با سه راهکار غلبه بر افسردگی آشنا شویم

سازمان بهداشت جهانی هر ساله سعی دارد با بیماری که بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داده مقابله کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در حال حاضر افسردگی شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در سراسر دنیاست. آمارهای منتشر شده در رابطه با افسردگی بسیار تکان دهنده اند. بیش از 300 میلیون نفر در جهان علایمی از افسردگی را نشان می دهند و این فقط بخش کوچکی از خطرات واقعی افسردگی است.


اتقاقات و تغییرات ناگهانی که معمولا افراد سعی می کنند با آنها رودر رو نشوند غالبا در شرایطی کاملا غیرمنتظره رخ می دهند و عامل بروز افسردگی هستند. بعنوان مثال، فرض کنید کودکی 7 ساله هستید که با خانواده تعطیلات را در کنار دریا سپری می کنید و ناگهان به دلیل بیماری پدربزرگ مجبور به پایان تعطیلات و بازگشت به خانه می شوید.


پس از گذشت چندین سال و در دوران بزرگسالی، در سفری به منطقه ای ساحلی می روید و ناگهان دچار افسردگی می شوید.  در آن لحظه افسردگی نمود خارجی ندارد و شما کماکان به بهترین نحو امور خود را انجام می دهید اما حسی بسیار قوی از ناراحتی و غم همراه شماست. این افسردگی است که بر شما غلبه کرده است.


معمولا یافتن رابطه ای بین اتفاقات گذشته و وضعیت کنونی دشوار است. در اینجا راهکار لازم برای مقابله با افسردگی این است که سعی کنید ارتباط بین گذشته و احساس کنونی خود را بیابید.


مورد دیگر در مرکز توجه قرار داشتن است. فرض کنید شما همواره کودکی بوده اید که مورد تشویق خانواده قرار گرفته و بعدها در محل کار نیز مرتباً ارتقای شغلی دریافت کرده است. حالا فرد جدیدی وارد شده که همه توجهات را به خود جلب کرده است و دستاوردهای شما را کوچکتر و کم اهمیت تر جلوه می دهد. این روند می تواند در خلقیات شما مشکل ایجاد کند و افسردگی به همراه داشته باشد.


راهکار چیست؟ به این بیاندیشید که چرا تا این حد تمایل دارید که همیشه نفر اول باشید؟ به دنبال جلب رضایت چه شخصی هستید؟ با چه شخصی در رقابتید؟ چطور می توانید به جای تلاش برای اول بودن کمی هم تراز با بقیه پیش بروید؟ سعی کنید بر این نیاز همیشگی بهترین بودن خود غلبه کنید.


مورد دیگر منفی بافی است. این طرز فکر معمولا در خانواده ریشه دارد. در حالیکه از موقعیت مناسب و مطمئنی برخوردارید همیشه فکر می کنید که مرغ خانه همسایه غاز است. همیشه دیگرانی وجود دارند که از شما موقعیت بهتری دارند. بدین ترتیب حسادت به عادت تبدیل می شود و هیچ چیز نمی تواند شما را راضی کند. رفع عطش شما برای به دست آوردن بهترین ها شما را از پا می اندازد و افسردگی بر شما غلبه می کند.


راهکار مقابله با این وضعیت این است که هر بار که فکر ناکافی بودن وضعیت موجود به ذهنتان خطور می کند، پنج ثانیه نفس خود را حبس کنید و نعمت ها و داشته های خود را بشمارید. آن صدای منفی را کنار بزنید و مطمئن باشید پس از مدتی تمرین، این افکار منفی بطور کلی از شما دور می شوند.


افسردگی بطور معمول با ایفای نقشی فعال تر در تغییراتی که در زندگی تان رخ می دهد قابل کنترل است. تغذیه مناسب، ورزش و مدیتیشن سه راهکار اصلی هستند که به ما در غلبه بر غم و ناامیدی کمک می کنند.


ژاپنی ها روش جالبی دارند به نام Forest Bathing، که بسیار ساده و کارآمد است. در این روش فقط کافی است در طبیعت سبز قرار گیرید. حضور در طبیعت استرس را کاهش داده و افسردگی را مهار می کند. به خاطر داشته باشید که طبیعت آینه ای از درون ماست. پس سعی کنید زمانی را برای گذراندن در طبیعت برای خود در نظر بگیرید.


به اتفاقاتی که در طول دوران کودکی و رشد شما رخ داده بیاندیشید و ارتباط آنها با زمان حال را بیابید. مهم این است که زمان را از دست ندهید. به محض احساس حس غم و ناامیدی مستقیم به مبارزه با آن بپردازید.

 

دیدگاه تان را بنویسید