تشریح تمام تمهیدات شهرداری، مترو، اتوبوس رانی و... در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (س)

بیست و هشتمین مراسم ارتحال بنیان گذار انقلاب اسلامی در پیش است و دستگاه‌های مختلف دخیل در برگزاری این مراسم، پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی سعی دارند تا با پیاده سازی دقیق برنامه‌ها، خدمات موثر و ارزنده‌ای به زائران ارائه دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شهرداری تهران اعلام کرد: در برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان که از ساعت 18 آغاز می‌شود، 60 هزار بسته پذیرایی توسط 6 منطقه شهرداری تهران در پهنه‌های مشخص شده میان زائران توزیع خواهد شد و 200 هزار بسته نیز توسط ستاد ارتحال آماده و در اختیار زائران شهرستانی که پیش‌تر برای اسکان ثبت‌نام کرده‌اند، قرار داده می‌شود.

ایجاد ظرفیت 130 هزار نفری برای زائران در 5 پهنه

نصب دستگاه‌های خنک کننده و سرویس بهداشتی در اطراف حرم

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به برپایی چادرها برای اسکان مسافران و زائران که از شهرستان‌ها برای شرکت در مراسم ارتحال امام دل‌ها به حرم مطهر می‌آیند افزود: ظرفیت 130 هزار نفری برای اسکان این زائران در محدوده حرم مطهر ایجاد شده است. همچنین برای میهمانان خارجی نیز چادرهای جداگانه‌ای به صورت وی‌آی‌پی برپا شده است و دستگاه‌های خنک کننده و سرویس‌های بهداشتی برای ارائه خدمات مطلوب به زائران در پهنه اطراف حرم جای‌گذاری شده‌اند و روزانه حدود 570 نفر مسئولیت نظافت محوطه حرم مطهر را برعهده دارند. برای مراسم امسال در بحث فضای سبز در حوزه اصلاح و نگه‌داشت، اقدامات ویژه‌ای انجام دادیم.

استقرار 500 آتش نشان و سیاهپوش شدن شهر

رییس ستاد ارتحال امام خمینی (س) در شهرداری تهران همچنین از استقرار 500 نفر از نیروهای آتش‌نشانی به همراه 250 انواع دستگاه‌های سبک و سنگین در پهنه‌های مختلف حرم مطهر امام خمینی (س) خبر داد و افزود: طی چند روز آینده مکان‌هایی که ممکن است در بحث نورپردازی مشکلاتی داشته باشند، شناسایی و رفع عیب خواهند شد. همچنین با دستگاه‌های ذی‌ربط همچون آب و برق مکاتبه کرده‌ایم که در روز چهاردهم قطع خدمات نداشته باشند اما با این حال پیش‌بینی‌های لازم برای جایگزینی در این حوزه‌ها انجام شده است.

وی تاکید کرد: دو منطقه یک و 20 به دلیل وجود بیت امام و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برنامه‌های  ویژه‌ای را در روز 14 خردادماه انجام خواهند داد. در سطح شهر نیز تبلیغات محیطی در روز یازدهم آغاز خواهد شد و تابلوهای سطح شهر به نمایش عکس‌ها و تصاویری از امام خمینی (ره) مرتبط با سالگرد ارتحال اختصاص داده می‌شوند.

رکورد کاهش سرفاصله قطارهای شهری به 1.5 دقیقه

ظرفیت حداکثری اتوبوسرانی برای پوشش مراسم ارتحال امام (س)

همچنین مازیار حسینی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم گفت: امسال برای تامین پارکینگ‌ها از ظرفیت پارکینگ نمایشگاه شهر آفتاب و حرم مطهر استفاده خواهیم کرد که به صورت رنگ‌بندی شده طراحی شده‌اند. به گونه‌ای که با یک باند رنگی زائران را به محل برگزاری مراسم هدایت می‌کنیم و پس از آن نیز زائران می‌توانند با دنبال کردن رنگ پارکینگ خود که بر روی زمین کشیده شده، به مبدا خود بازگردند و به عبارتی دیگر کوریدور کف مسیر به مراسم و پارکینگ با رنگ‌های مختلف کشیده شده است.

