم، «کوپال» با بازی لوون هفتوان یک شکارچی بوده که مرام نامه‌ای را رعایت می‌کرده تا اینکه پس از مرگ فرزندش به شکار کُش تبدیل می‌شود.

در این فیلم که تشویق تماشاگران زیاد حاضران در سالن نشان از رضایت آن‌ها داشت و حتی در نشست مطبوعاتی هم اشاره شد که یکی از فیلم‌های متفاوت و با کیفیت جشنواره بوده است، صحنه‌های خشن و غیرمتعارفی وجود دارد که احتمالا در اکران عمومی باید با محدودیت سنی نمایش داده شود.

** تقدیر از دو منتقد و خبرنگار فقید سینمایی

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، مراسم یادبودی برای دو منتقد و خبرنگار فقید سینمایی برگزار شد. در عصر سیزدهم بهمن ماه، در حاشیه برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم «کوپال» باحضور محمد حیدری، مهتاب کرامتی، (دبیر و مشاور هنری جشنواره) از خانواده های مرحوم جمشید ارجمند، محسن سیف، رضا رستمی و علی وزینی تقدیر شد.

در این برنامه چهار صندلی سالن نشست مطبوعاتی به یاد این منتقدان و خبرنگاران خالی گذاشته شده بود و به نماینده‌ای از اعضای خانواده آن‌ها لوح تقدیر و سبد گلی اهدا شد.

جشنواره فیلم فجر

محمد حیدری در سخنانی کوتاه بیان کرد: جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به رسم یادبود جای این عزیزان را خالی می‌داند و این چهار صندلی را برای این عزیزان از دست رفته که سال قبل در میان ما بودند خالی گذاشته است.

مهتاب کرامتی هم گفت: اعتقاد مطلق دارم که سینما کاری جمعی است و کار ما زمانی مفهوم پیدا می‌کند که روزنامه نگاران و منتقدان هم باشند. زمانه غریبی شده است که سال گذشته این دوستان کنار ما بودند و امسال نیستند. قدر هم را بدانیم تا دراینده کمتر حسرت بخوریم.

در این مراسم که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی فیلم فجر حضور داشت، شاهرخ دولکو (داماد جمشید ارجمند)، همسر رضا رستمی، عموی علی وزینی و برادرزاده علی سیف برای تقدیر روی سن آمدند.

** رامبد جوان با "نگار" تنور جشنواره را داغ کرد

حضور پرشور تماشاگران در نمایش فیلم «نگار» ساخته رامبد جوان تنور سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را در سومین روز آن گرم کرد. همچنین نشست رسانه‌ای این فیلم و فیلم‌ «ویلایی‌ها» شلوغ‌ترین نشست‌ها در سه روز جشنواره بودند.

در سومین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی و «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی با موضوع دفاع مقدس اکران شد. حضور دو کارگردان زن با فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره قابل توجه بود.

 اکران فیلم «ماجان» با صدای بد موجب شد محمدمهدی عسگر پور تهیه‌کننده این فیلم در نشست رسانه‌ای به این موضوع اعتراض و اعلام کند: باید یک کمیته حقیقت‌یاب برای صدای فیلم بگذاریم تا ببینیم مشکل چه بود.

در نشست رسانه‌ای فیلم «دریاچه ماهی» که در سانس سوم جشنواره برگزار شد، اهالی رسانه  چند دقیقه‌ای پشت در بسته ماندند و وقتی وارد سالن نشست شدند بر خلاف روزهای دیگر عوامل فیلم در سالن نشست حضور داشتند.

پریناز ایزدیار و صابر ابر که شب قبلش برای ایفای نقش در فیلم «تابستان داغ» در کاخ رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر حاضر شده بودند، در سومین روز جشنواره نیز برای ایفای نقش در فیلم «ویلایی‌ها» به کاخ جشنواره آمدند. این بازیگران در فیلم «ویلایی‌ها» نیز مانند «تابستان داغ» نقش یک زوج را ایفا کرده بودند.

