ساختمان هایی با حداکثر یک یا دو طبقه، خیابان های کم عرض، کمبود پارکینگ، رانندگی شیر تو شیر، موتورسواران قانون شکن، نبود خیابان یک طرفه(برای کاهش بار ترافیکی)، تجمع مطب ها و مراکز پزشکی در چند کوچه و خیابان از جمله عوامل منحصر بفرد بودن مبلمان شهری یزد است.
بلوار طالقانی و خیابان فرخی که در هسته مرکزی شهر واقع شده اند طی ساعاتی از روز و شب با ترافیک سنگینی روبرو هستند به گونه ای که گاهی تحمل آن غیر ممکن است.
بلوار طالقانی که در مرکز شهر واقع شده از جمله مسیرهای پر رفت و آمد در شهر یزد است، بویژه بعد از ظهرها تا ساعات اولیه شب که از ترافیک سنگینی برخوردار است و گاهی حجم زیاد خودروها، خیابان را قفل کرده و حرکت را مشکل می سازد.
این بلوار از یک طرف به چهار راه همیشه پر ترافیک و پر حجم مهدیه ختم می شود و از سوی دیگر به میدان آزادی (باغ ملی) که خود به چند خیابان و میدان شلوغ ختم می گردد.
حالا اضافه کنید به اینها وجود دهها مطب پزشک های متخصص و فوق تخصص در این مسیر به گونه ای که آن را به صورت مرکز پزشکی استان یزد در آورده است.
مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصص خاتم الانبیاء نیز عصرها تا پاسی از شب پذیرای خیل بیماران بومی و غیر بومی است، ضمن اینکه تعداد زیادی واحدهای تجاری نیز به صورت فشرده در کنار هم واقع شده و پذیرای شهروندان و خریداران هستند.
مرکز تجاری ستاره نیز در ابتدای این بلوار واقع شده و همچنین کوچه ای که به دادگستری، اداره کل ثبت اسناد، پزشکی قانونی و پارکینگ بزرگ خودرو ختم می شود.
با در نظر گرفتن همه این عوامل، معجونی در این بلوار ایجاد می شود که مشاهده می کنیم، بویژه بعد از ظهرها که خیل زیادی از بیماران به این محل مراجعه می کنند.
خودرو جرثقیل ماموران راهنمایی و رانندگی هم مدام در حال گشت زدن است تا اگر خودروی در جای توقف ممنوع، پارک کرده آن را به پارکینگ منتقل کند.
جالب است بدانید که انتخاب این 'سوژه یادداشت' به سفارش و پیگیری یکی از پزشکان گرامی انجام می شود که خود از وضعیت این بلوار و ترافیک سنگین آن ناخرسند بود.
بسیاری از مردم، رانندگان و کسبه محل نیز از این وضعیت گله مند هستند، از اینکه می بینند خودروها در هم می پیچند، جمعیت زیادی که اغلب بیماران هستند در حال عزیمت به مطب یا درمانگاه خاتم الانبیاء هستند و آلودگی زیست محیطی ناشی از دود خودروها .

*** اما چاره چیست؟
چند سال قبل فرماندار وقت یزد اعلام کرد: طرحی در دست تهیه است تا بر اساس آن مطب پزشکان مستقر در بلوار طالقانی و سایر نقاط شهر به مجموعه ای پزشکی در جاده یزد - تفت منتقل شود.
هنوز نه آن مجموعه ساخته شده و نه خبری از آن است قطعا این طرح، طرحی هزینه بر و سنگین است اما تجمیع مطب پزشکان در یک نقطه مثل جاده تفت به یزد می تواند در کاهش ترافیک شهر، اثر بسیاری مثبتی داشته باشد که امیدواریم عملی شود.
موضوع دوم وجود تنها یک پارکینگ خودرو در این بلوار واقع در جنب کوچه دادگستری است ، قطعا اگر یک پارکینگ مجهز و بزرگ در این محل ساخته شود بار ترافیکی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
راه حل دیگر اینکه فقط در حاشیه یک طرف خیابان، یعنی از میدان مهدیه به میدان باغ ملی، مجاز به توقف خودرو باشند و سمت دیگر که محل تجمیع مطب پزشکان است خودروی توقف نکند و اگر امکان آن نیست حداقل ماموران راهنمایی و رانندگی بطور جد از توقف پارک دوبله جلوگیری کنند چون یکی از دلایل اصلی حجم ترافیک در این خیابان، پارک های دوبله است.
حتی در طرحی بلند مدت می توان این بلوار را به خیابان یک دست تبدیل کرد و آن را یک طرفه نمود.
ختم کلام آنکه ترافیک بعد از ظهرها در بلوار طالقانی، بازی با اعصاب است ضمن آنکه مدام شاهد سوانح رانندگی - هر چند جزئی- و بحث و جدل رانندگان برای پارک خودرو در این مکان هستیم.
امید است معاونت عمرانی استانداری، فرماندار یزد، شورای شهر و شهردار یزد، برای بهبود وضع ترافیک در این بلوار، چاره اندیشی کنند.
استان یزد یک میلون و یکصد هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آنان در شهر یزد سکونت دارند.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.