قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا را بشناسید

تاریخ پیدایش اولین دانشگاه های دنیا به قرن ها پیش باز می گردد. آیا می دانید قدیمی ترین دانشگاه های دنیا کدامند؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ جی پلاس، در گذشته دانشگاه یک نهاد خودگردان و مستقل مذهبی در جهان اسلام قرون وسطی بوده است. در دورانی که پیشرفت علم در جهان اسلام در حال اوج گرفتن بود، تاریخ تأسیس اولین دانشگاه در اروپا به بیش از دو قرن پس از تأسیس اولین دانشگاه جهان اسلام در مراکش باز می گردد. در ادامه با لیست ۱۰ تا از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا آشنا می شویم.

  1. دانشگاه قرویین: این دانشگاه در شهر فاس مراکش قرار دارد و در اصل یک مسجد بوده است که در سال ۸۵۹ میلادی (۲۳۸ هجری شمسی) به وسیله دختری به نام فاطمه الفِهری تأسیس شد. این دانشگاه به یکی از مراکز پیشرو در علوم طبیعت در آن دوران تبدیل شد. براساس کتاب رکوردهای جهانی گینس این دانشگاه به عنوان قدیمی‌ ترین دانشگاه جهان که مدرک دانشگاهی اعطا می‌کند، اعلام شده است.
  1. دانشگاه الازهر:‌ این دانشگاه که در کشور مصر قرار دارد، دومین دانشگاه قدیمی در جهان است که مدرک دانشگاهی اعطا می کند. این دانشگاه که در بین سال های ۹۷۲-۹۷۰ میلادی (۳۵۱-۳۴۹ هجری شمسی) تأسیس شد، به عنوان مرکز اصلی ادبیات عربی و علوم اسلامی سنی شناخته می شود.
  1. نظامیه: سلسله دانشگاه های نظامیه در قرن یازدهم میلادی (پنجم هجری شمسی) به وسیله خواجه نظام الملک طوسی در ایران آن زمان تأسیس شد. مدارس نظامیه در شهرهای متعددی چون اصفهان، نیشابور، آمل، موصل، هرات، دمشق و بصره قرار داشت. مدارس نظامیه به عنوان الگویی برای دانشگاه های آینده در منطقه بوده و بیشتر موسسه های آموزشی معاصر با خود را تحت الشعاع قرار داده است.
  1. دانشگاه بلونیا: این دانشگاه اولین مؤسسه آموزش عالی در غرب به حساب می آید. دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ میلادی در شهر بولونیای ایتالیا تأسیس شد. اصطلاح «دانشگاه» با ایجاد این دانشگاه ابداع شد. این دانشگاه در حال حاضر به عنوان رهبر سیستم دانشگاهی اروپایی شناخته می شود.
  1. دانشگاه پاریس: تاریخ دقیق بنیان گذاری دانشگاه مشخص نیست؛ اگر چه شواهدی از تحصیل در این دانشگاه از سال ۱۰۹۶ میلادی وجود دارد. این دانشگاه که با عنوان دانشگاه سوربن شناخته می شود، پس از انجام تغییرات بسیار زیاد در نهایت به ۱۳ دانشگاه خود مختار تقسیم شد که یکی از آنها در حال حاضر دانشگاه سوربن است.
  1. دانشگاه اکسفورد: همانند دانشگاه پاریس، تاریخ دقیق تأسیس دانشگاه اکسفورد نیز نامعلوم است. با وجود این، تاریخ تأسیس رسمی این دانشگاه به سال ۱۰۹۶ میلادی بر می گردد. پس از اینکه «هنری دوم» تحصیل در دانشگاه پاریس را در سال ۱۱۶۷ برای انگلیسی ها ممنوع کرد، دانشگاه اکسفورد به سرعت توسعه پیدا کرد. در حال حاضر، قدیمی ترین دانشگاه انگلیسی زبان دنیا شامل ۳۸ کالج است که هر کدام دارای ساختار داخلی خود هستند.
  1. دانشگاه مونپیله: دانشگاه مونپیله در شهر مونپیله فرانسه قرار دارد. گفته می شود این دانشگاه هم قدیمی تر از تاریخ ثبت رسمی آن تأسیس شده است. براساس دستور پاپ نیکولاس چهارم در سال ۱۲۸۹ همه مدارسی که دارای قدمت طولانی بودند با هم ترکیب شده و یک دانشگاه جامع ایجاد کردند.
  1. دانشگاه کمبریج: دانشگاه کمبریج به عنوان دومین دانشگاه قدیمی انگلیسی زبان جهان است که در پی ایجاد یک اختلاف در سال ۱۲۰۹ میلادی به وسیله محققان دانشگاه آکسفورد تشکیل شد. بنابراین سابقه طولانی از وجود رقابت تنگاتنگ بین این دو دانشگاه وجود دارد. در حال حاضر، کمبریج به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر جهان و بهترین دانشگاه اروپا شناخته می شود.
  1. دانشگاه سالامانکا:‌ دانشگاه سالامانکا در شهر سالامانکای اسپانیا واقع شده و تاریخ تأسیس آن به سال ۱۲۱۸ باز می گردد. این دانشگاه در اصل به وسیله «آلفونسو چهارم» به منظور امکان آموزش در اسپانیا تأسیس شد. مشورت کریستف کلمب با دانشمندان این دانشگاه زمانی که به دنبال یافتن راهی برای سفر به هند از غرب بوده است، نکته قوت در تاریخ این دانشگاه به حساب می آید.
  1. دانشگاه پادوا: دانشگاه پادوا دومین دانشگاه ایتالیاست که سال ها پس از تأسیس دانشگاه بولونیا و در سال ۱۲۲۲ زمانی که گروهی از دانشجویان و اساتید، این دانشگاه را در پی دستیابی به آزادی علمی بیشتر ترک کردند، تأسیس شد. شهرت اولیه این دانشگاه تئاتر تشریح آناتومی بدن است که در سال ۱۵۹۵ تأسیس شد و در آن هنرمندان و دانشمندان، بدن انسان را در تشریح های عمومی مطالعه می کردند.
برگرفته از: collegestats

دیدگاه تان را بنویسید