اکران فیلم «نگار» با استقبال بسیار خوبی همراه شد و محمد بزرگ‌نیا و ابوالحسن داوودی نیز به تماشای این فیلم نشستند.

نشست رسانه‌ای این فیلم هم که پرحاشیه‌ترین نشست در سه روز جشنواره بود با حضور مانی حقیقی و رامبد جوان و ژست گرفتن آن‌ها برای عکاسان خبری شروع شد تا دیگر عوامل فیلم که با تاخیر وارد سالن نشست شدند به آن‌ها ملحق شوند.

محمود گبرلو - مسئول برگزاری نشست‌های رسانه‌ای جشنواره - بعد از ورود نگار جواهریان که دیر وارد سالن شد، گفت: پیشنهاد می‌کنم شما کنار آقای جوان بنشینید تا عکاسان بتوانند کارشان را انجام دهند.

یکی از خبرنگاران از حضور مانی حقیقی در نشست گله کرد و به  رامبد جوان گفت: من سوال‌های بسیاری از فیلم شما داشتم اما به خاطر حضور مانی حقیقی و توهینی که به خبرنگاران کرده است، ترجیح می‌دهم به نشانه اعتراض سوال‌هایم را نپرسم.

حضور مانی حقیقی در این نشست حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت تا جایی که رامبد جوان از خبرنگاران خواست مسائل را از هم تفکیک کنند.

مانی حقیقی نیز بیان کرد: با کمال میل حاضرم درباره این موضوع با شما (اهالی رسانه) در این‌جا یا هرجای دیگر بحث را ادامه دهم اما چون امشب برای فیلم رامبد جوان به این‌جا آمده‌ام باید زمان آن را به وقت دیگری موکول کرد. با این حال معتقدم اگر این اتفاق بیفتد و شرایطی برای این گفت‌وگو به وجود آید هم سوءتفاهم‌ها برطرف می‌شود و هم طرفین حرف‌های خود را خواهند زد.

با توجه به این‌که نشست رسانه‌ای «نگار» در آخرین سانس و ساعت یک بامداد انجام می‌شد و با تمام شدن زمان، اهل رسانه باید سالن میلاد را ترک می‌کردند، دست به کار شدن پرسنل سالن میلاد و  صدای جاروبرقی موجب شد که مجری نشست اعلام کند:  فکر کنم  دارند ما را از سالن بیرون می کنند.

حضور زیاد عکاسان در نشست‌های خبری، ایجاد سر و صدا و حرکت آن‌ها در بین صندلی‌ها با توجه به این‌که جایگاه ویژه‌ای را هم به آن‌ها اختصاص داده‌اند، خبرنگاران را با مشکلاتی از جمله شنیده نشدن صحبت‌های عوامل فیلم در حین توضیحات و خط خوردن دست‌شان در حین نوشتن مواجه کرد.

همزمان با سومین روز جشنواره چهارمین شماره روزنامه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با عنوان «آبی‌ترین روز ایران در قاب سینما» منتشر و توزیع شد.

منبع: ایسنا

** بهترین فیلم ها از نگاه مردم در دومین روز نمایش

نتیجه شمارش آرای فیلم‌های نمایش داده شده در روز دوم جشنواره فیلم فجر دوزادهم بهمن ماه 1395 از سوی ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد که فهرست فیلم‌ها بدون اولویت به این شرح است: «سدمعبر»، «ویلایی‌ها»،‌ «سوفی و دیوانه»، «بیست و یک روز»،‌ «خوب، بد،‌ جلف»، «بدون تاریخ، بدون امضا»، «آباجان»، «گشت2»،‌ «نگار» و «انزوا».

ستاد شمارش آرای مردمی همچنین اعلام کرد هر شب پس از شمارش آراء، با حضور رییس و نمایندگان اجرایی ستاد انتخاب فیلم برگزیده، سه برگ رای به قید قرعه استخراج و از طریق تلفن های درج شده، به صاحبان هریک از برگه ها، برنده شدن شان برای دریافت یک سکه بهار آزادی به آنان اعلام می شود. برگزیدگان روز دوم جشنواره عبارتند از: 1-مهشید ابراهیمی 2- هانیه نصیری 3- نورا اصلانی.

