این روزها کسب درآمد از طریق خدمات اینترنتی و نرم افزاری به یکی از بهترین روش ها برای ثروت اندوزی در جهان تبدیل شده است تا جایی که توسعه دهنده های نرم افزارهای پیام رسانی که روی گوشی تان دارید به ازای هر کاربر، سرآنه درآمدی خاصی دارند که از راه هایی پیچیده به دست می آید! به گزارش جی پلاس، واتس اپ، وایبر، تلگرام و بقیه اپلیکیشنهای پیام رسان مبتنی بر تلفن همراه، این روزها در دنیا و در ایران غوغا می کنند. سهم بالایی از پیامهایی که بین افراد رد و بدل می شود بر بستر همین اپلیکیشنهای رایگان است! اما سوال مهمی است که برای خیلی ها پیش می آید این است که درامد وایبر و واتس اپ و تلگرام از چیست؟ احتمالاً خیلی از شما این سوال را تا به حال از خود پرسیده اید ! چرا سرمایه گذاران بر روی این اپلیکیشنهای پیام رسان، هزینه های میلیارد دلاری می کنند؟ بسیاری از این اپلیکیشنها در سال های ابتدایی راه اندازی خود مدل درآمدی خاصی ندارند یا حتی آنها را پیاده سازی نمی کنند، زیرا باید در ابتدا کاربران را به استفاده از سرویس خود ترغیب کنند و پس از این مرحله شروع به تجاری سازی سرویس خود با روش های مستقیم و غیرمستقیم کنند. شاید در سال های اولیه راهاندازی اینگونه اپ ها مدل های درآمدزایی آنها بسیار ابتدایی و در حد تبلیغات بوده باشند ولی در سال های اخیر این مدل ها بسیار پیچیدهتر شده اند و هر سال مدل های هوشمندانه تری برای درآمدزایی اینگونه اپ ها ابداع می شوند. اما اپلیکیشنهایی مثل وایبر، تلگرام و واتس اپ برای ادامه حیات خود نیاز به مدل درآمدی دارد تا بتواند هزینه های خود را تامین کند و خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهد. فیسبوک چندی پیش واتس اپ را با قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد و نکته جالب درباره این اپلیکیشن این است که این شرکت در حال حاضر ۵۵ کارمند بیشتر ندارد. مارک زوکربرگ برای خرید واتس اپ که در آن زمان ۴۵۰ میلیون کاربر داشت، ۱۹ میلیارد دلار به صورت نقدی و سهام پرداخت کرد، یعنی به ازای هر کاربر ۴۲ دلار هزینه کرد. این در حالی است که پیش تر، شرکت راکوتن اپ وایبر را با ۲۸۰ میلیون کاربر به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. با محاسبه ساده ای میتوان دریافت که راکوتن به ازای هر کاربر وایبر ۲۱/ ۳ دلار هزینه کرده است. اما چطور ممکن است اپلیکیشنی مانند واتس اپ با این تعداد کارمند محدود ۱۹ میلیارد دلار قیمت داشته باشد؟ مدل های درآمدی اپلیکیشنهای پیام رسان ۱. آبونمان یکی از سنتیترین روشهای کسب درآمد دریافت آبونمان در ازای ارائه خدمات است. اما با توجه به رقابت بسیار فشرده اپهای پیامرسان و ارائه سرویسها به صورت مجانی و وجود بستههای اپراتورها، پیادهسازی این مدل درآمدی کار آسانی نیست. نکته جالب این است که واتس اپ از این درآمد صرف نظر کرده و چندی پیش اپ خود را کاملا رایگان کرد! همه اپ های این عرصه اما رایگان نیستند. ۲. تبلیغات بیشتر اپهای مهم پیامرسان مثل وایبر، واتس اپ و تلگرام از شیوه تبلیغات برای کسب درآمد استفاده نمیکنند، زیرا بر تجربه مشتری تاثیر منفی میگذارد. شاید این روش برای دیگر کسبوکارها روش درآمدی بسیار خوبی باشد، اما برای اپهای پیامرسان اصلا مناسب نیست. البته این روش تا حدی پیشرفت کرده است و ۸۰ درصد درآمد گوگل و قسمت اعظم درآمد فیسبوک را تشکیل میدهد. البته این روش بسیار پیچیدهتر از تبلیغات ساده در برنامه است و ممکن است به شکلهای مختلفی مانند استیکر، گیم و خریدهای درون اپلیکیشنی نیز ظاهر شوند. ۳. استیکرها استیکرها بسیار کوچک، جذاب، معمولا کارتونی و از لحاظ ظاهری بسیار غنی هستند، بهطوری که کاربران از این استیکرها برای بیان احساسات، روایت داستان، شوخیها و حتی عکسالعملهای مختلف استفاده میکنند. اپ های پیام رسان معمولا خودشان تعدادی بسته های استیکری را تولید میکنند تا در مرحله اول آگاهی نسبت به این امکان را افزایش دهند و کاربران را مجاب به استفاده از آنها کنند، تا بتوانند استیکرهای پولی را به کاربران خود بفروشند. تولیدکنندگان این استیکرها معمولا خود اپ پیام رسان شرکت های بزرگ تولیدکننده محتوای سرگرم کننده مانند دیزنی، سونی و حتی تولیدکنندگان کوچک تر هستند. با وجود این مدل کسب وکار ساده و اشتیاق کاربران به استفاده از استیکرها، جای تعجب نیست که بسیاری از اپهای