معاونت راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب گفت: «در سال آبی گذشته میزان بارندگی 230 میلی‌متر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است».

 

به گزارش جماران؛ شاهین پاکروح، معاونت راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب اظهار داشت: در حال حاضر 40 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب شهری و 50 هزار کیلومتر در شبکه توزیع آب روستایی فرسوده بوده و سن آنها بالاتر از 25 سال است.

وی افزود: ما برای کنترل تاسیسات نو و فرسوده دستگاه‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی نصب می‌کنیم تا بتوانیم وضعیت آب را به لحاظ کمی و کیفی پایش کنیم و به این ترتیب از نشر آب و شکستگی‌های موجود در شبکه توزیع نیز مطلع می‌شویم.

وی با بیان اینکه در سال آبی 96-95 با خشکسالی مواجه بوده‌ایم تصریح کرد: در سال آبی گذشته میزان بارندگی 230 میلی‌متر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.

وی همچنین ادامه داد: در سال آبی گذشته از 6 حوزه آبی اصلی کشور 2 حوزه بارندگی مناسب داشته اما 4 حوزه دیگر میزان بارندگی‌ها بین 28 تا 35 درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته علاوه بر کاهش میزان بارندگی‌ها رژیم‌ بارندگی‌ها نیز تغییر کرده بود به نحوی که بارش برف جای خود را به بارندگی داده و این امر باعث شده که منابع آبی در اختیار ما سال به سال کمتر شود و سرانه آن به زیر یک هزار و 300 متر مکعب در سال برسد.

پاکروح گفت: با ادامه این روند در سال‌های آینده ما با پدیده خشکسالی روبرو نیستیم بلکه این موضوع به عنوان یک واقعیت برای کشور ما تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی از یک طرف و افزایش تبخیر از سوی دیگر منابع آب را کم کرده است توضیح داد: در سال جاری 289 شهر با تنش روبرو بوده یعنی در ساعات اوج مصرف میزان مصرف و تولید به نقطه سر به سر می‌رسد و این در حالی است که تعداد شهرهای تنش‌زا در کشور 301 شهر بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر 25 درصد آب بدون درآمد در کشور مصرف می‌کنیم بیان کرد: این رقم در سال 83 حدود 33 درصد بود. در حالی که میانگین هدررفت کشورهای توسعه یافته 15 درصد و این رقم در کشورهای در حال توسعه 35 درصد است.

پاکروح در ادامه به مصوبه اخیر مجلس برای ساماندهی انشعاب‌های غیرقانونی اشاره و اظهار داشت: افرادی که به هر دلیل انشعاب غیرمجاز دارند می‌توانند با مراجعه به اداره‌های آب از امتیازها و ظرفیت‌های مصوبه مجلس استفاده کنند.

معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر 300 هزار انشعاب غیرمجاز وجود دارد که بعضی از آنها مربوط به واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن پروانه ملکی است که امکان دریافت انشعاب آب را ندارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ انشعاب‌های غیرمجاز به این دلیل است که انشعاب‌گیری به صورت اصولی انجام نشده بنابراین این مساله می‌تواند مشکلات کیفی برای آب مصرفی ایجاد کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.