حسینی با بیان اینکه مترو نقش اساسی در پوشش مراسم ارتحال امام خمینی (س) ایفا خواهد کرد، گفت: از شب قبل از مراسم سرفاصله قطارها به کمتر از 5 دقیقه کاهش داده خواهد شد و در روز 14 خردادماه که مراسم اصلی بزرگداشت ارتحال برگزار خواهد شد، این آمادگی وجود دارد که سرفاصله قطارها را به زیر 1.5دقیقه کاهش دهیم، ادامه داد: در این شرایط رکورد جدیدی محسوب خواهد شد و حجم قابل توجهی از زائران را منتقل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است، گفت: اتوبوس‌های شهر تهران با استعداد حداکثری در خدمت ارائه خدمات به مسافران و زائران هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تاکسی‌هایی نیز در حاشیه مراسم مستقر خواهند شد تا در صورت نیاز مردم از آنها استفاده کنند، تصریح کرد: ستاد فرماندهی شهرداری تهران نیز از روز قبل از آغاز مراسم تشکیل خواهد شد تا هماهنگی حداکثری ایجاد شود و از ظرفیت گروه‌های مردمی در ستاد مدیریت بحران برای راهنمایی مردم استفاده خواهد شد و از آنجایی که این مراسم در شب برگزار می‌شود، با کمک برج نور که از ستاد مناطق 22 گانه و آتش‌نشانی آورده خواهد شد، نور مسیرهای مختلف تامین خواهد شد.

حسینی افزود: شب قبل از مراسم نیز شهرداری تهران مانوری با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای ارتقای آمادگی انجام خواهد داد تا نقاط ضعف و قوت شناسایی شود.

 استقرار اتوبوس‌های دیابت برای خدمت رسانی به زائران حرم امام خمینی (س)

 برپایی پردیس های فرهنگی قرآنی در سه پهنه حرم مطهر

مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هم گفت:  باتوجه به همزمانی مراسم سالگرد ارتحال با ایام نورانی ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم استانی دراستان های مختلف ، 3 پردیس فرهنگی قرآنی به منظور ارائه مفاهیم ارزشمند اسلامی، خدمات فرهنگی و محصولات قرآنی با محوریت مناطق در پهنه های حرم مطهر  برپا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: این پردیس ها در مدت برپایی از قبل افطار تا 12 شب میزبان عموم بازدیدکنندگان بوده و نسبت به ارائه ی خدمات و محصولات فرهنگی به همراه پذیرایی افطاری ساده اقدام می کنند.

برپایی غرفه «قرآن بخوانید،جایزه بگیرید»  و تور دوچرخه سواری

وی، برپایی غرفه های قرآن بخوانید، جایزه بگیرید، مادر وکودک، نمایشگاه عکس مفهومی با توجه به عنوان پردیس، سلامت، آموزش شهروندی، خلاقیت، ورزش شهروندی، نمایشگاه کتاب، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافع حرم، نمایش فیلم مستند، عکس یادگاری، بازی های کودکان با محوریت قرآن کریم، پاسخگویی به شبهات، تسنیم، خدمات اجتماعی، خدمات پشتیبانی شامل شارژ تلفن همراه، استراحت، رادیو امام، فرهنگ و هنر با حضور هنرمندان محلات شهر، توزیع محصولات فرهنگی و ...  را از جمله بخش های مختلف این پردیس ها برشمرد.

