وزیر امور خارجه با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات سال آتی گفت: حضور مردم در انتخابات نشان داد که تحریم ها در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند و این واقعیتی بود که غربی ها را پای میز مذاکره کشاند.

به گزارش جماران، محمد جواد ظریف روز شنبه در مراسم رونمایی از درگاه جدید وزارت امور خارجه افزود: در آستانه سال جدید امیدواریم مردم با حضور در پای صندوق های رای یک بار دیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان بکشند.
وی با اشاره به دو بعد فرمایش مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات سال 1392 اظهار داشت: این نکته مهمی است که مقام معظم رهبری فرمودند هر کسی هر چند با دیدگاه های حاکمیت زاویه داشته باشد، پای صندوق رای بیاید.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نکته مهم دیگر حق الناس بودن رای مردم است و همزمان با حضور مردم در پای صندوق های رای احترام مسئولین به این حضور ضروری است.
ظریف خاطرنشان کرد: بر خلاف اکثر کشورهای منطقه، اختلافات در ایران پای صندوق های رای تمام می شود و صندوق رای مشخص کننده دیدگاهی است که از سوی ملت مقبولیت دارد و پذیرفته می شود.
وی با بیان اینکه مردم با این حضور به حاکمیت و دولت، قدرت و اقتدار می دهند، اظهار داشت: بارها عرض کردم اگر نبود حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای در سال 92، غربی ها هیچوقت به پای میز مذاکره نمی آمدند.
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: برخی به غلط فکر می کنند که ایران بعد از انتخابات پای میز مذاکره آمد اما این غربی ها بویژه آمریکا بودند که وقتی دیدند مردم با حضور گسترده و 73 درصدی در انتخابات نشان دادند که تحریم نمی تواند مردم را از حاکمیت جدا کند، وارد مذاکره شدند.
ظریف خاطرنشان کرد: تحریم اثر اقتصادی داشت اما حضور مردم در انتخابات نشان داد که تحریم ها در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند و این واقعیتی بود که غربی ها را پای میز مذاکره کشید.
وی گفت: این امر باعث شد نمایندگان بتوانند برابر 6 قدرت بزرگ دنیا با اقتدار صحبت کنند و بتوانند دیدگاه ها و حقوق مردم را درمذاکرات اثبات کنند.
وزیر امور خارجه اظهار کرد: امیدواریم امروز هم مردم یک بار دیگر با حضور در پای صندوق های رای بتوانند پیام محکم و خلل ناپذیر را برای همه دنیا بخصوص کسانی که با ما سرسازش نداشته و ندارند، ارسال کند که با مردم ایران صرفا با زبان تکریم سخن بگویند نه تهدید و تحریم.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حوزه دیپلماسی یکی از ضرورترین و در عین حال دشوارترین حوزه های سیاسی است، اظهار داشت: این حوزه حوزه ای است که به شدت در حال تحول است و کاملا با شرایط ویژه ای روبرو است.

اطلاع رسانی از انحصار خارج شده/ نمی توان مانع از حرف زدن کسی شد
وی اضافه کرد: امروز اطلاع رسانی از انحصار خارج شده و دیگر نمی شود از امپراطوری رسانه ای صحبت کرد. هر فردی در گوشه خانه با ابزارهای محدود می تواند به شکل پیام جهانی منتقل کند و فقط توان پردازش و ارائه می تواند تضمین کننده موفقیت و عدم موفقیت این کار باشد. این چالش بسیار مهمی برای کسانی است که در حوزه دیپلماسی هستند و همزمان یک فرصت است.
ظریف با بیان اینکه امروز نمی توان مانع از حرف زدن کسی شد، اظهار داشت: در دنیای غرب و حوزه انحصاری قبلی، در عرصه تبلیغات معمولا دست پایین را داشتیم و دیگران تلاش می کردند مانع از رسیدن پیام ما شوند، ما امروز این مانع را نداریم و می توانیم در صورتی که کار خوب انجام دهیم، هم محتوا و هم بسته بندی به شکل مناسبی باشد و پیام خود را ارائه کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی چالش دیگر را که حوزه دیپلماسی عمومی و روابط عمومی با آن مواجه است، ناممکن بودن انتخاب مخاطب عنوان کرد و گفت: این چالش را معمولا ما در صحبت کردن ها و اظهار نظر ها در نظر نمی گیریم. یعنی شما در دنیای کنونی هر صحبتی که بکنید به یمن رسانه ها و مهمتر از آن به دلیل فضای مجازی در فاصله کمتر از دقیقه و ساعت ابعاد جهانی به خودش می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.