رئیس انجمن زرتشتیان شیراز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:این مراسم همه ساله در روز دهم مهرماه به پاس پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش برگزار می شود.
افلاطون سهرابی افزود:بر اساس آنچه که در کتب تاریخی از جمله شاهنامه آمده است ضحاک ستمگر بعد از آنکه فریدون را از پای در آورد 10 سال حکومت کرد.
وی اظهار داشت:ضحاک که دو مار را بر دوش خود داشت از مغز مردم تحت سلطه خویش برای تغذیه مارها استفاده می کرد.
رئیس انجمن زرتشتیان گفت:‌این موضوع همچنان ادامه داشت تا نوبت به پسر مرد آهنگری به نام کاوه رسید تا او را برای تغذیه مارها به نزد ضحاک آوردند در این هنگام کاوه برای نجات فرزند خویش پتک آهنگری خود را برداشت و در حالی که پیش بند آهنگری خود را که هم اکنون نشان درفش کاویانی است برتن داشت به نزد ضحاک رفت علیه او قیام کرد و او را به اسارت گرفت.
وی بیان کرد: از آن زمان تاکنون ضحاک به عنوان مظهر بدی و کاوه آهنگر به عنوان مظهر خوبی درآمده است.
رئیس انجمن زرتشتیان شیراز گفت: به دلیل تقارن جشن مهرگان با ایام دهه اول محرم مراسم امسال به صورت مختصر و بدون آیین جشن برگزار شد.
سهرابی افزود:اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی،اجرای سرود جمهوری اسلامی،شاهنامه خوانی ،سخنرانی، اجرای گروه اهورا از استان کرمان و تجلیل ازجوانان زرتشتی پذیرفته شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری از دیگر برنامه های این آیین بود.
دراین آیین گروهی ازبانوان زرتشتی نسبت به تدارک و پهن کردن سفره زیبای این مراسم اقدام کردند.
در آیین زرتشت همه ساله دهم مهرماه مصادف با جشن مهرگان است.
خبرنگار:‌سعید فانی‌**‌انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7379 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.