گفتگوی جی پلاس با مدیر زلزله شناسی وزارت راه و شهرسازی؛

بیت اللهی: شتاب در اجرا و نظارت ضعیف، عامل نا امنی مسکن مهر!/ مقاوم سازی مسکن مهر در برابر زلزله هزینه بسیار زیادی دارد

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی وخطرپذیری وزارت مسکن و شهرسازی، ضعف، نظارت و شتابزدگی در اجرا را مهمترین دلیل آسیب پذیری مسکن مهر شهر سر پل ذهاب، در زلزله شب گذشته عنوان کرد.

لینک کوتاه کپی شد

دکتر علی بیت اللهی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس با بیان اینکه مسکن مهر به علت ساخت دستوری در دولت نهم، هیچ دقتی در کار نظارت بر ساخت، اکنون به میراثی برای وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده که علاوه بر مخاطره آمیز بودن برای ساکنین با مشکلات زیست محیطی مثل دفع فاضلاب و... هم مواجه است.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: به دلیل شتاب در زمان اجرای طرح مسکن مهر، عملکرد همه بخش‌های نظارتی تضعیف شد به همین دلیل اغلب مقررات ساختمانی در آن رعایت نشده و مسکن مهر را نا امن کرده است.

او گفت: مقاوم سازی پروژه های مسکن مهر تبدیل اکنون به چالشی برای وزارت مسکن شده است. پیش از این با اجرای قوانین 22 گانه ملی ساختمان سازی به راحتی امکان جلوگیری از آن وجود داشت اما درحال حاضر با وجود تکمیل ساختمان‌ها انجام این کار هزینه های بسیار زیادی را می طلبد.

مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری وزارت راه و شهرسازی در ادامه از تشکیل  تیم تخصصی مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی برای این منظور خبر داد و به جی پلاس گفت: این گروه با انجام بررسی‌های کارشناسی، راهکارها و رهنمودهای فنی و مهندسی، برآورد دقیق تری از خسارات زلزله انجام خواهند داد.

بیت اللهی افزود: از حیث مسائل مربوط به ساختمان و مراکز جمعیتی، با اینکه بر اساس گزارش‌ها، آمار تلفات و خسارات لحظه به لحظه بیشتر می‌شود، اما کشور ما با یک خوش‌شانسی در این خصوص مواجه بوده است؛ چرا که این زلزله در منطقه‌ای با تراکم جمعیتی پایین رخ داده و اگر مشابه آن در اطراف کلانشهرها و با همین مقیاس رخ می‌داد، تلفات غیرقابل تصور بود.

او خاطر نشان کرد: شهر سرپل ذهاب و قصر شیرین دو قطب اصلی جمعیتی در این منطقه هستند که با خسارات بیشتری روبرو بوده‌اند. منطقه وقوع زلزله کوهستانی است که در اثر این زلزله دسترسی جاده‌ای مسدود شده و در بخش‌هایی انسداد مسیر داشته‌ایم. در خصوص تخریب در آبادی‌های پراکنده منطقه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در دست نیست و باید منتظر اطلاعات جدیدتر بود.

مدیر بخش زلزله شناسی و خطرپذیری وزارت راه شهرسازی برآورد میزان تخریب، خسارت ها و نوع بازسازی خانه های ویران شده از جمله ساختمان های مسکن مهر را منوط به بررسی تیم در حال اعزام به منطقه و محاسبات آتی دانست.

دیدگاه تان را بنویسید