وی ادامه داد: برپایی پردیس فرهنگی قرآنی جماران از تاریخ 12 تا 15 خرداد با توجه به اهمیت و نقش تاریخی محله جماران و پردیس فرهنگی قرآنی شهرری از 13 تا 15 خرداد ماه،  فضاسازی محیطی مسیرهای منتهی به حسینه جماران و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، برپایی نمایشگاه کتاب ، عکس ، پوستر ، فیلم مستند، مراسم ختم قرآن ویژه اهالی جماران و شهرری و بازدیدکنندگان از پردیس، توزیع بسته های فرهنگی حاوی کتاب و لوح فشرده و محصولات فرهنگی در سطح منطقه از جمله این برنامه ها به شمار می رود.

بنا بر اعلام این مسئول، برگزاری تور دوچرخه سواری ولایت و اختتامیه آن در روز چهاردهم خرداد ماه در حرم مطهر و همچنین برنامه ریزی در جهت حضور ورزشکاران به همراه مراسم ویژه در حرم مطهر از برنامه های سازمان ورزش و تندرستی شهرداری تهران است.

عبدالهی از استقرار اتوبوس های دیابت در رینگ اصلی حرم مطهر به منظور ارائه خدمات به عموم زائران خبر داد و افزود: برپایی ایستگاه طب سنتی به همراه مشاوران خبره و تجهیزات لازم در پردیس های مناطق، ارائه خدمات رایگان اولیه پزشکی به عموم زائران حرم مطهر، طراحی و ارائه برنامه های اطلاع رسانی در مورد بهداشت و سلامت شهروندی در پردیس های مناطق به همت اداره کل سلامت برگزار می شود.

تمهیدات اتوبوسرانی برای مراسم ارتحال امام

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) خدمات ویژه حمل و نقلی را از ساعت ۱۳ روز یکشنبه 14 خرداد در اختیار زائرین مرقد مطهر آن حضرت قرار خواهد داد که محل استقرار اتوبوس‌ها به منظور سهولت زائرین برای عزیمت به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (س)  به شرح زیر است:

سامانه یک: چهار راه تهرانپارس – میدان نبوت – میدان رسالت

سامانه 2: میدان خراسان – پایانه خاوران

سامانه 3: شهرک محلاتی – جماران – چهار راه اشراق

سامانه 4: میدان راه آهن – بازار دوم نازی آباد – جوادیه – ابوذر همچنین سرویس‌رسانی به مسافرین شهرستان‌ها در ایستگاه راه آهن.

سامانه 5: میدان آزادی – میدان انقلاب اسلامی – فلکه صادقیه – شهرک شهید باقری – شهرک ولیعصر – یافت آباد – شاد آباد – تهرانسر

سامانه 6: میدان شهر ری – فلکه سوم دولت آباد – خانی آباد

 بر اساس گزارش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پس از خاتمه مراسم نیز ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، زائرین را به مبادی اولیه برگشت خواهد داد.

تمهیدات مترو برای جابجایی مسافران و زائران

تردد رایگان در تمامی ایستگاه‌های خط یک،دو،سه و چهار مترو

14خرداد مترو تا ساعت 24فعال است

محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو نیز با بیان اینکه مترو تهران از شامگاه روز ۱۳ خرداد خدمات رسانی ویژه به‌منظور جابجایی زائران و شرکت کنندگان در مراسم ارتحال امام خمینی (س) را آغاز می‌کند و در این راستا سرویس دهی شبانه حدفاصل ایستگاه شهر ری تا ایستگاه حرم مطهر از ساعت ۲۳ سیزده خرداد تا 5:30 روز ارتحال، بافاصله گذر هر 30 دقیقه انجام خواهد شد در خصوص سرویس دهی رایگان در روز ۱۴ خرداد گفت: زائران می‌توانند از ابتدای صبح تا پایان مراسم در تمامی ایستگاه‌های خط یک، دو، سه و چهار به‌صورت رایگان تردد کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این سرویس دهی رایگان در ایستگاه های شهر ری، شاهد و حرم مطهر امام خمینی (س) از شب قبل آغاز می شود تصریح کرد: از ساعت 20 روز 13 خرداد تا پایان مراسم ارتحال حضرت امام (س) خدمات رسانی در این ایستگاه‌ها رایگان است.
براساس گزارش روابط عمومی شرکت مترو، وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراسم ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در عصر روز 14 خرداد برگزار می شود شرکت بهره برداری مترو تهران ساعت فعالیت خط یک مترو تهران را تا 24 افزایش داده است تا تمام مسافران پس از پایان مراسم بتوانند به‌راحتی با مترو از حرم مطهر امام خمینی (ره) به سمت مقاصد خود حرکت کنند.