** در روزهای آینده فیلم های بهتری در جشنواره خواهید دید

حبیب‌ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی  درباره انتقاداتی که نسبت به برخی فیلم‌های نمایش داده شده در دو روز اول جشنواره در برج میلاد و نیز عملکرد هیأت انتخاب مطرح می‌شود، بیان کرد: من همه فیلم‌های حاضر در جشنواره را دیده‌ام و به نظرم کلیات آن‌ها خیلی رو به جلو است. در این باره هم واقعا شعاری اظهارنظر نمی‌کنم چون هر سال همین‌طور بوده که تعدادی فیلم خوب در جشنواره داشته‌ایم ،امسال هم از نظر من حدود ۲۰ فیلم خوب در جشنواره وجود دارد.

او افزود: بنابراین نباید با چند فیلم در روزهای اول جشنواره قضاوت کرد، هر چند باید چیدمان فیلم‌ها به شکل دیگری می‌بود چون شروع جشنواره هم مثل خود سینماست که دوست داریم وقتی فیلمی را در سالن می‌بینیم شروع داستان طوری باشد که ما برای ادامه تماشا کردن، نگه دارد. این اتفاق باید در انتخاب فیلم‌های روزهای اول هم در برج میلاد پیش می‌آمد، هر چند در برج میلاد که اهالی رسانه و منتقدان حضور دارند باید همه، تمام فیلم‌ها را ببینند.

ایل بیگی با بیان اینکه در روزهای آینده فیلم‌های قوی‌تری را خواهید دید که رضایت همه را جلب می‌کنند، گفت: جشنواره فجر این گونه است که یک سال کارگردان‌های صاحب نام زیادی به آن می‌آیند و یک سال کمتر و امسال به نظرم شاید تعداد پیشکسوتان کمتر باشد اما فیلم‌های فیلمسازان تازه‌کار هم خوب است.

او درباره وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره برای اکران عمومی خاطر نشان کرد که همانند روال عادی سال‌های گذشته با توجه به تغییراتی که معمولا توسط سازندگان پس از جشنواره بر فیلم‌ها اعمال می‌شود و نیز ناقص بودن برخی فیلم‌ها پیش از نمایش در جشنواره، پس از این رویداد، فیلم‌ها برای گرفتن پروانه نمایش و اکران عمومی باید دوباره بررسی شوند.

ایل‌بیگی در پاسخ به اینکه تکلیف فیلم‌های مجوز اکران نگرفته در ماه‌های آخر دولت یازدهم چه می‌شود که یکی از آن‌ها فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری است که در افتتاحیه جشنواره هم به آن اشاره شد، اظهار کرد: ما هنوز فیلم «کاناپه» را ندیده‌ایم و نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم اما اگر هر فیلمی سازوکار خود را طی کند، تکلیفش مشخص می‌شود.

منبع: ایسنا

** اعلام آرای مردمی اولین روز نمایش

نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز نخست سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۵/۱۱/۱۱) در سینماهای مردمی، توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

فهرست فیلم ها بدون اولویت به شرح زیر است:

تابستان داغ، انزوا، سدمعبر، رهایی از بهشت، مادری، رگ خواب، اسرافیل، کوپال، یک روزبخصوص، اشنوگل.

** استقبال ضعیف از مستندها!

اکران مستند "انحصار ورثه" مخاطبان چندانی نداشت. البته این کمبود مخاطب تنها شامل این فیلم مستند نشد و روز گذشته هم از مستند آبی کمرنگ استقبال چندانی نشد. همچنین اولین روز از اکران مردمی جشنواره فیلم فجر با استقبال تماشاگران از فیلم «سد معبر» همراه بود.

** رونمایی از کاتالوگ جشنواره

شامگاه دوشنبه یازدهم بهمن ماه محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، کاتالوگ این دوره از جشنواره را رونمایی کرد.

51

 

محمد حیدری در این مراسم گفت: از دوره سی و چهارم تصمیم گرفتیم تا برای طرحی کاتالوگ جشنواره از نشانه های سینمای ایران استفاده کنیم، در همین راستا کاتالوگ جشنواره در دوره قبل حلقه فیلم ۳۵ میلیمتری بود و در این دوره کاتالوگ جشنواره به صورت کلاکت طراحی شده است.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: این تنوع و نفیس بودن کاتالوگ جشنواره به این دلیل است که تنها چیز مکتوبی است که از جشنواره فیلم فجر  باقی می ماند و امیدوارم که بتواند به خوبی در ذهن شرکت کنندگان در جشنواره باقی بماند.

** عملکرد فرهادی و علیدوستی قابل ستایش است

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی شامگاه دوشنبه ۱۱ بهمن ماه با حضور در نشست خبری فیلم سینمایی «شماره ۱۷۷ سهیلا» از روند برگزاری این نشست ها بازدید کرد و در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه حمایت و همراهی فیلمسازان در جشنواره چگونه بود، گفت: خوشبختانه فیلمسازان بنا بر تمایلی که به همکاری با سینما و جشنواره دارند دلشان می خواهد فیلم هایی بسازند که دیده شود به همین دلیل این فیلم ها در چارچوب و قوانین ساخته می شود و شیرینی حضور در این جشنواره در بین فیلمسازان احساس می شود.

وی درباره اقدام ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی در قبال اسکار توضیح داد: به نظر من کار هر دوی این هنرمندان قابل ستایش است و این کار در همه جای دنیا مورد ستایش و تقدیر قرار گرفته است و ما هم به عنوان ایرانی از این حرکت احساس افتخار می کنیم.

 

** فروش روزانه بلیت 20درصد ظرفیت سالن های جشنواره

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه "با توجه به وضعیت نامناسب پیش فروش اینترنتی بلیت‌ها امسال بسیاری علاقه‌مندان که موفق به خرید بلیت در پیش فروش نشده‌اند، قصد دارند بصورت روزانه بلیت دلخواه‌شان را تهیه‌کنند بنابراین پرسش خیلی از علاقه‌مندان به سینما در این مقطع این است که چه تعداد بلیت روزانه در گیشه وجود دارد؟ پاسخ داد: متوسط 20 درصد بلیت‌های گیشه برای یک سانس به صورت روزانه به فروش می‌رسد که البته پیش‌بینی می‌شود در بعضی از سالن‌ها بیش از 20 درصد، بلیت روزانه برای هر سانس وجود داشته باشد.

مدیر کل سینماهای حرفه‌ای در عین حال خاطرنشان کرد: البته طبیعی است که پردیس‌های «کوروش»، «فرهنگ»، «آزادی» و «چارسو» که بخشی از هنرمندان و منتقدان هم در آن‌ها حضور دارند، در بعضی سانس‌ها فقط 10 درصد بلیت روزانه برای فروش داشته باشند.

فرجی تصریح کرد: اغلب پردیس‌های سینمایی مطرح، در سانس‌های پایانی حجم کمی برای پیش فروش روزانه دارند اما می‌توانم اطمینان بدهم که سینمای «کوروش» و «آزادی» در سانس‌های اولیه بالای 40 درصد پیش‌فروش روزانه دارند.

او با بیان اینکه قولی که بابت پیش فروش 20 درصدی بلیت‌ها دادیم اتفاق افتاده است، در پاسخ به اینکه مردم چند ساعت قبل از یک سانس می‌توانند بلیت سانس مورد نظر را خریداری کنند؟ گفت: طبیعتا یک ساعت قبل از سانس اما طبیعتا با توجه به میزان استقبال در ایام جشنواره برای برخی فیلم‌هایی که اسم و رسم دارند و پیش بینی می‌شود که سانس‌های شلوغی داشته باشند، مردم باید چند ساعت قبل به سینماها مراجعه کنند.

او در ادامه یادآور شد: طبق روال هر ساله‌مان سانس‌های فوق‌العاده برای فیلم‌های پرمخاطب خواهیم داشت بنابراین مخاطبین علاقه‌مند ،می‌توانند، فیلم‌های موردنظرشان را در سانس‌های فوق‌العاده ببینند. 

فرجی در پاسخ به اینکه بلیت یکی از سالن‌های سینما برخلاف برنامه اعلام شده ساعت‌هایش فرق می‌کند، گفت: طبق پیگیری که دیشب از مسئول پیش‌فروش جشنواره فیلم فجر داشتم، یک سانس به جای اینکه 22:30 بخورد، 23:30 بر روی بلیت درج شده است و دست‌اندرکاران پیش فروش اغلب بلیت‌ها را پشت‌نویسی کرده‌اند و سانس درست را طبق برنامه در آن درج کرده‌اند اما برای چند بلیت این اتفاق نیفتاده است که دارندگان آن بلیت‌ها نیز در ساعت درج شده در برنامه، می‌توانند از بلیت‌هایشان استفاده کنند.

این مسوول در پاسخ به این نقطه‌ نظر که "با توجه به روند پیش فروش اینترنتی امسال بلیت‌های فیلم فجر،پیش‌بینی اینکه بلیت‌های روزانه نیز به بازار سیاه برسند، وجود دارد؟" گفت: ما از مردم خواهش می‌کنیم بلیت‌ها را از گیشه تهیه کنند و حتی اگر گیشه بلیت آن فیلم خاص را نداشت، قطعا در سانس‌های فوق‌العاده و در دیگر سالن‌ها فیلم موردنظرشان را ببینند بنابراین نیازی نیست بلیت را چند برابر از بازار سیاه تهیه کنند.

فرجی تاکید کرد: به نظرم مردم باید در این موضوع خاص حساس باشند چون آن‌ها که در بازار سیاه فعالیت می‌کنند، طبیعتا از فرصت بوجود آمده دارند، سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است در یک مقطع دیگر کالای دیگری را در بازار سیاه بفروشند!

او در عین حال با تأکید بر اینکه بلیت‌ها هولوگرام دارند و به همین دلیل کپی غیرقانونی و قلابی بلیت‌ها امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: دوباره تأکید می‌کنم که مردم به سمت خرید بلیت در بازار سیاه نروند چون بلیت فیلم موردنظرشان را در سینمای دیگر و در سانس دیگر می‌توانند، تهیه کنند. 

فرجی درباره‌ی نحوه‌ی تصمیم‌گیری درباره بلیت‌فروشی سانس‌های فوق‌العاده توضیح داد: ما طبق روال هر ساله سانس‌های فوق‌العاده شب را داریم و اگر متوجه شویم استقبال زیادی از آن فیلم شده است که سانس‌های شبانگاهی هم پاسخگوی مخاطبان نیست، همان‌جا برای سانس فوق‌العاده صبح بلیت‌فروشی خواهیم داشت، البته این اتفاق فقط در پردیس‌ها می‌تواند،بی‌افتد.

او در پاسخ به اینکه مردم احتمالا از کدام پردیس‌های سینماها راحت‌تر می‌توانند بلیت تهیه کنند؟ گفت: ترحیح می‌دهم اسم پردیس یا سالن خاصی را نبرم اما طبیعی است که برخی پردیس‌های معروف سختی‌های خاص خودشان را دارند.

به گفته فرجی؛ بلیت روزانه فیلم فجر در گیشه 12 هزار تومان فروخته می‌شود که در این میان پردیس «کیان» و «راگا» و «تماشا» 10 هزار تومان بلیت‌فروشی دارند.

** کارتن خواب های بهبود یافته مهمان جشنواره

فیلم مستند "آوانتاژ" در حالی چهارشنبه 13 بهمن ساعت 13:30 روی پرده برج میلاد خواهد رفت که کارتن‌خواب‌های بهبود یافته تماشاچیان خاص این مستند خواهند بود.

