به گزارش ایرنا رضا ملکی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بحث محیط زیست موضوعی است که در قانون اساسی کشور و شرع و عرف بر آن تاکید زیاد شده است.
وی افزود: بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری به دستگاه قضا در
خصوص احقاق حقوق عامه و رعایت این حقوق که یکی از آنها حق سالم زیستن است در این شهرستان اقدام به پلمپ صنایع آلاینده شده است.
دادستان اشکذر تصریح کرد: برخی از صنایع با وجود هشدارهای محیط زیست به رفع آلایندگی واحدهای تولیدی خود، هیچ اقدامی در این زمینه نکردند که دستگاه قضا مجبور به پلمپ و تعطیلی موقت این واحدها طبق قانون برای اقدام به رفع آلایندگی شده است.
وی خاطرنشان کرد: صنایع نباید ایجاد اشتغال را بهانه ای برای رعایت نکردن مقررات و قوانین بدانند چرا که در میان موضوع اشتغال و سلامت افراد، برای دستگاه قضا سلامت افراد در اولویت کاری قرار می گیرد.
ملکی یاد آور شد: امیدوارم واحدهای آلاینده ای که در این شهرستان دستور پلمپ و تعطیلی موقت آنها صادر شده هر چه سریعتر برای رفع آلایندگی واحد خود اقدام کنند و دستگاه قضا به محض اینکه این صنایع نسبت به رفع آلایندگی خوداقدام نمایند واز سوی محیط زیست اقدام آنها برای رفع آلایندگی تایید شود اقدام به رفع پلمپ واحدهای آنان می کند.
وی افزود: بحث محیط زیست یکی از دغدغه های من به عنوان دادستان این شهرستان در دوسال فعالیت است که در این راستا اقدام های لازم صورت گرفته و از سوی محیط زیست شهرستان تذکر های لازم به واحدهای آلاینده داده شده که برخی از این واحدها در حال انجام اقدام های لازم در رفع آلایندگی خود هستند و برخی دیگر هشدارهای محیط زیست را جدی نگرفته اند.
دادستان اشکذر خاطرنشان کرد: در روزهای اول کاری سال جاری نامه ای به محیط زیست ارسال شد که پیگیریهای لازم از سوی این دستگاه صورت گیرد تا اگر واحد آلاینده ای نسبت به رفع الایندگی خود اقدامی انجام نداده با آن برخورد قانونی صورت گیرد.
به گفته وی بعد از نشستهای متعدد دراین خصوص به صنایع آلاینده شهرستان تا پایان شهریور ماه سال جاری مهلت داده شد که نسبت به رفع الایندگی اقدام نمایند که طبق گزارشهای محیط زیست برخی از صنایع در طول این 6 ماه هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندادند که طبق این گزارش از سوی دستگاه قضا دستور پلمپ و تعطیلی موقت این واحدها طبق قانون صادر و اقدام شد.
وی افزود: صاحبان صنایع باید به هوش باشند که عده ای از این موضوع سوء استفاده نکنند بلکه باید در راستای رفع آلایندگی ها اقدام نمایند.
ملکی یادآور شد: در ماده 14 تا 16 قانون، نحوه جلوگیری از آلایندگی هوا به هر یک از دستگاه های مربوطه اعلام شده پس اگر واحدی تولیدی در خصوص رفع آلایندگی ها کوتاهی نماید برخورد قانونی می شود.
وی تصریح نمود: یکی از مشکلاتی که در این زمینه با آن روبرو هستیم نبود اداره محیط زیست در شهرستان است که با توجه به اینکه اشکذر از مناطق صنعتی استان است، ایجاد اداره محیط زیست در شهرستان ضروری است.
ملکی افزود: در این خصوص چندین مرتبه مکاتباتی با محیط زیست استان صورت گرفته که تاکنون اقدامی نشده است.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست استان در خصوص ایجاد نکردن اداره محیط زست در این شهرستان وجود شرایطی مثل مسافت و جمعیت را عنوان کرده گفت: ما مخالف این پارامترها هستیم و آن چیزی که باید ملاک محیط زیست قرار گیرد وجود صنایع آلاینده در شهرستان است.
طی دو هفته گذشته چهار واحد آلاینده زیست محیطی در شهرستان اشکذر پلمپ شد که همین امر موجب ناخرسندی تعدادی از آنها شده و با حضور در مقابل استانداری یزد، نسبت به این اقدام، اعلام ناخرسندی کرده بودند.
حدود 650 واحد صنعتی در اشکذر فعال است .
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7546/ 6197 خبرنگار:سعیده السادات خاتمی**انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.