تدابیر بسیج شهرداری تهران در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(س)

مهدی بابائی مسئول سازمان بسیج شهرداری تهران با تشریح برنامه های این سازمان در مراسم بزرگداشت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی با بیان اینکه بسیج شهرداری تهران جهت راهنمایی و هدایت زائرین مراسم بزرگداشت ارتحال امام(ره) تدابیر ویژ ه ای در نظر گرفته است،گفت: به جهت خدمت رسانی بیشتر به زائرین در این مراسم، از ساعت 14 روز چهاردهم خرداد، بیش از 30 اکیپ گشت زنی موتوری و بیش از 300 نفر از بسیجیان شهرداری تهران در بیش از 60 غرفه راهنمای زائر ماموریت هدایت و راهنمایی گمشدگان را عهده دار خواهند بود که این غرفه ها و اکیپ های گشت زنی تا ساعت 23 به ماموریت خود ادامه خواهند داد.

بابائی تصریح کرد: بسیج شهرداری تهران علاوه بر مأموریت راهنمای زائر، ماموریت توزیع بیش از 60 هزار بسته پذیرایی بین زائرین را نیز برعهده خواهد داشت و همزمان با اذان مغرب و زمان افطار، پنج حوزه بسیج شهرداری تهران در 5 عرصه پهنه حرم مطهر امام(ره) ماموریت پذیرایی در ایستگاه‌های صلواتی مستقر، اقدام به توزیع بسته ها خواهند کرد.

ایجاد 120 هزار مترمربع سقف سایبان 

پیش بینی حضور 250هزار زائر در مراسم ارتحال

استقرار 40شاتل برقی و 400ویلچر برای خدمت رسانی به زائران

اکبر توکلی شهردار حرم مطهر امام راحل نیز  بابیان اینکه امسال اقداماتی قبل، حین و بعداز مراسم انجام شده و می شود، افزود: اقدامات قبل ، از ده ماه گذشته براساس تقارن با ماه مبارک رمضان پیش بینی شد به طریقی که 120 هزار مترمربع سقف سایبانی و همچنین فضای حرم در نظر گرفته شده تا بتوانیم این مراسم را به نحوه احسن انجام دهیم. این در حالی است که ازمناطق 22 گانه نمایندگانی در این مراسم حضور دارند و به خدمات دهی به زائران می پردازند.

وی با بیان اینکه امسال 250 هزار زائر در مراسم حضور می یابند و پذیرایی می شوند، با بیان اینکه در چهارضلع حرم 32 پرچم نصب خواهد شد ، خاطرنشان کرد: زائران می توانند با نشانه گذاری این پرچم ها خود را به حرم مطهر برسانند . همچنین مهمانان خارجی و VIP نیز در ضلع جنوبی حرم اسکان می یابند به دلیل برگزاری مراسم در شب و روزه داری زائران 40 شاتل برقی و همچنین 400 ولیچر با خادم خدمات رسانی به زائران را بر عهده دارند.

شهردار حرم مطهر  در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نقشه‌های حرم و مراسم تهیه شده و به تمامی کاروان ها داده شده است، پیش بینی می‌کنیم امسال گمشده‌ای در مراسم نخواهیم داشت. همچنین از محل اسکان خط های رنگی و پرچم ها برای هر استان بطور مجزا و تفکیک  شده نصب شده است تا به امید خدا گمشده‌ای نداشته باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید