سید میر محمد محمدی روز جمعه در حاشیه تآیین زنجیر زنی مردم شهرستان ابرکوه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا، افزود: این حرکت حسینی در دفاع از حق و حقیقت ، ظلم ستیزی و جلو گیری از هرگونه انحراف در دین مبین اسلام است .
وی با تسلیت شهادت امام حسین (ع) و اصحاب با وفایشان اظهار کرد: این حرکت بزرگ با آن شور و شوق حسینی که به همراه دارد، مردم را در این هوای گرم در این محل گردآورده است.
وی افزود: این حرکت نشان می دهد همه برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند و عشق و علاقه خود را به صورت سیرت حسین (ع) نشان می دهند.
استاندار یزد با بیان اینکه شاهد شور حسینی هستیم که روز به روز در حال تقویت بیشتر است، ادامه داد: باید این حرکت بتواند فراگیر شود و ملت های جهان با آن آشنایی بیشتری پیدا کنند و از ارزش هایی اسلامی هم بهره مند شوند و ریشه ظلم و تهدید هم در جهان برچیده شود.
میر محمدی اضافه کرد: انشاالله آیین رهایی بخش اسلام بتواند جهانی شود و از طریق تبیین ارزشهای اسلامی همه را مشتاق خود کند و ما امروز در دنیا شاهد آثار و نمادهای این علاقه مندی مردم به امام حسین (ع) را مشاهده می کنیم و نمونه آن اربعین حسینی است.
استاندار یزد بیان کرد: آیین زنجیر زنی در ابرکوه که مشاهده شد بسیار منظم و زیبا و حرکت ارزشمندی است .
میرمحمدی با اشاره به اینکه آیین زنجیر زنی ابرکوه با شماره 1113، در فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ، گفت: باید ملل مختلف جهان با ارزشهای این حرکت و این عظمت آفرینی آشنایی بیشتری پیدا بکنند.
وی ادامه داد: باید دستاوردهای این حرکت عظیم در بهبود شرایط اجتماعی ، فرهنگی ، اعتقادی و اجتماعی مردم بیشتر بیان شود و آثار این حرکت را در سلامتا زندگی مردم ، رفاه ، آرامش ، همبستگی ، انسجام و همدلی آنها بیشتر دید.
همچنین مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در مورد ثبت جهانی آیین زنجیر زنی ابرکوه گفت: زنجیر زنی سنتی که برای نخستین بار در این شهر مشاهده کردم چند ویژگی منحصر به فرد دارد.
احمد پهلوانیان اظهارکرد: نظم و انضباط ، زیبایی و ساختارمندی در زنجیر زنی وجود دارد در عین حال صراحت و شفافیت در عزاداری و انسجام و هم گیری در این نوع عزاداری دیده می شود.
وی تاکید کرد : این ویژگی ها در زنجیر زنی ابرکوه تقویت و اسناد آن برای ثبت ارایه شود و این حرکت بسیار زیبا و برای همه چشم گیر است.
وی ادامه داد: چند سالی است زنجیر زنی ابرکوه به صورت زنده از رسانه های مختلف ملی پخش می شود به نوعی به برند ماه محرم تبدیل شده و این نوع عزاداری شاخص کشور است و الحمدالله نگاه رسانه ها به این سمت است و ان شاالله بیشتر انعکاس پیدا کند تا به ثبت جهانی برسد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، آیین زنجیر زنی سنتی ابرکوه با حضور استاندار یزد ، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری ، مدیرکل صدا وسیما ، امام جمعه ، فرماندار ابرکوه و حضور پرشور عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) از میدان امام حسین(ع) به طرف چهار جانبازان این شهر برگزار و از شبکه تابان یزد و شبکه های مختلف رسانه ملی پخش شد.
این حرکت خودش و عزاداری سنتی در قالب زنجیز زنی هرسال هشتم ماه محرم برگزار و از رسانه ملی پخش می شود.
7540* 2047* * خبرنگار: کارگر ابرقوئی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.