در چهارمین روز برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،حدود 300 نفر از اعضای موسسه طلوع بی‌نشان‌ها و کارتن‌خواب های بهبود یافته میهمان ویژه کاخ اهالی رسانه خواهند شد و مستند "آوانتاژ" به کارگردانی محمدکارت را به تماشا می‌نشینند. فیلمی که روایت‌گر قصه بهبودی و بازپروری کارتن‌خواب‌هاست.

محمد کارت که آثار مستندی چون "خون‌مردگی" "بختک" "معلق" را درکارنامه خود داشت برای ساخت فیلم مستند سینمایی "آوانتاژ"  تندیس بهترین کارگردانی فیلمهای بلند دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را دریافت کرد.

کارگردان "انحصار ورثه": چرا شهید آوینی شما با من فرق می کند؟!

کارگردان مستند «انحصار ورثه» پیش از نمایش اثرش در برج میلاد گفت: یک اشتباه و غلط مصطلحی که این روزها شاهد بودم،این است که چرا شهید آوینی مستند من، شبیه بقیه نیست؟! در حالیکه هیچ کس نمی‌پرسد که چرا آوینی شما با مستند «انحصار ورثه» فرق  داشت.

محمد علی شعبانی افزود: در اینجا حرف نو زدن یک جور تابو شکنی است، در حالی که هیچ کس نمی‌پرسد که 22 سال از شهادت آوینی گذشته است و مدعیان شهید آوینی باید پاسخگو باشند که چرا تصویر که از آوینی بازتاب داده‌اند با این تصویر فرق می‌کند؟! البته من در مستند «انحصار ورثه» تمام تلاشم را انجام دادم که روایت هر دو بخش را داشته باشم.

غریب پور: تاخیر در پخش فیلم های جشنواره نباید بیش از 30 دقیقه باشد

بهروز غریب‌پور رییس کاخ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به تاخیر به وجود آمده در نمایش  اولین فیلم سینمایی که در برج میلاد گفت: تاخیر به وجود آمده در نمایش فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی به دلیل مشکل صدا بود. البته کارگردان در هنگام نمایش فیلم بیان کرد «که می خواستیم این فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد و مشکلی در صدا ایجاد شده است». البته نیروهای فنی سالن تمام سعی خود را کردند تا این فیلم بدون مشکل نمایش داده شود، اما صدای فیلم به جای اینکه استریو پخش شود به صورت مونو پخش شد.

وی تاکید کرد: در دوره سی و چهارم اگر ناامید می شدیم که فیلمی به اکران در برج میلاد برسد، سانس مورد نظر را کنسل می کردیم. در رابطه با این فیلم نیز اگر خود کارگردان تاکید در نمایش فیلم نداشت، ما نمایش مورد نظر را کنسل می کردیم تا فیلم بعدی راس ساعت به نمایش گذاشته شود. البته ما مطمئن بودیم که کارگردان در حال تلاش است تا فیلم در برج نمایش داده شود و در نهایت این فیلم با تاخیر ۳۰ دقیقه ای روی پرده رفت.

** تمجید سعید راد از یک فیلم

سعید راد با حضور در نشست رسانه‌ای فیلم آذری زبان "خانه" آن را تحسین کرد و گفت: خوشحالم که خانه اولین فیلم جشنواره امسال بود که آن را دیدم در حالی که یک کلمه از زبان ترکی نمی‌دانم. این فیلم برایم حیرت‌انگیز بود و من را به سینمای ایتالیا برد که دنیا از آن تغذیه می‌کند.

 

او افزود: به عقیده من بازی تک تک بازیگران در این فیلم با شکوه بود. داشتم به یکی از دوستانم می‌گفتم شاید اگر با سازنده این فیلم آشنا بودم به او می‌گفتم که آن را به صورت طنز بسازد چون فکر می‌کنم اگر طنز بود فروش آن نجومی می‌شد.  وظیفه خودم دانستم که به نشست این فیلم بیایم و به همه عوامل آن تبریک بگویم. من فکر می‌کنم بسیاری از مردم ما زبان ترکی را می‌دانند و این فیلم را می‌فهمند.