پیام رسان مانند وایبر، لاین، تانگو و کیک شروع به استفاده از این مدل کسب وکار کردهاند. ۴. استیکرهای اسپانسری اپهای پیام رسان با جذب کاربران بیشتر و تشکیل جامعه بزرگی از کاربران، گزینه بسیار وسوسه برانگیزی برای برندها میشوند. زیرا برندها میتوانند با استفاده از پلتفرم آنها با کاربران خود نیز ارتباط برقرار کرده و آنها را به بهترین نحو درگیر کنند. اپهایی مانند لاین و ویچت امکان ساخت حسابهای کاربری رسمی و تاییدشده را به برندها میدهند و در مرحله بعد امکان ساخت و عرضه استیکرهای برند خاص را ایجاد میکنند و این استیکرها را به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار میدهند و این کاربران هستند که پخش کردن این محتواها را به وسیله این استیکرها به صورت مجانی برای برندها انجام میدهند. این مدل به شدت برای هنرمندان، فیلمها و محتواهای مشهور دیجیتال نیز کار میکند، زیرا کاربران خیلی دوست دارند این محتواها را در اختیار داشته باشند و از آنها بهطور روزمره در گفتوگوهای خود استفاده کنند، البته در این روش نیز واضح است که برندها به ازای هر دانلود استیکر توسط کاربران مبلغی را به اپ پیامرسان میپردازند. ۵. حساب های کاربری رسمی زمانی که اپ پیامرسان جامعه بزرگی از کاربران را به خود جذب میکند، سوالی که پیش میآید این است که چگونه از این حجم بسیار زیاد کاربران درآمد کسب کرد؟ و روشهای کسب درآمد نیز مهم است زیرا نمیتوان در اینگونه از اپها به سادگی از تبلیغات استفاده کرد. شاید راهحل جایگزین برای حل این مشکل حسابهای کاربری رسمی باشد. اما چگونه؟ حسابهای کاربری رسمی به برندها، آدمهای مشهور و فروشندگان کالا و خدمات این امکان را میدهد که به صورت مستقیم با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. ۶. محتواهای اسپانسری با توجه به میلیونها کاربر فعال در اپهای پیامرسان این پلتفرم برای برندها بسیار جذاب است و حتی کاربران نیز به دلیل دریافت امکانات یا پیشنهادهای ویژه از این طریق بسیار راضی خواهند بود، اما ممکن است این روش ضرر هم داشته باشد، تصور کنید پیامهای برندها به کاربران زیاد شود و حالت اسپم پیدا کند. ۷. فروش محتوا این روش برای بسیاری از اپ های پیام رسان کارآ نیست، اما روش بسیار وسوسه برانگیزی برای کسانی است که کاراکترهای خود را طراحی میکنند و به فروش می رسانند. این روش در لاین بسیار جواب داده و درآمد خوبی برای لاین به ارمغان آورده است. ۸. فیلتر، پسزمینه، تمها و دیگر محتواها استیکرها ثابت کردند که مدل بسیار مناسبی برای کسب درآمد هستند و از کارآیی بالایی برخوردارند. با توجه به این کارآمدی باید منتظر روشهایی مشابه آن در فضای اپهای پیامرسان باشیم. محتواهای بسیار زیاد دیگری وجود دارند که در فضای اپهای پیامرسان میتوان گنجاند و از آنها کسب درآمد کرد. این محتواها میتوانند تصویر پسزمینه، فیلترها و تمهای مختلف باشند. ۹. ایجاد پلت فرمهای جدید مانند خرید درون برنامهای یکی از منابع درآمدی خوب خرید درون برنامه ای است که در بازی ها استفاده می شود. این روش درواقع دنباله رو بازی های اجتماعی، غیر متمرکز و مدل درآمدی پریمیوم Premium است که اپ را به صورت مجانی در اختیار کاربر قرار میدهد و سپس در ازای امکانات یا محتواهای بیشتر از کاربران پول دریافت میکند. پلت فرمهای گیم در اپ های پیام رسان به کاربران خود این امکان را می دهند که بازی ها و دیگر برنامه ها را دانلود کنند و حتی با یکدیگر به صورت آنلاین بازی کنند و نتایج بازی های خود را به اشتراک بگذارند. به علاوه کاربران می توانند آیتم های مجازی و حتی سکه، مرحله، راهنمایی و هر چیزی را که ممکن است به آنها در بازی کمک کند خریداری کنند. ۱۰. تجارت همراه با گسترش جامعه کاربران اپهای پیامرسان و حضور برندهای مختلف با حسابهای کاربری رسمی امکان شکلگیری و رشد تجارت بر پایه اپ های پیام رسان زیاد است. وی چت یکی از شرکت های پیرو در این زمینه است بهطوری که به وسیله این اپ می توان اطلاعات کارت اعتباری را به اپ متصل کرد و از درون اپ خرید انجام داد. ** دیگر روشهای درآمدی برقراری تماس ها با خطوط ثابت و اپراتورها یکی دیگر از روش های درآمدی است که با خرید اعتبار می توان این گونه تماس ها را انجام داد. موضوعی که اتفاقاً در وایبر با عنوان Viber Out حتماً با آن روبرو شده اید.
دیدگاه تان را بنویسید