رتبه های بالای رتبه بندی کشورهای جهان از نظر سهولت کسب و کار، بر اساس اعلام بانک جهانی، کشورهای بزرگ بین المللی مثل چین، برزیل یا هند نیستند. اقتصادهای کوچک اما به خوبی سازماندهی شده مثل سنگاپور یا زلاند نو، جزو جلوترین کشورها از ۱۸۹ کشور جهان است که در فهرست رتبه بندی سالانه سهولت کسب و کار اعلام شده است.

به گزارش جی پلاس، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، در رتبه ۹۰ جهان از نظر سهولت کسب و کار قرار دارد و در دو سال گذشته، جایگاهش تغییر چندانی نداشته است؛ رتبه های این کشور در سال گذشته ۹۳ در میان ۱۸۹ کشور بوده است.

رتبه بندی سهولت کسب و کار دوازدهمین گزارش سالانه از این دست است که بر اساس مقایسه شاخصهای کمی حاصل از ۱۸۹ کشور جهان، به دست می آید.

بر اساس گزارش بانک جهانی، شاخصها شامل شروع کسب و کار، گرفتن مجوزهای شروع کسب و کار، دست یافتن به انشعاب برق، امور ثبت مالکیت، اخذ اعتبارات، حمایت از سهامداران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت برون مرزی، میزان محکم بودن قراردادها و نیز حل مسئله ورشکستگی است.

کشورهای استونی، آلمان و سوییس در رتبه بندی امسال جایگاه های خود را بیش بهتر کرده اند و در فهرست ۲۰ کشور جهان قرار گرفته اند. اما دیگر کشورهای جهان در این رتبه بندی تغییر چندانی نکرده اند.

سوریه، افغانستان، ونزوئلا و جمهوری آفریقای مرکزی، در میان این رتبه بندی، جزو بهترین کشورها شناخته شده اند.

در گزارش بانک مرکزی، شاخصهای اقتصادی کشورمان نیز از نظر سهولت کسب و کار بررسی و رتبه ایران از نظر سهولت کسب و کار در میان ۱۸۹ کشور جهان، ۱۳۰ اعلام شده است.

۷ba8dcf7-c189-4032-b58b-1d25e8262c02

ده کشور برتر و بدتر در ربته بندی سهولت کسب و کار به ترتیب زیرند:

۱۰ کشور برتر در رتبه بندی سهولت کسب و کار ۲۰۱۵

کشور

رتبه

سنگاپور

۱

زلاند نو

۲

هنگ کنگ

۳

دانمارک

۴

کره جنوبی

۵

نروژ

۶

آمریکا

۷

انگلیس

۸

فنلاند

۹

استرالیا

۱۰

۱۰ کشور بدتر در رتبه بندی سهولت کسب و کار ۲۰۱۵

کشور

رتبه

هاییتی

۱۸۰

آنگولا

۱۸۱

ونزوئلا

۱۸۲

افغانستان

۱۸۳

کنگو

۱۸۴

چاد

۱۸۵

سودان جنوبی

۱۸۶

آفریقای مرکزی

۱۸۷

لیبی

۱۸۸

اریتره

۱۸۹

منبع: صدای اقتصاد

دیدگاه تان را بنویسید