فیلم خانه ساخته اصغر یوسفی‌نژاد است که در این فیلم از بازیگران ناشناخته استفاده کرده است. همه عوامل این فیلم ترک زبان هستند و دیالوگ‌ها را به زبان ترکی بیان می‌کنند. داستان فیلم خانه درباره پدری است که آلزایمر گرفته و وصیت کرده است که جنازه او را در اختیار دانشجویان رشته پزشکی برای تشریح قرار بگیرد اما دختر او بنا به دلایلی از این کارخودداری می‌کند.

** نخستین روز جشنواره:

یکشنبه دهم بهمن نمایش فیلم ها در برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان آغاز شد. اولین نمایش در سانس ۱۳:۳۰ به مستند «آبی کم‌رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی اختصاص داشت که تقریبا به موقع شروع شد ولی با وجود کیفیت این اثر مستند که در جشنواره «سینماحقیقت» هم با اقبال و موفقیت رو به رو شده بود، مخاطبان به اندازه کافی در سالن حضور نداشتند.

مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مرتضی رزاق کریمی مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر برای تماشای فیلم «آبی کم‌رنگ» در برج میلاد حضور یافتند.

** اکران یک فیلم با 30 دقیقه تاخیر!

بهنوش صادقی کارگردان فیلم "خانه دیگری" 10 بهمن ماه در اولین روز جشنواره فیلم فجر، پس از حدود 30 دقیقه تاخیر که به تماشاگران اجازه ورود به سالن داده شد، ضمن معرفی خود گفت:  بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی می‌کنم ولی ما با مشکل فنی صدا روبرو شدیم و با وجود تلاشی که انجام دادیم، مشکل حل نشد.

او افزود: ما می‌خواستیم فیلم را پخش نکنیم چون صدا مونو پخش می‌شود بنابراین 50 درصد تلاش‌ها دیده نخواهد شد. بنابراین تاکید می‌کنم، ایراد از صداگذاری نیست و بخاطر عجله جشنواره این اتفاق افتاد.

صادقی خطاب به حاضران در سالن که جمعیت نسبتا زیادی هم بودند، افزود: فقط به احترام شما فیلم را در اینجا نمایش می‌دهیم و بابت این ماجرا عذرخواهی می‌کنم.

در فیلم «خانه دیگری» که اولین تجربه سینمایی کارگردانش است، گوهر خیراندیش و ناصر هاشمی از جمله بازیگران آن هستند.

* عکسی از فرش قرمز فیلم "خانه دیگری":

فیلم خانه دیگری

** بازغی: چرا منتقدان نیستند؟!

پژمان بازغی در اعتراض به عدم حضور منتقدان در جلسات پرسش و پاسخ فیلم ها در برج میلاد، گفت: در بین چهره‌هایی که در سالن نشسته‌اند و اکثرا جوان هستند، منتقد نمی‌بینم و جای تاسف دارد که منتقدان برای نمایش فیلم نمی‌آیند و نظر نمی‌دهند.

او ادامه داد: این در حالی است که ما در طول جشنواره می‌شنویم، برگزاری این جشنواره‌ها به چه دردی می‌خورد؟ وقتی خودمان ‌نمی‌آییم فیلم، ببینم پس نباید انتظار خاصی هم داشته باشیم. ما کلی خون دل خوردیم و در شرایط دشوار این فیلم ساخته شده است، در حالی که منتقدان برای دیدن آن نمی‌آیند، یا آن‌ها به فیلم سازان اولی بی اعتماد هستند و یا اینکه فیلم را قبلا دیده‌اند که البته فکر نمی‌کنم این طور باشد.

محمود گبرلو که مجری نشست‌های جشنواره است در پاسخ به او، گفت: این نشست به اصحاب رسانه اختصاص دارد و منتقدان فیلم‌ها را در پردیس ملت و سینما چارسو می‌بینند.

