به گزارش ایرنا، شادمهر کاظم زاده روز سه شنبه در بازدید از مرز چیلات اظهار کرد: راه اندازی بازارچه مرزی در این نقطه از مطالبات مردم منطقه و فرصتی برای توسعه روابط تجاری با عراق است و باید برای ایجاد آن تلاش بیشتری شود.
وی افزود: با توجه به تصویب ایجاد این مرز در هیات دولت و ابلاغ آن، مسئولان استان ایلام باید برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز آن اقدام کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رایزنی با استاندار استان عراقی همجوار مرز برای عملیاتی شدن هر چه زودتر مرز چیلات تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به فراهم بودن برخی زیرساخت ها نیاز است برای احداث جاده دسترسی به نقطه صفر اقدامات اساسی انجام شود تا مردم بتوانند با عملیاتی شدن مرز از مزایای آن بهره مند شوند.
فرماندار دهلران نیز در این بازدید از اختصاص 17 میلیارد ریال اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای تکمیل و توسعه زیرساخت های مرز چیلات خبر داد و گفت: از این مبلغ 10میلیارد ریال برای آسفالت و هفت میلیارد ریال نیز برای تامین آب شرب آن هزینه خواهد شد.
سید حسینعلی موسوی با اشاره به مسیر 27 کیلومتری تا رسیدن به این بازارچه مرزی اضافه کرد: 16 کیلومتر از این مسیر نیاز به آسفالت دارد که امسال اعتبار لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شده ضمن اینکه این اعتبار افزایش نیز خواهد داشت.
وی با اشاره به آسفالت قسمتی از این مسیر، تامین شبکه برق رسانی و فیبر نوری این بازارچه مرزی افزود: تاکنون 60 میلیارد ریال برای زیرساخت های بازارچه مرزی چیلات دهلران هزینه شده است.
موسوی راه اندازی بازارچه مرزی چیلات را از مطالبات مردم شهرستان دهلران دانست و یادآور شد: با تلاش مدیریریت ارشد استان، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و حمایت و توجه ویژه دولت تدبیر و امید این بازارچه تصویب شد و بزودی راه اندازی خواهد شد.
فرماندار دهلران تاکید کرد: این بازارچه نقش موثری در رفع بیکاری، اشتغال و تولید و بهبود معیشت مردم منطقه دارد که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد راه اندازی و انجام فعالیت های تجاری در آن باشیم.
امام جمعه دهلران نیز در سخنانی گفت: اقدام و عمل نیاز بازارچه مرزی دهلران برای عملیاتی شدن است که امیدواریم به همت مسئولان استان، شهرستان و حمایت نماینده مردم در مجلس این مهم محقق شود.
حجت الاسلام سید محسن موسوی با اشاره به نزدیکی به ایام اربعین حسینی اظهار کرد: همه مسئولان دست در دست هم دهند تا ساز و کارهای قانونی در این مرز فراهم شود و شاهد تردد زائران اربعین از مرز به کشور عراق باشیم.
وی از تلاش همه مسئولان در راستای رسمیت یافتن مرز چیلات تقدیر کرد و افزود: امیدواریم با حمایت همه مسئولان شاهد بازگشایی مرز چیلات و بهره مندی مردم شهرستان از این ظرفیت بزرگ باشیم.
به گزارش ایرنا، استان مرزی ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک، بیشترین و طولانی ترین مرز با عراق را در میان استان های مرزی کشورمان دارد و امکان راه اندازی سه بازارچه مرزی با استان های دیاله، واسط و میسان در عراق در این استان فراهم است.
بعد از سقوط صدام در عراق، افق جدیدی پیش روی مبادلات مرزی با این کشور در استان ایلام گشوده شد، و در 2 نقطه صفر مرزی مهران و دهلران (چم سری) شرایط ایجاد بازارچه مرزی ایجاد شد که بازارچه مرزی مهران از تیرماه سال 82 فعالیت خود را آغاز کرد.
اکنون روزانه نزدیک به یک هزار دستگاه کامیون حامل انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، میوه و تره بار، ساخته های پلاستیکی، مواد شیمیایی و لوازم خانگی به ارزش اقتصادی 2.5 میلیون دلار از بازارچه مرزی مهران به عراق صادر می شود.
هیات دولت در تاریخ 24 تیر ماه جاری با ایجاد بازارچه چیلات در دهلران و بازارچه شهابی (چنگوله) در شهرستان مهران از توابع استان ایلام موافقت و مصوبه آن را ابلاغ کرد.
شهرستان دهلران با 66 هزار نفر جمعیت در 220 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد و دارای چهار شهر و 60 روستا و 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و دارای ذخایر و منابع نفت و گاز و همچنین منابع آب و خاک است و بیش از نیمی از محصولات کشاورزی استان ایلام در این شهرستان تولید می شود.
مرز و بازارچه مرزی چیلات در فاصله 40 کیلومتر شهر دهلران و فاصله 25 کیلومتر شهر علی غربی عراق واقع است که راه اندازی آن می تواند نقش موثری در تجارت، تبادلات فرهنگی، اقتصادی، واردات و صادرات و تردد مسافر میان ایران و عراق داشته باشدخبرنگار: علی رضازاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7175/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.