علیرضا میرجلیلی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سیستم آبیاری تحت فشار به عنوان یکی از روش های مدیریت مصرف بهینه آب از سال 1377 در کشور رواج یافته و اعتباراتی از سوی جهاد کشاورزی به این امر تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان اشکذر نیز از سال 1377 تا به حال در خصوص سیستم آبیاری تحت فشار ترویج شده و کم و بیش با استقبال مردم روبرو بوده افزود: در این شهرستان از سال 1390 تا به حال از سوی صندوق توسعه کشاورزی اعتباراتی برای این امر در نظر گرفته شده است.
معاون جهاد کشاورزی اشکذر ضمن اشاره به اینکه سطح اجرایی آبیاری تحت فشار و کم فشار در این شهرستان به ترتیب 60 و 200 هکتار است خاطر نشان کرد: آبیاری تحت فشار در این منطقه بیشتر بر روی باغات پسته و انار و نیز آبیاری کم فشار در سطح مزارع روستاهای ابراهیم آباد، اسلام آباد و عز آباد رستاق اجرا شده است.
وی یادآور شد: استقبال از سیستم آبیاری کم فشار با توجه بهES آب ( شوری و املاح موجود درآب ) و نیز کیفیت بد آب و خاک از سوی بهره برداران بیشتر صورت گرفته چرا که هنوز به این باور نرسیده اند که آبیاری قطره ای یا تحت فشار می تواند نیاز آبی درختان را مرتفع نماید.
میرجلیلی تصریح کرد: خوشبختانه Es آبهای شهرستان اشکذر عموماً زیر 2000 و نزدیک به آب آشامیدنی با کیفیت است که احداث گلخانه ها در این منطقه گواه این موضوع است .
وی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار قابلیت استفاده از آب های کم کیفیت با روش های خاص خود که یکی از روشهای آن اسید شویی است که با استفاده از این روش املاح آب موجود بر لب قطره چکان ها از بین می رود.
معاون جهاد کشاورزی اشکذر اظهار کرد: در این شهرستان از سال 95 تا 96 به ازای هر هکتار 7 میلیون تومان کمک بلاعوض برای راه اندازی سیستم آبیاری تحت فشار به بهره برداران صورت گرفته است که در نظر است از طریق پرداخت تسهیلات به کشاورزان نیز در راستای تامین مابقی هزینه احداث این سیستم در مزاع و باغات کمک شود.
وی افزود: متوسط هزینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در این شهرستان 130 میلیون ریال است که به بهره برداران در تامین حدود 50 درصد از هزینه ساخت این سیستم از سوی دولت به صورت بلاعوض در قالب تهیه طرح و استفاده از پیمان کاری ذی صلاح کمک می شود به طوری که برای سطح اجرایی 60 هکتاری آبیاری تحت فشار این شهرستان سه میلیارد ریال طی سه سال گذشته از سوی جهاد کشاورزی تحت عنوان کمک بلاعوض به بهره برداران هزینه شده است.
میرجلیلی خاطر نشان کرد: در آبیاری کم فشار در سطح اجرایی 200 هکتار در شهرستان اشکذر از سال 95 تا 96، 10 میلیارد ریال کمک بلاعوض به بهره برداران تخصیص یافته و این در حالی است که حدود 2 میلیارد ریال نیز از سوی خود بهره برداران برای احداث این سیستم در طول این مدت هزینه شده است.
سطح کل زیر کشت باغات شهرستان اشکذر با پنج هزار و 142 نفر بهره ور ، 2 هزارو 450 هکتار و نیز سطح کل زیر کشت زراعی این شهرستان یک هزار و 932 هکتار است.
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546 / 6197 خبرنگار: سعیده السادات خاتمی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.