پژمان بازغی نیز در ادامه گفت: به هر حال جلسات پرسش و پاسخ در برج میلاد برگزار می‌شود و خیلی بد است برای اولین نمایش فیلم، صندلی چند ردیف فقط پُر شود.

این بازیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: در جشنواره‌های گذشته فیلمسازان اولی برجسته‌تر بودند. مردم سینما را پذیرفتند و از آن مطالبه می‌خواهند، فیلم خوب هم الزاما فیلمی که خوب می‌فروشند، نیست. فیلم‌نامه‌هایی از هشت سال پیش به دستم می‌رسید که در آن نبوغ و سواد کارگردانان را می‌دیدم اما سرمایه‌گذار ندارند، به همین دلیل ترجیح دادم اگر فیلم‌نامه‌هایی هرچند کوتاه برایم ارسال شد، در آن بازی کنم.

** تقدیم "ایتالیا ایتالیا" به یک مستندساز مرحوم

فیلم اولی های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در اقدامی خودجوش تصمیم گرفتند از آثار یکدیگر حمایت معنوی داشته باشند که در این راستا چند روز پیش تعدادی از آنها دور هم جمع شده و قرار گذاشتند به تماشای آثار همدیگر بنشینند، درباره فیلم های یکدیگر یادداشت بنویسند و همچنین هر اکران از فیلم خود را به یک پیشکسوت سینما تقدیم کنند.

در این راستا از کاوه صباغ زاده کارگردان «ایتالیا ایتالیا» که امروز یکشنبه ۱۰ بهمن ساعت ۱۸ در برج میلاد نمایش دارد، پرسیدیم که فیلمش را به چه کسی تقدیم می کند که گفت: از آنجا که زنده یاد نیما طباطبایی از دوستان و همراهان عزیز ما به عنوان عوامل پروژه «ایتالیا ایتالیا» بود و امروز جایش در بین ما بسیار خالی است تصمیم گرفتیم این نمایش را به او تقدیم کنیم.

وی افزود: همه عوامل فیلم متفق القول بودند که جای نیما بین ما خالیست. او برای شکل گیری و موفقیت این فیلم بسیار امیدوار بود و حتی قرار بود در یک سکانس فیلم بازی کند. لذا با یکدیگر تصمیم گرفتیم این نمایش را به نیما طباطبایی مستندساز کشورمان تقدیم کنیم تا با این اقدام هم یادی از او کرده و هم ادای احترامی به خانواده وی داشته باشیم.

این کارگردان فیلم اولی در بخش پایانی صحبت هایش اشاره کرد: ما به پیمان خود با دیگر فیلمسازان اولی پایبندیم و ضمن اینکه به تماشای آثارشان می نشینیم دیگر اکران های این فیلم را به پیشکسوت های سینما تقدیم می کنیم. نیما طباطبایی مستندساز جوان کشورمان بود که ۲۸ آذر به دلیل سرطان درگذشت.

 

** سایر حواشی:

همچنین در روز اول نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد حضور بهروز غریب پور به عنوان رییس کاخ از همان ساعات اول دیده می شد که به مسائل نظارت می کرد. همچنین در حال حاضر خبرنگاران رسانه های اصلی در کاخ جشنواره حضور دارند اما فضای کلی جشنواره خلوت است.

از دیگر حواشی روز اول این است که همچنان کارت های تعدادی از اهالی رسانه و حتی فیلمسازان حاضر در جشنواره صادر نشده است.

با توجه به اینکه سینما آفریقا برای نمایش فیلم ها برای اعضای خانه سینما در نظر گرفته شده، اما هنوز جدول مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. مساله دیگر این که برنامه نمایش سینما بهمن با آنچه که روی بلیت ها ذکر شده همخوانی ندارد.

 

** برنامه سینماهای تهران که تا 21 بهمن ماه میزبان فیلم های مختلف جشنواره سی و پنجم هستند:

برنامه فیلم فجر

برنامه فیلم فجر

برنامه فیلم فجر

برنامه فیلم فجر

برنامه فیلم فجر

برنامه فیلم فجر

دیدگاه تان را بنویسید