بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم رونمایی از مجموعه «سیره سیاسی امام خمینی(ره)» گفت: حساسیت ما به کتاب‌های تاریخی داخلی این است که 80 درصد آن‌ها بر اساس پروژه «تاریخ شفاهی ایران» آکسفورد نوشته شده‌اند. اگر تاریخ‌مان را به موقع ننویسیم، دیگران آن را با تحریف می‌نویسند.

به گزارش ایبنا، این مراسم در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد. احمد عطایی، مدیر موسسه قدر ولایت و ناشر مجموعه چهارده جلدی «سیره سیاسی امام خمینی(ره)» و بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانان این مراسم بودند.

وی درباره انگیزه نگارش و تدوین این مجموعه گفت: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) معیار شیعه در شناخت حق و باطل، ولایت بود. تاکید بسیار پیامبر اکرم(ص) بر ولایت و همچنین واقعه عظیم غدیر به این دلیل بود که مدیریت جامعه در دست حق باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی(ره) یاد و شخصیت ایشان را مکرر و به طور مبسوط تبیین کرده‌اند. انگیزه انتشار این مجموعه نیز به همین دلیل است.

عطایی امام خمینی(ره) را راه حق و همچنین اصول و قطب‌نمای انقلاب دانست و گفت: تبیین شاخصه‌های فکری ایشان به عنوان اصول حق، سبب می‌شود که این اصول در اذهان نسل‌های بعدی باقی بماند و دشمنان نتوانند اندیشه‌های امام خمینی(ره) را به حاشیه ببرند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اصول اندیشه امام خمینی(ره) را باید به طور صریح وارد میدان کنیم.

وی افزود: مواضع امام راحل علیه استکبار، منافقان و لیبرالیسم را باید تبیین و تشریح کرد. افرادی که تحت تاثیر اندیشه‌های ایشان قرار گرفتند، در برابر همین مواضع تسلیم شدند. نباید بر اساس منافع جناحی بخشی از گفته‌های ایشان را پررنگ و بخشی دیگر را کم‌رنگ کنیم. موسسه قدر ولایت با هدف لبیک گفتن به بیانات مقام معظم رهبری، انتشار مجموعه‌هایی را در دستور کار قرار داد. ما حدود یک سال برای پژوهش و تدوین این مجموعه چهارده جلدی وقت صرف کردیم.

عطایی ادامه داد: این مجموعه اصول اندیشه امام خمینی(ره) را مشخص می‌کند. برای دچار نشدن به هیجانات و تنش‌ها و دوری از زیر سوال رفتن نظام باید مواضع امام خمینی(ره) را بشناسیم. این مجموعه در 3132 صفحه سیره سیاسی امام خمینی(ره) را در بخش‌های سیره عملی و نظری بیان می‌کند. پس از هر بخشی از بیانات ایشان، راهبردهای تصریحی را که امام خمینی(ره) بر آ‌ن‌ها پافشاری داشتند، استخراج کردیم، برداشت از این سخنان را توسعه دادیم و برای سهولت کار مخاطبان، نکات مهم آن را ارایه دادیم. البته شاید عده‌ای با این نکات مخالف باشند اما نمی‌توانند آن را رد کنند. در مجموع، هزار و نود و هفت راهبرد تصریحی و پانصد و هفتاد و هفت نکته استنباطی را در این اثر مشخص کردیم.

مدیر موسسه قدر ولایت به شناسایی و گردآوری جملات قصار امام خمینی(ره) در این اثر اشاره کرد و گفت: هزار و هفتاد و سه جمله قصار را استخراج کردیم.

بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران دیگر این مراسم بود.

دری بر استفاده کامل از ابزارها برای رسیدن به هدف نهایی تاکید کرد و گفت: کتاب، مهم‌ترین این ابزارهاست. اگر می‌خواهیم فرهنگ‌سازی عمیقی در موضوعات مختلف انجام دهیم، باید مساله کتاب را حل کنیم، زیرا سایر ابزارهای فرهنگی مانند سینما از کتاب الهام می‌گیرند. دشمنان برای تضعیف مواضع نظام بر نویسنده‌ها، مداحان و واعظان تمرکز می‌کنند. ما نیز باید بصیرت و روشنگری را در نویسندگان، گویندگان و ناشران خود تقویت کنیم. در این صورت است که در درازمدت از بسیاری از مشکلات مصون می‌مانیم. اگر از حیث فرهنگی اقتداری نداشته باشیم، به سرانجام نخواهیم رسید.

وی همچنین به بی‌فایدگی برخی از کتاب‌های دینی اشاره کرد و گفت: برخی از کتاب‌ها با هدف و موضوع دینی منتشر می‌شوند اما تاثیرات دینی ندارند و نمی‌توانند منشا الهام سایر آثار فرهنگی باشند. ای بسا کتاب‌هایی که ادعای دینی بودن ندارند اما تاثیرات مثبتی را در این حوزه بر جای می‌‌گذارند. اگر مشکلات‌مان را در حوزه کتاب حل کنیم، رسانه‌های بهتری از اکنون خواهیم داشت، زیرا تاثیر کتاب در درازمدت مشخص می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.